VozidláAutobusy › Karosa C 744

Karosa C 744.24 v pôvodných farbách
Karosa C 744 po prelakovaní do mestského náteru

Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Konečne tak vznikla alternatíva k maďarským autobusom Ikarus 280, ktoré boli dovtedy jedinými dostupnými kĺbovými autobusmi v Československu. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD.

Podobne ako v ďalších menších prevádzkach MHD na Slovensku, aj v Prievidzi slúžilo iba jedno vozidlo tohto typu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.24 PD 76-57 1990 1990 2010 1
Spolu 1990   1

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 130 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor LIAZ ML 637 N, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm
Objem motora 11946 cm3
Prevodovka Praga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia
Pneumatiky 295/80 R22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosná kĺbová karoséria bola zostavená z oceľových panelov, predná a zadná časť boli spojené točnicou. Strop a bočnice interiéru obložili u výrobcu sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. V pravej bočnici boli troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Kabínka vodiča bola pri dodaní polouzavretá podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch.

Úpravy

Vozidlo dostalo predný a zadný elektronický sedemsegmentový dispej pre zobrazovanie čísla linky od prievidzskej firmy LGR Electronics. Autobus bol pri oprave prelakovaný z pôvodného modro-bieleho náteru do celobieleho a neskôr ešte do celožltého náteru typického pre vozidlá MHD Prievidza.

Vyraďovanie a likvidácia

Jediné prevádzkované vozidlo dojazdilo na jeseň 2008. Vyradené bolo v januári 2010, v súvislosti so sprevádzkovaním nových nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom Irisbus Citelis.

Katalóg vozidiel

PD-445BC

Legenda a štatistika

PD-445BCvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
PD 76-57do 2002PD-445BCod 2003

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.