Električky VarioLF2plus po 3,5 mesiaci opäť vozia cestujúcich do U. S. Steelu

Nové električky sa v piatok po januárových vážnych incidentoch vrátili aj na rýchlodráhu.

Po 3,5 mesiaci dnes opäť vyšli na rýchlodráhu električky VarioLF2plus. Tie museli zostať dočasne vylúčené z výpravy z dôvodu závažných technických porúch, ktoré sa na dvoch električkách tohto druhu postupne udiali v nedeľu 20. januára a piatok 25. januára 2019 pri jazde na linkách do U. S. Steelu. V oboch prípadoch došlo k prasknutiu brzdového kotúča zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky. Došlo pritom k roztrhnutiu brzdového kotúča, ktorý prerazil podlahu. Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď časť brzdového kotúča po prerazení podlahy skončila až v streche a poškodila pritom aj strešné obklady v interiéri električky.

Vedenie DPMK už po prvom takomto prípade okamžite kontaktovalo výrobcu električiek VarioLF2plus – českú spoločnosť Pragoimex. Tí uviedli, že išlo len o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Takisto ubezpečili, že prevádzka ostatných vozidiel VarioLF2plus nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich.

Po druhom roztrhnutí brzdového kotúča zasadal v noci 25. januára Krízový štáb DPMK aj za účasti primátora mesta Jaroslava Polačeka (nezávislý) a špecialistov Pragoimexu. Po prijatí potrebných bezpečnostných opatrení sa zároveň rozhodlo aj o dočasnom odstavení všetkých električiek danej série od tohto výrobcu. DPMK momentálne vlastní 46 kusov električiek VarioLF2plus. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, 10 percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK.

Technické problémy nastali už počas testovacej prevádzky v roku 2014

V rokoch 2014 - 2015 bolo do Košíc dodaných 33 kusov električiek, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK na čele s Richardom Majzom (nominant Smeru - SD) opciu. Do vozového parku DPMK pribudli postupne v rokoch 2016 - 2018. Verejnosť a médiá ich kritizovali kvôli absencii klimatizácie, rovnaký typ električiek odmietli používať aj v Uzbekistane. Technické problémy musel riešiť DPMK už počas ich testovacej prevádzky v roku 2014.

Mimoriadne udalosti električiek VarioLF2plus z januára 2019 preverovala nezávislá expertná komisia. "Výrobca zabezpečil dodatočné utesnenie elektrických svorkovníc, úpravu softvéru riadiacej jednotky električky, dodatočnú montáž nerezových štítov nad podvozkami chrániacich vnútorný priestor vozidla. Následne bola úspešne vykonaná skúšobná jazda na rýchlodráhe takto upravenej električky za účasti DPMK a výrobcu,“ uviedol riaditeľ techniky a údržby DPMK Emil Štofčo. 

Štvrtková testovacia jazda zameraná na plnú prevádzkovú rýchlosť, simuláciu rôznych prevádzkových stavov a kontrolu uskutočnených zmien v softvéri električiek prebehla v najlepšom poriadku, a tak vedenie DPMK dalo návratu týchto električiek zelenú. „Zatiaľ sme do bežnej prevádzky vrátili 12 takto upravených vozidiel na linky R premávajúcich na rýchlodráhe do U. S. Steelu. V priebehu nasledujúcich dní k nim pribudne aj zvyšných 34 takto upravených električiek tohto typu. Tie električky, ktoré uplynulé týždne zabezpečovali prepravu cestujúcich do U.S. Steelu, presunieme na linku 5 od Staničného námestia cez Steel Arénu až k OC Optima a späť, kde počas MS v hokeji očakávame zvýšenú vyťaženosť,“ dodal Emil Štofčo.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: URBINO #1:
Išlo o to otestovať štít, nie tie brzdy.
Reakcia na: URBINO #1:
Noo ono ked pojdes s xx tonovou elektrickou naschval v trakcii s aktivovanymi brzdami tak jasne, ze nevydrzi. To iste by sa ti stalo aj na aute, autobuse atd.
Na cs-dopravak.cz je napísané,,. Funkčnosť štítu byla ověřena i zkušební jízdou,při níž byla zajisťovací brzda zabrzděna,což nakonec vedlo k destrukci kotouče .Nerezový štít ale odolal. Mam tomu rozumieť,že kotúč znova nevydrzal?