Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: tomas153cv #14071:
Súhlasím s tým, že je nešťastné, že zvýšenie cestovného prichádza takmer naraz so zmenou cestovného poriadku. Je logické, že radoví cestujúci si to spoja ako súvisiace časti jedného projektu. Pritom o nevyhnutnosti zvýšenia cestovného sa rozpráva, odkedy v Trenčíne pracovne som. Istý čas to vyzeralo, že sa to bude meniť snáď ešte v r. 2022, napokon sa to posunulo až na tento rok. Pravdou tiež je, že percento nárastu, najmä u lístkov u vodiča, je "odvážne".

S čím nesúhlasím, je to, že ľudia 26x do mesiaca necestujú a preto predplatné lístky nechcú. Som úprimne presvedčený, že potenciál predplatných lístkov sa v Trenčíne nevyužíva naplno. Súčasný počet ich používateľov je nepochopiteľne nízky. Verím, že pri lepšom nastavení finančnej návratnosti ich používania sa to zlepší. Slobodu neobmedzeného počtu ciest by nevykompenzoval ani jednorazový lístok za 10 centov. Ak cestujúci platí za každú jednu cestu zvlášť, akokoľvek málo to je, vždy bude mať tendenciu šetriť a rozlišovať nevyhnutné a zbytočné jazdy. Naším cieľom by malo byť, aby cestujúci jazdy nepočítal, aby do autobusu nastúpil kedykoľvek sa mu to hodí. Ten efekt som po znovu obnovení PCL zažil v Nitre - dnes je úplne bežné vidieť ľudí, ktorí sa na sídlisku vezú jednu zastávku, lebo idú s taškami z nákupu. Toto kedysi nebolo, lebo museli "pípať".

Naozajstné sťažnosti a plebescitný hejt je momentálne ťažké rozlíšiť. Po zavedení zmien bude krik obrovský - vždy to tak je, a bolo by to tak, aj keby to boli najlepšie zmeny na svete. Prvé týždne budú náročné pre všetkých, musíme sa na to pripraviť a vydržať to. Ale časť kritiky po zabehnutí zmien opadne a vyfiltrujú sa tie problémy, ktoré sú skutočné. Podľa mojej skúsenosti je to tak možno 5% pôvodnej kritiky - toto bude treba prehodnotiť. Nepochybujem o tom, že po identifikovaní týchto vecí sa bude cesťák dolaďovať. Predstavujem si to tak, že od decembrovej celoštátnej zmeny.

Je pochopiteľné, že vodiči majú najväčšiu nervozitu zo zmeny vzorov. Ich návrh bude predstavený po tom, čo budeme mať záväznú podobu cestovného poriadku (stále beží pripomienkovanie). Zvyk je železná košeľa, ako vravíš, ale život je zmena, a nedá sa očakávať, že veci sa nikdy nebudú meniť. Tieto zmeny budú veľké, ale robí sa všetko preto, aby vodičom ich oprávnené nároky nerušili.

Reply on: Marek6283 #14072:
Bohužiaľ máš pravdu.
Čo sa týka nového grafikonu, sú veci kladné ale aj z mnohých kladných vyplývajú nedostatky.
Plusom je napr. spojenie novej Sihote s Maxom, nevýhodou tohto je potreba vytvorenia "protipolu" L4 a 11, vozením sa Opatovanov cez Kubrú (J. Derku 😞 ) pri každej ceste.
Plusom je obsluha Novín rýchlou cestou do centra. Mínusom je, že ďaleko sa tí ľudia nedovezú, smer Juh, Laugo nemožnosť prestupu. Ťažko odhadovať či sa takéto spoje dokážu naplniť. To ani nehovorím o rôznom vetvení z tohto vyplývajúceho ako jazdenie po Javorinskej a Puškinovej ulici, obsluha LOT cez Laugo úzkou ulicou popri Soblahovskom potoku za Askom (neviem kto takto do LOT pôjde). Na opačnej strane na Sihoť len výnimočne a ešte výnimočnejšie do Opatovej na družstvo (myslel som že toto už sa nikdy neobnoví) a kvôli tomu nutnosť dva spoje prerušiť na stanici. Toto za prehľadné nepovažujem.
Zámostie by som až tak nechválil. Priemyselný park utrpel. Ranné zdvojené spoje na každú hodinu spomedzi ktorých bol vždy jeden "obľúbený" expresný nahradí jediný ktorým sa ľudia povozia cez "všetko". Preplnený snáď nebude lebo mnohí ním nepôjdu nie kvôli motačke ale kvôli tomu že naspäť z práce sa nedostanú. Takisto sa zabudlo na spojenie južnej časti mesta s Medik centrom kam doobedu chodí veľa najmä starších ľudí a celkovo koniec Zlatovskej.
Spojenie Sihote s MČ Západ tiež utrpelo. Už sa ku mne dostala nespokojnosť obyvateľov Sihote pretože teraz sa ráno ľudia dostanú za mosty aj na "celú", aj na "pol", cez víkendy napr. na návštevy. Po novom prestupovať.
Obsluhu OZ Belá hodnotím kladne v zmysle posilnenia L24, negatívne že kvôli tomuto zaniklo spojenie s MČ Západ a tiež pôvodné L2 a 28.
Silné heslá o výraznom posilnení Východnej kde posledný spoj v intervale 30 min. je o 16:50 zo stanice.
Silné heslá o hustom intervale na sídliská, realita v jednej minúte 2 spoje na sídlisko potom 34 min. nič alebo zhluky s dvoma 15 min. dierami za hodinu. Pri toľkých pridaných spojoch by som si predstavoval niečo lepšie.
Najviac išlo na veľmi hustú večernú obsluhu, nikto ma nepresvedčí o jej potrebnosti.
Toto stojí kopu peňazí. Cestovné mohlo ísť hore o percentá a nie o násobky keby sa nerobili také nehospodárne kroky.
Silné heslá o lacnejšom PČL. Ja si pod slovom lacnejší predstavujem že ak stál doposiaľ 40€ tak bude stáť 38€ a nie 55€.
Reply on: Pablo #14070:
Tak aj toto je začiatok konca našej MHD. Ceny sú dôležité ale ušlo sa aj od grafikonu. Mňa by zaujímalo ako sa bude merať nárast=teda skôr pokles prepravených cestujúcich, keďže ten kto bude prestupovať bude zaznamenaný 2-3x = podľa toho kam pôjde , lebo napríklad po zrušení 5ky sa bude musieť -alebo prejsť pešo, prestupovať aj 2x a počítadlo nad dvermi ho zakaždým nástupom a výstupom započíta. Inak, vieme že to počíta ako počíta.... Ďaľšia vec, na čo nám tu budú prázdne autobusy vo večerných hodinách v ešte hustejšej frekvencii, ja bývam na konci Sihote a ide ma poraziť to tu počúvať aj teraz a nie po novom a to mám autobusy rád! No a aj tie víkendy, chválim vyriešenie zámostia, aj posilnenie Lauga ale priame spojenie zrušené nechválim, no a spojenie Sihote s Juhom bude až moc prehustené. Pohodlie bude, lístky aj na ležanie, veď tá cena to musí nakoniec zaplatiť ale ľudia už teraz začínajú premýšlať ako ďalej a bez nás a to ma začína hnevať! Často počúvam v médiách argument že- cestujúci budú môcť prestupovať-akoby to bola nejaká výhra u nás kde prestupovať nemuseli takmer vôbec...a oni nebudú môcť ale skôr musieť. Toto bol kameň úrazu aj na prímestkých linkách kde autobusy z kopaníc postupne začali voziť ľudí len do spádových obcí, tam sa prestúpilo a šlo do mesta a postupne nastala ľudoprázdnota v autobusoch. A toto sa bude len ťažko naprávať aj u nás!!! Hovorkyňa napríklad vraví,-lebo má tak podané info , že sa posílí spojenie s PP ale akosi to nevidím keď sa na to pozerám a takých vecí je tam ešte viac...dolaďuje sa to? Kedy sa to má vlastne schváliť ? Ono hovorkyni nezávidím, zažil som keď na SADke kúpili ten Crossway s klímou a nevošiel do Opatovej a bol tam problém ku ktorému sa musela vyjadriť firemná hovorkyňa, vtedy som bol pri tom informačnom telefonáte a ona to musela spracovať aj ako lajk a povadať stanovisko, tu je to podobné, keby počula stanovisko aj oponentov mala by to ešte ťažšie...
Reply on: Pablo #14070:
Tu je problem ze autori vobec nemaju skusenosti s ludskym faktorom ako takym(jednanie, rozmyslanie, nelogicke a iracionalne konanie). Oni to mozno aj v tych odpovediach nemyslia zle, ale tym ako bezhlavo obhajuju svoj koncept to tak posobi. Vid napriklad odpoved pani na fb v nejakej diskusii kde sa pytala, ako budu jej deti teraz chodit od miesta xy do skoly xyz naco jej bola napisana odpoved : " nieje mozne vyhoviet kazdemu". Ved doprdele to vieme vsetci. Ale ide o to napad predat a nie dourazat vsetkych naokolo, co sa vzhladom na mnozstvo staznosti, uspesne dari.
Z racionalneho hladiska je to naozaj tak, ze dlho nebolo zdvihane cestovne. Ale je tu novy dopravca necele dva roky, zrazu zmeny liniek, drahsie cestovne, kto to pochopi? No nikto. Ludia vidia ze listok stal 80c a teraz bude stat 2ecka. A to zdrazenie je a poriadne. Marne im bude niekto rozpravat, ze za 26 jazd mesacne sa to oplati. Oni 26 jazd necestuju a to je to co som pisal aj davnejsie. Proste kupia si listok a idu kam potrebuju. Informacne plagaty, kludne aj do schranok letaky, nejake jednoduche www stranky.
Ale su tu data. Data o cestujucich a o listkoch. Ale akosi nekoresponduju s mnozstvom staznosti(mam na mysli naozajstne, nie len plebiscitny hejt).
Namiesto toho len strohe informacie podporujuce akekolvek pochybnosti. Napriklad mnoho ludi ani nevie ako sa ide menit cestovny poriadok a linky, ale uz vedia ze listok bude stat 2 eura. Pri odpovedi : " ale ked si kupite rocny listok bude to vyhodnejsie ako doteraz " sa asi nemusime pytat aka je ich odpoved...
Do toho zmena vzorov a uprava podla bohvie koho.
Len cas ukaze, ake to bolo rozhodnutie.
Zvyk je zelezna kosela, uznavam. Ale ako jeden z autorov koncepcie napisal : " nevyvolavajte zbytocne vasne " .
Z mestskej stránky... "Dobrý deň, prosím o zdôvodnenie masívneho zdražovania poplatkov za MHD chystaných k 1.7.2024. Napríklad dnes (ešte) si môžem kúpiť v autobuse platobnou kartou 24 hodinový lístok za 1,-Eur. Po úprave to už bude za 3,-Eur. Teda nárast o 200%. Ďaľšie sú podobné... Len prosím nie múdra typu: "už dlho sa nezdražovalo", to nie!"
Odpoveď: "Žiadne masívne zdražovanie sa nechystá. Cena cestovného MHD v Trenčíne bola dlhodobo najnižšia....."

Neviem kde autori berú toľkú aroganciu ale tvrdiť že navýšene ceny (pri 24h 1€ na 3€; DK 0,40€ na 0,80€ alebo z BK 0,40 na 1,00€) nie je masívne zdražovanie, mi príde úplne bez kúska hanby a sebareflexie. Veľmi som zvedavý akú FA vyúčtujú za služby a už teraz tuším že bude NEmasívna... Chlapci, budíček! Rýchlo si z tohto úletu dajte nohy na zem a zobuďte sa!
Reply on: S499.1023 #14060:
Reagujem na tvoj príspevok milý S499.1023 ako reakciu na mňa.
Odporúčam ti, aby si nebuzeroval prispievateľov za ich názor, citujem,, vôbec ma neprekvapuje, že niečo také si vyplodil ty,, koniec citátu. No, ale k veci.
Miesto toho, aby si si naštudoval problematiku onej hotovosti urážaš tu prispievateľov. Takže:
aj Lucia Rybanová v Právnych novinách 02.8.2023 jasne informuje verejnosť, že - vyberám ,, Dôvodová správa k uvedenému ústavnému zákonu je pomerne stručná, pričom odôvodňuje zmenu Ústavy tým, že každý občan má právo na to, aby sa na základe svojej vôle rozhodol platiť v hotovosti. Navrhovatelia sú presvedčení, že ide o základné právo, prostredníctvom ktorého sa napĺňa sloboda v obchodno-právnych vzťahoch. Taktiež odôvodňujú prijatie takejto zmeny tým, že ide o spôsob, ako zamedziť obmedzeniu alebo prípadnej likvidácii práva platiť v hotovosti, ktoré dávajú do súvislosti s právom na súkromie,,. Teda , všakovakí vykladači zákona / predovšetkým vo svojom záujme/ idú d i k t o v a ť cestujúcemu, že v žiadnom prípade jeho peniažky nepríjmu, lebo - zajac. No a to je všetko. Tak do popuku Gríša.😋
Reply on: kvorka #14065:
Tak na odlahčenie: Čiže, keby sa na Hasičskej postavia jeden automat, tak už by to bolo podľa teba v poriadku? Alebo keby dopravca predával základne lístky iba na predajnom mieste?
Aj tak väčšina ľudí ak by chcela lístok v hotovosti, tak by si ho musela zakúpiť v doplnkovom predaji.
Pred dvoma týždňami som bol v Prešove a taktiež som si všimol, že vcelku dosť ľudí si kupovalo ten “úžernícky” lístok za 1,50€, lebo je nereálne, že by automat vznikol napr. v Severnej alebo v Kanaši. A to si myslím, že ešte v Prešove je to horšie, nakoľko okrem papierových lístkov, PCL a SMS žiadna iná forma lístkov nie je k dispozícii (v Trenčíne máme appku, platobnú kartu)

EDIT: Taktiež máme na Slovensku diaľkových dopravcov, u ktorých stojí lístok zakúpený u vodiča v hotovosti násobne viac ako cez aplikáciu.
Reply on: kvorka #14065:
Aj v Bratislave a Košiciach je lístok v hotovosti drahší ako lístok z dopravnej karty.
Reply on: TomoSK #14059:
mne to naopak je jasné, vysvetlili to asi každému okrem teba. Nechceš chápať, ok. Ale potom nám v TN neobhajuj pseudonovinky, ktoré sú v rozpore so zákonom a ešte aj neprimerane drahé.aj ja chcem nazad normálnu úroveň cien lístkov,nie toto prozápadné eldorádo,čo sme Viedeň?Veď dnes mám celodenný za 2€ a od 1.7. jednu jazdu.na hlavu.a ešte v čase prázdnin?Ideálna cesta vyhnať ľudí z MHD a snívať potom, že vrátia.a dôvody tohto skoku nevysvetlené
Reply on: TomoSK #14059:
Bude to tým, že nepoznáš právnu úpravu. Právna úprava a ani nikto z nás tu, nehovorí o "práve kúpiť u vodiča". Ale o práve kúpiť za hotovosť. A to, že v TN si niekto nenaštudoval ani zákon č. 332/2023 Z.z., zjavne nepozná Ústavu SR a ešte klame o "doplnkovom predaji" úžerníckeho lístka u vodiča, nie je môj problém.

V KE, ZA či BA máš právo podľa čl. 39a ÚSR zabezpečené riadne - lístok kúpiš za hotovosť - v automate. Takže si to prosím nezamieňaj. Ide o úplne odlišné situácie.

Avšak v TN poslanci rozhodli, že predaj u vodiča je "doplnkovým", hoci ním nie je. Tým je predaj v Žiline. A keďže základný lístok je povinná položka tarify, nemôže byť doplnkovým...
Reply on: 810zssk #14062:
Miešaš hrušky s jablkami. Dosiaľ bol lístok kupovaný u vodiča v zmysle zákona - "jednorazový neprestupný - základný".

Po novom je však tento lístok od 1.7.2024 - "doplnkový", čo je nezmysel, ako píšem, pretože doplnkovým je to v Žiline. Nie v TN.
Reply on: S499.1023 #14061:
Všeobecne uplatňovaný dôvod to nie je, pretože v TN sa dosiaľ v hotovosti platí (formou "u vodiča") a primeraný dôvod už vôbec nie (nebavíme sa teraz o sume či cene)

K bodu 3: veď ten existuje dávno - zákon č. 394/2012 Z.z. o obmedzení platieb v hotovosti. A nie je vykonávacím, to je len podzákonný predpis. 😉
Reply on: kvorka #14058:
Právne neudržateľný lístok sa na to že je právne neudržateľný právne drží už dosť dlhú dobu.
Reply on: kvorka #14058:
Tak poďme diskutovať nad znením:
Čl. 39a
(1)
Vydávanie hotovosti ako zákonného platidla sa zaručuje.
(2)
Každý má právo vykonať platbu za nákup tovarov a poskytnutie služieb v hotovosti zákonným platidlom, pričom prijatie takejto platby možno odmietnuť len z primeraných alebo všeobecne uplatňovaných dôvodov. Právo vykonať hotovostnú operáciu v banke alebo pobočke zahraničnej banky sa zaručuje.
(3)
Zákon ustanoví podmienky a obmedzenia práva podľa odseku 2.

Takže: Kde je vykonávací zákon k bodu 3?
Reply on: pešiak #14057:
Vôbec ma neprekvapuje, že niečo také si vyplodil ty. Takže čo hrozilo na Slovensku, zatiaľ čo vo zvyšku Európy to nehrozí?
Furt sa tu omieľajú dookola automaty na cestovné lístky. Ako je splnené ústavné právo na hotovosť v hocijakom meste, ak chcem nastúpiť práve na zastávke, kde automat na CL nie je? V Bratislave či Košiciach si cestovný lístok u vodiča nekúpim, takže mi zostáva jedine nákup dopravnou kartou (KE), príp. dopravnou a bankovou kartou (BA).

Podľa tohto kľúča by mali byť automaty na každej jednej zastávke (alebo predpredaj), a to by sme sa len mohli dívať ako rastú náklady a cestovné. 🙂 A ako tak rozmýšľam, na celej 30-tisícovej Furči v KE bol do rekonštrukcie zastávky Zupkova presne jeden predajný automat, po novom sú to už dva automaty. Vo vidieckych mestských častiach o automatoch ani nechyrovať.

Fakt sa to už ťahá za vlasy...
Reply on: S499.1023 #14056:
Nie, prosím netáraj. Prečítaj si článok 39a a nevkladaj čo nepíšu. A nezamienak si to, že platba v bude nie je to isté ako platba hotovosťou. Draxter jasne popísal, že to ide, keď sa chce. Lenže sa nechce. V TN sa nevie zaviesť ani sms lístok, ale pre bankovú kartu rovno ku všetkým dverám, vo nie je ani v Prahe! A ten nezmyselný a právne neudržateľný "doplnkový" úžernícky lístok za 2evry, to je sila...
Reply on: S499.1023 #14056:
Že sa oný zákon dostal až na úroveň ústavného práva má svoje zásadné opodstatnenie. Stačí si načítať zdôvodnenie predkladateľov. 😲
Reply on: kvorka #14033:
Čert nám bol dlžen ústavné právo na hotovosť a už dupľovane takto dogmaticky vykladané.
Mimochodom, všetci bojovníci za absurdné právo zabúdajú citovať celý text - že platba v hotovosti môže byť odmietnutá, ak je to dobre podložené. A práve platbu v autobuse za takýto príklad pokladám.
Reply on: Vladimír #14053:
Štandardne majú acquireri zmluvné podmienky také že obchodník nemôže účtovať vyššou cenu za platbu kartou VŠ v hotovosti. To nemá nič s tým v koho kompetencií je tarifná politika, ale s tým či acquirer chce alebo nechce s tebou uzavrieť zmluvu a akú.

Ale platby vo verejnej doprave sú špecifická záležitosť ktorá funguje inak technicky aj zmluvne, takže sa nedomnievam že toto by bol problém (však aj v BA sú platby kartou výrazne znevýhodnené). Na druhej strane ale ani nerozumiem motivácii robiť to tak.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.