Úvod

Nízkopodlažné vozidlá Solaris Urbino 12 vyrábala poľská spoločnosť Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999 ako prvé autobusy pod značkou Solaris. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty i vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby tohto typu boli predstavené ďalšie dve modernizované verzie (generácie) modelového radu Urbino a v roku 2015 začal poľský výrobca produkciu úplne nového radu New Urbino.

V roku 2018 uzavrela spoločnosť Solaris Bus & Coach rámcovú zmluvu na 15 nízkopodlažných 12-metrových autobusov pre DPMK. Prvé vozidlá Solaris New Urbino 12 boli dodané v októbri 2021.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 12 5104 – 5118 2021 2021 15
Spolu 2021   15

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri kneelingu)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 57
Celkový počet miest 85 + 1
Pohotovostná hmotnosť ~11900 kg
Celková hmotnosť 18745 kg
Motor Cummins ISB6.7E6 300B, Euro 6,
naftový, 6-valcový, preplňovaný, so systémom doplňovania oleja zo samostatnej nádrže
Výkon motora 220 kW / 2100 rpm
Objem motora 10837 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka ZF, 6-stupňová automatická
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta UltraLight UL 500
Konvekta KL20 KDE (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 24 kW (UL 500)
4,3 kW (KL20 KDE)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu zhotovili z oceľových profilov a zvonka opláštili vymeniteľnými panelmi. Naftový motor umiestnili nastojato v motorovej veži situovanej v ľavej zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom prevodovky . Nástup a výstup cestujúcich umožnili trojicou dvojkrídlových, dovnútra otvárajúcich sa dverí s dopytovým otváraním umiestnených v pravej bočnici. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili plastovými sedadlami s textilným poťahom sedáku v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou LED svietidiel zapustených do obloženia stropu. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti druhým dverám. Nakladanie a vykladanie kočíkov a invalidných vozíkov uľahčili pomocou manuálne výklopnej plošiny umiestenej v priestore 2. dverí a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke, tzv. kneeling. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a jedným elektricky ovládaným strešným vetrákom. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky s možnosťou vykurovania. Pre vodiča osadili klimatizačnú jednotku.

Prevádzka

Autobusy boli do prevádzky uvedené postupne od konca októbra do začiatku decembra 2021. Vozidlá boli vybraným vodičom zverené do starostlivosti a zároveň boli stanovené prísne pravidlá, ako s novými autobusmi zaobchádzať. Vzhľadom na platný dizajnmanuál sa zakázali akékoľvek nálepky, fólie na okná, zakázalo sa tiež umiestňovanie rôznych drobných predmetov ako plyšové hračky, vlajky, či šály, v autobusoch sa nesmeli nachádzať závesy, záclony, pokrývky palubných dosiek, rovnako sa nesmeli používať ani žiadne dodatočné cedule či vlastnoručne vyrobené oznamy.

Autobus #5110 mal po mesiaci od zaradenia do premávky vážnu nehodu s iným autobusom, po ktorej bol opravený u výrobcu. O rok neskôr bol pri nehode s posýpacím vozidlom poškodený aj autobus #5111, ktorý sa taktiež následne opravoval u výrobcu.

Katalóg vozidiel

5104 5105 5106 5107 5108 5109 5110 5111 5112 5113 5114 5115 5116 5117 5118

Legenda a štatistika

5104nevyradené vozidlo: 15 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispatcher2 #36:
12.12.2022 mal nehodu v Poľove, ale už jazdí, je to opravené..
Reakcia na: MhdŤahanovce #32:
Dnes sú to presne štyri dni odkedy to bol presne rok, čo boli zaradené do prevádzky 🙃
Dnes je to už presne rok čo sa do premávky zaradili ďalšie nové Solarisy New Urbina 12 IV evidenčných čísel #5107 a #5112 na linkách 20/32 a na linke 34
Dnes je to už presne rok čo sa do premávky zaradil ďalší nový Solaris New Urbino 12 IV evidenčného čísla #5111 na linkách 31 a 35
Dnes je to už presne rok čo sa do premávky zaradili nové Solarisy New Urbina 12 IV evidenčných čísel #5104 #5105 a #5106. Na linkách 29, 31, 35 a ZV
Reakcia na: LUKYmhd #29:
áno, od stredy jazdí, už je to aktualizované
5110 uz vraj je v premávke nazad po oprave.
34: #5115 smer -> KVP, Kláštor
Ja to blednutie na autobusoch vôbec nevidím.
Reakcia na: tbus #23:
Ja to blednutie vnímam aj na autobusoch, len to nie je také výrazné ako pri električkách.
Reakcia na: afeno #22:
Blednutie si všímam iba na električkách, na autobusoch blednú spravidla len diely menené a lakované po opravách.
Reakcia na: mi.v #20:
so SORkami a Variami by som to neporovnával, oba typy už majú celkom vyblednutú (prípadne kyselinou vyžratú) farbu, čo nie je vskutku objektívna vzorka.
Reakcia na: mi.v #20:
Nemám pocit, že by bola iná, skôr to bude "hrou svetla".

Fotka z Hornádskej je viditeľne farebne upravená, takže farby sú sýtejšie. Rozdiel medzi SOR-kou a Solarisom je v tom, ako svetlo dopadá na tieto autobusy. Podobné to bude aj na fotke od afena, aj keď tam je to menej zreteľné.
Mne sa z dostupných fotiek vidí, že narozdiel od všetkých predchádzajúcich modrožltých dizajnov, tentoraz objednali tmavšiu modrú (a bližšie k modrej, než modrozelenej). Vidíte to tiež alebo sa mýlim?

Porovnaj s električkou a busmi:
https://imhd.sk/ke/galeria-media/269975/5104-Stani%C4%8Dn%C3%A9-n%C3%A1m-obratisko-Stani%C4%8Dn%C3%A9-n%C3%A1mestie

Porovnaj s busom v pozadí:
https://imhd.sk/ke/galeria-media/269023/Bo%C4%8Dn%C3%BD-poh%C4%BEad-na-nov%C3%BD-Solaris?ref=ke%2Fpopis-typu-vozidla%2F1003%2FSolaris-New-Urbino-12

Pozn.: Na kresbe busu je pôvodný odtieň.
Osobne sa mi ten trochu tmavší odtieň na vozidlách páči viac.
ako to vyzera s 5110? opravuje sa ide do PL alebo ako? vrati sa do premavky?
Už je v garáži aj zvyšných 5 vozov. Motory sú Paccar MX-11 220KW, ZF prevodovky.