Prehľad udalostí v bratislavskej MHD v roku 2023

Prinášame tradičné ohliadnutie za dianím v mestskej hromadnej doprave v hlavnom meste v uplynulom roku.

Rok 2023 sa niesol v bratislavskej MHD najmä v duchu úsporných opatrení z dôvodu obmedzených finančných možností hlavného mesta ako objednávateľa výkonov MHD a tiež z dôvodu odchodu vodičov do predčasného dôchodku. Niektoré málo využívané linky boli zrušené, alebo obmedzené, no podarilo sa však aj posilniť premávku na viacerých vyťažených trasách, príp. zaviesť niektoré iné zlepšenia. Podľa posledných informácií sa v priebehu roka 2023 počet prepravených cestujúcich po troch pandemických rokoch opäť vrátil na pôvodnú úroveň spred pandémie. Investície do vozidlového parku a infraštruktúry boli realizované prevažne vďaka nenávratným finančným príspevkom z eurofondov.

Zmeny v MHD

K 13. februáru bol realizovaný prvý balík zmien v MHD ako reakcia na nepriaznivú finančnú situáciu hlavného mesta. Zrušené boli lokálne autobusové linky 27 58 X70 a vo voľných dňoch bola zastavená premávka liniek 45 145 a 147. K úprave prevádzky, prepravnej kapacity, príp. intervalov prišlo aj na niektorých ďalších linkách. Zároveň sa všetky zastávky na autobusových a trolejbusových zmenili na zastávky na znamenie. Po vyhodnotení realizovaných zmien prišlo od 25. marca k úprave rozsahu premávky na linkách 45 a 79, súčasne prišlo k zrušeniu zachádzok linky 52 k OC Vajnoria a linka 67 po novom premávala na konečnú Ovčiarska iba v špičkách pracovných dní. K rovnakému dátumu sa obnovila tzv. rekreačná doprava na linkách 43 52 144 a 154. Rekonštrukcia vodovodu na Košickej si od 9. mája do 2. septembra vyžiadala jednosmerné presmerovanie linky 68 cez Svätoplukovu a Páričkovu ulicu.

Linka 79 bola skrátená po Lieskovec. Ketelec a Topoľové zostali bez obsluhy

Zlú finančnú situáciu objednávateľov dopravy sa hlavné mesto spolu s ďalšími partnermi v IDS BK rozhodli riešiť aj zvýšením cien cestovných lístkov, ku ktorému prišlo od 1. júla. Ceny jednorazových aj predplatných lístkov sa zvýšili priemerne o 20 %.

Obsluhu lokality Bory od leta zabezpečuje linka 30

K 1. júlu sa konečná liniek 90 a 191 v Rusovciach opäť vrátila k ŽST Rusovce, kde bolo po 1,5-ročnej rekonštrukcii sprevádzkované zrevitalizované obratisko autobusov. 5. augusta boli výraznejšie reorganizované autobusové a trolejbusové linky v západnej a východnej časti mesta s cieľom zavedenia obsluhy nových oblastí, posilnenia vyťažených smerov, ako aj prípravy na nasadenie hybridných trolejbusov na linku 61. Linky 74 123 130 196 boli zrušené a linkám 20 21 23 30 36 61 63 64 96 boli upravené trasy.

V lete začala dlhodobá výluka autobusov pri Lúčanke

Výstavba električkovej trate v Petržalke si od 5. augusta vyžiadala presmerovanie autobusových liniek v oblasti Lúčanky. Zvýšené náklady na obchádzkové trasy autobusov sa zaviazal zaplatiť zhotoviteľ električkovej trate. Pre opravu električkovej trate bola od 5. do 27. augusta vylúčená premávka liniek 1 a 4 po Jesenského a Mostovej ulici (výluka pre linku 1 trvala až do 14. septembra). Od 4. septembra boli na linke 23 zavedené nové spoje po trase Jána Jonáša, VW1 - Volkswagen, VW2.

Od 5. októbra do 14. decembra prebehla prvá etapa rekonštrukcie električkovej trate na Vajnorskej ulici s úplnou výlukou linky 4 medzi Kuchajdou a Zlatými pieskami. Náhradnú dopravu od ŽST Nové Mesto na Zlaté piesky zabezpečila autobusová linka X4. Dočasne bola upravená aj trasa linky 57. Zabezpečenie náhradnej dopravy ako aj nedostatok vodičov si vyžiadali úpravu intervalov na linkách 65 93 94 95 a nasadenie menších autobusov na linku 88. K 4. novembru prišlo k predĺženiu intervalov na linkách 31 57 59 61 63 66 78 a 192.

Linka X4 premávala netradične po Ceste na Senec

10. decembra bola predĺžená trasa linky 36 zo Záhorskej Bystrice až k OC Bory, pričom vybrané školské spoje premávali až do Dúbravky na Žatevnú. Záver roka už tradične spríjemnila premávka Vianočnej električky po klasickej okružnej trase centrom mesta.

Okrem uvedených zmien do prevádzky MHD zasiahli aj ďalšie menšie plánované i neplánované výluky, ako aj zavedenie posilovej dopravy počas rôznych podujatí.

Koniec roka patril Vianočnej električke (Foto: kubo2126)

Infraštruktúra MHD

V roku 2023 sa električková a trolejbusová sieť nerozšírila o žiadnu novú trať. Druhým rokom pokračovala meškajúca stavba električkovej trate do Janíkovho dvora, pri ktorej sa mesto po zložitých rokovaniach dohodlo na aktualizovanom harmonograme výstavby s termínom ukončenia v septembri 2024. V oblasti príprav nových tratí sa v priebehu roka dokončovali projektové dokumentácie pre nové trolejbusové trate, modernizáciu trolejbusovej trate na Kramároch a modernizáciu Ružinovskej električkovej radiály. V prípade novej električkovej trate do lokality Bory sa mesto dohodlo s investorom na projektovej príprave tejto trate. Po komplikovanom zisťovacom konaní vydal Okresný úrad Bratislava právoplatné rozhodnutie pre novú električkovú trať Pribinova - Košická, podľa ktorého sa zámer trate bude posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Po dvoch rokoch od začiatku výstavby trate do Janíkovho dvora sa objavili aj prvé koľajnice

Z rekonštrukcií tratí bola najvýznamnejšiu investíciou rekonštrukcia električkovej trate na Vajnorskej ulici od Tomášikovej po Bojnickú a prvých dvoch úsekov medzi Bojnickou a Zlatými pieskami, ktorá prebehla od októbra do decembra. Počas rekonštrukcie trate bola zachovaná manipulačná premávka električiek do/z vozovne Jurajov dvor vždy po jednej koľaji vo večerných a ranných hodinách. Druhá etapa rekonštrukcie trate na Zlaté piesky bude prebiehať v jarných mesiacoch roka 2024. V auguste a septembri sa čiastočne opravila električková trať na Mostovej a Nám. Ľ. Štúra. V obratisku trolejbusov na Hlavnej stanici bola v októbri doplnená nová trolejová stopa na druhom nástupišti, ktorá bude slúžiť pre dobíjanie nových batériových trolejbusov.

Rekonštrukcia trate na Vajnorskej zahŕňa aj modernizáciu zastávok

Dostupné eurofondy z končiaceho programového obdobia využil dopravný podnik aj pre projekty modernizácie meniarní Račianska, Krasňany, Záhumenice, Dolné hony a rekonštrukciu napájacích káblov z meniarní Dolné hony, Trnávka a Zlaté piesky pre zabezpečenie dostatočného napájania nových električiek a trolejbusov.

6. novembra začala veľká modernizácia električkovej a elektrobusovej vozovne Krasňany, ktorá potrvá jeden rok a zastrešuje ju firma Strabag. Počas modernizácie sú električky z tejto vozovne deponované vo vozovni Jurajov dvor a elektrobusy sú vypravované z vozovní Hroboňova a Trnávka. Projekčne bola pripravená aj ďalšia etapa modernizácia vozovne Jurajov dvor/Trnávka, kde je pred ukončením výber zhotoviteľa (predbežne Metrostav Slovakia).

Modernizácia vozovne Krasňany začala veľkými búracími prácami

V priebehu roka pokračovalo aj zlepšovanie zastávkovej infraštruktúry. Vybudované, resp. vymenené boli ďalšie desiatky prístreškov a pokračovala aj výmena označníkov zastávok. Na Račianskej radiále bola kompletne zrekonštruovaná zastávka Ursínyho a rekonštrukciou prešla aj zastávka Stn. Petržalka na Panónskej ceste. Na dunajskom nábreží pri budovanom komplexe Vydrica bola zriadená nová obojsmerná električková zastávka, ktorá zatiaľ ešte nie je v prevádzke.

Vozidlový park

Uplynulý rok bol bohatý najmä na dodávky nových vozidiel elektrickej trakcie, ktorých výrobcovia do Bratislavy dodali až 70. V druhom polroku bolo dodaných 20 veľkokapacitných jednosmerných električiek Škoda 29T3 ForCity Plus, 23 kĺbových trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris, 16 dvojkĺbových trolejbusov Škoda-Solaris Trollino 24 a 11 dvojnápravových trolejbusov SOR TNS 12. Nové električky a trolejbusy sa zatiaľ v premávke objavili iba v rámci schvaľovacích skúšok, s ich plným zaradením do premávky sa počíta v priebehu roka 2024.

Najočakávanejším prírastkom roka 2023 bol trojčlánkový trolejbus Škoda Solaris (Foto: Majo)

Vozidlový park autobusov bol rozšírený o štyri 12-metrové autobusy Solaris Urbino 12 Hydrogen s vodíkovým pohonom, ktoré boli dodané a sprevádzkované v priebehu letných mesiacov. V premávke ich môžeme stretnúť v pracovných dňoch na linke 75.

Vodíkový Solaris Urbino 12 Hydrogen (Foto: Tootti)

Z prevádzky boli v priebehu roka postupne vyraďované viaceré staršie električky, trolejbusy aj autobusy. V prípade električiek pokračovalo postupné odstavovanie kĺbových električiek K2S, ktorým končila platnosť revízií elektrickej výzbroje. K 5. novembru definitívne dojazdili posledné kĺbové trolejbusy Škoda 15 TrM, pre ktoré dopravný podnik zorganizoval rozlúčkovú jazdu na príležitostnej linke 212. Pre zlý technický stav bol vyradený aj prvý z nízkopodlažných trolejbusov Škoda 25 Tr Irisbus #6706.

Z autobusového parku boli počas roka na vyradenie odstavované autobusy typov Tedom C12 G, SOR BN 9.5, SOR BN 10.5, SOR C 10.5 a SOR NB 18 City. Naopak, do premávky sa v jesenných mesiacoch po dlhšom čase vrátili niektoré autobusy Solaris Urbino 15 CNG, Solaris Urbino 18 a MAN NG 313. Dôvodom bola zvýšená potreba autobusov do výpravy počas výluky električiek pre rekonštrukciu električkovej trate na Vajnorskej ulici, ktorá sa neplánovane realizovala až počas školského roka. Vypravované boli iba počas špičiek pracovných dní najmä na linkách 59 a 96.

V októbri sa do premávky vrátili aj CNG autobusy

V priebehu roka boli dopravnému podniku v ukrajinskom Kyjeve darované vyradené bratislavské autobusy Irisbus Citelis 12M (19 pojazdných vozidiel a niekoľko vozidiel na náhradné diely). Niektoré z nich sa už v novom domove zaradili do premávky.

Mnohé z vyradených autobusov dopravný podnik ponúkol prípadným záujemcom na predaj. V letnom výpredaji sa podarilo odpredať väčšie množstvo pojazdných aj nepojazdných autobusov (Tedom C12 G, Solaris Urbino 15 CNG, SOR C/BN, Iveco Daily, Karosa B 741 CNG). Počas jesene sa z ponúkaných električiek a trolejbusov podarilo predať iba jeden trolejbus Škoda 14 Tr. Ďalšie vyradené vozidlá skončili v šrote.

Vyradené Citelisy smerujú na Ukrajinu

Vozidlový park autoškoly DPB doplnili tri vozidlá vyradené z bežnej premávky - autobus Irisbus Crossway LE 12M #3101 a trolejbusy Škoda 30 Tr SOR #6001 a Škoda 31 Tr SOR #6801.

Zbierka historických vozidiel DPB bola v roku 2023 obohatená o zrenovovaný kĺbový autobus Ikarus 280 #2881/II, ktorý sa podrobil renovácii v Maďarsku. Medzi historické vozidlá boli zaradené aj autobusy Irisbus Citelis 12M #4005 a Solaris Urbino 15 CNG #1218 v stave po vyradení z bežnej prevádzky. Premávka historických vozidiel MHD v roku 2023 bola len minimálna z dôvodu nedostatku financií.

Historický autobus Ikarus 280 (Foto: FilipK833)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Klepeto #14:
MIB nemá s cyklo nič.
Reakcia na: Bobinko #13:
Myslíš MIB s 300 zamestnancami? Ten projekt cyklopruhov na nábreží má toľko chýb, že by som sa nedivil ak by to bol rukopis tejto Vallovej organizácie, ktorú založil aby malo kam PSko odložiť svojich ľudí kým sa nedostanú do parlamentu.
Reakcia na: Cancer #12:
To je posvätná činnosť, na to je samostatné oddelenie. 😈
Reakcia na: Bobinko #11:
Navrhuje nepodarené cyklopruhy, nemôžu tiež robiť všetko... 👽
Reakcia na: keks #5:
Projektová kancelária - sekcia dopravy na Magistráte robí asi čo? 🤔

https://cdn-api.bratislava.sk/strapi-homepage/upload/Organizacna_schema_01_12_2023_1_51b31da914.pdf
Reakcia na: keks #5:
Na to predsa má mesto dokonca dve inštitúcie, ktoré za Ďurkovského a Ftáčnika pripravovali infraštruktúrne projekty aj do šuflíka z čoho žije ešte aj Vallo, ktorého ľudia nevedia nič poriadne naprojektovať. A tie organizácie sa volajú Metro a GIB.
Už len článok s plánmi na rok 2024 podľa rozpočtu ako to je zvykom a máme zase peknú časť začiatku roka za sebou. 🙂 Vďaka za tieto súhrnné info. 👍🏻
Reakcia na: Ike #7:
To je pekný názov, určite si pracovníci z magistrátu budú mať z čoho vybrať a vytvoria niečo v tomto duchu. Budeme radi, ak to bude mať 1-2 zamestnancov, nemôžeme dúfať v celú inštitúciu s plnou kopou zamestnancov, veľkým rozpočtom, ktorá by tieto úlohy mohla zvládať a tým pádom by sa všetko urýchlilo.
Keby tento BMI existoval pred výstavbou druhej etapy petržalskej električky, to by sme videli tie úžasné výstupy a rýchlosť, akou by sa všetko v meste robilo...

Ale myslím, že už stačilo, len teda nechápem, prečo keks začínal s týmto vtipom. Alebo je jediný, kto si existenciu MIB nevšimol?
Reakcia na: shaggy #6:
Nemohol by to byť Bratislavský metropolitný inštitút? či skratka BMI je veľmi ofenzívna? No tak potom ma už nenapadá nič.
Reakcia na: keks #5:
To je dobrý nápad, každá metropola si zaslúži taký úrad - mohlo by sa to podľa toho aj volať, napr. Bratislavský metropolitný úrad, alebo niečo také.
Možno naozaj hlúpa otázka, vôbec sa v tom nevyznám, takže ak táram dve na tri, tak sa vopred ospravedlňujem.
Ale zaujímalo by ma, či by teoreticky nedávalo zmysel mať buď priamo v DPB alebo na Magistráte vlastnú projektovú kanceláriu, ktorá by pripravovala dopravné projekty (resp. mestské).
Mám pocit, že mnohé stavby sa strašne zdržujú tým, že treba najprv strašne dlho čakať, kým sa vôbec začne projekt pripravovať, pričom takáto vlastná kancelária by na nich mohla robiť prakticky nepretržite a "chrliť" jeden za druhým. Mierim na vetu z článku "V roku 2023 sa električková a trolejbusová sieť nerozšírila o žiadnu novú trať." Pritom ani po iné roky to nebola žiadna extra sláva.
Isto by to vyšlo lacnejšie, navyše by na projekte mohlo robiť aj menej ľudí, ale dlhšie, keďže by začínali skôr, ale stále by sa ušetrilo.
Alebo je to kolosálna hlúposť, prípadne by sa takéto riešenie nedalo financovať z eurofondov?
Reakcia na: Ilushka #3:
už ja viem ))
aký SOR NB 18 CITY bol vyradeni s premavky??
v prvej vete vam vypadlo jedno slovicko 😉
Super clanok.