Schvaľovacie skúšky nových typov vozidiel elektrickej trakcie boli ukončené

Sedemdesiatka nových elektrických vozidiel bratislavskej MHD čaká na zaradenie do premávky.

V uplynulých piatich mesiacoch výrobcovia dodali bratislavskému dopravnému podniku spolu 70 nových vozidiel elektrickej trakcie - 20 veľkokapacitných jednosmerných električiek Škoda 29T3 ForCity Plus, 23 kĺbových trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris, 16 dvojkĺbových trolejbusov Škoda-Solaris Trollino 24 a 11 dvojnápravových trolejbusov SOR TNS 12, ktoré boli zakúpené vďaka nenávratnému finančnému príspevku z fondov EÚ. Výrobcovia vozidiel museli zároveň zabezpečiť schválenie vozidiel pre premávku na električkových a trolejbusových dráhach na Slovensku. Schválenie vozidiel bolo potrebné vykonať do konca tohto roka, aby ich bolo možné kompletne zaplatiť z prideleného eurofondového príspevku. Do jari 2024 bude ešte dodaných 10 obojsmerných električiek Škoda 30T3 ForCity Plus.

V prípade električiek Škoda 29T3 a trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris išlo o schválenie tzv. podstatných zmien dráhových vozidiel, ktorými sa nové vozidlá odlišujú od predchádzajúcich schválených typov prevádzkovaných v Bratislave (električky) a v Žiline (trolejbusy). Pri električkách to je napr. použitie mechanických bŕzd Dako, elektromagnetických bŕzd Alfa Union, nových trakčných meničov, meničov napájania klimatizácie, ako aj ďalších inovovaných prvkov. Trolejbusy Škoda 27 TrA Solaris boli vybavené napr. novým strešným kontajnerom s trakčným meničom, trakčnými akumulátormi TBS 5.5, poloautomatickými zberačmi Faiveley TSS 20, odlišným trakčným motorom a inovovaným detektorom izolačného stavu.

Pri ďalších nových trolejbusoch - SOR TNS 12 a Škoda-Solaris Trollino 24 - ide o nové typy, ktoré ešte na Slovensku neboli prevádzkované, preto bolo pri nich potrebné zabezpečiť schválenie nového typu dráhového vozidla. Skúšky, ktoré bolo pri jednotlivých typoch vykonať a ich podmienky, stanovila Sekcia železničnej dopravy a dráh na Ministerstve dopravy SR. Vo všetkých prípadoch bolo najskôr potrebné zrealizovať skúšobnú prevádzku bez cestujúcich, ktorá bola realizovaná vždy s dvomi vozidlami daného typu, pričom na jednom sa zároveň realizovali typové skúšky. Následne ministerstvo povolilo skúšobnú prevádzku vozidiel s cestujúcimi za účelom overenia prevádzkových vlastností nových električiek a trolejbusov, ktorá sa opäť vykonala vybranými vozidlami v stanovenom objeme kilometrov za predpísaných podmienok. Súčasne so skúšobnými jazdami sa realizoval aj zácvik vodičov na nové typy vozidiel, ktorý bude pokračovať aj v najbližších týždňoch.

Všetky spomínané typy vozidiel predpísané skúšky absolvovali úspešne a Ministerstvo dopravy v priebehu novembra a decembra postupne vydalo rozhodnutia o schválení nových typov vozidiel, resp. schválení podstatných zmien dráhových vozidiel. V rozhodnutiach boli zároveň stanovené podmienky, za ktorých je možné nové vozidlá zaradiť do pravidelnej premávky. Išlo napr. o odstránenie drobných technických závad, úpravu kamerového systému, či doplnenie prídržných tyčí v električkách. Niektoré úpravy bude možné vykonať do stanoveného termínu aj po sprevádzkovaní vozidiel. Pri trolejbusoch SOR TNS 12 a Škoda-Solaris Trollino 24 boli vozidlá schválené pre prevádzku na trolejbusových dráhach napájaných napätím 600 V (Bratislava), prevádzka týchto typov na dráhach s napätím 750 V bude povolená až po vykonaní skúšobných jázd, ktoré budú vykonané v priebehu prvých mesiacov roka 2024 v Žiline (Trollino 24) a Banskej Bystrici (TNS 12). V prípade trolejbusov SOR TNS 12 sa ešte zrealizuje aj druhá etapa skúšky spoľahlivosti vozidla #6124 (cca 2500 km) a následne budú môcť byť sprevádzkované aj zvyšné vozidlá tohto typu.

Presný termín zaradenia nových vozidiel do premávky zatiaľ dopravný podnik neoznámil, predpokladá sa, že sa tak stane v prvých týždňoch roka 2024, keď sa ukončí príprava vozidiel do premávky, zaškoľovanie vodičov a pripravia sa organizačné zmeny na linkách. V týchto dňoch postupne prebiehajú v uliciach mesta skúšobné jazdy nových električiek Škoda 29T3, keďže okrem vyššie popísaných schvaľovacích skúšok musí byť odskúšaná aj funkčnosť  každej jednej novej električky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ecomat #96:
Dobrá prípadová štúdia bude závod PB trenčianskej sadky. Vygenerovali im nové divoké zadelenia a obehy, tak 34 vodičov hromadne podalo výpovede a zvyšných 12 vraj nepredĺži svoje zmluvy na dobu určitú. Myslím si, že ich rozhodnutie, či vytrvajú v boji až do zmeny pracovných podmienok alebo stiahnu chvost, ovplyvní aj ostatných slovenských vodičov.
Reakcia na: 810zssk #94:
pfuh, zastavenie celej MHD to je nerealne, medzi vodičmi nie je sudržnosť žiadna, spolu si budú nadávať a tešiť sa z toho že majú rovnaké názory na podnik, ale keďže je doba aká je, nikto si nedovolí otvoriť hubu ... a také že štrajk ako mali v KE, pri týchto odboroch, no silno pochybujem.
Reakcia na: 810zssk #94:
Plne súhlasím. Ale s predposratým materialom sa tu nedá nič zmeniť...
Reakcia na: Pario #93:
Fluktuácia na Olejkárskej je tiež úplne drakonická, nikomu nepomôžete tým že sa budete tváriť že je to len o vás. Realita je taká že DPB má priliš veľa zmestnancov čo si nechajú srať na hlavu na všetkých úrovniach od Olejkárskej po poslednú vozovňu.

Otázka je prečo všetci ako ovce nastupujete každé ráno do práce na tie nemožné zadelenia. DPB vás potrebuje rádovo viac ako potrebujete vy DPB. Kedy urobíte niečo pre to aby ste mali lepšie podmienky, vrátane zastavenia celej MHD a ukázania zrkadla pseudoexpertom z teamu Vallo, namiesto toho aby ste tu postovali tieto paranoídne p94oviny na imhd?
Reakcia na: Ecomat #91:
No neviem. Ja som tu síce iba desať rokov, ale ja to vidím takto.
Fluktuácia je v podniku strašidelná, ale všimni si, že iba u vodičov. V kanceláriach sú stále tí istí, ktorí si myslia, ako úžasne to " menežujú "
Vodiči sú unavení a tlačí sa na nich s množstvom nadčasov už zo zadelenia. Nehovoriac o tom, aby robili z volna. Tak niekde musí byť chyba....Samé delené, posilové, striedači...
Nech si to vyskúšajú páni. Na papieri to všetko vyzerá tak pekne. Samé obmedzenia rýchlostí, keď sa pokazí výhybka, tak aj týždeň nejde. Na konečnej Nové mesto 4 minúty prestávka, chcel by som vidieť na živo, tých, čo to vymýšlajú. Nejaké wc, doplniť piesok, alebo reštartovať električku, veď to nie je normálne....aký to kontrast s pánmi, čo majú v kancelariach hodinovú prestávku na obed. Tí ľudia to vidia a nečudujem sa, že idú čo najskôr aj do predčasného dôchodku. Vedel by som ešte vela vecí spomenúť. To je môj subjektívny názor. A na konečných na seba neupozorňujem, iba počúvam. Ináč aj mňa to jazdenie baví.
Reakcia na: Ecomat #91:
Takto to funguje v takmer každej dopravnej firme. Nerobil by som z toho vedu a drámu.

Smerodajné je % fluktuácie (mimo dôchodcovskej). Ak sú to hejty iba pocitové, tak % nestúpa. Ak je realita zaobalená do hejtu, tak % stúpa. Veď mi ak mi je niekde dobre, tak ma hejty nezaujímajú a žijem si svoj pracovný svet.
Reakcia na: Bobinko #86:
dovolím si povedať že mám v beuse čo-to odkrútené a poviem ti, že tie hejty ktoré ty považuješ za čiastočný zdroj pravdy, sú len zúfalé výkriky do tmy a väčšinou pramenia z osobnej a nikdy nevyriešenej krivdy dlhoročného zamestnanca a často ide o dlhodobo opakované a dobre zafixované frázy, ktorými dokážu ohúriť nových aj starých kolegov na konečnej medzi dvoma cigaretami a som celkom presvedčený že obsah pravdivosti týchto "PRÁUD" rokmi klesá.

ja zvyknem nováčikov upozorňovať, nech príliš nepočúvajú reči vodičov (a už vôbec nie tých, ku ktorým idú do zácviku) a nech aspoň skúsia dať šancu beusu, keď už absolvovali ten nie zrovna jednoduchý a krátky proces prijatia na flek vodiča akej-takej trakcie a nech to nevzdajú len kvôli tomu že im nejaký vyhoretý pätdesiatnik povedal že tu je všetko nap94...

v beuse vládne velmi špecifické zmýšlanie (nezmenené už desaťročia) .. v rámci šoférskeho kolektívu je velmi populárne sa navzájom tlapkať po pleciach že kto povie väčšiu špinu na svojho zamestnávatela, schovávať sa za nejakú falošnú kolegialitu ("ja to tu nenávidím, aj ty? poďme to tu nenávidieť spolu"), pritom ako Foltest písal, títo rozprávači nikdy neskúsia niečo zmeniť, nenavrhnú riešenia, nezájdu za svojimi nadriadenými aby ich upozornili na nejaké nedostatky a nie sú schopní dokonca si ani len zmeniť prácu ..
dôležité je nepodlahnúť tejto toxicite, ak sa od toho dokáže človek odosobniť a nebude na seba príliš upozorňovať spomínaným hejterským správaním a nezačne bojovať s veternými mlynmi, môže sa mať v podniku aj celkom dobre, ak ho to jazdenie aspoň trošku baví.

a dokonca aj tá "háveď" ktorým zastavujú meter od obrubníka, vie občas pozitívne prekvapiť.
Reakcia na: S499.1023 #76:
veru 😁
Reakcia na: Foltest #85:
Kde by ich už vzali?
Reakcia na: Foltest #87:
Mal som možnosti mystery shoppingu a na 90% sú to urban legendy na úrovni chemtrails a plochej zemi. Najviac obľúbený hoax je, že DPB núti vodičov jazdiť rýchlo pod hrozbou sankcií.
Reakcia na: Bobinko #86:
Poukazanie na realitu by som hejtom nenazval ak to vies podlozit rozumnou argumentaciou. Ak len nakladas na robotu, ludi, zamestnavatela, atd., bez argumentacie, to uz hejt je.
Reakcia na: Foltest #85:
Presne tak, každý si musí vytvoriť vlastný názor (a ten si vytvorí keď začne pracovať sám).
Názor je na jednej strane výrazne ovplyvnený náborovými myšlienkami (pozitíva) a na druhej strane hejtujúcimi kolegami (negatíva).

Avšak z vlastnej skúsenosti viem, že v tých hejtoch môže byť veľká časť pravdy (otázne je, či poukázanie na realitu môžeme nazývať hejt).
Reakcia na: Bobinko #83:
Isteze pride realita, ale to uz si musi vyhodnotit kazdy sam ci mu to za to stoji. Rozhodne by som nenazval chronicke nadavanie po konecnych "otvaranim oci". Zaujimave je, ze vacsina kolegov tohto typu, ktori evidentne nenavidia vlastnu pracu ani neuvazuju o zmene zamestnania.
Reakcia na: S499.1023 #79:
Myslel som samozrejme Nádraží Zahradní Město, tú novú konečnú. Viem, že na Radošovickej už nič nekončí.
Reakcia na: Foltest #74:
Po zácviku príde realita.
A to platí vo všeobecnosti vo väčšine firiem, ktoré bojujú s nedostatkom zamestnancov. Ak firma bojuje s nedostatkom zamestnancov, tak to má asi nejaký dôvod.
Reakcia na: 6503 #64:
Odjakživa síce nie ale inak máš pravdu - Moyzesova to nie je.
Reakcia na: 810zssk #78:
Tu ide o to, že ten úsek stále bude mať turistický charakter a teda iný dopyt, čomu by mala zodpovedať ponuka. Dva odchody za hodinu sú podľa mňa fér a radšej využime ušetrené vzkm na obsluhu nových oblastí.
Reakcia na: 810zssk #78:
Raz, až bude frekvencia od Slamenej búdy ďalej porovnateľná, nebudem mať nič proti tomu, aby všetko jazdilo až hore. Zatiaľ si myslím, že aj každá druhá 13 pre nich bude vysoký nadštandard.
Reakcia na: Mhr1 #69:
Nádraží Strašnice už nejaký čas nie. Na slučke Radošovická (bývalé Nádraží Strašnice zastávka) nič pravidelne nekončí, kratší variant 22 končí na slučke Zahradní Město. Ale principiálne máš pravdu.
Reakcia na: S499.1023 #77:
Tak ja navrhujem ísť ešte ďalej, štvrtinu spojov ukončiť na konci linky, štvrtinu dve zastávky pred konečnou, štvrtinu štyri zastávky pred konečnou a poslednú štvrtinu šesť zastávok pred konečnou. Však nám klesá dopyt, tak načo všetko ťahať až na koniec.

A teraz vážne - hlavný problém tohto riešenia je že ľudia čo chcú ísť v tej kratšej trase sa stále rozkladajú do všetkých spojov (nevyhľadávajú cielene tie krátke) a tí čo idú ďalej samozrejme idú len tými dlhšími. Tým ti vzniká nerovnomerná vyťaženosť spojov a problémy s tým súvisiace.

Naozaj mimo sociálky nerozumiem konceptu tvarenia sa úsek Koliba - Kamzík je špeciálny niečím iným než že to historicky kedysi bola iná linka. Aspoň teda ak sa naozaj po ceste zriadia nové zastávky obsluhujúce tamojšie domy.