VozidláAutobusy › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 731.00 v pôvodnom stave
Karosa B 732.1654
Karosa B 732.1654 po GO v SAO Levoča

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 vyvinutý v priebehu 1970-tych rokov a dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. V roku 1981 začala výroba linkovej verzie C 734 a mestské autobusy B 731 s automatickou prevodovkou sa začali sériovo vyrábať od roku 1982. V roku 1984 ponuku rozšírila tzv. predmestská verzia B 732 s manuálnou prevodovkou. Výrobný program zahŕňal aj diaľkové verzie LC 735/736 a kĺbové typy C 744/B 741. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu, exportované boli aj do mnohých krajín sveta. V rokoch 1981 až 1999 sa vo Vysokom Mýte vyrobilo spolu 37 166 autobusov radu Karosa 700, vrátane exportných verzií. Ich nástupcom boli autobusy Karosa radu 900.

Pre potreby martinskej MHD boli nové autobusy Karosy B 731 a B 732 dodávané v rokoch 1982 až 1996. Neskôr bolo ešte viacero starších autobusov nahradených jazdenými autobusmi z iných prevádzok a tiež odkúpenými od iných dopravcov. Spolu bolo do martinskej MHD zaradených týchto 79 autobusov, v prehľade nižšie sú uvedené len vozidlá so známymi informáciami.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 31 1982 1982 1990. roky 1
2. Karosa B 731.00 47 1983 1983 (?) 1
3. Karosa B 731.00 22 – 23, 36, 38 – 39, 46 1984 1984 (?) 6
4. Karosa B 732.00, Karosa B 731.00 1 – 2, 4, 6, 42, 48, 51 – 52 1985 1985 1995 – 2006 8
5. Karosa B 731.04, Karosa B 732.00 3, 27, 49, 53 – 54 1986 1986 (?) – 2002 5
6. Karosa B 732.20 7, 14, 50 1987 1987 2006 – 2008 3
7. Karosa B 731.20, Karosa B 732.20 9 – 11, 19, 29, 33, 35, 40 1988 1988 2005 – 2009 8
8. Karosa B 732.40, Karosa B 732.20, Karosa B 731.40 17, 24 – 25, 41, 55 – 57 1989 1989 2002 – 2009 7
9. Karosa B 732.1652 5, 13, 15, 18 1990 1990 2005 – 2009 4
10. Karosa B 732.1654 28, 30, 32 1991 1991 2009 3
11. Karosa B 732.1654 8, 12, 20, 37 1992 1992 2009 – 2012 4
12. Karosa B 732.1666, Karosa B 732.1654 16, 21 1996 1996 2011 2
13. Karosa B 732.20, Karosa B 732.1652 6II, 51II, 31II, 22II, 38II 1987 – 1990 1990. roky 2002 – 2008 5
14. Karosa B 731.20, Karosa B 732.20, Karosa B 732.1652, Karosa B 732.40 26, 1II, 6III, 42II, 45, 23II, 44, 39II 1987 – 1990 2000. roky 2006 – 2009 8
Spolu 1982 – 1996   65

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
11347 mm (732.1666)
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (731.00, 732.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (731.00, 732.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
9700 kg (B 732.1666)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
17000 kg (B 732.1666)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.0x, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)

LIAZ ML 636E, Euro 2, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.1666)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW - 155 kW / 2000 rpm (ML 636)
175 kW / 2000 rpm (ML 636E)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20, 732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1652, 732.1654)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (r. v. 1996)
Pneumatiky 10,00 R 20
11,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v type 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi, zadný výklopný vetrák a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá, kabínu vodiča a priestor pri predných a zadných dverách po dve žiarovkové svietidlá.

Do autobusov Karosa B 731 boli montované automatické prevodovky, typ B 732 bol vybavený manuálnou prevodovkou. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA A 118.37, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA A 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Jednotlivé série sa líšili okrem použitého motora a náprav len v detailoch. Autobus Karosa B 732.1666 #16 z roku 1996 už mal oblé zadné čelo charakteristické pre Karosy radu 930.

Úpravy

Pre absentujúcu obnovu vozidlového parku na prelome 20. a 21. storočia bola životnosť existujúceho vozidlového parku predlžovaná masívnymi generálnymi opravami autobusov Karosa B 731 a 732. Generálne opravy sa vykonávali najmä v spoločnosti SAO Levoča, ale aj v Starku v Moldave nad Bodvou (#2, 3, 36). Po generálnej oprave sa zmenilo vyfarbenie vozidiel, bočnice boli lakované bielou farbou, predné a zadné čelo v kombinácii bielej a červenej farby. Vozidlá generálkované v Levoči boli charakteristické novou prednou maskou (kompletne alebo iba jej časťou). Bočné oplechovanie bolo lepené bez krycích líšt.

Prehľad generálnych opráv v SAO Levoča:
  • 1997: 42
  • 2000: 33, 40, 41, 48
  • 2001: 9, 13, 19, 29, 31/II, 50
  • 2002: 6/II, 10, 14, 15, 22/II, 24, 25, 28, 38/II, 39, 55, 57
  • 2003: 7, 11, 18, 30, 35, 37
  • 2004: 12, 16, 32(?), 45

V roku 2000 bol do vozidiel nainštalovaný odbavovací systém firmy EMtest s čítačkou čipových kariet a tlačiarňou lístkov EM 326 pri predných dverách, ktorý bol neskôr ešte na niektorých zostávajúcich vozidlách vymenený za čítačku a tlačiareň EM 316i/316iP. Vozidlá boli vybavené aj palubným počítačom EMtest EM 126i. Autobus #16 dostal ako jediný optický informačný systém firmy EMtest s LED displejmi.

Prevádzka

Prvé vozidlá sa do premávky zaradili už v závere roka 1982. Okrem vozidiel #31 a 47 nie sú známe bližšie informácie o prvých vozidlách z rokov 1982 a 1983. V ďalších rokoch dodávky nových vozidiel Karosa B 731/732 postupne v premávke nahradzovali staršie vozidlá Karosa ŠM 11.

Vyraďovaniu „atmosférických“ Karos B 731/732 v 1990-tych rokoch prechádzali generálne opravy, pri ktorých boli niektoré z nich zamenené za novšie vozidlá pôvodom z Prahy (#6/II, 51/II). Následne, najmä v rokoch 2000 - 2003, bola formou generálnych opráv predlžovaná životnosť aj novších Karos B 731/732. Vyraďovanie v rokoch 2002 - 2005 zasiahlo najmä kĺbové vozidlá (Ikarusy 280), ktoré úplne dojazdili v martinskej MHD v roku 2005. Nahrádzali ich práve Karosy B 731/732, ktorých význam z tohto dôvodu neklesal. Priebežne vyraďované pôvodné Karosy B 731/732 boli nahrádzané vozidlami rovnakého typu od iných dopravcov (napríklad #6/II a 51/II z Prahy, #26 z Prešova) a z ostatných prevádzok SAD Žilina. Z prímestskej dopravy v okolí Žiliny boli na MHD v Martine postupne zaradené ZA-703CC, ZA-768CC, ZA-476BE, ZA-506BJ, ZA-434BE, ZA-471BE, z Kysuckého Nového Mesta ZA-863AR a ZA-865AR. Posledné „atmosférické“ Karosy B 731/732 dojazdili v Martine pomerne neskoro, a to až po čiastočnej obnove vozidlového parku v rokoch 2005 - 2006 nízkopodlažnými autobusmi Citelis 12M. Väčšina ostatných autobusov Karosa B 731/732 dojazdila naraz – vo februári 2009, kedy sa dokončila obnova vozidlového parku novými low-entry autobusmi Crossway LE 12M. Od roku 2009 už totiž nebolo možné podľa novej legislatívy prevádzkovať na linkách MHD autobusy staršie ako 16 rokov.

Po roku 2009 už ostali v prevádzke už len 3 posledné Karosy B 732 #8, 16, 21. Vozidlo #8 bolo využívané na zmluvnej doprave, zvyšné dve vozidlá tvorili zálohu pre MHD a z premávky boli odstavené čoskoro po rozlúčkovej jazde s Karosami B 732 na prelome rokov 2011/2012. Oficiálna rozlúčková jazda s autobusmi Karosa B 732 sa konala 5. novembra 2011.

Zaujímavosťou je, že v roku 2005, kedy bola martinská MHD zabezpečovaná prevažne autobusmi Karosa radu 730, dosiahol podnik najlepšiu priemernú spotrebu nafty v rámci MHD v histórii údajne na celom Slovensku - 24,87 litrov/100 km.

Katalóg vozidiel

31

47

22 23 36 38 39 46

1 49II 4 6 42 48 51 52

3 27 49 53 54

7 14 49III

9 10 11 19 29 33 35 40

17 24 25 41 33II 56 13II

5 13 15 18

28 30 32

8 12 20 37

16 21

6II 41II 31II 22II 38II

26 1II 6III 42II 45 23II 44 39II

Legenda a štatistika

31vyradené vozidlo: 65 (100 %)
49IIevidenčné číslo 49 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
2 49II  
50 3II 49IIIod 2006
55 33IIod 2005 
57 13II  
51II 41IIod 2006 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.