Najstaršia súprava T3M #7602+7610 dojazdila

Vozne jazdili v uliciach mesta 42 rokov.

Vo štvrtok 1. februára 2018 vyšla posledný raz do premávky s cestujúcimi električková súprava T3M #7602II+7610II, ktorá pre podobnosť svojho evidenčného čísla so známym televíznym seriálom bola prezývaná aj "Beverly Hills 602 10". Súprava bude odstavená z premávky vzhľadom na nerentabilnosť ďalšej väčšej opravy, ktorá by bola potrebná na jej ďalšie prevádzkovanie. Oba vozne však ešte možno poslúžia na technologické účely.

Uvedená električková súprava bola v súčasnosti najstaršou premávkovou súpravou typu T3M s tyristorovou výzbrojou ČKD TV1 a zároveň najstaršou električkovou súpravou s nemodernizovanými vozidlovými skriňami. V premávke zostáva už len posledná súprava T3M #7733+7734.

Modernizované električky T3M, v ktorých pôvodnú zrýchľovačovú výzbroj nahradila tyristorová výzbroj TV1, prevádzkuje DPB od roku 1978, kedy bol zrekonštruovaný prvý vozeň T3CS. V rokoch 1980 - 1981 ešte nasledovala prestavba ďalších 11 vozňov T3CS z roku 1965. Z nich bol ako prvý po nehode vyradený už v roku 1984 vozeň s číslom 7610, ktorého výzbroj bola následne nainštalovaná do vozňa T3CS #7716 z roku 1975 (súčasný vozeň #7610II). V roku 1992 bol modernizovaný na T3M aj vozeň #7602II (ex 7712) z rovnakej série, ktorý nahradil vyradený vozeň s pôvodným číslom 7602. Cestujúci mohli električky T3M rozpoznať podľa charakteristického "vyhrávacieho" zvuku pri rozbiehaní a brzdení.

V prvej polovici 1990-tych rokov boli vyradené aj zvyšné pôvodné vozne T3M a tyristorová výzbroj zo šiestich z nich bola v rokoch 1995 - 1996 použitá na modernizáciu novších súprav T3SU #7725+7726, 7729+7730 a 7733+7734 z roku 1982. Pôvodná výzbroj TV1 bola postupom času modernizovaná modernejšími a spoľahlivejšími súčiastkami.

Vozne #7602II a 7610II boli spriahnuté do jednej súpravy v roku 1995. Oba vozne boli charakteristické "stolčekom" za kabínou vodiča, v ktorom je umiestnený regulátor elektrickej výzbroje. Okrem elektrickej výzbroje, zberačov, informačného systému, dopytového otvárania dverí a vnútorného osvetlenia vozne v priebehu prevádzky nepodstúpili žiadnu ďalšiu modernizáciu, ktorá by zásadnejšie zvýšila komfort pre cestujúcich. Išlo teda o jedny z posledných vozidiel s laminátovými sedadlami dodávanými do Bratislavy v električkách v rokoch 1964 - 1989.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #61:
To áno, len so skriňou staršou o 10 alebo 20 rokov oproti tým pražským ?
Reakcia na: zbytočný človek #65:
Ja som ani netušil, že Turbo opustil svoj lukratívny flek vo Východnej Ríši a išiel mariť svoj mladý život do BEÚS-u.
Reakcia na: Viko #62:
Samozrejme. Výmenný obchod.
Reakcia na: Valec #64:
To stredisko hlavne nemalo žiadnu budúcnosť, keď sa nikto nevedel vyjadriť k návrhu rozpočtu, smerníc a pod. Všetko úplne zbytočná činnosť, aj tak je v DPB holubník (prípadne môžeš požiť vhodnejšie slovo) a tie nekonečné intrigy, ohovárania a podrazy...
Reakcia na: S499.1023 #58:
Bývalý vedúci je predsa on sám. To stredisko žiadneho iného vedúceho nemalo.
Reakcia na: S499.1023 #58:
Nie, ten to nie je. Napoviem len toľko, že znechutený, sklamaný a psychicky zničený z pomerov v DPB dal výpoveď.
Reakcia na: S499.1023 #60:
Ale cudzieho, nie? Veď DPB predsa žiaden nemal pokiaľ viem...
Reakcia na: Solider #40:
V podstate všetky bratislavské T3M, ktoré prežili 90. roky, sú vlastne tiež T3M2.DVC ? .
Reakcia na: Viko #59:
Z dlhodobo odstaveného Čavdaru, tzv. kanibalizácia ? .
Reakcia na: S499.1023 #57:
To si si dosadil z nejakých skladových zásob, alebo bolo treba očesať dáky reálny Čavdar?
Reakcia na: zbytočný človek #31:
To je kto, ten bývalý vedúci? Súčasný vedúci strediska prevádzkových kvapalín, komunista so srbským menom?
Reakcia na: N/A #25:
Preto, že vyšší a vyššie sediaci vodič cez plochu, stieranú pôvodnými dvoma stieračmi, nič nevidel. Ja som mal na 7610 predĺžené ramienka, osadené väčšími stieračmi z minibusu Čavdar.
Reakcia na: Mhr1 #18:
Ešte Ťa doplním, Miki, pri poruchách 7609 (ktorá bola veľmi poruchová), často jazdili aj súpravy 7610/02, 7610/01, 7610/05. Po odstavení zhnitej 7609 jazdila 7610 pár mesiacov stabilne so 7601, než bola pre totálnu zhnitosť odstavená aj tá (pamätníci vedia, že vyhnitými dierami okolo okien sa dala robiť endoskopická kontrola skeletu).
Reakcia na: Mhr1 #52:
A potom tu mame 1414, ktora tu urcite jazdila 20 rokov a jej velke DOT LED Buse vyzera velmi nostalgicky.. ❤
Reakcia na: zbytočný človek #37:
Nevidím problém v tom, aby sa muzeálnej činnosti venoval DPB, ale jeho hlavnou úlohou je denno-denná doprava cestujúcich. Ale na toto by mal mať vyčlenené osobitné kapacity (priestorové, personálne, finančné). Žiaľ, DPB nič z toho nemá a neregistrujem ani žiaden oficiálny záujem (a už vôbec nie nejakú koncepciu) mesta alebo vedenia DPB s týmto niečo robiť.

Potom to v praxi funguje tak, že:
- u električiek z 30tich odstavných koľají je krytých len 12 a z toho jednu vyčlením pre historické vozidlá, ktoré sa v meste prebehnú v priemere 5x za rok,
- u autobusov nie je kryté nič a všetko hnije vonku (viď https://imhd.sk/ba/galeria-media/186385/Ikarusy-a-kacica-odstavene-v-areali-vozovne-pocas-DOD-DPB-2017), pri najlepšom sa to poschováva kde je práve kus voľného miesta,
- u trolejbusov je našťastie tých historických vozidiel tak málo, že sa to nikde skryje.

A za takejto situácie tu osadenstvo tejto diskusie vymýšľa, koľko vozov typu T3 by malo zaradené medzi historické.
Reakcia na: Mhr1 #52:
Naša 8Tr 141 je majetkom Technického múzea v Brne... ?
Reakcia na: Mirtschi #46:
Malo by byť hrdosťou každého mesta s MHD a predovšetkým dopravného podniku, aby si dokumentoval svoju históriu POJAZDNÝMI exponátmi. Všetkých trakcií, samozrejme. Múzeum má halu, kde sa síce pekne pozerá, ale stále sú to len exponáty, nie prevádzkyschopné vozidlá. V prípade električiek ak múzeum nie je napojené na koľajovú sieť, je to potom o ničom.
A práve negatívny prístup DP v minulosti je zodpovedný za to, že tu nemáme zachované električky viacerých sérií. Hoci sme mohli mať temer všetky typy. V roku 1974, keď dojazdili, mohli pokojne zostať reprezentanti nasledujúcich typov, ktoré vtedy fyzicky a v pojazdnom stave existovali:
6-9 (pracovný voz 150); 21-30 neskôr 1-10 (PV 151); 21, 23-26 (201-206 prapôvodne); 11-20 (našťastie máme); 31-45 (našťastie máme a vďaka replike aj 104); 51-75 - 6MT, najväčší hriech, že z týchto najtypickejších dvojnápravových električiek nemáme zachované nič! Z vlekov aspoň tá replika.
A trolejbusy? Prečo nemáme 8Tr? Prečo máme RTO z úplne iného autobusu, ktorý naviac v BA nikdy nejazdil? A ešte k tomu naprosto nevhodne označený číslom 236, lebo ten náhradný voz vyzerá úplne inak ako pôvodná 236? To nie je kritika tých, čo tento voz rekonštruovali, naopak, patrí im vďaka. Ale je to zlá vizitka DP, že nebol schopný zachovať z toho množstva RTO ani jeden a muselo sa takto improvizovať.
Potom prišlo obdobie, kedy sa situácia výrazne zlepšila. Ale teraz sa nepohneme, pokiaľ nebude JD zastrešený. A pokiaľ mesto nepodporí DP v snahe zachovať historické vozidlá.
A ku 7819+20. Určite zastupuje väčšie množstvo električiek, typických pre Bratislavu po dobu vyše 30 rokov, než T3G.
Myšlienka historickej, resp. nostalgickej linky, na ktorej by mohli jazdiť T3M, T3SUCS, K2 sa páči aj mne, ale neviem, či by na takúto linku (asi v trase e-13) boli peniaze. Zvážiť by sa dalo, že cez niektoré nedele na jar a v lete, vopred avizované, by boli vyššie uvedené vozy vypravené napr. na e-8 (motá sa dosť v centre, čo je pre záujemcov atraktívne) a vyznačené v cestovnom poriadku. Na to by sa už peniaze nájsť mohli.
Reakcia na: Gryzly65 #50:
Konečne rozumná reč ?
Reakcia na: Mirtschi #36:
Inak, letnosezónna električková linka so súpravami 7819+7820 & pre mňa za mňa hoci aj 7602+7610 nemusí byť vôbec zlý nápad.
Reakcia na: Andy #47:
ak by som Ta nepoznal, chapal by som Tvoje reakcie... roky sa ludia v DPB snazia o muzealnu zlozku a ked sa vytvorila, dopadlo to za rok horsie, ako za 15 rokov "partizanciny". A co sa tyka hnitia...ak daco zosrorujes, uz nikdy to nevratis, ale ak to prezije, aj ked hnile, vzdy je moznost opravy.