VozidláAutobusy › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 731.00 v pôvodných farbách
Karosa B 732.1654
Karosa B 732.20 v žltom mestskom nátere

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.

Do Prievidze sa pre potreby MHD dodávali tieto vozidlá ako nové v rokoch 1982 až 1997. V závere prevádzky týchto autobusov pribudlo ešte niekoľko ojazdených vozidiel z iných prevádzok dopravcu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 PD 65-30 1984 2010 1
2. Karosa B 731.00 PD 58-25 – PD 58-26, PD 58-38 1985 – 1985 (?) 2007 – 2010 3
3. Karosa B 732.00 PD 58-65 1985 2010 1
4. Karosa B 732.20 PD 74-05 1987 2010 1
5. Karosa B 731.20 PD 68-65, PD 68-89, PD 68-93 1988 2005 – 2008 3
6. Karosa B 732.20 PD 68-59, BN-778AH 1988 2010 2
7. Karosa B 731.40 PD 55-61 1989 2010 1
8. Karosa B 732.40 PD-446BC, PD-354BD, PD 71-35 1989 2007 – 2010 3
9. Karosa B 732.1652, Karosa B 732.40 PD-418BC, PD-453BC, PD 74-83 1990 2010 3
10. Karosa B 732.1654 PD 84-44 1993 2010 1
11. Karosa B 732.1654 PD 91-79 1996 2010 1
12. Karosa B 732.1666 PD 93-23 1997 2010 1
13. Karosa B 732.00, Karosa B 732.40 BN-777AH, BN-808AH, TO 77-75, TO 77-95, BN-780AH 1986 – 1989 2008 2010* 5
Spolu 1984 – 1997   26
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.20, *.40, 732.1652, 732.1654)

LIAZ ML 636 N, Euro 1, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (r. v. 1996 - 1997)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
155 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm
845 Nm / 1100 - 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)

Praga 5P 115, manuálna, 5-stupňová (r. v. 1996 - 1997)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (*.00, 731.04)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (*.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (*.40, 732.1652)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654, 732.1666)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00 a 732.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 a 732.20 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Vyfarbenie vozidiel z rokov 1983 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a sivý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Vozidlá typov 732.1654 a .1666 už mali zadnú nápravu Detva 11N od slovenskej firmy PPS Detva, ktorá sa v roku 1992 stala výhradným dodávateľom hnacích náprav pre Karosu. Vzhľadovo sa typ 732.1666 odlišoval predĺženým laminátovým zadným čelom s novými svetlami, ktoré bolo použité z dôvodu zástavby retardéra. V interiéri mali posledné vozidlá novší typ svietidiel a reproduktorov a tiež nový typ koženkových sedadiel s delenými sedákmi.

Úpravy

Vozidlá typu Karosa B 731 sa postupne podrobili výmene automatickej prevodovky za manuálnu. Niektoré vozidlá dostali po opravách celobiely, alebo neskôr celožltý náter.

Viaceré vozidlá dostali elektronické sedemsegmentové dispeje pre zobrazovanie čísla linky od prievidzskej firmy LGR Electronics.

Prevádzka

Karosy B 731 a B 732 boli hlavným dopravným prostriedkom prievidzskej MHD dlhých 25 rokov. Zabezpečovali dopravnú obsluhu nielen Prievidze, ale aj kúpeľného mesta Bojnice. Okrem MHD sa niektoré vozidlá využívali aj na zmluvnej doprave pre firmu Yazaki.

Do dodávky nových vozidiel na prievidzskej MHD vypomáhali okrem vozidiel zmluvnej dopravy (napríklad aj PD-418BC pôvodom z obce Čabaj-Čápor pri Nitre) aj Karosy B 731/732 z iných prevádzok dopravcu. Postupne sa do konca roku 2008 presunuli do MHD v Prievidzi všetky Karosy B 731/732 z Bánoviec nad Bebravou a čoskoro aj PD-761BK pôvodom z Partizánskeho.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie najstarších „atmosférických“ Karos B 731/732, na rozdiel od iných miest, bolo veľmi pozvoľné, keď do roku 2002 boli vyradené iba 3 vozidlá tohto typu. Postupné vyraďovanie Karos B 731/732, ktoré boli v najhoršom technickom stave, prebiehalo v rokoch 2004 - 2007. Napriek tomu Karosy B 731/732, vrátane najstarších „atmosférických“ tvorili aj na jar 2008 ešte stále polovicu vozidlového parku MHD v Prievidzi. Zvolené tempo obnovy vozidlového parku však nepostačovalo na náhradu dožívajúcich autobusov a preto dopravca v spolupráci s objednávateľom výkonov podnikali kroky na komplexnú obnovu vozidiel s využitím eurofondov.

Po dodaní nových vozidiel s pohonom CNG a ich a zaradení do premávky v januári 2010 naraz dojazdilo 19 preživších Karos B 731/732. Medzi nimi aj „atmosférické“ PD-352BD, PD-355BD, PD-375BD, PD-376BD a PD-558BT, ktoré vydržali v premávke rekordných 24 - 26 rokov. Vozidlový park MHD v Prievidzi tak bol v rokoch 2008 - 2009 magnetom pre mnohých fanúšikov histórie. Vyraďovanie v januári 2010 prežila iba PD-441BC, ktorá našla do roku 2011 ďalšie uplatnenie v MHD v Partizánskom. Zvyšné vozidlá boli vo februári 2010 odvezené na šrotovisko.

Katalóg vozidiel

PD-355BD

PD-391AE PD-375BD PD-378BD

PD-376BD

PD-377BD

PD-442BC PD-357BD PD-379BD

PD-460BC PD-709BK

PD-352BD

PD-446BC PD-354BD PD-372BD

PD-418BC PD-453BC PD-380BD

PD-353BD

PD-459BC

PD-441BC

PD-558BT PD-711BK PD-761BK PD-364BF PD-374BF

Legenda a štatistika

PD-355BDvyradené vozidlo: 26 (100 %)
PD-558BThistorické vozidlo: 1 (3,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
PD 65-30do 2004PD-355BDod 2004
PD 58-25 PD-391AE 
PD 58-26 PD-375BD 
PD 58-38do 2004PD-378BDod 2004
PD 58-65do 2004PD-376BDod 2004
PD 74-05do 2004PD-377BDod 2004
PD 68-65do 2004PD-442BCod 2004
PD 68-89do 2004PD-357BDod 2004
PD 68-93 PD-379BD 
PD 68-59 PD-460BC 
BN-778AH PD-709BK 
1.2.
PD 55-61 PD-352BD 
PD 71-35do 2003PD-372BDod 2003
PD 74-83 PD-380BD 
PD 84-44 PD-353BD 
PD 91-79 PD-459BC 
PD 93-23 PD-441BC 
BN-777AHdo 2002PD-558BTod 2003
BN-808AHdo 2002PD-711BKod 2003
TO 77-75do 2002PD-761BKod 2003
TO 77-95do 2002PD-364BFod 2003
BN-780AHdo 2002PD-374BFod 2003

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.