Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: milan005 #13564:
Výborný nápad. Tá linka 5 by za to stála, dala by sa na ňu víkendová premávka v 60 min a netreba nám linku 3 posilňovať (max. nejaké účelové spoje v špičke), prípadne vo vzťahu k tomu víkendovú premávku 7/17 zrušiť na úkor tejto pätorky. Zrušiť 13 a 31 samozrejme, linku 27 dopasovať do intervalu k 5 a Záblatie, Zlatovce, Istebník by mali všetko spolu len 3 linky: 5 ako nosnú, čím by sa vyriešil aj Juh I na 20 min interval cez víkend, 3 len špičkovú doplnkovú a 27.

A ako s linkou 6? Stačila by na trase Sihoť IV - stanica - Zlatovská (priem. park).
Reply on: TomoSK #13569:
Veď ho majú, Juh I ho vždy mal a má. Nevidím dôvod na zmenu. Linka 8 kedysi, potom 18 a dnes 4 to zabezpečuje. A na Juhu III linka 28, preto vznikla a bola vyuzivana. Svedčí o Tom analýza Žilinskej univerzity pred jej zavedením v roku 2006. Dnešný stav je však niečo iné, než malo byt. A Juh I a III nie sú nejaké Noviny, kde za 7 min je človek peši v meste. Z Juhu do mesta sa pešo nechodilo a ani nechodí.
Reply on: TomoSK #13569:
...a hlavne neuspokojivé. Či už z pohľadu vyťaženosti alebo rozsahu obsluhy. Preto treba prísť s riešením, ktorým ale nie je linka 23.

Rovnako ako niekto kto prežil 20 rokov pri konečnej 23 s kvorkom súhlasím. Hoci by mi to dnes mohlo byť jedno, keďže tam už nebývam. Ale nie je. Juh III má potenciál, východná sa spojí s grn. Svobodu o kilometer. Ale MHD nedosahuje ani level Kubrej, pričom počet obyvateľov je násobne vyšší. Halalovka je najobyvanejsia ulica. Linka 23 je preto len nevyhnutnosť, ale nezabezpečuje žiadne z potrieb ostatného charakteru, a vlastne ani tie pracovné a školské nie úplne, lebo ľudia už dnes "slapu" na 8 či 17...tak ako sme my šliapali na 18 a 15 kedysi.

K Sihoti: 16 tis. Obyvateľov a linky idú stredom celého sídliska.
Juh: 20 tis.,ale linky idú buď vľavo hore (I), stred (II) alebo vpravo dole (III), preto žiadna nemá taký potenciál na Juhu ako ktorákoľvek na Sihoti. A kým sa nespoja stredná a pravá trieda za Juhom III, nejde to inak.
Reply on: kvorka #13566:
23 (odhliadnuc od trasovania) nie je cesta do pekla a NEpotvrdzujú to jej čísla. Neviem, či má zmysel sa o tom ďalej naťahovať, ale realita je taká, že z Východnej sú rozdiely medzi 23 a 28 minimálne. Graf nižšie. Spoj 5:25 z Východnej (l. 28) má výstup asi 15 ľudí pri Nemocnici, vozí na šiestu.

Ak by sme akceptovali súčasné nálady cestujúcich, tak priame spoje na Sihoť požadujú aj zo Saratovskej, aj z Juhu II, aj z Východnej, žiadajú to aj občania z Novín, aj cestujúci zo Zámostia, z Laugaricia plus ešte všetci požadujú pridať spoje. Tu si je potreba uvedomiť, že to všetko jednoducho NIE JE splniteľné, inak by počas víkendov jazdilo na Sihoť buď hromada liniek s hodinovým intervalom (60-min. interval nosných liniek??), alebo hromada vzduchovozičov len preto, aby mali všetci priamy spoj.
Reply on: milan005 #13565:
Zastávka na Hodžovej pri podchode by veľa vyriešila. Áno, je to problém. Ale rozhodne treba uvažovať, tak ako si to ukázal ty. Lebo nechať na Juhu III len dvadsaťtrojku je nezmysel a ukáže sa to hneď, ako v roku 2012 zredukovali 28 a posilnili 23 - 23 vozila vzduch a vyhnali sa ľudia aj z 28.
Reply on: kvorka #13566:
A ja osobne presadať nebudem, potom ozaj radšej pešia túra na osmičku. A takto to ľudia na Halalovke a Východnej vnímajú a aj budú vnímať. Prestup z Juhu III je nezmysel. To môže pár ľudí idúcich z Kubrice za mosty či z Biskupíc na Juh.
Reply on: TomoSK #13563:
Ja vravím ako osoba používajúca MHD od roku 1982, že linka 23 v súčasnej podobe je cesta do pekla a potvrdzujú to jej čísla. Ak je cieľom konzervovať nevyhovujúci stav, potom zrušte 28 a časom aj 23. Ak chcete zlepšiť obslužnosť, treba pridať spoje na 28. To je celé. Krátka linka 23 jednoducho má slabé čísla. Ale linka 28, s dobrým intervalom (nie súčasné noty na bubon, končiaca o 17-tej) je o niečom inom. Aktuálne čísla isto nie sú perfektné, lebo ani byť nemôžu. A to je to, čo je problém.
Reply on: kvorka #13560:
L28 by možno dokázalo naštartovať ak by išla cez starú Sihoť a od Žilinskej podjazdom cez sídlisko Pred polom, Max a stanicu (úvaha už v 2016).
Doteraz tu nepadol žiadny nápad ako prepojiť starú Sihoť s Maxom a novým Kauflandom. Ale čo opačne?!
Bolo by ti príliš zložité, priam nereálne riešenie. L23 by musela chodiť okruhom opačne.
Ale to by na Sihoť a k Maxu bolo zasa veľa spojov a problém pri stavbe obehov (bez prejazdu by busy čo robia Východnú nemali ako prejsť počas dňa na inú linku).
Reply on: mrcheef #13558:
Myslím že najlepšie napojenie Vinohradov na stanicu aj z časového hľadiska v súčasnom cestovnom poriadku by bolo bývalo celý rozsah L5 aj presne ako sú existujúce spoje, predĺžiť od zastávky Brnianska cez Záblatie, Zlatovce, Istebník na stanicu.
Pri odchode z Juhu o X:25 je to ideálny príchod k vlakom aj dovoz pracujúcich na zmeny do Zámostia.
Keďže idú vlaky nepárnu hodinu skôr ako párnu, napr. o 8:25 na Rybáre zájsť, o 9:25 len Záblatie, stred. Opačne to isté. V čase prac. deň večer a voľný deň takto predĺžiť spoje L7/17. Časy odchodov a príchodov k vlakom/od vlakov sedia na súčasné časy spojov L5 a 7/17 s nejakou minimálnou odchýlkou.
Celodenne "x" aj "a" 60 min.
K tomu L3 len v špičke a L27 ako dvojička k nej od 8:00 do cca 18:00 (60 min.) + voľný deň (120 min.) Záblatie - Zlatovce - Istebník - Nemocnica - Laugaricio.
Toto by spôsobilo nepotrebnosť L13 a L31 a utriaslo L6 do svojej historickej podoby.
Reply on: kvorka #13555:
Ale podľa Tvojho návrhu má "podjazdová" jednotka dvojičku, a to dvojku, hoc v o spoj menšej početnosti. Takže takmer identický počet spojov by bol vo všetkých častiach Sihote.

Ad 28: Je náročné vecne diskutovať, ak do dobrej debaty vstupujú okrem objektívnych záležitostí aj subjektívne pocity. Hoci bol graf očistený o čísla, budem v tomto príspevku trošku konkrétnejší. Za priemerný pracovný deň cestuje na linke 28 z Východnej a Lavičkovej zhruba vyše 220 cestujúcich, v úseku za Autobusovou stanicou je to 150 cestujúcich denne. Len za zastávky Pod Juhom až Legionárska činí súhrnný výstup 140 cestujúcich, čo je približne 63% cestujúcich z počtu, čo nastúpilo na Juhu III. Ak by Tvoja domnienka o tom, aká je linka 28 populárnou spojnicou práve Juhu III a Sihote, museli by zároveň platiť dve hypotézy, a to:
a) všetci cestujúci z Východnej a Lavičkovej cestujú výhradne na zastávky Obchodná akadémia až Sihoť IV,
b) všetci cestujúci nastupujúci na na zastávkach Nemocnica až Hasičská cestujú iba po zastávku Autobusová stanica a nie ďalej.
Dovolím si tvrdiť, že ani jedna z týchto hypotéz pravdivá nie je, nakoľko len na úseku Nemocnica - Hasičská smer Sihoť nastúpi 195 cestujúcich. Ak za Autobusovú stanicu cestuje v sume len 150 cestujúcich, tak reálne rozdelenie vzťahov z Východnej je zhruba také, že 63% vystúpi po Legionársku (to je fakt a tvrdé dáta), ďalších zhruba 25% cestuje na zastávky Braneckého, Hasičská a Autobusová stanica, tj. k vlakom/busom a do centra mesta, a zvyšných cca 12% cestuje reálne až na Sihoť, prevažne na zastávky Obchodná akadémia a Zimný štadión.

Toto sú nejaké ničnehovoriace percentá, poďme to kvantifikovať, skvelým príkladom je najsilnejší spoj linky 28 s odchodom 7:10 z Východnej s priemernou obsadenosťou po odchode z Lavičkovej 34 cestujúcich. Za zastávkou Autobusová stanica je vo vozidle priemerne 8,9 cestujúceho, z toho priemerný nástup z centra je 3,3 cestujúceho, tzn. max. 5,6 cestujúceho nastúpilo na úseku Východná - Legionárska a aj za predpokladu, že úplne všetci (nereálne) by nastúpili už na Juhu III, tak je to pri najsilnejšom spoji počas rannej špičky úplne zanedbateľný počet. Ja rozumiem, že každý si tú svoju časť nejakým spôsobom idealizuje, ale toto je tvrdá realita, nie pocity. Osobne skutočne nevidím dôvod, prečo by práve s takýmito počtami cestujúcich mala byť zachovaná linka 28 napriamo až na Sihoť. Nie je vhodnejšie poskytnúť tej hŕstke ľudí garantovaný prestup z vozidla do vozidla a z ušetrených kilometrov im poskytnúť viac spojov na Juh III? Skrátenie intervalu je vec, ktorá by intenzity na Východnej vytiahla, a nie náhodné ciele len preto, aby to bola priama linka.
Reply on: kvorka #13561:
Ak by to tak bolo systematicky u každého spoja z 3 na 6 a aj naopak zo 6 na 3, tak by to mohlo byť riešením.

Ako by bolo potom tarifne riešené toto prejazďovanie liniek ? Čo to znamená pre cestujúceho? Ak nastúpi na Vinohradoch na 3 smerom do Záblatia, kde spoj zmení linku, stačí mu na cestu na stanicu len základný neprestupný lístok ?
Reply on: mrcheef #13558:
Šlo by to elegantne aj tak, že by voz z 3 prechádzal na 6. A nebolo by treba žiadnu ďalšiu linku. 😉
Reply on: Michal Mazánik #13557:
Veru že nie, z Juhu III ľudia len linkou 23 cestovať nebudú. Nerobili to ani v 2004-tom, ani v 2012 a ani v 2020! Preto jednoznačne, aj vzhľadom na čísla 28 v grafe (rád by som videl 23) vyplýva, že je to celkom dobré, a bolo by lepšie, ak by šlo o systémovú obsluhu od 05-22 denne, 30 min špička a inak 60 min. Opak len vyženie z busov ešte aj to torzo, čo jazdí teraz.
Reply on: Michal Mazánik #13557:
Víkend má 120 min a v "x" ju vždy vyžiera 6. To sedí.
Reply on: kvorka #13550:
V Tvojom návrhu mi chýba trochu lepšie riešené napojenie Vinohradov na autobusovú/železničnú stanicu.

Domnievam sa, že pre Záblatie a Vinohrady sú záujmovými cieľmi predovšetkým hlavná stanica, centrum mesta, nemocnica, občianska vybavenosť vrátane pošty pri Úspechu a Laugaricio. V Tvojom návrhu by ešte nebolo na škodu pridať nejakú polokružnú linku zo stanice cez most s okruhom Zlatovská-Brnianska-Vinohrady-most-stanica/alternatívne od mostu okolo Úspechu cez Staničnú ulicu k ŽST Zlatovce-Bratislavská-Detské mestečko-Vinohrady-most-veľká stanica (protismerný okruh voči 27 v oblasti Vinohradov, ktorý v Tvojom návrhu zostal. Uvedené by zabezpečilo aj spojenie Úspechu s Vinohradmi v opačnom smere akým ide cez celú oblasť linka 27. A čo je najpodstatnejšie, Vinohrady by tým získali konečne spojenie aj na autobusku a veľkú stanicu, minimálne do doby, pokiaľ nepríde k avizovanému predĺženiu podchodu v stanici v Zlatovciach k Vinohradom. Potom bude možné na cestovanie medzi Zlatovcami a veľkou stanicou použiť vlak.
Reply on: kvorka #13556:
Linka 28 premáva cez pracovné dni raz za hodinu, nie raz za dve hodiny, pričom v rannej špičke je interval skrátený na polovicu. Raz za dve hodiny premáva iba cez víkend, v grafe sú však zahrnuté dáta výhradne za pracovné dni školského vyučovania. V poludňajšom sedle dokonca linka 23 nepremáva vôbec a jazdí len linka 28.

Napriek tomu tu žiadny výrazný vzťah so Sihoťou nevidíme. Pokiaľ sa bavíme o vzťahu medzi Juhom III a Sihoťou, tak to, či v centre mesta ide pred linkou 28 aj linka 6 nehrá rolu, nakoľko sa bavíme o cestujúcich z Juhu III, nie o cestujúcich pristupujúcich v meste, ktorí môžu namiesto linky 28 použiť čokoľvek iné. Mimochodom to, že tesne pred linkou 28 ide linka 6, je práve dôsledok príliš vysokého počtu liniek na Sihoti, ktoré sa nedajú kvalitne preložiť, presne ako povedal kolega o pár príspevkov nižšie.

Taktiež si nemyslím, že večerné spojenie zo Sihote na Juh III by linke 28 prinieslo dramatický nárast počtu cestujúcich. Sihoť je sídlisko, pokiaľ zrovna nie je futbal alebo hokej, nie je moc dôvodov tam tráviť večer. Večer sa ľudia vracajú z centra mesta, čo jasne vidíme na počte nástupov na nočný spoj linky 22 na Hasičskej. Pre týchto cestujúcich nemusí ísť autobus až zo Sihote.
Reply on: Michal Mazánik #13554:
Lenže tento graf vychádza zo súčasného "noty na bubon" cestovného poriadku, kedy je 28 skresaná. Premávka do večera tam teda zahrnutá nemôže byť. A dôležitým faktorom je, že kedy 28 jazdí na Sihoť - raz za dve hodiny a ešte ju v "x" tesne povyžiera linka 6 idúca 5 min pred ňou.

Linka 23 je slabá, jeje spoje pod 28 vytvoria jednozančne potenciál. Preto bola linka 28 aj zriadená a jej čísla pred drastickými škrtmi odôvodňovali dokonca úvahy o kĺbaku. Čiže isto nie, sám bývam na Halalovke, spojenie na Juhu III musí ponúknuť aj zaujímavý cieľ. 28 bola k 8 a 18 logickým výsledkom. To, že sa skresaním v roku 2012 dostala do tejto podoby, nevypovedá nič o jej potenciáli. Ale vypovedá to o tom, že s linkou 23 boli kadejaké pokusy (aj premávka do 22:30) a NIKDY to nebolo zlepšenie. Zatiaľ čo 28 áno. Pravidelný interval 30-60 min urobí niečo iné, než súčasných 120.
Reply on: TomoSK #13553:
Ale 1 pôjde cez Pred poľom, nie cez Sihoť. Tam len Sihoť III a IV (dve zastávky).

28: naopak, práve cieľ Sihoť je na nej to dobré. Nie nepopulárne.
Reply on: kvorka #13550:
Len krátka reakcia ohľadom liniek 23 a 28. Pomerne často sa tu vo fóre objavuje názor, že linka 28 je preferovaná cestujúcimi predovšetkým kvôli priamemu spojeniu na sídlisko Sihoť. Nám tento predpoklad dáta o vyťaženosti linky nepotvrdili. Je pravdou, že linka 28 je obľúbená, poďme sa však pozrieť na to, prečo.

Z grafu, ktorý nám ukazuje vyťaženosť za priemerný školský pracovný deň, vrátane nástupu a výstupu na jednotlivých zastávkach a vývoja počtu cestujúcich vo vozidle (súčet za všetky spoje), vidíme, že linka je najviac využívaná v úseku Východná - centrum, ďalej počet cestujúcich významne klesá. V úseku Východná - centrum si môžeme všimnúť pomerne významný výstup cestujúcich smerom z Východnej na dvoch zastávkach:
- Cintorínska (LIDL pod Juhom),
- Nemocnica.

Ide zhodou okolností o ciele, ktoré nie sú v dobrej pešej dostupnosti zastávok linky 23.

Obľúbenosť linky 28 teda spočíva najmä v tom, že spája Východnú ulicu s dôležitými cieľmi občianskej vybavenosti, narozdiel od linky 23, ktorá po Inoveckej ulici, ktorá má viac-menej rezidenčný charakter, občiansku vybavenosť obchádza. Trasovanie linky až na Sihoť nemá zásadný podiel na jej obľube. Áno, na Sihoti sa nachádza futbalový aj zimný štadión, to ale nie sú ciele, za ktorými by väčšina cestujúcich cestovala na dennej báze.

Aby sme si overili vzťahy nielen cez dáta, ale aj v praxi, linkou sme sa niekoľkokrát viezli v celej trase a potvrdilo sa nám, že úsekoví cestujúci prevažujú nad cestujúcimi, ktorí sa vezú celú trasu Juh III - Sihoť.
Reply on: kvorka #13550:
Snažil som sa si nejakým spôsobom rozložiť toto linkové vedenie a intervaly do počtov spojov v jednotlivých režimoch, a udrelo mi tam do očí najmä niekoľko lokalít:

Sihoť IV - 14 spojov za hodinu v špičke?!
- priemerný interval cca 4 minúty
- l. 1 po 3 spoje, l. 4 po 2 spoje, l. 6 po 2 spoje, l. 8 po 3 spoje, l. 28 po 2 spoje, l. 24 po 2 spoje v poobednej špičke, čo je šialene veľa na to, že Sihoť celá je objektívne slabšia než taký Juh.

Ešte čo sa týka linky 28, jej popularita nepozostáva z toho, že jazdí na Sihoť, ale že chodí okolo Lidla a nemocnice. Najslabším úsekom na nej je úsek Autobusová stanica - Sihoť IV a nerovnomernosťou vyťaženia sa veľmi podobá napríklad na súčasnú jedničku, ktorá chodí v jednej polovici trasy plná, v druhej pomerne prázdna.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.