Bratislavská integrovaná doprava nakúpi 110 nových označovačov lístkov pre železničné stanice.
Bratislavská integrovaná doprava (BID) vyhlásila verejné obstarávanie pre zákazku "Nákup označovačov cestovných lístkov s aplikačným programovým vybavením, zabezpečenie služieb správy a údržby hardvéru a softvéru označovačov, zabezpečenie služieb backoffice systému a jeho údržby". Pôjde o nákup 110 kusov nových označovačov lístkov pre železničné stanice zaradené do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Nahradia súčasné staršie označovače, resp. budú doplnené aj na staniciach, kde doteraz označovače neboli. Backoffice systém bude slúžiť na diaľkové ovládanie a správu označovačov.
Nové označovače budú mať rovnaké funkcionality ako súčasné označovače, ktorými sú stanice vybavené, t.j. označovanie papierových lístkov, predaj elektronických cestovných lístkov elektronickou peňaženkou a zobrazenie informácií o karte, resp. zakúpenom lístku. Budú však aj pripravené na plánované zavedenie predaja lístkov prostredníctvom EMV platobných kariet, čo by sa malo podľa súťažných podkladov spustiť predbežne na prelome rokov 2021/2022. Postup kúpy lístka ešte nie je definitívne stanovený, predpokladá sa systém tap-in/tap-out (priloženie karty k označovaču pred nástupom do vlaku aj po výstupe z vlaku).
Predpokladaná cena zákazky je 696 513 € bez DPH, kritériom na vyhodnotenie ponúk bude najnižšia cena. Dodanie prvých 100 označovačov je požadované do 180 dní od nadobudnutia účinnosti zmluvy. Súčasťou zákazky je aj správa a údržba označovačov a programového vybavenia na obdobie 4 rokov. Zoznam staníc, na ktorých majú byť nové označovače inštalované je možné nájsť na tomto odkaze.
810zssk
Som zvedavý na implementáciu kartových lístkov vo vlakoch, najmä z pohľadu kontroly CL - či to bude brnenský systém, kde sú všetci online a sprievodca vidí čo na karte je (to ale vyžaduje veľmi dobrý signál, čo napr. na 120ke veľmi nie je), alebo londýnsky kde sa len zaeviduje karta a platnosť lístka vyhodnotí neskôr pri zúčtovaní (a prípadne naúčtuje pokuta). Tiež som zvedavý ako sa bude riešiť check-out pri nefunkčnosti OCL vo výstupnej stanici (pozdravujem Svätý Jur).
Čo sa mi na zadaní až tak nepáči sú dve veci:
1. Oznacovače podľa všetkého nebudú vedieť či je na karte zrealizovaný nejaký check-in a teda vlastne nebudú vedieť zobraziť či práve vykonali check-in, alebo check-out. Toto môže spôsobovať problémy, reklamácie a vysokú mieru zákazníckej nasratosti. Mňa to dosť irituje v Londýne pri DLR, resp. iných staniciach bez turniketov a už ma to raz stálo peniaze (iste, bola to chyba užívateľa, ale ideálne by tomu bolo predchádzať).
2. Denný limit na BČK sa bude podľa všetkého uplatňovať priamo na označovači, čo jednak povedie k zrejme ešte pomalšiemu spracovaniu transakcií, ale hlavne to podľa mňa limituje možnosti ako zložité tarifné pravidlá nastaviť. Napríklad by ma zaujímal plán ako sa zabezpečí aby to správne počítalo kombo DCL 100+101 s doplatkovými JCL v regióne (ak nechcem byť taký pesimista že by som rovno predpokladal že ten systém to proste vedieť nebude). Imho by bolo lepšie ak by sa cesty na BČK riešili v zúčtovacom centre, tak ako pri platobných kartách.