DPB: Všetky vozidlá s klimatizáciou ju majú plne funkčnú

Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote.

Počet klimatizovaných vozidiel v bratislavskej MHD sa za posledné roky postupne zvyšuje. V súčasnosti má dopravný podnik vo svojom vozidlovom parku tretinu klimatizovaných autobusov, necelé dve tretiny klimatizovaných trolejbusov a najmenej klimatizovaných vozidiel má zatiaľ električková doprava - k 5. júlu to bolo 14 nových električiek. Skúsenosti cestujúcich však ukazujú, že v bratislavských podmienkach klimatizované vozidlo namiesto pohodlného cestovania v horúcich letných dňoch neraz poskytuje horší komfort ako neklimatizované vozidlo. Dôvody sú rôzne - buď úplne vypnutá klimatizácia pri zatvorených oknách, keď sa vzduch výrazne prehreje, alebo nedostatočný výkon klimatizácie, ktorý spôsobí nedychateľné "dusno" vo vozidle. Spýtali sme sa preto dopravného podniku, ako to je s používaním klimatizácie vo vozidlách, ktoré ňou sú vybavené.

Ak sa cestujúci spýta vodiča, prečo nie je zapnutá klimatizácia, častokrát dostane odpoveď, že klimatizácia je pokazená. Hovorkyňa DPB, a.s., A. Volfová nám na otázku, koľko pokazených klimatizácií v súčasnosti DPB eviduje, odpovedala, že "vo všetkých vozidlách vybavených klimatizáciou, je klimatizácia plne funkčná. Ak sa počas prevádzky vyskytne porucha, DPB, a.s. ju rieši okamžite". Medzi najčastejšie poruchy klimatizácií podľa hovorkyne DPB patria prasknuté tesnenia, potrubia a hadičky, tým pádom znížený tlak chladiva, prederavený chladič a zadretý kompresor. "V prípade poruchy klimatizácie sa rieši oprava hneď po jej zistení v dielni DPB, a.s, u nových vozidiel u ich dodávateľa formou reklamácie v spolupráci s autorizovaným servisom. Ak je oprava zložitejšia, nedá sa opraviť v priebehu pár dní," spresnila A. Volfová.

V súvislosti s používaním klimatizácie sme sa tiež zaujímali ako často sa klimatizačné jednotky vo vozidlách čistia a dezinfikujú. "DPB, a.s. zabezpečuje čistenie a dezinfekciu podľa hygienických predpisov a návodu na používanie klimatizácie," uviedla bez ďalších podrobností hovorkyňa DPB.

Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote

Dopravný podnik má vo svojom vozidlovom parku vozidlá s manuálnou aj automatickou klimatizáciou. V starších autobusoch Mercedes-Benz vybavených automatickou klimatizáciou sa podľa DPB klimatizácia spúšťa, ak vonkajšia teplota dosiahne 24°C. V súčasnosti dodávané nové autobusy a trolejbusy sú vybavené manuálnou klimatizáciou, ktorú vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy z dispečingu, alebo ak vonkajšia teplota vystúpi na 24°C. V nových nízkopodlažných električkách funguje klimatizácia automaticky, podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí.

Na správne fungovanie klimatizácie je nevyhnutné, aby sa do vozidla nedostával teplý vonkajší vzduch cez pootvárané okná. Veľká časť klimatizovaných vozidiel je vybavená uzamykaním bočných okien, aby ich cestujúci neotvárali a neznižovali tým účinnosť chladenia. V praxi sa však často stáva, že aj pri zapnutej klimatizácii sú okná odomknuté a pootvárané. Nezriedka však nastáva aj opačný problém - klimatizácia je vypnutá a okná uzamknuté. "Práve cestujúci často otvárajú okná a klíma je potom neefektívna. DPB, a.s. nemá žiadne predpisy o uzamykaní okien. Pokiaľ sa stane, že klimatizácia sa počas prevádzky znefunkční, každý vodič DPB, a.s. zabezpečí otvorenie okien a strešných vetrákov," uvádza sa v stanovisku DPB.

Ak cestujúci nie je spokojný s používaním klimatizácie vo vozidle, podľa DPB môže podať sťažnosť štandardnou cestou. "DPB, a.s. zaznamenáva rozdielne názory na klimatizované vozidlá, niekomu vyhovujú, niekomu naopak nie. Predovšetkým tým starším, nakoľko pri teplotných rozdieloch môžu mať zdravotné problémy. Každý cestujúci má niekoľko možností ako postupovať v prípade sťažností. DPB, a.s. každú jednu s osobitým zreteľom preverí," uzatvára hovorkyňa DPB A. Volfová.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pharel #85:
Ja by som nechcel byť tlačovou hovorkyňou (ani hovorcom) takej firma ako DPB. Srať si do huby a ešte sa pri tom usmievať...
No minuly tyzden ked boli tie teploty bliziace sa k 40tkam tak som pri OD Slimak videl 4 Iveca na konecnej a vsetky s otvorenymi oknami a dvermi. Tak som si ich cisla opisal a pisal na DPB ci je mozne, aby vsetky 4 vozy za sebou nemali funkcnu klimu, nakolko su v premavke tak vyse roka. Odpisali, ze ano, su nefunkcne na vacsine tych vozov. Uzasna kvalita zas na ukor najnizsej vysutazenej cene. Asi by mali kupit nahradne diely tak 3ks navyse na 1ks autobusu ked sa to tak casto kazi 😃
Ja vcera s novym SOR 30Tr s APU a ta klima tak silno a hlucne isla, ze skoro isla vyplut dusu 🙂 a jemny mierne vlazny vanok, v zadnej casti horuci, v prednej casti mierne chladny. Napokon vecer okolo 10tej bolo vonku stale teplo a to som siel s 31Tr a tam uuuplne uzasne, ako v chladnicke.
vcera vecer som isiel 96tkou s pootvaranymi oknami. celkom sa tam dalo dychat, nebolo to az take strasne, ved uz ani vonku nebolo tak teplo ako cez den. Potom som prestupil na 50tku s nalepkami snehovej vlocky, tiez boli pootvarane okna, ale peklo tam bolo take brutalne ako keby namiesto klimatizacie bolo zapnute kurenie. Kiez by sa aspon dopravny podnik nevyhovaral a neklamal, ale narovinu by priznali ze, cojaviem, su lenivi a nechce sa im to riesit, alebo maju malo penazi, tak setria na klime, alebo su hlupi a nevedia vybavit opravu, neviem aky je dovod, ale preco si vyberu tu najhorsiu moznost a klamu rovno do novin?
Reakcia na: TeBeCe #80:
Toto je už vrchol ako sa DPB bude vyhovárať na cestujúcich. Pani Volfová nám chce teda dokázať, že za diskomfort vo vozidlách mhd, ktoré majú klímu, môžu len a len cestujúci, žiadne technické závady a nefunkčnosť klimatizácie, ale len cestujúci. Celé vedenie DPB by som natrieskal do vozidlá MHD s nefunkčnou klimatizáciou a nechal by som ich povoziť sa z jedného konca Bratislavy na druhý, nech si do sýtosti vychutnajú tu ich funkčnú klimatizáciu.
Reakcia na: jancidubova #72:
Ja som dnes šiel 4241, bus prišiel na Jasovskú s pootváranými oknami, tak som si reku myslel, že to bude dnes bez klímy. No po nastúpení do vozidla, bolo klímu zreteľne cítiť, tak som pozatváral okná aspoň v mojom dohľade. Z tohto usudzujem, že voz šiel z konečnej v Čunove vyhriaty a prvý ľudia čo nastúpili, okná pootvárali, medzičasom sa ale klíma rozbehla a už sa nikto neunúval použiť ten jeden mozgový závit a okno aj zvrieť. Na druhej strane, aj vodič to mal na háku, prišiel pod most a neunúval sa okna pozatvárať.
Inak ja mám zase na L91 pozitívne skúsenosti, väčšina vozov ma klímu ok a vo vozidle je príjemne.
Uderka z olejkarskej pracuje naplno ?
http://bratislava.sme.sk/c/7926351/v-horucavach-nie-je-klimatizacia-v-mhd-vzdy-ucinna.html

"Pri extrémnych horúčavách do vozidiel, v ktorých je zapnutá klimatizácia, pri zastavení na zastávkach sála teplo, preto nie je možné udržať konštantnú zníženú teplotu,"...a preto vozy stoja s otvorenymi dverami pri cakani na zelenu, zatial som nemal stastie na ziadneho vodica, ktory by po nastupeni cestujucich zavrel dvere a znova ich uvolnil keby niekto este dobehol. kazdy radsej luftuje po cely cas...

"Nezaznamenali sme žiadne závažné problémy s klimatizáciou v nových vozidlách. Len v jednom autobuse, dodávateľ to však operatívne vyriešil," uzavrela Volfová....AMEN.
v podstate suhlasim s #21 a #27, v busoch a elektrickach sa este k tomu otvaraju dvere na kazdej zastavke. tak nechapem, co ludom vadi pri 25°C klime v takychto horucavach. ohrozenie zdravia je skor jej nezapnutie (ak je k dispozicii) v takychto horucavach. a komu vadi, nech sa oblecie, alebo si sadnut do sauny aka stare T3, v ktorych musi byt teraz akurat na odpadnutie.

a taku klimu ako maju nove 30T (a asi aj 29T) by mali dat vsade. tam je snad lepsie ako na kupalisku 😃
Dnes som siel krpcom Solaris, jaks taks klimoval, potom prestup na Iveco, klima nic, potom prestup na novsi klobaSOR (ten s magadopytom) a klima nic . DPB sa snazi asi presvedcit ludi ze naco klima v BA...sak vidite ze to ani aj tak nejde?
Reakcia na: pharel #76:
A nema ho na krku prave preto, ze mu nanho fuci klima? ?

inak dnes tych par Urbanwayov, co este zostalo v premavke a ktore som videl, malo pootvarane vsetky okna...zrovna tie s nefunkcnou klimou zostali jazdit?
Haha inak som videl prave soferku v 30T ako sa vejarikuje a sofer v eline v ktorej idem prave ma na krku uterak. Co si nechcu zapinat klimu? Inak je fajne vyklimovana tato 7512
Reakcia na: Error 0x007 #61:
Áno tých pár málo najstarších NB 18 má Carrier/Eberspächer Sütrak, červená farba vonkajších krytov je už za tých 5 rokov riadne vytiahnutá oproti karosérii. Nové NB 18 majú Webasto Santana ako NB 12 a NB 18 pre Košice - iný vonkajší kryt aj mriežka vnútri.
Trolejbusy 30 Tr a 31 Tr majú Ebersprächer Sutrak ako prvé NB 18, len je a tam tá klíma vzhľadom na výzbroj umiestnená inde na streche a funguje tam parádne. V prvých NB-čkach ani nepamätám, či niekedy poriadne fungovala, ani v tých nových to nie je žiadna sláva, ale možnože som len nemal šťastie na normálneho vodiča a normálnych spolucestujúcich čo neotvárajú okná pri pustenej klíme.
Reakcia na: jancidubova #72:
Chladiaca jednotka sa dopĺňa v priemre raz-dva krát počas leta. Občas klíma funguje, ale nejde kompresor od klímy.
Vodiči nemajú štvorhrany, aby zamkli okná. Keď to cestujúci otvorí, tak vodiča to nebaví na každej konečnej stále zatvárať. Niekedy na to kašlú úplne a nezatvoria tie okná vôbec. (sú vodiči čo sa za celú službu neprejdu po voze). Na druhej strane sú cestujúci ktorí nasilu otvoria zamknuté okno, aj keď vo voze je "chladnička. "
Ďalej sa tu hádajú samotní cestujúci, že ako má byť nastavená klíma, na koľko stupňov. Ak je malý rozdiel oproti vonkajšku, tak majú všetci pocit, že je slabá a neúčinná a otvárajú okná. Ak je je príliš chladno, zasa útočí úrad verejného zdravotníctva a ozývajú sa tí, čo s tým majú zdravotné problémy.

Zvyčajne keď nejde klíma cestujúcim, tak nejde ani u vodiča. Mnoho vodičov si tú klímu ani nezapína, lebo tá otvorená kabína sa nedá nejako efektívne vychladiť.
Ale aj tá posledná primitívna opica bez ukončenej základnej školy, ktorá v DPB šoféruje, vie, že pri týchto teplotách, ktoré sú vonku, musí byť pustená klíma. Na to netreba žiadne výzvy dispečingu, ani nejaké vysoké IQ. Ani ten argument zvýšenej spotreby sa v takýchto prípadoch nesleduje.
Akurát nie každý vodič vie tú klímu správne ovládať a zasa nie každá je blbuvzdorne nastaviteľná.
Tak, či onak, navzdory oficiálnemu stanovisku DPB je v premávke stále mnoho vozidiel s nefunkčnou klímou..
To inak aj tie polske Urbinka viac nechladia ci tie chladia vsetky ???
Lebo stale je tu nejake negativum o ceskych zlatych rucickach ci SOR ci Iveco,ze maju pokazenu klimu alebo vypnutu. Je ich sice neporovnatelne viac,ale to s tym nema nic.
Velmi dobre chladia aj 31tr, konecne sa clovek tesi, ked nastupi do SORu NB (teda aspon ja) ?
Neviem ci mam smolu, no zakazdym co idem z Cunova klbovou sorkou z najnovsie dodanej serie, tak bud ma klimu vypnutu, no co je horsie- ma ju aj zapnutu, no vsetko co sa da otvorit je otvorene - teda okrem kazdeho okna aj stresne vetraky - to akoze vodic nema informacie z dispecingu alebo co? Zbytocne mrhanie energiou - radsej nech tu klimu potom ani nepusta... A je nemozne, aby nove autobusy mali vycerpanu chladniacu jednotku, ci aku to ma trvanlivost cca pri kazdodennom pouzivani klimy? Inac minule som siel klbovou sorkou zo serie 2010 a ta mala sice na konecnej- resp pri zaciatocnej zastavke zapnutu klimu a zavrete okna - no v tomto pripade si asi vodic neoveril, ze klima pustala do autobusu teply vduch a teda vonku bolo na pocit chladnejsie ako vnutri. Btw - vodic ma nezavislu klimu a teda v tomto pripade mohol mat ochladzujuci vzduch narozdiel od zvysku busu? Vsak aj im sa casom minie chladiaca jednotka?
Reakcia na: TeBeCe #66:
Vcera v #1060 bola taka zvlastna situacia: Naprvy pohlad (pocit) bolo teplo a klima nefungovala, aj bolo jedno okno otvorene. Ale ked som prilozil ruku k vyduchom, tak som citil vychadzat chladny vzduch. Prud chladneho vzduchu bol ale taky slaby, ze nemal sancu vychladit cely bus...
Reakcia na: Hesa #65:
Je mi luto, ale nikto z nas sa asi nevola dopravny podnik ?
Reakcia na: Hesa #65:
Vazena Hesa
Pravdepodobne ste sli autobusom typu Mercedes Capacity, v ktorom sa klimatizacia spusta automaticky bez ohladu na to ci je vodic ohladuplny k cestujucim alebo nie. Ak klimatizacia nesla, tak slo pravdepodobne o poruchu a v tom pripade ste mohli aspon upovedomit sofera aby pootvaral stresne vetraky. Kazdopadne vzdy sa da aj vystupit a pockat na dalsi 83/84 . ?
Reakcia na: Hesa #65:
Zdravim slecna/pani Andrea,
Toto nie je stranka dopravneho podniku. Vasu staznost prosim napiste na kontakt pre staznosti, ktory najdete tu: http://www.dpb.sk/kontakt/infolinka/
Vdaka a pekny den 🙂
Reakcia na: Hesa #65:
TOTO NIEJE OFICIÁLNA STRÁNKA DPB!!!! To ste si mohli precítať aj pri registracii . imhd.sk je stránka pre nadšencov a fanúšikov MHD. Sťažujte sa na dpb.sk . Ďakujeme za pochopenie. ?