Mesto navrhuje čiastočnú optimalizáciu výkonov MHD

Okrem zníženia výkonov sa navrhuje rozšírenie obsluhy niektorých lokalít.

Na svojom aprílovom zasadnutí bude Mestské zastupiteľstvo mesta Nitra rokovať aj o materiáli s názvom "Rozšírenie obsluhy MHD". Materiál obsahuje návrhy na zlepšenie obsluhy niektorých lokalít na základe požiadaviek cestujúcej verejnosti, ale aj návrh na zníženie objemu výkonov MHD, tzv. optimalizáciu spojov. Ak by navrhované zmeny boli schválené, predpokladá sa ich zapracovanie do cestovných poriadkov k 12. júnu 2023.

Aktualizácia: Poslanci MsZ dňa 27. apríla 2023 schválili vrátiť uvedený materiál na dopracovanie a zároveň poverili predstaviteľov mesta rokovať so strategickým parkom a obchodným centrom Kaufland o možnostiach spolufinancovania dopravy k týmto inštitúciám. Zároveň by mal byť na júnové zastupiteľstvo znovu predložený aj návrh na úpravu cestovného v MHD.

Nižšie je uvedený prehľad návrhov z pôvodného materiálu.

Rozšírenie obsluhy

V rámci rozšírenia obsluhy územia mesta MHD je navrhnuté predĺženie linky 6 k nákupnému stredisku Kaufland na Zlatomoraveckej ceste, ktoré v súčasnosti nemá spojenie MHD. Týmto predĺžením linky 6 sa zároveň zlepší aj obslužnosť Vašinovej ulice, kde sa rozširuje individuálna bytová výstavba. Autobusovú zastávku pri Kauflande vybudoval investor nákupného strediska, pričom ju vybavil aj označníkom s elektronickou informačnou tabuľou.

Navrhované je aj predĺženie niektorých spojov liniek 16 17 a 23 do Strategického priemyselného parku na ul. Cez Panské, čím sa zlepší doprava pre zamestnancov tamojších firiem.

Posledným zlepšením má byť skrátenie súčasného 120-minútového intervalu na linke 11 do Párovských Hájov (cez voľné dni a v niektorých častiach pracovného dňa) na 60 minút, čím sa zabezpečí minimálny štandard dopravnej obsluhy v zmysle Plánu dopravnej obslužnosti. Párovské Háje sú najvzdialenejšou časťou obsluhovanou MHD, pričom v minulosti tu boli prepravné nároky nízke. S rozširujúcou sa individuálnou výstavbou narastá aj počet cestujúcich a doterajší interval spojov je podľa mesta už nevyhovujúci.

Uvedené zmeny by si vyžiadali zvýšenie výkonov MHD o 73 396 km ročne, čo pri minuloročných cenách predstavuje zvýšenie nákladov o 164 927 €.

Optimalizácia výkonov

V rámci úspory výkonov MHD by mesto chcelo ísť cestou zachovania súčasného štandardu dopravnej obsluhy a komfortu cestovania, preto navrhuje rušenie, príp. zlučovanie iba málo vyťažených spojov, pri ktorých existuje určitá náhrada.

Prehľad jednotlivých návrhov na optimalizáciu spojov:

  • Zlúčenie prvého ranného spoja linky 4 vo voľných dňoch z Dražoviec na Kmeťovu s prvým spojom linky 2 zo Šindolky na Žel. stanicu presmerovaním spoja linky 4 cez Šindolku.
  • Zrušenie duplicitného spoja linky 17 vo večerných hodinách z Priemyselného parku a vytvorenie nového spoja linky 16 z Priemyselného parku na Chrenovú.
  • Zrušenie víkendového popoludňajšieho spoja linky 23 v úseku Krškany - Žel. stanica pre jeho minimálnu využívanosť.
  • Zrušenie spoja linky 18 o 16:17 premávajúceho po trase Cintorín Mlynárce – Železničná stanica pre jeho nevyužívanosť, náhradou je súbežný spoj linky 21.
  • Posunutie začiatku popoludňajšej špičky na linkách 24 a 32 v úseku Centrum - Kmeťov na 13:30 (o pol hodinu neskôr ako doteraz). Do 13:30 by bol spoločný interval 10 minút.
  • Nahradenie ranného spoja linky 9 o 7:49 zo Zobora na Klokočinu spojom linky 1 o 8:08 zo Zobora na Žel. stanicu.
  • Skrátenie posledných dvoch spojov linky 8 (po 18. hodine) z Lužianok iba po Centrum. V centre mesta je možnosť prestúpiť na linky idúce na Chrenovú.
  • Skrátenie trasy linky 15 na úsek Centrum - Jakuba Haška (t.j. zrušenie jej premávky na Chrenovú) z dôvodu nízkeho dopytu po preprave medzi Chrenovou a ul. Jakuba Haška. V rannej špičke by mohli byť spoje linky 19 z Janíkoviec pokračovať z Chrenovej po trase linky 15 na ul. Jakuba Haška, čím by ostalo ráno zachované priame spojenie z Chrenovej na Jakuba Haška.
  • Obmedzenie premávky linky 35 v mesiaci november vzhľadom na predpokladaný nižší záujem o návštevu mestského parku v jesennom období.

Uvedené optimalizačné návrhy by predstavovali ročnú úsporu objemu výkonov MHD vo výške viac než 24-tisíc kilometrov.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.