Úvod

Nízkopodlažný mestský autobus SOR NS 12 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. V roku 2016 výrobca predstavil prototyp autobusu SOR NS 12 s elektrickým batériovým pohonom a o rok neskôr vznikla aj naftová verzia typu NS 12. Plynová (CNG) verzia tohto typu s označením NSG 12 (resp. NS 12-CNG) sa vyrábala od roku 2020. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas.

Dopravný podnik mesta Košice zakúpil plynové autobusy SOR NSG 12 pre linky košickej MHD vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z eurofondov. Cena jedného vozidla bola 284 500 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NSG 12 5802 – 5803 2023 2023 2
Spolu 2023   2

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3290 mm
Výška podlahy 340 mm (320 mm s kneelingom)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 33 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 101 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11250 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9 CNG F2CGE602B, Euro 6E, plynový radový šesťvalec, kvapalinou chladený, s trojcestným katalyzátorom
Výkon motora 228 kW / 1900 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1420B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 520 IV
Eberspächer K403-E (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 30 kW (AC 520 IV)
6 kW (K403-E)
Vykurovací výkon klimatizácie 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového autobusu je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité ABS plasty a polyesterový laminát. Plynový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži, nádrže na stlačený zemný plyn sú na streche pod ochranným krytom. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s textilným modrým poťahom v štandardnom vzore s mesiačikmi, prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Prvý rad sedadiel a sedadlá v zadnej časti sú osadené na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou s novou palubnou doskou VDO+ s virtuálnymi prístrojmi a pohodlným sedadlom ISRI 6860/875 NTS 2. Vodič má k dispozícii aj malú chladničku. Priestor pre dva detské kočíky alebo invalidné vozíky vybavený bezpečnostnýim pásmi a operadlami sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych zatmavených okien a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 520, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatným frontboxom. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a jedným strešným oknom v zadnej časti. Na vykurovanie interiéru v zimnom období je možné využiť aj nezávislé plynové kúrenie Valeo Thermo G300 s teplovodnými radiátormi v interiéri a teplovzdušné ohrievače pod sedadlami.

Autobusy sú vybavené interiérovým a exteriérovým bezpečnostným kamerovým systémom so záznamom. Optický informačný systém pre cestujúcich pozostáva z vonkajších LED displejov BS 310 a interiérového obojstranného širokouhlého TFT LCD displeja BS 370 od firmy BUSE. Súčasťou informačného systému je aj digitálny hlásič zastávok.

Tarifný systém pozostávajúci z odbavovacích terminálov Vega CVP (predné dvere) a CVT (ostatné dvere) dodala spoločnosť Mikroelektronika. Tarifný a informačný systém je ovládaný palubným počítačom Transdata Vesna TDA16 s dotykovou obrazovkou. Cestujúci majú možnosť nabíjať si mobilné zariadenia prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek v bočniciach a na prídržných tyčiach. Autobusy sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so snímačmi pri jednotlivých dverách.

Vozidlá boli nalakované v štandardnej košickej bielo-žlto-modrej farebnej schéme.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky s cestujúcimi 18. decembra 2023. Vypravované sú prevažne na linky 22, 31, 33, 34 a 35.

Katalóg vozidiel

5802 5803

Legenda a štatistika

5802nevyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Iv #17:
a ten nahradil 5703
Reakcia na: Folasik #16:
Ktorý jazdil za dlhodobo odstavený 6703...
Reakcia na: Iv #15:
5803 nahradila voz NB 12 ( 5725 )
Reakcia na: MHDKVP #14:
BN 9.5
V podstate nahradili vozidlá 6703 (5803) a 6705 (5802).
Tieto autobusy jazdia na linkách ako BN 9.5 alebo ako NB 12 ?
Reakcia na: PeterMHDFotos #11:
Ale firma sa ajtak volá Mikroelektronika
Reakcia na: PeterMHDFotos #11:
Mňa by zaujímalo či dodali viac kusov alebo iba pre Sorky.
Reakcia na: MFFM #10:
Mikroelektronika Vega CVP je názov označovača, nie firmy.
Reakcia na: Folasik #9:
Označovače dodala firma Mikroelektronika Vega CVP nie Emtest.
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Áno, dali sa nakúpiť iba 3 vozy, jazdiť by mali už čoskoro, označovače dodané a namontované, je to už len otázka času ale myslím si že od pondelka by už mohli začať jazdiť.
Jazdia už tieto nové autobusy, alebo ešte nie? Prečo sa vlastne kúpili iba 2 NSG12 a 1 NSG18, boli peniaze iba na 3 vozy?
Reakcia na: dopravak19 #6:
Nie nebol dnes na žiadnej linke.
Dnes som videl nastartovany prvý NS v garáži. Už je von na linke?
Reakcia na: Folasik #4:
Možnože v DPMK už plánujú po životnosti pohonnej jednotky z nich vyrobiť trolejbusy... 😅
Reakcia na: henko151 #3:
No však si všimnite že to je trolejbusový spoiler ktorý majú napríklad 32Tr, normálne na NSG je spoiler nižší a dlhší.
Ten predný spoiler je strašne vysoký. Vyzerá to strašne.😶 Zlaté trenčianske NSG.
Reakcia na: MhdŤahanovce #1:
Trošku inak náter ako mal byť pôvodne z plánov 🤔
Dnes nám dorazili nové SOR NSG 12 a NSG 18
Zdroj fotiek: je z Facebooku Košice - Mesto Košice