Reakcia na: kvorka #13555:
Ale podľa Tvojho návrhu má "podjazdová" jednotka dvojičku, a to dvojku, hoc v o spoj menšej početnosti. Takže takmer identický počet spojov by bol vo všetkých častiach Sihote.Ad 28: Je náročné vecne diskutovať, ak do dobrej debaty vstupujú okrem objektívnych záležitostí aj subjektívne pocity. Hoci bol graf očistený o čísla, budem v tomto príspevku trošku konkrétnejší. Za priemerný pracovný deň cestuje na linke 28 z Východnej a Lavičkovej zhruba vyše 220 cestujúcich, v úseku za Autobusovou stanicou je to 150 cestujúcich denne. Len za zastávky Pod Juhom až Legionárska činí súhrnný výstup 140 cestujúcich, čo je približne 63% cestujúcich z počtu, čo nastúpilo na Juhu III. Ak by Tvoja domnienka o tom, aká je linka 28 populárnou spojnicou práve Juhu III a Sihote, museli by zároveň platiť dve hypotézy, a to:
a) všetci cestujúci z Východnej a Lavičkovej cestujú výhradne na zastávky Obchodná akadémia až Sihoť IV,
b) všetci cestujúci nastupujúci na na zastávkach Nemocnica až Hasičská cestujú iba po zastávku Autobusová stanica a nie ďalej.
Dovolím si tvrdiť, že ani jedna z týchto hypotéz pravdivá nie je, nakoľko len na úseku Nemocnica - Hasičská smer Sihoť nastúpi 195 cestujúcich. Ak za Autobusovú stanicu cestuje v sume len 150 cestujúcich, tak reálne rozdelenie vzťahov z Východnej je zhruba také, že 63% vystúpi po Legionársku (to je fakt a tvrdé dáta), ďalších zhruba 25% cestuje na zastávky Braneckého, Hasičská a Autobusová stanica, tj. k vlakom/busom a do centra mesta, a zvyšných cca 12% cestuje reálne až na Sihoť, prevažne na zastávky Obchodná akadémia a Zimný štadión.
Toto sú nejaké ničnehovoriace percentá, poďme to kvantifikovať, skvelým príkladom je najsilnejší spoj linky 28 s odchodom 7:10 z Východnej s priemernou obsadenosťou po odchode z Lavičkovej 34 cestujúcich. Za zastávkou Autobusová stanica je vo vozidle priemerne 8,9 cestujúceho, z toho priemerný nástup z centra je 3,3 cestujúceho, tzn. max. 5,6 cestujúceho nastúpilo na úseku Východná - Legionárska a aj za predpokladu, že úplne všetci (nereálne) by nastúpili už na Juhu III, tak je to pri najsilnejšom spoji počas rannej špičky úplne zanedbateľný počet. Ja rozumiem, že každý si tú svoju časť nejakým spôsobom idealizuje, ale toto je tvrdá realita, nie pocity. Osobne skutočne nevidím dôvod, prečo by práve s takýmito počtami cestujúcich mala byť zachovaná linka 28 napriamo až na Sihoť. Nie je vhodnejšie poskytnúť tej hŕstke ľudí garantovaný prestup z vozidla do vozidla a z ušetrených kilometrov im poskytnúť viac spojov na Juh III? Skrátenie intervalu je vec, ktorá by intenzity na Východnej vytiahla, a nie náhodné ciele len preto, aby to bola priama linka.
Michal Mazánik
Z grafu, ktorý nám ukazuje vyťaženosť za priemerný školský pracovný deň, vrátane nástupu a výstupu na jednotlivých zastávkach a vývoja počtu cestujúcich vo vozidle (súčet za všetky spoje), vidíme, že linka je najviac využívaná v úseku Východná - centrum, ďalej počet cestujúcich významne klesá. V úseku Východná - centrum si môžeme všimnúť pomerne významný výstup cestujúcich smerom z Východnej na dvoch zastávkach:
- Cintorínska (LIDL pod Juhom),
- Nemocnica.
Ide zhodou okolností o ciele, ktoré nie sú v dobrej pešej dostupnosti zastávok linky 23.
Obľúbenosť linky 28 teda spočíva najmä v tom, že spája Východnú ulicu s dôležitými cieľmi občianskej vybavenosti, narozdiel od linky 23, ktorá po Inoveckej ulici, ktorá má viac-menej rezidenčný charakter, občiansku vybavenosť obchádza. Trasovanie linky až na Sihoť nemá zásadný podiel na jej obľube. Áno, na Sihoti sa nachádza futbalový aj zimný štadión, to ale nie sú ciele, za ktorými by väčšina cestujúcich cestovala na dennej báze.
Aby sme si overili vzťahy nielen cez dáta, ale aj v praxi, linkou sme sa niekoľkokrát viezli v celej trase a potvrdilo sa nám, že úsekoví cestujúci prevažujú nad cestujúcimi, ktorí sa vezú celú trasu Juh III - Sihoť.
Linka 28: vývoj počtu cestujúcich v priebehu trasy Jun III > Sihoť IV, pracovný deň počas školského roka.