Sci-fi: Oprava, Ponorka, Pohrebák & Co.

Naša redakcia dostala po predchádzajúcom sci-fi článku niekoľko sťažností z dopravného podniku, ktoré tvrdili, že sa článok nezakladá na pravde. Preto sme boli nútení prehodnotiť predchádzajúce tvrdenia a na základe nových faktov sme prišli na toto:

3. septembra 2003 sa začína školský rok a s tým sa mení aj organizácia mestskej hromadnej dopravy. (Radikálne.):

  • Linky, ktoré cez prázdniny nepremávali (22, 31) nebudú premávať už nikdy z dôvodu nízkej vyťaženosti.
  • Taktiež z dôvodu nízkej vyťaženosti bude zrušená doprava z Račianskeho mýta. Preto budú zrušené linky 3 5 7 11 21 31 34 39 59 61 63 74 82 201 204 209 210 502 509 512 514 515.
  • Bude zavedená nová linka 666 zo Spaľovne do Štátnych lesov, ktorá bude premávať 24 hodín denne, 7 dní v týždni, a to celý čas s 3-minútovým intervalom. Na linke budú premávať kĺbové vozidlá typu Mercedes M234.
  • Z dôvodu úpravy chodníka bude uzavretý celý Prístavný most na dobu neurčitú (cca. 20 rokov). Linky 68 86 96 97 198 nebudú premávať do Petržalky, ale bude vytvorená náhradná konečná zastávka - Pod mostom.
  • Rušia sa všetky električky do Karlovej vsi a Dúbravky z dôvodu každoročných hodov. Náhradná doprava bude premávať od Dúbravky (Pri kríži) po Karlovu Ves (Molecovu). Bude premávať iba v čase rannej prepravnej špičky pracovných dní. Interval bude 60 minút. Na linku budú vypravované výhradne sólo autobusy.
  • Z dôvodu častých výluk bude zlikvidovaná koľajová trať v tuneli. Električky sa budú točiť na Nám. Ľ. Štúra.
  • Z dôvodu preťaženosti spojov linky 28 (Devín - Devínska Nová Ves) bude mať zhustené intervaly cez víkend.
  • Všetky ostatné linky z dôvodu malej vyťaženosti budú mať celý deň interval 30 minút.

Vozidlá

Kabus

Kabus je najlepším príkladom úzkej spolupráce firiem ČKD (čakám, kým dojde) a maďarského Ykarusu. Ktoré časti sú od koho, to je na obrázku dobre vidieť. Kapacita vozidla je 50 sediacich a ako je u Ykarusu dobrým zvykom, takmer neomedzený počet stojacich. Svojím podmanivým vzhľadom určite dobre zapadne medzi ostatné vozidlá dopravného podniku.

KT2D5N

Tí, čo videli plánovanú električkovú trať do Devínskej Novej Vsi, sa určite pýtali, čo asi tak na nej bude jazdiť. Keďže sa šetrí na každom kroku a šrotu je dosť, vznikol nápad urobiť zlepenec typu KT2D5N. To, že ide prakticky o historické vozidlo je možné vidieť iba podľa predného a zadného čela. Všetko ostatné síce tiež pochádza z vyradených T2, T3 a K2, ale je to prerobené na nepoznanie. Dokonca ani transparenty nie sú nové - pochádzajú z autobusu č. 1107. Vzhľadom na charakter komponentov treba preto očakávať, že tento typ bude mať podobnú budúcnosť ako RT6, ktorá sa začala rozpadať počas jazdy. Preto cestujúcim neodporúčame stáť v kĺbe, pretože po oddelení jednotlivých článkov električky by sa ľahko mohli dostať niekam, kde by určite nechceli byť...

K2N

Táto kĺbová električka bude hitom tejto sezóny a určite si ju veľmi rýchlo obľúbia všetci cestujúci MHD. Podľa jej originálneho náteru ju v uliciach určite neprehliadnete. Električka je 100% nízkopodlažná, takže je ideálna pre osoby so zníženou pohyblivosťou, invalidov a dôchodcov. O tom, či ju dopravný podnik nakoniec odkúpi, sa intenzívne rokuje. Jasné je však zatiaľ len jedno - bez podvozkov sa jazdí naozaj veľmi ťažko...

Ponorkobus

Iste mnohí dennodenne cestujú z jednej strany Bratislavy na druhú aj vyše hodiny. Pritom by mohlo existovať aj lepšie a rýchlejšie spojenie - cez vodu. Preto sa niekoľkočlenný odporný tím rozhodol, že z náhradných dielov skonštruuje Ponorkobus. O tom, že je to vozidlo zostrojené z náhradných dielov, svedčia aj dvere a okná z K2 a kolesá z Ikarusu 280. S Ponorkobusom sa ráta na linke 72 Devínsky Nový Pes - Devina - Riviéra - Nový chvost - Starý chvost - Prístav - Pohodie Dunaja - Štátne klesy - Podunajské Piskupice. Linka bude mať zastávky vždy na brehu Moravy a Dunaja, od Štátnych klesov po Podunajské Piskupice bude jazdiť po ceste. A tak vznikne nová slovenská rarita - už môžeme povedať, že nás zrazila ponorka...

SGP-M

Asi budete žasnúť, ale nakoniec Bratislava nebude mať vozeň SGP, ale rovno SGP-M. Ústredné dielne sa dohodli s PRSKom Šupák, že novostavba SGP bude hneď modernizovaná. Súčasťou rekonštrukcie budú aj transparenty BUBUBUSE, do ktorých dopravný podnik pre pobavenie skopíruje pôvodné názvy konečných zastávok, takže sa cestujúci budú môcť odviezť na na konečnú Dynamitka (ŽST Vinohrady), Hydinový trh (Kamenné nám.) alebo Korunovačné nám. (Nám. Ľ. Štúra).

T6 Total

Ide o upravenú električku T6A5, ktorú na žiadosť starších cestujúcich nechal DP rekonštruovať. Dôchodci sa totiž sťažovali, že cez veľmi malé okná nie je vôbec vidieť a ľudia sa nemôžu kochať pohľadom na naše prekrásne hlavné mesto. Láskavý a ochotný DP žiadosti občanov hneď vyhovel. Sami  vidíte, ako to nakoniec dopadlo. S tou ochotou to ale netreba preháňať, lebo keby DP vyhovel naozaj každej blbovine, netrúfam si odhadnúť, čo všetko by nám tu jazdilo...

Ykarus 280 YCE

Ide zatiaľ len o prototyp vozidla špeciálne upraveného pre jazdu vysokou rýchlosťou. Vďaka novému aerodynamickému čelu (oproti tomu pôvodnému má lepší tvar o 200%) bude schopný dosiahnuť rýchlosť cez 250 km/h. Bohužiaľ, maximálna rýchlosť v mestách je len 60 km/h, takže svoju jedinú výhodu zrejme v bežnej premávke nevyužije.

Ikarus 280000

Na prvý pohľad je jasné, že sa jedná o vozidlo určené na bratislavské cesty. Dokáže jazdiť po akomkoľvek povrchu, takže je vhodné napríklad aj pre linku do Lieskovca a na Železnú studničku. Je mimoriadne použiteľné aj na prenajatie, ak klient potrebuje odvoz pre viacero hostí na nejakú chatu skrytú hlboko v nedostupnom teréne.

Ykarus 414 + Ykarus 499

Ykarus 414 evidentne vznikol z typu Ykarus 412, pri ktorom sa cestujúci sťažovali, že je vzadu motor umiestnený veľmi zle a zo zadného okna majú dojem, že je tam kino. Preto sa obľúbený výrobca autobusov rozhodol, že motor presunie zo zadnej časti autobusu do vozíka za ním. To okrem toho, že samotný Ykarus 414 je plne nízkopodlažný, prinieslo aj rad ďalších výhod. Jednou z nich je možnosť kombinovať motorové vozíky typu Ykarus 499 s inými vozidlami, takže ak má jeden motor poruchu, môžeme ho nahradiť iným takmer okamžite. Dopravný podnik už kúpil 10 autobusov Ykarus 414 a 30 vozíkov Ykarus 499, čo by mala byť dostatočná záruka, že pri pomere 3 motory k 1 autobusu bude vždy aspoň tých 10 motorov funkčných. Ako bonus sa dá k vozíku priobjednať aj záchod pre vodiča, takže teraz už nebude problém umiestniť konečné liniek hocikde.

Ykarus 405 Ice Cream

Už z názvu je jasné, že sa jedná o akýsi mobilný zmrzlinový stánok. Na tom by však nebolo nič výnimočné, keby sa nejednalo o zmrzlinový autobus. Pri najlepšej vôli DP by mohol na každej  lepšej linke jazdiť aspoň 1 takýto zmrzlinobus. Prípadne, ak by DP kúpil asi také veľké množstvo zmrzlinobusov, ako nízkopodlažákov, mohli by jazdiť na nejakej silne vyťaženej linke ako 83.

Ykarus 415 AFG

Za posledné dni Ykarus vyvinul novú odrodu Ykarusu 415 - typ Yk 415 AFG. Reagoval ňou na požiadavku hnutia Taliban, aby Ykarus dodal "niečo, čo sa k nám bude hodiť". Autobus je vybavený odolným kaki-náterom, motorom MÁM V7.10.2001, rotačným guľometom, niekoľkými kaľašnikovmi a ďalšími prepotrebnými záležitosťami. Celkový dojem z autobusu kazia iba oranžové dvere, ktoré si Ykarus nemohol odpustiť. Kapacita vozidla je 208 po zuby ozbrojených teroristov, 1 šofér, 1 Osáma bin Aladín a 54 žien skrytých v spodnej časti vozidla.

Ykarus 280 Black Death

Ako sa hovorí - nakoniec to najlepšie, poslednou novinkou Ykarusu je autobus, ktorým dáva Ykarus najavo, že myslí naozaj na všetkých, aj na tých starších. Celé vozidlo má elegantný čierno-čierny náter zvonka aj zvnútra, ktorý sa cestujúcim určite hneď zapáči. Vo vozidle bude hrať veselá  pohrebná muzika, ktorá cestujúcim určite spríjemní jazdu v tomto peknom autobuse. Kapacita vozidla je 99 smútiacich a jeden ležiaci. Vozidlo by sa určite uplatnilo na linke Cintorín Ružinov - Ondrejský cintorín - Krematórium. Miesto na ležanie je so zvláštnym lôžkovým príplatkom, muzika je v cene. A hlavne nazabudnite: Ykarus myslí naozaj na všetkých - AJ NA VÁS!!!

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ykarus 414 + Ykarus 499 sa v trochu odlišnej forme a od iného výrobcu dočkal realizácie:

https://www.cs-dopravak.cz/v-polsku-vznikl-netradicni-elektrobus-autoelektrosan/