Trojčlánkový trolejbus Škoda-Solaris už jazdí na linke 71

Takmer 25-metrový dvojkĺbový trolejbus začal skúšobne voziť cestujúcich.

Od 16. novembra 2023 je v skúšobnej prevádzke s cestujúcimi nasadený prvý trojčlánkový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 s číslom 6908. Predpísaných 5000 km trolejbus v najbližších týždňoch odjazdí prevažne na linke 71, ktorá premáva z Hlavnej stanice cez Miletičovu a Gagarinovu na sídlisko Dolné hony. Počas skúšok sa môže trolejbus objaviť aj na linkách 42 a 72. Na linke 71 budú následne po ukončení schvaľovacieho procesu nasadené aj zvyšné vozidlá, ktorých DPB vďaka príspevku z eurofondov nakúpil spolu 16. Väčšia časť z nich sa už nachádza v Bratislave. Výhodou tohto dvojkĺbového trolejbusu dlhého takmer 25 metrov je jeho veľká prepravná kapacita. Spolu odvezie okolo 180 cestujúcich, z toho 60 môže sedieť. Počtom dverí (5) sa nelíši od bežného bratislavského kĺbového trolejbusu. Trolejbus je vybavený aj menšou trakčnou batériou, vďaka ktorej môže prebehnúť kratší úsek aj so stiahnutými palicami a nemusí v prípade prekážky na ceste čakať na jej odstránenie. V rámci homologizačného procesu bude skúšobne s cestujúcimi premávať aj trolejbus #6903, ktorý sa otestuje na trolejbusových linkách v Žiline pre otestovanie prevádzky na trolejbusovej sieti s napätím 750 V (v Bratislave máme napätie 600 V).

Ďalšie nové vozidlá, električka Škoda 29T3 ForCity Plus a hybridný trolejbus Škoda 27 TrA Solaris, už svoje skúšobné kilometre s cestujúcimi odjazdili a hneď ako dostanú "pečiatku" od príslušného schvaľovacieho orgánu, budú tieto nové vozidlá zaradené do premávky na linkách bratislavskej MHD. Posledný nový typ vozidla, 12-metrový hybridný trolejbus SOR TNS 12, zatiaľ ešte svoje skúšobné jazdy v uliciach mesta nezačal. Prvé vozidlo už ale výrobca do Bratislavy dodal. Podobne ako dvojkĺbový trolejbus, aj SOR TNS 12 bude musieť najskôr odjazdiť 2500 km bez cestujúcich. Všetky nové vozidlá musia byť dodané a schválené do premávky do konca tohto roka.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pharel #85:
Uz nejazdi ani ten testovaci. 😉
Ahojte. Neslubil DPB ze vypravi uz nove mega trolejbusy od novembra do premavky? Zatial jazdi iba ten testovaci. Uz si v sklze trosku s ostatnymi 🙂 Ak sa mylim a uz jazdia tak pardon 🙂
Reakcia na: si #83:
Áno je to tak... Celkovo ale ten nadjazd sa mi zdá slabý ... Teda tak pôsobí
Reakcia na: JamaVOku #82:
z toho mi vyplyva ze celkova nosnost mostu v najkritickejsom bode (uprostred rozpatia nosnikov) bude niekde okolo 60t (13+47), kedze sa musi pocitat s tym ze sa na nom legalne stretne elektricka s autom s najvyssou povolenou hmotnostou....
inac pokial viem tak sa na nom smie vyskytovat len jedna elektricka a nesmu sa na nom krizovat.....
Reakcia na: Markus1 #44:
To sa radsej ani nechod pozriet na most na Kapucinskej, kde je znacka 13 t a jazdia po nom 47-tonove elektricky.
Reakcia na: 810zssk #79:
del
Reakcia na: Bobinko #75:
Dáš mi príklady ustanovení, kde sú tieto právne predpisy v rozpore? Napr. že jeden hovorí tak, a druhý onak?

Lebo podľa mňa je to ok. Zákon o dráhach odkazuje na zákon o cestnej premávke a ten prostredníctvom vyhlášky definuje výnimky.

A teda neexistuje aplikačný stav, pri ktorom by si vodič trolejbusu škrábal spotené čelo a nevedel, podľa ktorého právneho predpisu postupovať.
Reakcia na: Bobinko #77:
Nič nie je opačne a vyhláška nič nepaušalizuje. Vyhláška uvádza že značky v danej sekcii neplatia pre električky a trolejbusy. Rovnako ako uvádza že napr. značka zakazujúca kamiónom predbiehanie platí len pre kamióny, hoci zákon nikde neuvádza že značky neplatia pre osobné autá.

Takže ešte raz, vôbec žiaden rozpor tam nie je. Zákon stanovuje že dopravné značenie sa vzťahuje na T a E v určitých situáciách, a že dopravné značenie a jeho význam určí vyhláška. Vyhláška význam týchto značiek určila tak že pre T a E neplatia. Podľa tvojej logiky by nesmela existovať žiadna značka ktorá má vplyv na iba niektoré typy vozidiel.
Reakcia na: Bobinko #75:
Vyhláška predpokladá, že ak je niekde dráha, tak tam dráhové vozidlá jazdiť smú.
Reakcia na: 810zssk #76:
Je to presne opačne.

Vyhláška to paušalizuje.
Reakcia na: Bobinko #75:
Ja tam stále rozpor nevidím. Zákon rieši paušálne či značenie na základe daného zákona a vykonávacej vyhlášky platí aj pre dráhové vozidlá. Vyhláška potom určuje význam konkrétnych značiek, pričom význam týchto značiek je že zakazujú vjazd vozidlám okrem električiek a trolejbusov.
Reakcia na: Ike #73:
Protirečí a zásadne, lebo zákazy paušalizuje.

Vo vyhláške sa píše, že značky o zákaze vjazdu neplatia pre T a E. Čo je pravda, ale iba za určitých podmienok, ktoré mali byť minimálne riešené cez odkaz na 513/2009.

Reakcia na: Miro #72:
Áno, bude.
Reakcia na: Bobinko #71:
Len nemám pocit že by si vyhláška 30/2020 protirečila s 513/2009.
Reakcia na: 3pa3ck3 #67:
A keď na trolejbusovej linke pôjde autobus, tak preň ten zákaz bude platiť? 🤔
Reakcia na: 3pa3ck3 #67:
Ale zákon je vyššia právna norma ako vyhláška.

A o kvalite 30/2020 radšej pomlčím. Úplný paškvil.
Reakcia na: Ike #69:
Ja to vidim skor naopak.

Plati pravidlo A, ale su vynmimky b, c, d, e ...

To mi nepride ako robenie poriadku.
Reakcia na: 3pa3ck3 #67:
To som si tam nikdy nevšimol. Ale super že sa konečne spravil poriadok.
Reakcia na: Cancer #66:
To by sa tam ale zrejme rovno umiestnila značka, kde je biely kruh prázdny...
Reakcia na: Ike #63:
Vo vyhláške 30/2020 (konkrétne v prílohe č. 3 Regulačné značky) je uvedené, že značky o zákaze vjazdu (kam patrí aj táto značka) a smere jazdy neplatia pre električku a trolejbus
Reakcia na: Bobinko #64:
Prečo by sa nemohla? Keď začne sadať to čo je nad tým podjazdom... 💀
Reakcia na: Bobinko #64:
Ja len zopakujem že dopravná značka nerovná sa nosnosť.
Reakcia na: Ike #62:
Lenže výška podjazdu sa zanedbanou údržbou nemení 😱
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
Značka samozrejme platí. Ak aj v zákone (teraz som na mobile a nepamätám si v ktorom, či 513/2009, 514/2009 alebo 351/2010) je explicitne uvedené, že pre dopravu na dráhach na cestnej komunikácii platia pravidlá cestnej premávky podľa osobitného predpisu (a odkaz na zákon k cestnej premávke).
Čítam túto diskusiu a nerozumiem prečo dávate do súvisu dopravnú značku a nosnosť mosta. Podjazd medzi Hornbachom a Dúbravkou má tiež obmedzenie 2,5 m a zmestí sa tam 3 m autobus s rezervou.
Reakcia na: Viko #60:
Tá značka a obmedzenie platí len pre most smerom z mesta. Opačným smerom žiadna značka pred mostom nie je.
Reakcia na: Bobinko #59:
Hlavne sa každý z mostov môže správať inak. Západný (z mesta) z roku 61 je betónový monolit, východný je mladší a ak si dobre pamätám, je poskladaný z prefabrikovaných nosníkov.
Že sa im dakedy určil spoločný limit 21/40 je imho skôr o zjednodušení plánovania prepráv, než že by sa dva rôzne veľké mosty rôznej konštrukcie strafili do rovnakého fyzického stavu 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
Teoreticky áno.

Ale to musí povedať mostár/statik. No aby sa nestal presný opak a pri dôkladnom posúdení technického stavu mosta sa tá hmotnosť ešte znížila. 🤕
Reakcia na: Bobinko #57:
Chápem to teda správne, že 24-metrový trolejbus má tú hmotnosť rozloženú viac-menej rovnako ako dva 12-metrové autobusy (obe majú 4 nápravy, t.j. 8 kolies), a teda by aj napriek vyššej celkovej hmotnosti nemal preťažovať ten most?
Reakcia na: Urbanway 2423 #56:
Ide skôr o nápravové tlaky, t. j. hmotnosť na jednu nápravu/na jedno koleso.

Ak tam pôjdu dve 20t vozidlá, t. j. 40 ton, tak tá hmotnosť bude rozložená na viac kolies a most nebude tak namáhaný v jednom bode.

Samozrejme v časoch dávno minulých ešte netušili, že raz niekto vymyslí megagigaextrasuper trolejbus a počet kolies bude na jednom vozidle vyšší.

Reakcia na: mdriver23 #53:
Vedel by si vysvetliť menej znalým, prečo na most môže jedno vozidlo s hmotnosťou napr. 40 ton, ale už nie vozidlo s hmotnosťou 25 ton a zároveň vozidlo s hmotnosťou 10 ton (nemyslím z hľadiska zákona, ale z hľadiska statiky mosta)? Veď celková hmotnosť tých dvoch vozidiel by bola nižšia, ako pri 40-tonovom vozidle.
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
Neplatí ak je na samostatnom telese. Už som to tu raz vysvetľoval. 🤕
Reakcia na: Ma178rek #47:
Nevieš čítať značky. Max. nosnosť je do 21ton. 31Tr má sama o sebe 21, s ludmi viac. A dodatková je “JEDINÉ VOZIDLO 40ton”, nie max. nosnosť 40ton
Reakcia na: Markus1 #46:
Počuj, a vy odborníci na politiku poznáte aj iné slová okrem progresívcov? Čo do kelu má toto spoločne s progresívnou ideológiu?

Argumentácia na úrovni 7 ročného dieťaťa.
Keď sa na to pozrieme prísne podľa litery vyhlášky, tak tá značka pre trolejbusy neplatí 😉 A keby aj, tak hmotnosť sa v tomto prípade berie okamžitá, nie celková.
Reakcia na: 810zssk #48:
To už bolo brané ako totálna rezerva a maximum toho čo sa dá. Samozrejme je tam tabuľa 21t čiže ani SORka tam nemá čo robiť, ale pri 24 metráku sa už prekračuje max. nosnosť. Ak si ostatní cestujúci myslia, že je to v poriadku, nech s tým kľudne cestujú. Ja určite nepôjdem.

Štandard norma v EU je 55 ton a keď to most nespĺňa je na to dodatková tabuľa ako v tomto prípade. Ak dá niekto “zodpovedný” potvrdenie do vozidla, že tam môže ísť, tak potom v poriadku.
Reakcia na: 810zssk #48:
Určite majú mosty na Slovensku rezervu 😂 Pomaly každý druhý most v havarijnom stave a časť z nich drží pokope iba sila vôle a modlitby správcov 🤨
Reakcia na: Markus1 #46:
"Predstav si že viem a aj preplnená 18m SORka + 3 autá na moste neprekročia 40 ton." - Chápem to správne že si myslíš že do hmotnosti jedného vozidla sa rátajú aj ostatné vozidlá na moste?

Hento samozrejme problém je, ale predpokladám že vo výpočte tej hmotnosti nejaká rezerva je. Takže treba zmeniť značku na "jedno vozidlo 40,5 t" a bude po probléme.
Reakcia na: mdriver23 #45:
Keby tam je 31tr tak tam môže byť aj 10 áut 🤌
Reakcia na: mdriver23 #45:
Normálne si ma rozosmial. Predstav si že viem a aj preplnená 18m SORka + 3 autá na moste neprekročia 40 ton. Ja vystupujem na Cintorín Vrakuňa tak tento problém sa ma netýka. Ale zjavne ani progresívcov a podobních na magistráte a vo vedení DPB.
Reakcia na: Markus1 #44:
Riešil. Vieš kolko ton má 18m? Z panati nevieš. Ani ten 18m by tam NEMAL vstupovat, ked je tam napriklad zapcha
Mňa by zaujímalo či toto niekto riešil keď to tam jazdí? Jedná sa o most cez Malý Dunaj na Popradskej ulici smer Čiližská. Tu sa uvádza nosnosť vozidla 40,5 tony pri max. kapacite. Ak tam bude v poobednej špičke kolóna ako býva a na moste budú stáť 3 autá, čo potom?!
Reakcia na: Urbanway 2423 #42:
To nie je dojazd, ale normálny skrátený spoj, ktorý zároveň slúži aj ako služobný spoj.
Reakcia na: 810zssk #41:
Asi si ešte nevšimli N47, ktorá má dojazd. 😀
Reakcia na: Urbanway 2423 #40:
Dogma DPB je že dojazdy po nočnej linke ľudí neberú...
Reakcia na: 810zssk #39:
A nemohol potom ten trolejbus skutočne brať aj cestujúcich, alebo by to bolo priveľké zdržanie? Ak sa raz na N72/1 začnú nasadzovať 27Tr, tak potom už asi budú môcť ísť do vozovne priamo.
Reakcia na: Urbanway 2423 #38:
Zachádzka to nie je zbytočná, keďže to APU žerie aj trávu pri ceste, takže aj keď to znamená pár minút vodičovho platu navyše, je to stále ten lacnejší variant.
Reakcia na: Brano2633 #31:
Toto ma inak veľmi prekvapilo, keď som to zistil, pretože je to celkom zbytočná zachádzka, keď je tam vozidlo z APU. To už by ten trolejbus rovno mohol brať aj cestujúcich cestou do vozovne...
Reakcia na: TeBeCe #36:
Takže to bol prejazd z 93 a N93?
Reakcia na: 810zssk #34:
Nepamätáš sa, ako bol riešený ten polnočný spoj pred príchodom degešov? Prejazďovalo tam dačo z autobusovej linky?
Reakcia na: TomJ #32:
Nie, degeše sú tam preto aby v prípade napäťovej výluky nebolo nutné celodennú 40ku hradiť busom kvôli jednému dojazdu z Čiližskej (výluky sú bežne od 0:30, takže ak by bola niekde po trase dojazdu, nedegeš by sa do vozovne nedostal).
Reakcia na: Miro #22:
To máme po celej Prahe, dodatkové tabuľky "MHD vjazd dovolený".
Reakcia na: Brano2633 #31:
Aha, to som nevedel. Myslel som si, že degeše sa dávajú na to polnočné poradie práve kvôli tomu, aby mohli ísť kratšou cestou do vozovne.
Reakcia na: TomJ #29:
Degeše z N72 chodia manipulačne po trase dojazdov linky 71 na Trnávku (neviem ako to je v prípade napäťových výluk, či vtedy môže ísť na Trnávku po Hradskej).
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Dialnica v obci uz po novom neexistuje. Vsade, kde sa napajas na obchvat mas hned tabulu koniec obce.
Reakcia na: Miro #22:
Viem, ze dialnica je trochu iny pripad, ale plati toto aj na normalne ulice v meste? Je napriklad Hradska ulica vo Vrakuni prehlasena za drahu? Lebo predpokladam, ze degese z linky N72 idu do depa tadial.
Reakcia na: Foltest #27:
Motory sú rovnaké, čo sa výkonu týka - 2x160kW
Reakcia na: Mhr1 #26:
Rozdiel je v kapacite baterii, ich vahe a sile motorov.
Reakcia na: TeBeCe #25:
Takže medzi "dlháňmi" pre Prahu a Bratislavu je rozdiel v kapacite batérií?
Reakcia na: Mhr1 #24:
27Tr a TNS maju predpisane skusky na 12 km v plnej zbroji, 24M mal predpisane iba 2 km, tak urcite nebude stavany na pravidelne dlhe trasy.
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
Zaujímal by ma rozdiel medzi naším a pražským 38Tr. Lebo pôvodne sa hovorilo, že ten náš bude mať kapacitu batérií len na krátke úseky ako obídenie prekážky či rekonštruovanej križovatky, kdežto pražský musí zvládnuť 50% trasy na baterky. Alebo sú nakoniec rovnaké?
Reakcia na: Miro #22:
Tak, snáď by bolo možné vydať na toho cca 1,5km jazdy v pripájacom pruhu výnimku. Nebývala MPR na diaľnici 65km/h, prečo sa zvýšila až na 80km/h aj v obci?

Prečo majú u nás všetky dráhové vozidlá MPR 65km/h? Nevytiahli by to trolejbusy pri jazde na batériu aj na 80km/h tak, ako elektrobusy?
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
To by sa tá diaľnica musela vyhlásiť za trolejovú dráhu. Určite by na to musela byť nejaká výnimka, keďže na diaľnici je zo zákona minimálna rýchlosť 80 km/h. A toto dráhové vozidlo má max. rýchlosť 65 km/h.
Reakcia na: mdriver23 #17:
Tak, to sa potom muselo zmeniť. Pôvodne mal byť dojazd na jedno kolo iba 4km (v pomere 1:3, batéria:TV).
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-dokumentov/detail/3206625 príloha 1, bod 2.5.
Nová, plne nabitá batéria ale asi zvládne aj viac. Teraz, keď budú na 71 jazdiť trolejbusy z Trnávky s batériou, by sa mohli zaviesť aj výjazdy/dojazdy 71 po D1 (môže tam trolejbus?) a Galvaniho.
Reakcia na: Mongolec #11:
Dnes z pod stanice zostalo 50% na Čiližskú
Reakcia na: Miro #18:
na 2 roky
Reakcia na: mdriver23 #17:
Aká je záruka na tie baterky?
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
Nie, mali byť určené na jazdu pár km bez palíc, ale..testujeme
Reakcia na: TomJ #15:
Boli tu aj doteraz dva vozy, jeden je #6124 a druhý nemal číslo, je označený ako Bratislava 47 (výrobné čislo 081), s ktorým sa jazdilo v Plzni.
V Bratislave by už malo byť viac ako jedna TNS. Včera ráno som jednu videl ísť na návese na Bajkalskej.
Reakcia na: mdriver23 #12:
Tak to je celkom dosť, aj keď je ten trolejbus celkom nový. Pôvodne mali mať dojazd na batérie iba pár kilometrov.
Reakcia na: Mongolec #11:
Od Pod stanice na Čiližskú zostalo 30%
Aký majú dojazd z trakčnej batérie?
Reakcia na: 6503 #3:
Čo je to také Homologizačný úrad?
Reakcia na: Trolley #7:
Jazdí, pred chvíľou som ho videl na Prievozskej smer Dolné Hony
Reakcia na: Trolley #7:
Pozri do dispečerského fóra.
Reakcia na: Kubo123 #5:
Takže dnes už nejazdí?
Reakcia na: Dadino #2:
Vraj je to kvôli otestovaniu pod 750V napájaním.
Reakcia na: juraj76 #4:
Nebol na celej službe, vykonal len niektoré spoje.
Naozaj jazdí tento trolejbus? Lebo podľa výpravy je tam momentálne voz 6828. Ak tam bol, neabsolvoval len jedno kolo?
Reakcia na: Dadino #2:
1) je tam Homologizacny urad.
2) mozno aj Zilina zvazuje tieto trolejbusy. 😋
"V rámci homologizačného procesu bude skúšobne s cestujúcimi premávať aj trolejbus #6903, ktorý sa otestuje na trolejbusových linkách v Žiline."

Tomuto celkom nerozumiem. Akože 6903 bude odvezená do Žiliny na skúšobné jazdy? 🤔
Neverim ze stihnu dodat vsetky 29T.