Mesto v návrhu rozpočtu počíta s výraznejším znížením objemu výkonov MHD oproti minulým rokom.
Mesto Košice zverejnilo návrh programového rozpočtu na rok 2024 s výhľadom na roky 2025 a 2026, o ktorom by malo mestské zastupiteľstvo rokovať na marcovom zasadnutí. Rozpočet je zostavený ako prebytkový s celkovými príjmami vo výške 284,318 mil. € a výdavkami vo výške 282,318 mil. €.
Zabezpečením kvalitnej MHD chce mesto zvýšiť podiel verejnej dopravy voči individuálnej automobilovej doprave. Oproti roku 2023 pôjde na prevádzku MHD menej peňazí, čo znamená aj menej výkonov MHD. Mesto si plánuje od DPMK objednať výkony na úrovni 13,7 mil. vozidlových kilometrov, čo predstavuje zníženie o vyše 9 % oproti plánu na rok 2023 (skutočnosť za 2023 ešte nie je známa). Na tento objem výkonov chce mesto vynaložiť 30,5 mil. € + doplatok na stratu z minulých rokov vo výške 1,150 mil. €, spolu bežné výdavky na MHD teda vo výške 31,650 mil. €. Bežné výdavky na MHD v rozpočte na rok 2023 po jeho štvrtej zmene predstavovali 32,557 mil. €. Plánovaný nárast výkonov na ďalšie roky je len veľmi opatrný.
Vozidlové km |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
15 100 000 |
13 700 000 |
13 800 000 |
14 000 000 |
Skutočnosť |
14 521 571 |
? |
|
|
|
Dvojnásobný objem financií oproti roku 2023 by mal DPMK dostať na kapitálové výdavky, konkrétne 2 milióny €. Tieto by mali byť použité na dofinancovanie modernizácie vozovne na Bardejovskej ulici, na generálne opravy a modernizácie električiek KT8D5 (1. etapa), prípadne aj na iné projekty, ktoré sa počas roka objavia. Kapitálové prostriedky by mali byť použité aj na nákup špeciálnych a technologických vozidiel DPMK a iných potrebných zariadení.
Rozpočet mesta každoročne obsahuje aj tabuľky s predpokladanou obnovou vozidlového parku MHD. Skutočné počty nakúpených nových vozidiel sú však spravidla oveľa nižšie, prípadne žiadne. Plán pre rok 2024 počíta s obstaraním 20 naftových autobusov a 10 elektrobusov. Nákup električiek a parciálnych vozidiel sa opäť presúva do ďalších rokov.
Nákup električiek
(kusy) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
10 |
0 |
9 |
9 |
Skutočnosť |
0 |
0 |
|
|
|
Nákup autobusov na naftový pohon
(kusy) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
0 |
20 |
20 |
20 |
Skutočnosť |
0 |
0 |
|
|
|
Nákup elektrobusov
(kusy) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
10 |
10 |
20 |
20 |
Skutočnosť |
0 |
0 |
|
|
|
Nákup CNG autobusov
(kusy) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
32 |
0 |
0 |
0 |
Skutočnosť |
1 |
3 |
|
|
|
Nákup vodíkových autobusov
(kusy) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
0 |
0 |
0 |
20 |
Skutočnosť |
0 |
0 |
|
|
|
Nákup parciálnych (hybridných) vozidiel
(kusy) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
15 |
0 |
10 |
10 |
Skutočnosť |
0 |
0 |
|
|
|
Nákup technologických vozidiel
(kusy) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Plán |
|
11 |
4 |
4 |
3 |
Skutočnosť |
7 |
? |
|
|
|
Na financovanie činnosti spoločnosti IDS Východ pre účely zavedenia a koordinácie integrovaného dopravného systému na území oboch východoslovenských krajov je v rozpočte vyčlenených už tradičných 60 tisíc €. Prevádzka čermeľskej Detskej železnice bude stáť 120 tisíc €. Mesto rozpočtuje aj 93 600 € na dofinancovanie projektovej dokumentácie pre 2. etapu modernizácie električkových tratí z roku 2023.
maco.mhd