Úvod

Mercedes-Benz Citaro C2 predstavuje konštrukčne a dizajnovo prepracovaného nástupcu prvej generácie úspešného modelu nízkopodlažného autobusu Citaro nemeckého výrobcu EvoBus, ktorého sériová výroba prebiehala od roku 2008. Nová generácia autobusov Citaro bola predstavená v roku 2011 a nové Citaro sa v roku 2012 stalo prvým sériovo vyrábaným autobusom ponúkaným aj s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6, ktorá vstúpila do platnosti o dva roky neskôr. Model Citaro sa vyrába v rôznych verziách a konfiguráciách a s rôznymi typmi pohonov.

Dopravca Blaguss Slovakia si na rozšírenie vozidlového parku nízkopodlažných autobusov pre MHD Ružomberok zaobstaral jazdené vozidlá Mercedes-Benz Citaro C2 s naftovým pohonom pôvodom z viedenského dopravného podniku. Vozidlá by mali byť len dočasné do dodania nových autobusov s hybridným pohonom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes-Benz Citaro C2 BT-005GB, BT-949HC, BT-967HC, BT-468HH, BT-149HI 2014 2022 5
Spolu 2014   5

Technické parametre

Dĺžka 12135 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3350 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 64
Celkový počet miest 92 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11640 kg
Motor Mercedes-Benz OM 936 LA.6-3, Euro 6, BlueEFFICIENCY Power, naftový, radový 6-valec s technológiou Blue-Tec 6, vertikálne uložený
Výkon motora 220 kW / 2200 rpm
Objem motora 7698 cm3
Krútiaci moment motora 1200 Nm / 1100 - 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Karosériu dvojnápravového vozidla zostavili z oceľových profilov a zvonka oplechovali hliníkovými a kompozitnými panelmi. Na oplechovanie bočníc a zasklenie vozidla použili technológiu lepenia. Vertikálne uložený naftový motor umiestnili v motorovej veži v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových predsuvných dverí s dopytovým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Kiel Ideo 20 s textilom čalúnenými sedacími časťami prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Priestory dverí oddelili od sedadiel nízkymi sklenenými priečkami, na ktoré umiestnili madlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Nad oknami sú pozdĺž vozidla umiestnené rámčeky na umiestňovanie informačných materiálov. Na osvetlenie interiéru použili zapustené stropné trubicové telesá. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzatvárateľnou kabínkou.

Vetranie interiéru vyriešili výklopnými časťami bočných okien a strešnými klapkami s rozvodom vzduchu cez perforovanú strednú časť stropného obloženia. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky. Na vykurovanie interiéru slúžia aj podsedadlové teplovzdušné ohrievače a teplovodné konvektory. Bezpečnosť cestujúcich zvýšili pomocou interiérového kamerového systému.

Vozidlá boli nalakované v červeno-bielo-čiernych farbách v schéme viedenského dopravného podniku Wiener Linien.

Úpravy

Pred zaradením do premávky bol do vozidiel nainštalovaný odbavovací systém firmy Telmax s palubným počítačom a pokladňou FCS 2100 a bezkontaktnými kartovými validátormi FCS 700-C s dotykovým displejom. Pôvodný viedenský informačný systém bol nahradený informačným systémom firmy BUSE s vnútorným LCD displejom BS 370 a vonkajšími LED displejmi BS 310. Logá Wiener Linien na sedadlách pre cestujúcich boli prelepené logami dopravcu Blaguss.

Prevádzka

Autobusy sa zaradili do premávky postupne v priebehu septembra 2022. Ako prvé boli v prvej polovici septembra sprevádzkované vozidlá BT-005GB a BT-967HC.

Katalóg vozidiel

BT-005GB BT-949HC BT-967HC BT-468HH BT-149HI

Legenda a štatistika

BT-005GBnevyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.