Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: draxter #14030:
Veď toto, vraj doplnkovy predaj v tarife. A kde teda kúpim v hotovosti základný lístok? Nikde. Takže buď porušenie cl.39a Ústavy, alebo diskriminácia alebo zdieranie. Plus absencia zákonného dôvodu pre určenie sumy 2€, ako píše draxter. Kolegovia od fachu mi dávajú za pravdu. Toto TN nezvládol a asi to neskončí len takto. Inak dvihnúť ceny od 1.7. a reformu od 1.9., to je riadna chobotina. Toto dokáže ozaj len ignorant a človek, čo vodu káže a víno pije. A ešte naše úžasné zastupiteľstvo....jdu blejt.
Reply on: PtrkHrnk #14031:
Presne. Pozri sa na Prahu. Tam to presne takto funguje. I Viedeň. Do každého vozu jeden automat na kartu i hotovosť. V Prahe vždy v strede vozňa električky a pri druhých dverách trolejbusu a autobusu. A vybavené. Nemusíme ani pri každé dvere ako to je vraj v pláne v TN. Perfektné.
Reply on: draxter #14029:
Tu sa nezhodneme, ale poďme teda diskutovať.
S tým ústavným právom na hotovosť sme sa dostali do riadnej šlamastiky. Nebyť neho, tak som za úplné zrušenie hotovosti. Takže si myslím, že už môj návrh je kompromis.
Ale keď sa teda zhodneme, že treba obmedziť predaj u vodiča, ale zároveň zachovať hotovosť, tak nám ostávajú asi len tie automaty. Ale to nie sú len automaty (najlepšie asi na každú zastávku), ale aj nové označovače vo vozidlách. A tiež nutnosť dvoch úkonov – zakúpenie lístka a následné označenie.
Tak mi napadá minimalistická možnosť – jeden automat v každom vozidle, ktorý by vydával lístky s okamžitou platnosťou 🤔
A teraz trochu populizmu z webu

Nové ceny v trenčianskej MHD budú od leta 2024 porovnateľné s cenami v iných mestách. „Cestovné v Trenčíne a Trnave bolo doteraz najlacnejšie zo všetkých krajských miest na Slovensku. Napríklad v Prešove, Žiline, Nitre, čo sú podobne veľké krajské mestá ako Trenčín, sú ceny na úrovni od 0,75 centov do 0,90 centov za hodinový lístok. V Trenčíne to po novom bude 0,80 centov, takže z toho najlacnejšieho mesta sa dostaneme na úroveň priemeru krajských miest.

A teraz realita a spresnenie (účelovo) nepovedaného:
- v TN sa porovnávajú ceny z dopravnej karty, nie v hotovosti. Pretože v ZA stojí aj v hotovosti lístok 90centov
- v hotovosti sa Trenčín stane najdrahším mestom v SR, pretože v ZA si človek za hotovosť kúpi lístok za 90c a "doplnkový" predaj u vodiča je nad rámec možnosti kúpiť lístok v hotovosti. V TN je "doplnkový" predaj u vodiča základnou povinnosťou! A teda sa miešajú zase hrušky s jablkami.
Reply on: PtrkHrnk #14020:
Veľmi pekne, pod jednou strechou a smerne aj správne.

Virtuálna dopravná karta: https://imhd.sk/zv/doc/sk/23277/Prechod-na-virtu%C3%A1lne-dopravn%C3%A9-karty-v-MHD-Zvolen

Hotovosť: buď bude akceptovaná vo vozidle, alebo v automate či inom predajnom mieste. Ale zachovaná byť musí (čl. 39a Ústavy SR). Ja som bol zástanca automatov, lebo nech je suma hotovosti akákoľvek, vždy to znamená, že vodič nielen šoféruje. A vždy musí s hotovosťou robiť. Pri automate nie. To je otázka na obejdnávateľa.

Nesúhlasím, že hotovosť má byť cca 100-150% z karty. To je nepochopenie účelu, to je už zderstvo ako som písal. Pretože je rozdiel 10c a 20c, čo je 100%, ale je sakra rozdiel 0,80c a 2 EUR (ako dnes). Rozdiel má byť fixný, napr. 30c, alebo dajme tomu 25%.

Napokon, podľa § 14 zákona č. 332/2023 Z.z. tarifa cestovného (ďalej len „tarifa“) obsahuje cestovné za dopravné služby, najmä základné cestovné a prepravné, osobitné cestovné pre vybrané skupiny cestujúcich a za psov so špeciálnym výcvikom (ďalej len „osobitné cestovné“), sadzbu sankčnej úhrady podľa odseku 5 a úhrady za prepravu batožiny, bicyklov, kolobežiek, živých spoločenských zvierat, motorových vozidiel a zásielok, vrátane príplatkov a zliav, ako aj podmienky, za akých sa uplatňujú jednotlivé príplatky a zľavy.
Regulačný orgán vychádza pri určení maximálnej výšky základného cestovného z analýzy nákladov, ktoré je potrebné vynaložiť na poskytnutie dopravných služieb, vrátane zisku s prihliadnutím na kúpyschopnosť cestujúcich.
To mi chce niekto povedať, že základné cestovné 2 EUR bolo niečím takým podložené? Figu, ani na rokovaní MsZ a ani v návrhu zmeny tarify nič také nebolo.


Reply on: Vladimír #14027:
Ktoré sú to tie „drobnosti“, na ktoré máte iný názor?
Reply on: PtrkHrnk #14020:
Veľmi dobrý dokument. Aj keď sa tam nájdu drobnosti, na ktoré mám iný názor, veľmi chválim systémový prístup k problematike. Presne takto by som si to aj ja predstavoval - je daná štruktúra lístkov a cenové vzťahy medzi nimi. Poslanci by mali schvaľovať iba výšku "x", všetky ostatné ceny by boli od neho odvodené automaticky.

Súhlasím aj s tým, že Ideálne by bolo, ak by sa cestovné upravovalo (alebo sa aspoň o úprave rokovalo) vždy, keď "x" vplyvom medziročnej inflácie prekročilo 10 centov. Gro problému s nadchádzajúcou tarifou je práve extrémny cenový skok/šok. Tento by nebol býval, ak by sa ceny upravovali priebežne podľa inflácie.
Reply on: mikeska #14016:
Chyba na chybu, neprehľadnosť a nesystémovosť. To je tak, keď sa na psolednú chvíľu robí hrubá záplata na hrubú dieru....kopec vecí ani po MsZ 27.05.2024 nie je jasných 😠 🤬 👎
Reply on: henko151 #14024:
V autobusoch máme pri každých dverách 2 označovače, čo je vysoký nadštandard. Bola by škoda ich nevyužiť, navyše tap-in pre väčšinu cestujúcich máme aj teraz
S aplikáciou mám filozofický problém – vyžaduje pozornosť. A vedomujem si, že Fairtiq nie je taký nespoľahlivý, ako sa o ňom hovorí. Ale osobne sa mi nepáči, a nie len preto, že je to uzavretý systém tretej strany.
Tomu, aby sa náhodný cestujúci musel rozhodovať, aký lístok si kúpiť, sa práve snažím vyhnúť.
Zakúpenie PCL ako predplatného je úplná samozrejmosť (s aj bez automatickej obnovy).
Reply on: PtrkHrnk #14020:
Podľa mňa pípanie pri každom nástupe nie je systém, ktorým sa treba inšpirovať. Dosť to zdržuje odbavovanie cestujúcich viď. západná Európa. Taktiež nevidím dôvod rušiť aplikáciu, ktorá existuje a môže niektorým ľudom vyhovovať. Tak isto verím, že do pár rokov prídu aj na SK trh aplikácie podobné Fartiqu, ktorý je vlastne Pay as you go, len teda na základe polohy a nie na základe pípnutia. Zároveň aj integruje všetky zapojené systémy (napr. Švajčiarsko je zapojené do toho zapojené na celoštátnej úrovni), takže cestujúci nemusí vôbec lúštiť tarify.

Mne sa páči brnenský systém, že keď cestujúci nechce riešiť platnosť cestovného lístka tak sa zakaždým pípa, ale ak vie koľko bude cestovať, tak si vie zakúpiť aj konkrétny cestovný lístok a nemusí sa zakaždým tapovať.

Podľa mňa budúcnosť PCLiek je mať ich zakúpené ako predplatné cez platobnú kartu (dnes bežne Spotify, Netflix a pod.), avšak v doprave toto riešenie ešte vôbec nie je rozšírené. Viem, že tak funguje Deutschlandticket zakúpený cez MoPla, ale inde som toto riešenie zatiaľ nevidel.
Reply on: mikeska #14022:
Áno, s 24-hod. lístkom je to tak. Získate jednu výhodu, stratíte inú. Limit je na situácie, keď máte neplánovanú cestu.
Reply on: PtrkHrnk #14020:
Pekne spisane. Mesto napise ze ceny sa nezvysovali od r 2011, keby len kazde 3 roky zvysili cenu o 0,1€ tak sme tak kde dnes a nie narazovo.
Len poznamka: denny limit s automatickym zuctovanim tu nevidim vyhodu oproti 24. hod listku kedze ten ti plati aj nasledujuci den.

Reply on: Michal Mazánik #14019:
Ano 50% zlava sedi ale zo zlych sum pri BK aj hotovosti.
Zameru rozumiem, aby sa oplatil pri 3 jazdach. Suma mi vychadza zjednodusene ako 2,5 nasobok zakladneho CL. Pri BK je to viacej...to nie je vyhodne. Pri hotovosti je to dokonca menej tam je to vo vyske 2 jazd.
Ak sa opäť môžeme baviť o tarife, tak si dovolím pridať tento stručný koncepčný návrh o tom, ako by to malo fungovať. O konkrétne ceny v ňom nejde, ale svoj názor som vyslovil. 😂
Reply on: mikeska #14018:
Otvoríme s poslancami MsZ a zástupcami MsÚ aj tému ceny 365-dňového zľavneného lístka.

Čo sa týka 24-hodinového lístka, tam výška zľavy 50% sedí. Ohľadom jeho výhodnosti, zámer bol, aby sa oplatil pri 3 a viac jazdách MHD v priebehu 24 hodín. Pri platbe z bankovej karty to tak momentálne nie je. Ako som povedal, ide o chybu, vieme o tom a riešime to.
Ano je lacnejsi, ale ked raz schvalim a napisem za zlavneny CL ma 50% zlavu tak by to tak malo snad byt. Kludne to mozeme otocit ze ked zlavneny 365 je 90€ tak zakladny CL 365 by mal stat 180€. A preco by mal potom clovek platit viac?

Nemenila sa nahodou pozmenovacim navrhom len suma zakladneho CL pri kupe BK z 1,4€ na 1€?
A ani pri tej povodnej sume teda 24h listok z BK nesedel. To tam potom mozu byt uplne nahodne sumy a vsetko je v poriadku. 😃
Reply on: mikeska #14016:
Ceny, ktoré spomínate, sú výsledkom pozmeňovacích návrhov predložených poslancami Mestského zastupiteľstva.

V prípade predplatného lístka na 365 dní máte pravdu, že nejde o presne 50% zľavu. Je o 1,25€ lacnejší, než by mal byť, ale osobne toto nepovažujem za zásadný problém. Uvedomil som si to už na MsZ, ale vzhľadom na cenu je to skutočne nepatrný rozdiel.

V prípade 24-hodinového lístka ide podľa mojich informácií o nedopatrenie pri formulovaní pozmeňovacieho návrhu, pôvodne sa počítalo aj s jeho zlacnením. Na úpravu ceny by bolo potrebné schválenie zmeny poslancami MsZ, o tomto ešte budeme rokovať.
Vie mi niekto prosim vysvetlit ten novy cennik?
Zlavneny predplatny casovy listok 365 dní...prečo 90 € a nie polovica zo zakladneho rocneho ked pri zlavnenych ma byt zlava 50%?

Preco pri zakladnych a zlavnenych CL 24 hod pri platbe BK a v hotovosti je to %-ne navysenie rozne oproti zakladnemu CL?
zakl. CL 0,80€...BK 1€ (navysenie 25%)...hotovost 2€ (navysenie 150%)
zakl. 24hod 2€...BK 3€ (navysenie 50%)...hotovost 4€ (navysenie 100%)
Predsa by malo byt:
zakl 24 hod 2€...BK 2,5€...hotovost 5€ a zlavnene 24 hod polovica z nich.
To tam tipovali sportku a davali nahodne cisla.
Reply on: milan005 #14014:
Rýchly graf k vývoju počtu cestujúcich počas voľného dňa, víkend, Juh. Dáta máj až jún 2023.

V návrhu po siedmej postupne nabiehame na víkendový interval, ktorý sa ťahá až do večera. Prečo?

- od 7. hodiny máme cca podobné počty, ako medzi 21. a 22. hodinou,
- medzi 20. a 21. hodinou máme cca podobné počty, ako medzi 11. a 12. hodinou, má sa teraz tento čas oslabovať?
- medzi 21. a 22. hodinou máme 42% podiel z najsilnejšej hodiny, medzi 22. a 23. hodinou máme 21% podiel, avšak v tejto hodine je presne polovičný počet spojov oproti 21. a 22. hodinou... ak by tých spojov bolo viac, podiel by mohol narásť (nie dvojnásobne, ale takisto ani nie nebadateľne).

Ja som za to, aby obehy plynulo nadviazali na doteraz zabehnuté zvyklosti, to je absolútne v poriadku. Ale tiež si treba uvedomiť, že MHD je tu pre ľudí a jej celková funkčnosť a použiteľnosť nesmie ustúpiť podielu celodeniek z celového počtu služieb... Ešte na záver hypotetická situácia - nočné linky nám za hodinu prevezú 60 cestujúcich (2x 15 Juh, 1x 10 Zámostie, 1x Sihoť, v silnejšie teplé noci vôbec nie nereálne). Mám podľa tohto kľúča zavádzať v noci taký istý rozsah, ako je medzi 6. a 7. hodinou? Vôbec predsa neplatí pravidlo, že ak zredukujem spoje, všetci tí cestujúci sa preskupia do existujúcich... časť nemusí ísť vôbec, alebo pôjde inak.
Dovolím si ešte nejaké subjektívne zhrnutie.
Cenník, čiastočne súhlasím s draxterom ale mňa tak nehnevá lístok v hotovosti za 2€ pretože dnes už každý má možnosť kúpiť si lístok z bankovej karty. Možno najsilnejšia skupina, ktorá by nemusela mať BK sú ľudia nad 70 rokov a tí cestujú bezplatne.
Takže toto ako najväčší problém nevnímam pretože to môže naozaj urýchliť nastupovanie.
Veľmi zle ale vnímam 100% navýšenie ceny základného lístka z DK a ešte väčšie navýšenie z BK. BK by mala byť cena rovnaká ako DK ak budú čítačky na BK fungovať pri každých dverách. Ak nie, cenový rozdiel má svoje opodstatnenie zasa kvôli urýchleniu.
Novým grafikom chce Mesto prilákať cestujúcich ale ten cenník bude silný protiefekt.
Ale aj samotný grafikon ak uvážim že ja osobne robím mesačne cca 60 ciest MHD a z tohto čísla sa mi asi 44 ciest výrazne skomplikuje, 10 nezmení a 6 zlepší. Nepekná štatistika...

Obrovský nárast cien sa obhajuje navýšením počtu spojov.
Dal som si tú robotu a porátal si nejaké veci aj keď 2 roky staré ale údaj môže poslúžiť ako zaujímavé porovnanie aj keď je len približný a "rátaný na prstoch". Toto je percentuálny podiel cestujúcich počas voľného dňa na všetkých linkách z Juhu od 4 do 12 a na Juh od 13 do 22:
4: 5,5%
5: 25,3%
6: 36,9%
7: 48,9%
8: 71,9%
9: 87,2%
10: 68,6%
11: 59,1%
12: 57,6%
13: 70,7%
14: 77,4%
15: 84,1%
16: 83,7%
17: 100%
18: 92,7%
19: 71,7%
20: 46,4%
21: 35,7%
22: 19,7%

Takže myslím že ranné aj večerné oslabenie tak ako bolo vytvorené v r. 2016 spĺňa svoj význam a dáva priestor lepšej stavbe turnusových obehov.

V pracovný deň nový návrh ráta prakticky s rovnakým rozsahom dopravy medzi 17-18 a neskoro večer, uvediem že ak sa medzi 17-18 prepravilo 100% cestujúcich, tak:
po 20 to už bolo len 39,7%
po 21 len 21,4%
a po 22 len 18,9%
Teraz nový návrh dáva neskorý večer na rovnakú váhu s časom medzi 17 a 18 kedy ustáva odpoludňajšia špička.
A toto znovu spôsobí horšiu stavbu turnusových obehov.
Len preto aby neskoro večer kedy sa prepravuje pätina cestujúcich bol rozsah dopravy rovnaký ako v doznievajúcej špičke.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.