V bratislavskej MHD sa testuje nový typ vyhlasovania zastávok

Umelá inteligencia prichádza do vozidiel bratislavskej MHD v podobe inovovaného akustického vyhlasovania zastávok.

Cestujúci v bratislavskej MHD sa môžu v týchto dňoch stretnúť v niektorých vozidlách s inovovaným akustickým vyhlasovaním zastávok. Od pôvodného sa odlišuje nielen úvodným gongom, ale najmä tým, že názvy zastávok boli vygenerované syntetizátorom hlasu založenom na umelej inteligencii. Ucho bežného cestujúceho však to, že nejde o prirodzený ľudský hlas, ani nemusí postrehnúť. Vyhlasovanie zastávok pomocou umelého hlasu by malo v budúcnosti zrýchliť a zefektívniť zavádzanie nových názvov zastávok a rôznych informačných hlásení. Určite nezanedbateľnou bude pre dopravný podnik aj finančná úspora.

Bratislavský dopravný podnik nový typ vyhlasovania zastávok zatiaľ iba testuje, preto sa nachádza iba v niekoľkých vozidlách rôznych typov (autobusy, električky, trolejbusy), aby ho bolo možné overiť na rôznych typoch reproduktorov, ktoré sa v jednotlivých vozidlách používajú. Nemusí preto ísť ešte o definitívnu verziu nových hlásení.

Súčasné akustické vyhlasovanie zastávok bolo v prostriedkoch bratislavskej MHD zavádzané postupne od roku 2001, kedy sa začali dodávať prvé nové vozidlá vybavené digitálnymi hlásičmi zastávok BUSE BS 200. Najskôr ním boli vybavené nové trolejbusy Škoda 15 TrM, vzápätí nové autobusy SOR B 9.5 a modernizované električky. Vyhlasovanie zastávok v prvých rokoch sprevádzali nemalé problémy, ktoré sa ale postupne podarilo odstrániť. Neskôr boli digitálne hlásiče doplnené aj do starších trolejbusov a električiek. Staršie autobusy už hlásiče nedostávali a v rokoch 2010 - 2012 boli dokonca nakúpené desiatky nových autobusov (SOR NB 18 a Mercedes-Benz CapaCity), ktoré nimi taktiež neboli vybavené. Z nich niektoré až po rokoch hlásiče nakoniec dostali z vyradených električiek a trolejbusov. Spúšťanie hlásení zastávok je riadené automaticky palubným počítačom bez zásahu vodiča.

Pôvodné názvy zastávok a informačné hlásenia nahrala bývalá redaktorka Slovenského rozhlasu Ľubica Tvarožková, ktorej hlásenia sú známe aj zo slovenských vlakov a tatranských električiek. Pri vzniku nových zastávok, alebo zmene názvov existujúcich zastávok bolo v priebehu rokov potrebné dopĺňať digitálne nahrávky o nové názvy, čo bolo časovo i finančne náročné. Neskôr boli doplnené aj anglické verzie niektorých hlásení, ktoré boli nahraté mužským hlasom.

V dávnej minulosti sa v bratislavskej MHD používalo aj vyhlasovanie zastávok z magnetofónových pások. Prvýkrát sa takéto hlásenie skúšalo od jesene 1978 v električke K2 #390, do ktorej bolo pokusne inštalované zariadenie z bratislavskej Tesly, pri ktorom sa vyhlasovanie zastávok aktivovalo po stlačení tlačidla vodičom. Plošne sa vyhlasovanie zastávok z magnetofónu začalo používať v druhej polovici 1980-tych rokov po vybavení vozidiel MHD dispečerským riadiacim systémom známym pod skratkou DRAHUŠA. Zariadenia však boli poruchové a po niekoľkých rokoch sa prestali používať.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Prečo mi ten hlas znie ako zdeformovaná bábika?😶
Reakcia na: Lukáš1 #69:
ešte jedno doplním, 1066
Aj #7918 to ma
Reakcia na: Lukáš1 #69:
Opäť ťa doplním, nové vyhlasovanie zastávok má aj #4915.
Reakcia na: Lukáš1 #59:
Trolejbusy:
Škoda-Solaris 24M (38Tr)-
Škoda 27 TrA Solaris - 6713, 6728


Autobusy:
Otokar Kent C 18,75- 3316, 3378
Solaris New Urbino 18IV- 3230
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity- 4905, 4924,
SOR NB 18 CITY E6- 1860
Trolejbusy:
Škoda-Solaris 24M (38Tr)-
Škoda 27 TrA Solaris - 6713, 6728


Autobusy:
Otokar Kent C 18,75- 3316, 3378
Solaris New Urbino 18IV- 3230
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity- 4905, 4924,
SOR NB 18 CITY E6- 1860
Reakcia na: sor_2048 #64:
Ano počul som to aj asi cca 3 dni do zádu na linke 29 za mňa to vyhlasovanie je niečo čo sem patrí do 21 storočia
A ide len o prvý prototyp postupne sa to bude zlepšovať 🙂
Ale keď mám byt úprimný tak na niektorých zastávkach to znie strašne ale zase na niektorých lepšie ako pred tým 😇
Reakcia na: Mano #62:
V ktorom ?
Reakcia na: Lukáš1 #59:
Doplním: #3316
Počul som to v 1860 ale znie to strašne
Tón tej ženy znie jak by ju tam držali 10 hodín a už chce ísť domov
V skratke znie to znudene
Reakcia na: Lukáš1 #59:
4924 tiež
Reakcia na: Lukáš1 #59:
Ja som počul to aj v Solarise 24m
Reakcia na: Lukáš1 #59:
Je ich 46 vozidiel, ktoré majú tie hlásenia
Za mňa to znie otrasne to vyhlasovanie zastávok
Reakcia na: lostrail #57:
Trolejbusy:
Škoda 27 TrA Solaris - 6713, 6728

Autobusy:
Otokar Kent C 18,75- 3378
Solaris New Urbino 18IV- 3230
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity- 4905
Reakcia na: lostrail #57:
to sa pise do komentarou na facebooku - na valentina to tak robili skus tam
Mimochodom, skoda, ze niekde napr. na stranke DPB nie je k tomu podstranka, kde by boli aj cisla vozidiel, na ktorych sa to testuje + formular s moznostou zaslania spatnej vazby. Podla vypravy by som uz pozrel, kde a kedy nastupit a hlavne zlozit sluchadla, aby som to mohol vyskusat. A spatnu vazbu by som potom rad poskytol.
Reakcia na: Andrej #55:
Predstav si, že si cudzinec, prečítaš si v mape/CP názov zastávky, následne ti ho zahlásia po slovensky a ešte aj v kvalite "Fahefiáni" - a máš sa zorientovať.
(Takto som sa takmer stratil v barcelonskom metre 😀 Rachotiace staré vagóny a do toho katalánske názvy ulíc z chrapľavých reprákov)
Reakcia na: roman63 #54:
"Ty asi moc necestuješ v BA MHD, čo ?"

V sučasnej dobe moc nie, ale v nedávnej minulosti áno, a mám dosť audio nahravok. O akých konkrétnych vozidlách píšeš? Staré električky sú úplne v pohode. Najhorší zážitok mám z letiskových Solarisov.

Chytil som sa tých zahraničných návštevníkov, lebo som si myslel, že to má byť relevantné. Ak to není, tak prečo si to napísal? 🤔