Podľa prieskumu sú Bratislavčania so službami MHD spokojní

Priestor na zlepšovanie poskytovaných služieb však stále existuje.

Dopravný podnik Bratislava si dal v priebehu mája tohto roka vypracovať prieskum spokojnosti Bratislavčanov so službami mestskej hromadnej dopravy. V rámci prieskumu bolo oslovených 1016 respondentov. Z výsledkov verejného prieskumu vyplýva, že celkovo sú s cestovaním MHD spokojné takmer dve tretiny opýtaných ľudí (64%), nespokojnosť však vyjadrila viac ako tretina opýtaných (35%). „Vážime si pozitívne ohlasy cestujúcej verejnosti na vylepšovanie kvality verejnej dopravy, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou celého dopravného systému v našom hlavnom meste. Zároveň však prieskum poukázal aj na to, čo cestujúcim prekáža. Postupne sa budeme snažiť riešiť veci k ešte väčšej spokojnosti pri využívaní služieb MHD,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Milan Urban.

Frekvencia využívania MHD

Podľa výsledkov prieskumu až 72% opýtaných využíva MHD minimálne jedenkrát týždenne, pričom 41% z nich ju využíva denne. Najčastejšie cestujú MHD ľudia do práce (56%) a za nákupmi (39%). Približne tretina z opýtaných využíva MHD pri vybavovaní bežných každodenných záležitostí a pri cestách na návštevy. Iba občas využíva MHD 30 % opýtaných a 10 % nevyužíva MHD vôbec.

Medzi opýtanými mierne prevláda názor, že sa služby MHD postupne zlepšujú. Myslí si to viac ako polovica opýtaných (51%). Až 35% nepozoruje žiadnu zmenu a podľa 12 % opýtaných sa situácia v MHD zhoršuje.

Výhodné predplatné cestovné lístky (električenky) využíva podľa prieskumu 55 % cestujúcich. Moderné technológie ako Wi-Fi vo vozidlách či rôzne mobilné aplikácie využíva iba 22 - 27 % opýtaných.

Dôvody častejšieho nevyužívania MHD

Prieskum zisťoval aj dôvody častejšieho nevyužívania MHD u ľudí, v prípade ak ju nevyužívajú častejšie než 1 - 2 razy za týždeň. Najčastejším dôvodom je využívanie osobného automobilu, ktorý poskytuje možnosť efektívnejšie využívať čas na riešenie každodenných pracovných a rodinných záležitostí. Tretina opýtaných (33%) uvádza, že ich povolanie si vyžaduje pružnosť, preto sa potrebujú presúvať autom. Ako ďalšie dôvody nevyužívania služieb MHD uvádzajú respondenti využívanie firemného automobilu, vozenie malých detí do škôlky alebo školy, flexibilnosť, či vyšší komfort.

Štvrtine respondentov prekáža nedostatočná sieť zastávok alebo nevyhovujúci počet spojov (23%). Prieskum tiež ukázal, že cena lístka nie je najdôležitejším dôvodom odmietania cestovania MHD. Ako dôvod častejšieho nevyužívania MHD ho uviedlo len 7 % opýtaných. Problémom je aj nízka kultúra a nedostatočný komfort cestovania, ktoré prekážajú takmer štvrtine opýtaných. Viac ako 20 % ľudí odráza od používania MHD časté meškanie a vynechávanie spojov.

Ako prilákať ďalších pravidelných cestujúcich?

Autori prieskumu zisťovali, čo by zriedkavých cestujúcich presvedčilo k častejšiemu využívaniu verejnej dopravy. Na prvom mieste to bolo rýchlejšie cestovanie bez státia v zápchach, ktoré by motivovalo 20 % z nich. Medzi ďalšie motivácie patril vyšší počet spojov a lepšie nadväznosti medzi spojmi, vyšší komfort cestovania či nižšia cena cestovného. Zníženie preplnenosti spojov by motivovalo k častejšiemu využívaniu iba 10 % opýtaných. Až 26 % by nepresvedčilo k častejšiemu využívaniu MHD vôbec nič.

Ostáva preto dúfať, že nové vedenie mesta bude riešiť preferenciu mestskej hromadnej dopravy na podstatnej lepšej úrovni než to môžeme vidieť v súčasnosti, aby ju Bratislavčania mohli využívať častejšie.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #35:
Nie, ale nastavené to musí byť primerane, určite nie tak, ako to máš ty v aute. 🙂
Dám príklad, konkrétne teraz hovorím o trolejbusoch, kde je klimatizácia dosť účinná a väčšinou nie je pokazená... počas veľkých horúčav som ju nastavoval na cca. 25 stupňov, následne to tak zostalo aj večer, keď už slnko zašlo, ale vonku bolo stále dusno (prípadne som ešte znížil na 23-24). Pokiaľ vonku nie je dusno a nesvieti slnko alebo už je večer, stačí teplotu vo vozidle len udržiavať, určite nie je vhodné, aby naplno išla klíma.
Nie je OK, čo sa občas v MHD stáva, že napr. večer nastúpim do vozidla a síce je už vonku príjemne, vnútri je stále pustená naplno klíma, lebo niekto ju nastavil na 19 stupňov, a za pár minút ma začnú oziabať prsty.
Reakcia na: bobitwo #57:
hlasim sa k skupine nikto, ja sa pod vyduch klimy aktivne snazim dostat, lebo to je asi jedine miesto kde sa mozem aspon trosku ochladit....
Reakcia na: bobitwo #57:
Však v poriadku, ale príde mi, že dosť preháňaš. V týchto horúčavách tie klímy podľa mojej skúsenosti nestíhajú a ešte som nezažil, že by vo voze naozaj silno fúkal ľadový vzduch. Skôr to býva len tak-tak. A ako vravím, na každej zastávke dochádza k výmene vzduchu.
Reakcia na: bobitwo #57:
Zasa raz som "nikto" 😢
Reakcia na: Melange #56:
Pokiaľ nastupuješ z vonka a si celý spotený, kde je bežne 35 a viac stupňov, lebo všade betón a asfalt a vstúpiš do MHD, kde klíma beží naplno a žiaľ je MHD plná a ty sa dostaneš pod výduch klímy, tak ofúknutie je celkom ľahké. Nikomu nerobí dobre prievan.
Reakcia na: bobitwo #54:
Z teploty 20 °C ťa ofúkne? Akože, ani mne sa nepáčia klimatizácie vypeckované na 18 - 19 °C, ideál je podľa mňa 23 - 24 °C, no vo vozoch MHD sa aj tak stále mieša vzduch, keďže každú chvíľu sa otvárajú dvere.
Reakcia na: bobitwo #54:
no vidis a so zimou si akosi poradit vies (vies sa obliect a dokonca si mozes aj v lete zobrat so sbou do vozidla mhd sveter), ale s teplom si tak velmi rozumne poradit nevies a ked z teba aj pri 25 tecie pot, tak cakat ze pri 37 vonku bude vo vozidle 30 teda velmi lakave asi nebude (a ak chces dostat ludi ako napriklad mna z aut do vozidiel mhd, tak ponukat vo vozidlach v lete 30 stupnov (aby nahodou tam nebola teplota nizsia od vonkajska o viac ako 7 stupnov), tak toto cesta nie je....)
PS: ja ak sa chcem prijemne ochladit, tak mi na to vie dobre posluzit napriklad podnikova predajna RAJO, tam maju chladnicku s vyrobkami kde udrzuju 10 stupnov a zaujimave ze nik kto tam ide nakupovat neriesi ze ked tam vstupi je tam tepotny rozdiel vzdy viac ako 7 stupnov a umrie od zimy 😛 (a jasne ze taketo teploty necakam vo vozidlach MHD...)
Reakcia na: si #9:
Čo s tým má spoločná zima? Ja som hovoril o lete. Nemôžete porovnávať zimu a leto. Ak bude v zime -10°C a v buse +10°C, tak si rozopnem kabát, dám si dole čiapku keď mi bude teplo. Ale čo môžem spraviť v lete, keď vonku bude +35°C a autobuse bude +20°C a bude tam fúkať studený vietor a ktokoľvek spotený tam vleze? Pekne ho ofúkne a nejaký ten zápal ako vyšitý, či už dýchacie cesty, alebo nejaký sval. Či ľudia majú so sebou nosiť v lete potom svetre? Čo sa týka tých intervalov, tak je mi na 3 veci 4 či 6 minútový interval, keď daný spoj trčí v zápche a nepríde. Uvediem krásny príklad, linka 98 od z mesta do Petržalky. Cez školský rok má po obede, keď cestujem z roboty 6 minútový interval, ale bežne sa po obede stáva, že 20-30 minút žiadna nepríde? A koľkokrát za 30 minút čakania na zastávke Prístavný most nevidím ísť ani v oboch smeroch žiadnu 98. Takže aj keby dali 1 minútový interval, tak sa nič nevyrieši, lebo všetky budú stáť v tej istej zápche.
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
Elektricenky su neprenosne a opatrene fotkou. Cize na nu aj tak moze cestovat len jedna osoba.

Dalej mozes zvazit tlac QR kodov na kupony a vedel blokovat aj papierovy kupon.
Z pohľadu dopravcu: Ako zabezpečím, aby ukradnutú papierovú električenku nemohol niekto používať (a teda by dvaja ľudia jazdili na jednu električenku)? Pri čipovej karte s elektronickým overovaním to nie je problém - stačí označiť čipovú kartu ako stratenú/ocudzenú a pri prvom priložení k terminálu/prvej kontrole sa karta zablokuje.
Reakcia na: S499.1023 #50:
Na to nic netreba overovat, staci rozmyslat. Logicky je predpokladom pre vydaj duplikatu zaznam o predaji originalu a nie druh nosica.
Reakcia na: 810zssk #49:
On totiž Ámos zožral aj s navijákom propagandu kartofilov a neoveril si fakty.
Reakcia na: Ámos #46:
https://www.idsjmk.cz/duplikaty.aspx
"Za odcizené nebo poškozené nepřenosné předplatní jízdenky může být jednomu cestujícímu jednou za kalendářní rok vydán duplikát kupónu za manipulační poplatek ve výši 50 Kč."

To su veci, co? A nepotrebuju na to pomale cipove karty.
Reakcia na: Ámos #46:
A to ma s papierovymi PCL co? Nikto predsa nebranil DPB vydavat duplikaty PCL uz skor. Myslim ze v IDS JMK je to mozne tiez (aj ked tusim len pri rocnych PCL).
Reakcia na: Ámos #46:
V Prahe to bolo vyriešené už s papierovými kupónmi. Tebe kradnú peňaženku pravidelne?
Reakcia na: 810zssk #45:
Vzdy boli znami nadseni, ked im v MHDcke ukradli penazenku, ze si musia novu elektricenku kupit.
Doslova skakali radostou.
Reakcia na: johnnyjanko #44:
V Brne su dodnes vydavane salinkarty na papieri - chvalabohu za to, odbavenie v primestskom autobuse (ale aj kontrola vo vlaku) je asi bazilionnasobne rychlejsia ako v IDS BK. Cipove karty ako nosic PCL su najvacsia morda co postihla tarifny system na Slovensku, obzvlast v kombinacii s tym superuzasnym developerom ktoreho karty sa citaju aj niekolko sekund. Okrem toho maju v Brne este EOC, v ramci ktoreho je mozne salinkartu pripradit k akejkolvek platobnej karte a predklada sa iba ta (ale to zatial funguje len v MHD a len v ramci Brna).

Jedine v com je BA lepsia ako Brno je klima, kedze sa zacala instalovat skor. Ale tam uz s tym tiez zacali, takze to sa bude stierat. Hoci je nutne dodat ze pouzivanie klimy je v Brne rovnako diletantske ako v Bratislave.
Reakcia na: Melange #42:
A kto o generáciu dozadu chyroval o wifi? Samozrejme, že mladý zdravý človek nepotrebuje NP. Ale NP vozidlá výrazne uľahčili cestovanie takým skupinám ľudí, ktoré predtým v MHD necestovali vôbec (vozíčkári), alebo cestovali, len keď to bolo absolútne nevyhnutné (dôchodcovia, mamičky s viacerými deťmi). Klíma môže tiež lákať nových cestujúcich, ale to by musela konzistentne fungovať vo všetkých vozidlách, aby sa na to dalo spoľahnúť. Oproti tomu silne propagovaná wifina podľa mňa neprilákala žiadnych nových cestujúcich, a pre tých existujúcich je to mizivý benefit, vzhľadom na to, že v roku 2018 má už dávno každý mobilné dáta.

Čo chcem povedať je to, že treba rozlišovať veci podstatné a nepodstatné. Napríklad v Brne mali ešte donedávna papierové šalinkarty (možno ešte stále majú - už to nesledujem), ktoré v Bratislave zanikli už koncom 90. rokov. Je za to MHD v Brne pozadu oproti BA? Nie, pretože Brno má dvojnásobnú dĺžku električkových tratí, sú v lepšom stave, oveľa skôr mali na všetkých trakciách NP vozidlá, linky majú lepšie intervaly, nočná doprava je omnoho hustejšia, integrovaná doprava tam prišla už dávno a aj funguje, predplatné lístky sú o dosť lacnejšie atď. A v čom je lepšia Bratislava? Okrem klímy už len samé prkotiny: čipové karty, wifi, nabíjačky... Dávajme si pozor, aby nás takéto blbosti nezaslepili, pretože to podstatné nám potom uniká.
Reakcia na: 810zssk #35:
A kde som napísal, že chcem, aby všetko bolo nastavené podľa mňa? Ja sám horúčavy neznášam, úplne by mi stačilo leto s teplotami do 25 stupňov, klimatizáciu vítam (aj doma aj v aute ju používam) akurát som proti tomu, aby v MHD bolo tak vymrazené, že si treba obliekať ďalšie vrstvy. Je to nie len hlúpe a zbytočne energeticky náročné, ale aj zdraviu škodlivé. To je všetko, čo som napísal. Doteraz som si myslel, že takých exotov, ktorí chcú v lete mráz a v zime im je aj nahým príliš teplo, je menšina, a teda sa musia prispôsobiť. Ale ak to je väčšinový názor, tak nech sa páči, máte právo si to presadiť a prispôsobím sa ja. To je všetko.
Reakcia na: johnnyjanko #33:
Nízkopodlažnosť je benefit, o ktorom ešte generáciu dozadu nikto nechyroval. Skrátka to určitej skupine uľahčuje cestovanie. Ale ja napríklad nízkopodlažnosť nepotrebujem. Včera nás v Škodovke pri Blumentáli na zákrute vodič krásne poplieskal o steny, takže mne dokonca viac vyhovuje vysokopodlažnosť. Ani sa tak do tých dverí toľko ľudia netlačia, keď sú tam schodíky.