Preferencia vozidiel mestskej dopravy pribudne na Záhradníckej a Štefánikovej.
Po nedávno zriadených nových vyhradených pruhoch pre verejnú hromadnú dopravu vo Vrakuni a pred Vajnorami pribudnú takého jazdné pruhy aj v širšom centre mesta. Magistrát hlavného mesta ich bude realizovať v súvislosti s blížiacim sa Európskym týždňom mobility. Ako prvé budú zriadené vyhradené pruhy pre autobusy a trolejbusy na Záhradníckej a Štefánikovej ulici. V týchto nových vyhradených pruhoch bude okrem autobusov a trolejbusov povolená aj jazda cyklistov.
Od utorka 10. septembra by mal pribudnúť vyhradený pruh na Záhradníckej ulici medzi Odborárskym námestím a Karadžičovou v smere z centra. Po ukončení opravy plynovodu bude v tejto časti ulice vyhradený pruh zriadený aj v smere do centra. Vyhradený buspruh by mal zlepšiť nepriaznivú dopravnú situáciu na linkách 202 207 a 212, ktoré v tomto úseku často uviaznu v dopravnej zápche.
K skráteniu jazdnej doby autobusov a trolejbusov príde aj na Štefánikovej ulici, kde bude vyznačený vyhradený jazdný pruh medzi zastávkami Hodžovo námestie a SAV v smere k Hlavnej stanici. Týmto úsekom v špičkovej hodine prechádza 41 vozidiel MHD ráno a 36 popoludní na linkách 83 84 93 a 212. Magistrát očakáva, že vyhradením jazdného pruhu pre vozidlá MHD sa skráti jazdná doba na Štefánikovej o tretinu (t.j. o cca 1 minútu) a zlepší sa pravidelnosť premávky jednotlivých liniek. V priebehu jesene príde aj k úprave svetelnej signalizácie na križovatke Štefánikova - Križkova, ktorá bude doplnená o samostatný signál pre autobusy a trolejbusy, čím sa prejazd Štefánikovou ulicou ešte viac skráti.
Vyhradený buspruh bol na Štefánikovej skúšobne zriadený pri príležitosti Európskeho týžňa mobility už aj v roku 2012. Napriek tomu, že polícia nepostihovala nedodržiavanie predpisov, a teda niektorí nedisciplinovaní vodiči buspruh ignorovali, podarilo sa dokázať, že buspruh dokáže výrazne znížiť jazdné doby (o tretinu) a zlepšiť presnosť MHD (o viac ako polovicu). Hoci podľa vtedajšieho primátora mal byť buspruh na Štefánikovej po dobrých skúsenostiach s ním zriadený ako trvalý, nakoniec po skúšobnej dobe už obnovený nebol, pretože s ním nesúhlasila Komisia dopravy a informačných systémov MsZ.
Ike
1) BUS pruh sa nerešpektuje. Už pred jeho zriadením rešpektovali vodiči nepísaný úzus, že v pravom stoja tí, ktorí odbáčajú na HLST/Šancovú a v ľavom tí, ktorí pokračujú na Pražskú. Chvíľu bol naozaj prázdny, ale potom ho využil jeden vodič a spustila sa davová pscyhóza (fotka). Naozaj všetci z toho BUS pruhu odbáčali vpravo a predpokladám, že týmto si pobyt v BUS pruhu odôvodnili obdobne, ako v opačnom smere pri odbočovaní z Pražskej na Šancovú. Jediné riešenie je nasadiť tam príslušníkov PZ.
2) Zase eldorádo značiek a novotvarov.
3) Vznik pruhu nie je najšťastnejší. Ono by bolo optimálne, keby BUS pruh vznikal "prirodzene" a nie v náhodne zvolenom bode, najmä ak vodiči ostatných pruhov dostali možnosť využívať dva pruhy len neďaleko od miesta ich redukcie. Je potom väčšia šanca, že sa bude BUS pruh rešpektovať.
Dnes BUS pruh vzniká pri autobusovej zastávke Hodžovo námestie smer SAV plynule zo zastávkovej niky. Dva priebežné jazdné pruhy sa na tomto mieste spájajú do jedného (ľavého). Dva pruhy sú pokračovaním dvoch pruhov zo Staromestskej a dvoch pruhov z Námestia 1. mája. Z ulice Suché mýto ide iba jeden jazdný pruh, takže po prejazde križovatkou si vodič môže vybrať, v ktorom bude pokračovať. Na ulicu Suché Mýto na chvíľu zabudneme.
Dva jazdné pruhy na Staromestskej smer Štefánikova vznikajú pri budove Ministerstva spravodlivosti SR, teda de facto pred križovatkou Hodžovo námestie a za touto križovatkou sa zase spájajú do jedného. Riešením ako zabrániť chaosu v križovatke a ešte urobiť čosi viac pre MHD je, aby tie dva pruhy ani nevznikli. Proste od Ministerstva spravodlivosti SR až po začiatok dnešného BUS pruhu by bol jeden bežný jazdný pruh a jeden BUS pruh.
Dva jazdné pruhy zo smeru Námestie 1. mája začínajú na úrovni vyústenia Banskobystrickej. Medzi vodičmi je ten pravý pruh aj tak vnímaný ako neplnohodnotný, pretože je v ňom zastávka a nelegálne parkovisko. Aj tu by BUS pruh mohol začínať od Banskobystrickej, pohltil by trolejbusovú zastávku Hodžovo nám. (+ [s ohľadom na možnosti trakčného vedenia] dal by sa spraviť predsignál pre palisádové linky) a plynule by sa napojil na dnešný.
Inak palec hore. Dúfam, že sa bude pokračovať aj inde (Sokolská, Šancová, Lamačská, Mlynská dolina).