Hlavné mesto predĺžilo lehotu výstavby projektu petržalskej električky o ďalších 320 dní.
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy sa so zhotoviteľom električkovej trate v Petržalke dohodol na ďalšom predĺžení lehoty na dokončenie tohto diela. Podpísaním sedemnásteho dodatku k zmluve o dielo bola lehota výstavby predĺžená o ďalších 320 dní z 1047 na 1367 dní, teda do polovice augusta 2025. Pripomeňme, že v minulom roku mesto súhlasilo s predĺžením lehoty výstavby z pôvodných 820 na 1047 dní s termínom dokončenia celého diela do 30. septembra 2024.
Súčasne s najnovším predĺžením lehoty výstavby sa upravili aj termíny splnenia zostávajúcich míľnikov stavby oproti už posunutým termínom z minulého roka (pre informáciu sú v zátvorkách uvedené aj pôvodné termíny pri podpise zmluvy):
- Míľnik č. 2: predĺženie zo 783 (365) na 1088 dní - zrealizovanie spodnej stavby mostov (piliere, opory) na Rusovskej ceste a pri kostole Sv. rodiny a celého koľajového spodku.
- Míľnik č. 3: predĺženie z 985 (540) na 1295 dní - zrealizovanie nosných konštrukcií mostov na Rusovskej ceste, pri kostole Sv. rodiny a na Kutlíkovej ulici.
- Míľnik č. 4: predĺženie z 1017 (720) na 1124 dní - vybudovanie kompletného koľajového zvršku.
Predĺženie lehoty výstavby si vyžiada aj dodatočné náklady, ktoré mesto na základe predloženej kalkulácie zhotoviteľovi preplatí najviac do výšky 2 420 291 € bez DPH. Po 17 dodatkoch k zmluve o dielo sa doteraz cena diela navýšila z pôvodných 82,5 mil. € s DPH na súčasných (nie ešte konečných) 99 mil. € s DPH.
Mesto by chcelo, aby časť diela (električková trať) bola prevádzkovateľná ešte pred termínom predĺženej lehoty výstavby, preto je ochotné zhotoviteľovi pri zabezpečení bankovej záruky poskytnúť zálohovú platbu vo výške 10 mil. € na mobilizáciu stavebných kapacít. Túto zálohu bude mesto úročiť ročnou úrokovou sadzbou vo výške 5,7 %. Na oplátku mesto od zhotoviteľa požaduje do 15. decembra 2024 zabezpečiť pre účely konania o vydaní povolenia na predčasné užívanie električkovej trate:
- technicko-bezpečnostnú skúšku stavby pre Električkovú dráhu;
- dokumentáciu skutočného realizovania stavby (DSRS) pre Električkovú dráhu;
- geodetickú dokumentáciu GE-DSRS (bez geometrických plánov) pre Električkovú dráhu;
- dokumentáciu kvality pre Električkovú dráhu.
V prípade nesplnenia tejto povinnosti mesto uloží zhotoviteľovi jednorazovú pokutu vo výške 100 000 € (pri omeškaní do 28 dní), resp. 200 000 € (pri omeškaní nad 28 dní).
Ak pôjde všetko podľa najnovšieho plánu, električkou v Petržalke by sme sa v ideálnom prípade mohli odviezť až do Janíkovho dvora už na konci tohto roka. Závisieť to však bude aj od priebehu konania o predčasnom užívaní električkovej dráhy. Časť objektov diela, ktoré priamo nesúvisia s električkovou dráhou, však bude úplne dokončená až v budúcom roku.
bobitwo
#56 ale ono to tak nefunguje. V tomto prípade mesto platí SBS, čo stráži staveniská a stroje. Ak to natiahneš o 547 dní, tak mesto musí viac zaplatiť SBS. Za mechanizmy sa platí prenájom. Ak stojí a nepracuje, tak sa len vyhadzujú peniaze do kanála. Tiež si požičiaš auto na 3 mesiace, aby si s ním jazdil v prvý a posledný deň? Asi nie. V prílohe tých cca 150m, čo som vyznačil rozbíjali obrubník 10 dní a použilo sa na to veľké hydraulické kladivo z normálne veľkého traktora. My chceš povedať, že norma je 2m na 1h rozbíjania? To 4 roboši s ručnou zbíjačkou zvládajú viac. Ten Franktfurt, čo som spomínal, som sa pýtal kamoša, za tých 20 dní to zvládol 1 bager, 1 tatrovka, 1 valec a zhutňovací stroj a 6 robotníkov. Keď sa osádzali koľaje, tak prišiel žeriav. 20 dní a celé to bolo hotové. Ako je možné, že Petržalke na to potrebujú 5 mesiacov?
Je tu kritika na zhotoviteľa, keďže evidentne to fláka a je tu kritika na mesto, ktoré to evidentne nezvláda a stojí nás to milióny navyše, nehovoriac o tom, že je rozkopaná tak 1/3 Petržalky, všade prach a podobne.
Robím v stavebnej projekcii. Ak sa vrátime k tej stene. Všetci o nej vedeli. S podobným prípadom sme sa stretli v robote pred rokmi, keď sa robil v ČR nový most medzi dedinami. Ako projektanti sme zadali úlohu odkopať ten objekt, ako naozaj vyzerá (stálo to vtedy 7000 Kč). Hneď sme vedeli, na čom sme.
1. pochybenie, mesto to nedalo odkopať, ale predpokladalo, že to vyzerá tak, ako to vidí a spravilo projekt. Pri takýchto objektoch sa vždy robí prieskum, hlavne ak to je chránená pamiatka.
2. projektant stenu ignoroval, lebo však sa posunie. Ale vedelo sa, že je pamiatkovo chránená, ale vybodlo sa na to všetko, proste projekt ide rovno a nezáujem. Kto je za to zodpovedný? Mesto? Projektant? Ako to, že sa to ignorovalo?
3. začiatok stavby december 2021. Neviem kedy presne sa zistilo, že to nevyzerá ako to má vyzerať, ale prvé články, čo sa toho týkajú som našiel 5. júl 2023. Čo akože robilo mesto doteraz? 9 mesiacov a nič sa nedeje. Za 9 mesiacov neboli schopný vymyslieť ako to posunúť o pár metrov vedľa ako to mesto pôvodne plánovalo? Ako to, že stavba to zistila najneskôr 5. júla 2023 keď v tom čase sa už malo finišovať s prácami na električkovej trati?
Most pri Jungmanovej sa stavia snáď už 2 roky a je tam len polovica rebier. Most cez rameno kúsok od Technopolu je v nedohľadne, keďže niekto tam vyrobil kolosálny prúser a v hre je možnosť, že sa to bude celé búrať. Navyše to debnenie pod mostom nie je vôbec zadarmo, platí sa za každý deň. Prúser sa zistil v októbri 2023, keď už mali prebiehať skúšky trate a nie to ešte stavať most, máme prakticky apríl a nič.
Maslo na hlave má v prvom rade mesto a v tesnom závese stavebná firma. Ale tá z toho vychádza ako víťaz a mesto ako porazené.