Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NS 12 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. V roku 2016 výrobca predstavil prototyp autobusu SOR NS 12 s elektrickým batériovým pohonom. O rok neskôr vznikla aj naftová verzia typu NS 12. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas. Sériová výroba dieselových autobusov SOR NS 12 začala v roku 2019.

SAD Prievidza zaradila do svojho vozidlového parku prvé vozidlo tohto typu v roku 2023.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NS 12 Diesel PD-956ID 2023 2023 1
Spolu 2023   1

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2995 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 32 + 1
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6e, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 520 III

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového autobusu je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité špeciálne plechy a polyesterový laminát. Naftový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vybavený bezpečnostným pásom a operadlom sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Teplotná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych zatmavených okien a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 520, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj posuvnými časťami bočných okien a dvojicou strešných klapiek. Na vykurovanie interiéru v zimnom období je možné využiť aj nezávislé naftové kúrenie s teplovodnými radiátormi v interiéri a teplovzdušné ohrievače pod sedadlami.

Optický informačný systém pre cestujúcich pozostáva z vonkajších oranžových LED displejov a interiérovej TFT LCD obrazovky. Cestujúci majú k dispozícii bezplatný prístup k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu.

Vozidlo bolo nalakované v žlto-čiernej farebnej schéme so sivými doplnkami na prednom a zadnom čele.

Prevádzka

Autobus bol na linky MHD Prievidza a Bojnice zaradený v júni 2023.

Katalóg vozidiel

PD-956ID

Legenda a štatistika

PD-956IDnevyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pohľad do interiéru autobusu SOR NS 12 Diesel PD-956ID na linke číslo 10 smer zapotvočky.