Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen predstavil výrobca Solaris Bus & Coach v roku 2019. Prvé sériovo vyrábané vozidlá boli dopravcom dodávané od roku 2021. Autobus je poháňaný elektromotormi v zadnej náprave, pre ktoré dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok a tiež menšia trakčná batéria, ktorú taktiež nabíja palivový článok. Predpokladaný dojazd autobusu na jedno naplnenie vodíkovým plynom je 350 km.
Dopravný podnik Bratislava v roku 2021 zrealizoval verejnú súťaž na dodávateľa vodíkových autobusov, ktorú vyhral Solaris s vozidlom Urbino 12 hydrogen. Po získaní finančného príspevku z fondov EÚ boli v lete roku 2022 objednané prvé štyri vozidlá, dodané o rok neskôr. Cena jedného vozidla bola 610 000 € bez DPH. Pred dodaním objednaných vozidiel bol v decembri 2022 v Bratislave na testovaní prezentačný Solaris Urbino 12 hydrogen zapožičaný výrobcom.
upravovač fotiek
Očakávam tiché utlmenie prevádzky a odstavenie autobusov, prípadne ich predaj do nejakého mesta, kde ešte stále fičia na "zelených víziách" a kde považujú slovíčko "trolejbus" za niečo archaické, prekonané, čo patrí do múzea, ak nie rovno za urážku.
Ak by som chcel byť zlý, tak by som rýpal že nastalo presne to, čoho som sa obával, aj keď nie v úplne najhoršom možnom scenári. A všetky tie plány ako sa objektívne porovnajú vodíkové autobusy s naftovými na linke 50 skončili v koši. Keď by som to vtedy tvrdil, bol by som zlý neprajník s ktorým je potrebné prerušiť kontakt, lebo maľuje veci čierno a vidí samé problémy aj tam, kde žiadne nie sú.
Síce iba "škrabkám na povrchu" v znalosti vodíkovej technológie, ale zároveň som dostatočne imúnny voči "bullshitizmu" ideologicky ladených pseudoekologických "hnutí", takže si dokážem položiť na stôl fyzikálne zákony (ktoré ovládam tiež iba povrchne, ale to stačí) a z nich vychádzať.
Obávam sa, že situácia je ešte horšia ako vyzerá a prevádzka vodíkových autobusov je "zachraňovaná" kreatívnymi rozhodnutiami niektorých ľudí v DPB. Stačí si zistiť, ako dopadli vodíkové autobusy v iných mestách. A to prosím pekne dávno predtým, než sa vôbec DPB do toho experimentu pustil. Nebyť dotácií, tak je to mŕtve dávno. A aj s dotáciami to pokrivkáva a otázne je, ako dlho sa to ešte bude držať pri živote.
Miesto štyroch vodíkových 12 metrových "autobusov" sme mohli mať 4,5 ks 18 metrových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris, ktoré by boli oveľa užitočnejšie, ak by sa správne využili.