V Bratislave začínajú jazdiť elektrické autobusy

V piatok sa do premávky zaradili 4 elektrobusy.

Po Vysokých Tatrách, kde jazdil prvý elektrobus na Slovensku ako skibus od roku 2011, Košiciach (zatiaľ mesto s najväčším počtom elektrobusov na Slovensku), Šali a Poprade sa Bratislava stáva ďalším slovenským mestom, ktoré na linky mestskej hromadnej dopravy zaradí elektrické batériové autobusy. Dopravný podnik Bratislava vo štvrtok 25. januára 2018 verejnosti a zástupcom médií predstavil svoje prvé elektrobusy, ktoré začínajú novú éru bratislavskej autobusovej dopravy.

V piatok 26. januára sa do premávky zaradia prvé štyri elektrobusy, ktoré boli dodané začiatkom tohto roka. Ide o dva plne nízkopodlažné a klimatizované 12-metrové elektrické autobusy SOR NS 12 Electric a dva malé tzv. low-entry elektrobusy SOR EBN 8. V priebehu tohto roka ich doplní ešte ďalších 14 elektrobusov SOR NS 12 Electric. Bratislavský dopravný podnik je vôbec prvým, ktorý do svojho vozidlového parku zaradí elektrobusy úplne nového typu SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy. Pôjde o tretí a štvrtý vyrobený kus.

Jeden 12-metrový elektrobus bude spočiatku nasadený na linku 53 a druhý bude postupne vyskúšaný na vybraných spojoch autobusových liniek 43 52 65 66 80 a 94. Malé elektrobusy budú prevádzkované na tzv. minibusových linkách 27 a 151. Nasadzovanie elektrobusov na linky bude zohľadňovať ich dojazd, ktorý sa predpokladá okolo 160 km na jedno nabitie. Nabíjanie batérií elektrobusov bude zabezpečené cez nabíjacie zásuvky prostredníctvom nabíjacích stojanov vo vozovni Krasňany, kde sú vozidlá garážované. Elektrobusy EBN 8 sa budú pri pomalom nočnom nabíjaní nabíjať prúdom 32 A, vozidlá NS 12 prúdom 63 A. Rýchlonabíjanie bude v oboch prípadoch zabezpečené prúdom 250 A. Malé elektrobusy majú batérie umiestnené v zadnej časti vozidla, 12-metrové elektrobusy ich majú osadené na streche. Vozidlá sú vybavené aj strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering, keďže v budúcnosti sa počíta s výstavbou nabíjacích miest pre priebežné nabíjanie napr. na Patrónke či Kollárovom námestí, čím sa predĺži denný dojazd vozidiel bez nutnosti nabíjania vo vozovni.

Autobusy majú nainštalovaný optický a akustický informačný systém BUSE, cestujúcim je tiež k dispozícii wi-fi pripojenie k internetu a USB nabíjačky mobilných zariadení. Novinkou sú bočné vnútorné LCD displeje, na ktorých sa okrem najbližších zastávok bude zobrazovať aj aktuálna zastávka na mape mesta. Elektrobusy sú ako prvé vybavené už len jedným druhom tlačidiel na otváranie dverí a signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie, čo cestujúci určite privítajú.

Elektrobusy bratislavský dopravný podnik zakúpil s finančnou podporou Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020. Cena jedného 12-metrového elektrobusu je 589 000 € a 8-metrového 488 000 €. Predchádzajúce vozidlá s elektrickým pohonom – trolejbusy – boli zakúpené v rokoch 2014 – 2015 v cene 404 až 498 tis. € za 12-metrové vozidlo a 562 tis. € za 18-metrový trolejbus.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jajboli #94:
Ja by som povedal, že z hľadiska ochrany životného prostredia sú e-busy efektívnejšie práve tam, kde je veľa zastavení a rozbiehaní.
Budú ich skúšať aj na iných linkách? Napr. bus 29 má pomerne ďaleké zástavky, na celej Devínskej ceste v úseku KV-Devín a Devín-DNV prakticky nezastavuje, tam by mohli byť elektrobusy efektívne.
Reakcia na: pharel #92:
3001 je na 67/4. Ide 13.45, 14.45, 16.00 a 17.15 z Astronomickej. (a o 30 min neskôr z Vinohradnickej)
Reakcia na: Mike #91:
Vdaka
Reakcia na: pharel #90:
Predpoklad je linka 53. Odporúčam sledovať sekciu výprava, tu na imhd.
Ahojte, vedeli by ste niekto povedat, na ktorej linke bude jazdit dnes SOR NS 12 Elektric? Rad by som sa zviezol 🙂 Diks
Reakcia na: johnnyjanko #88:
Samozrejme ze mi to napadlo.
Reakcia na: 810zssk #79:
Nechcem sa stále točiť v kruhu, ale ešte jedna maličkosť mi napadla:

napadlo ti niekedy, že keď auto bude prakticky neustále využité, tak jeho životnosť bude výrazne nižšia? Auto, ktoré patrí jednej rodine a najazdí ročne cca. 10000 km (to je môj prípad) vydrží v dobrom stave aj 15 rokov. Zdieľané auto, ktore bude dňom-nocou jazdiť, sa musí zodrať oveľa rýchlejšie.

Takže áno, jeho nákupná cena sa rozpočíta medzi veľa zákazníkov, ale zase bude pravdepodobne vyžadovať za rovnaký čas viac servisných nákladov a tiež pôjde skôr do šrotu a bude treba kupovať nové. To všetko sú faktory, ktoré budu dvíhať cenu tejto služby nahor.

Počítajú s tým ľudia, ktorí už veštia koniec vlastníctva áut, vo svojich hypotézach? Ja mám skôr opačný dojem...
Reakcia na: Valec #84:
Ani momentálne drvivá väčšina firiem autá samozrejme nekupuje. Väčšinou sa na to používa operatívny leasing, čo je tiež len forma prenájmu (vlastníkom je stále leasingovka). Akurát to auto zostáva v užívaní firmy niekoľko rokov (3-4) bez prerušenia. Firma len platí mesačné splátky. Po skončení tohto obdobia leasingovka auto predá do bazáru a firma začne platiť za nové auto.

Oproti tomu naša dnešná predstava zdieľaných autonómnych áut počíta s tým, že auto sa bude prenajímať buď len striktne na čas cesty (a potom frčí preč) alebo na zopár ciest v priebehu zopár dní (a potom frčí preč), ale nie dlhodobo. Inak by sa strácali predpokladané výhody, t.j že auto bude skoro neustále využité a nebude stáť. Niektorým firmám to určite vyhovovať bude, niektorým zrejme nie a radšej budú chcieť dlhodobý prenájom.
Dneska tuším neboli električáky vypravené. Čo sa stalo?
Reakcia na: Valec #84:
Vo vseobecnosti sa benefit oplati firme poskytovat vtedy ak naklady na jeho obstaranie/poskytnutie su nizsie ako hodnota na ktoru si ho ceni zamestnanec. Na tom principe funguju napr. zamestnanecke zlavy v doprave.

Priklanam sa k tomu co pises, neviem ako do tohto zapada prevadzka auta v pripadne funkcneho autonomneho car sharingu.
Reakcia na: S499.1023 #83:
Neodstane peniaze, dostane povolený objem km, ktoré môže odjazdiť (príp. to ani nebudú sledovať). Proste rovnaký princíp, ako služobný mobil.

V čom je výhodnejšie pre firmu kupovať a starať sa o autá?
Reakcia na: Valec #81:
Nezrieknu. Je pre ne totiž výhodnejšie dávať autá, než peniaze.
Reakcia na: Ámos #80:
Zatiaľ čo do MHD nastupuješ priamo na Poštovej?
Reakcia na: johnnyjanko #77:
No neviem, ale ak bude existovať zmysluplný carsharing, tak prvý kto sa áut zriekne budú firmy (s výnimkou áut pre generalitu). Lebo si ich vždy budú vedieť požičať len na čas, na ktorých ich budú potrebovať a všetky starosti sa scvrknú na vybavenie jednej došlej faktúry. A ty ako benefit možno dostaneš súkromných 300 km / mes. a bude vybavené.
Reakcia na: S499.1023 #74:
Tak si to hod do googlu. Vyhradene parkovanie maju obyvatelia pesej zony na Jedlíkovej.
Reakcia na: johnnyjanko #77:
Stale sa na to pozeras prilis absolutne - nachadzas nejake male skupiny ludi pre ktore existuje lepsia moznost a na tom zaklade tvrdis ze to nebude fungovat. Ale to nie je o tom ze bud budu autonomny car sharing vyuzivat vsetci, alebo nikto. Ano, bude cast segmentu trhu pre ktory vlastnictvo auta bude davat zmysel (hoci zrovna tvoj priklad s firemnymi autami na sukromne ucely medzi ne nepatri) a nikde som netvrdil ze individualne vlastnictvo vozidiel zanikne. Zaroven si ale myslim ze pre vyraznu vacsinu ludi bude takato moznost zaujimavejsia ako si prevadzkovat vlastnu kopu kovu ktora drvivu vacsinu dna postava na parkovisku. Autonomny car sharing bude pravdepodobne lacnejsi (efektivnejsie vyuzitie vozidla), pohodlnejsi (ziadna nutnost riesit parkovanie) a flexibilnejsi (moznost dat si pivo, soferovat aj ked je clovek unaveny, vybrat si velkost auta ktora je vhodna na danu cestu, atd) nez vlastnictvo auta.
Reakcia na: S499.1023 #74:
Napríklad kvôli parkovaniu. Minulý týždeň som bol v robote autom (o kúsok ďalej) a parkoval som 20 minút, kým som našiel voľné miesto. A to ešte nespomínam cestu MHD od auta do roboty ?
Reakcia na: 810zssk #71:
Ja to vidím s vlastníctvom auta podobne, lenže takí nie sú všetci a zároveň pochybujem, že carsharing bude takto niekedy fungovať. ?

Ešte nezabúdajme, že veľa áut (často práve také, ktoré jazdia azda najviac) sú firemné autá, ale zamestnanci ich môžu ako benefit používať aj na súkromné účely. Pre zamestnanca je to vcelku výhodné, pretože do toho len leje benzín/naftu, a všetko ostatné rieši firma. Ale zároveň to auto je de facto súkromné, pretože ho môže využívať roky, má ho stále pred domom, môže v ňom voziť svoj bordel, detské autosedačky (to tiež nie je sranda sústavne prekladať z auta do auta...) a podobne. Carsharing môže len sotva ponúknuť lepšiu službu. Odpadnutie problému s parkovaním v centre mesta pri zdieľanom aute nie je dostatočný argument, lebo ten sa dá aj dnes riešiť s pomocou MHD, P+R atď...
Reakcia na: 810zssk #71:
Už len preto mám chuť a potrebu vlastniť auto, že v ňom môžem mať svoj bordel, môžem v ňom fajčiť, porušovať rýchlostné limity a ešte som nepočul o žiadnej carsharingovej spoločnosti, čo by sharovala 25 rokov staré zadokolky krabicovitého tvaru.