V premávke sú už aj nové električky

Dopravný podnik zaraďuje na linky už aj nové električky Škoda 29T3 ForCity+.

Od 26. januára 2024 sa do pravidelnej premávky s cestujúcimi postupne zaraďujú už aj novododané nízkopodlažné električky Škoda 29 T3 ForCity+ z minuloročnej 20-kusovej dodávky (čísla 7431 až 7450). Po vykonaní homologizačných skúšok ešte výrobca na električkách vykonával drobné úpravy, ktoré vyplývali zo zistení pri skúšobných jazdách.

Pre cestujúcich je viditeľnou zmenou doplnenie prídržnej tyče pri pozdĺžne umiestnených sedadlách v zadnom článku, ktorá má zvýšiť bezpečnosť cestujúceho napr. pri náhlom zabrzdení. Doplnené boli aj držadlá na miestach s operadlami, ktoré sú novinkou v týchto električkách. Z technických úprav možno spomenúť zjednotenie ovládania osvetlenia vozidla so starším typom týchto električiek a úpravu kamerového systému v kabíne vodiča.

Cestujúci môžu v týchto nových električkách využívať aj nabíjacie USB zásuvky na dobíjanie svojich mobilných elektronických zariadení. Zásuvky sú umiestnené v bočniciach pri niektorých sedadlách.

Novým električkám prajeme čo najviac kilometrov s dokonale okrúhlymi kolesami.

Doplnená prídržná tyč pri sedadle
Doplnené držadlo pri strednom operadle

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Kedy asi budú tieto neve elektricky zaradene do klasickej vypravy?
Zdravim všetkých, chcem sa opýtať ako neodborník ohladne novej električky T3. Nezda sa vam ze nastup je vyšší ako u starsich 29T ? Skoro som sa potkol ako som nastupoval.
Reakcia na: Ma178rek #94:
Nestačilo by tam len obratisko niekde na Topoľčianskej alebo Šintavskej?
Reakcia na: Majo #108:
Jasné, vymeniť žiarivkáče za DOT-LEDy by bolo prospešné, rovnako ako dosádzanie hlásičov do starších autobusov (ktoré mám pocit, že sa akosi zaseklo). Ale sústrediť sa na nejaké šírenie teplomerov môže akurát pochovať úspech celej inak potrebnej výmeny.
Reakcia na: upravovač fotiek #106:
Dráhový nekoľajový historičák je 6617? Neviem o tom že by sa aj na dačom inom momentálne pracovalo.
Reakcia na: upravovač fotiek #106:
V tom článku bolo viac dobrých vecí, ktoré sa mohli realizovať, ale nerealizovali sa. Napríklad náter, ktorý si navrhol, je podstatne lepší ako červené more, ktoré sa používa dnes. https://imhd.sk/ba/galeria-media/u/10637/168729/Nov%C3%BD-korpor%C3%A1tny-n%C3%A1ter-sa-v-roku-2017-dostal-aj-na-elektri%C4%8Dky-typu-T6A5?ref=ba%2Fdoc%2Fsk%2F16103%2FSci-fi-Elektri%25C4%258Dkov%25C3%25A9-novinky-z-krbu-v-roku-2017 .
Reakcia na: Viko #105:
Minimálne transparenty osvetlené žiarivkou stojí za to vymeniť za LED a keď už ich budeš meniť, môžeš tam dať rovno tie s (funkčným) "teplomerom".
Reakcia na: upravovač fotiek #104:
Elektrické vozne radu 411 TREŽ majú šírku 2 440 mm a nie je problém.
Reakcia na: Majo #102:
K2S sú nepredajné. Nikto o ne nemá záujem (zisťoval som). Je to atypické vozidlo pre všetky potenciálne prevádzky. Najväčšia šanca je do Sarajeva, kam by mohli ísť 7101, 7102, 7104, 7105 a 7106, lebo majú výzbroj TV14, rovnako ako SATRA II. Lenže aj to je dosť otázne, či budú chcieť. Síce podpísali aj opciu na Tango NF3, vraj sa chystajú spojazdniť do premávky staré nemodernizované K2YU, lebo nemajú dosť vozov do výpravy a idú predlžovať sieť. Paradoxne majú dosť SATRA II odstavených, neviem či kvôli problémom na elektrickej časti, alebo mechanickej časti.

Toľko času zasa nemám. Úplne mi stačí, že sa angažujem v prípade jedného dráhového nekoľajového historičáku, ktorý sa dúfam podarí spojazdniť do roku 2026, čo je najoptimistickejší možný termín. Elektrickú časť ti nenaprojektujem, nemám elektrotechnické vzdelanie. Neviem presne v čom má byť problém, ale 3. séria T6A5 klímu búdy vodiča má, takže to stačí obkresliť a upraviť z nej. Načo vymýšľať vymyslené?

Áno, modernizácia interiéru T3G sa tak dlho odkladala, až to stratilo význam. Viď https://imhd.sk/ba/doc/sk/16103/Sci-fi-Elektri%C4%8Dkov%C3%A9-novinky-z-krbu-v-roku-2017 Navrhoval som to aj predtým, ale padalo to na hluché uši v DPB, tak to skončilo v sci-fi. Uvidím, či za 5 rokov budeme tiež hovoriť, že to malo zmysel pred piatimi rokmi. Ak T3G budú ešte jazdiť.
Reakcia na: Majo #102:
Zrovna s teplomermi by som sa fakt rozlúčil. Pokiaľ viem, jednotlivé malé displeje sú už roky prakticky nezohnateľné ako náhradný diel, čiže ich prevádzka by bola o permanentom preskladávaní z nejakej ďalšej zásoby vyradených teplomerov.
Reakcia na: Majo #103:
To som pred rokmi navrhoval Kremeňovi na K2. Motor som umiestnil mimo podvozok, otočil prevodovku o 180° a spojil kardanom (nie pôvodným). Nedoriešil som chladenie ani brzdič. Hnacia by bola iba jedna náprava krajných podvozkov a obe stredného podvozku (zvrátená konštrukcia). Nakoniec to skončilo tak, že motor vyhodiť úplne a na ten kardan pripojiť "črevá" zo šukafonu, keď to má tak či tak jazdiť na naftu. Len neviem kde by sa to tam pod podlahu zmestilo.

Načo vymýšľať vymyslené? Choď na Balog a tam si vezmi podvozky z BDe 4/4, ktoré nejakým spôsobom zaviažeš pod T3 (s úpravou T3), ak túžiš mať T3 na 760mm rozchode. Čo bude vzhľadom k šírke skrine celkom zaujímavé vozenie. A vôbec, kde by to mali jazdiť T3 na rozchode 760mm?
Turbo/Fobust/Tram Štefánikova/Upravovač fotiek: Ak máš veľa času a myslíš si, že je to technicky realizovateľné, mohol by si skúsiť navrhnúť aj trakčný podvozok s jednosmernými motormi na 760 mm pod T3 a poslať mi e-mailom. 😁
Reakcia na: upravovač fotiek #101:
V prvom rade sa DPB snaží K2S v kompletnom stave predať. Keďže ani na Ukrajine už nemajú záujem kupovať vysokopodlahové vozidlá (a napríklad aj dobre udržiavané ostravské T3G a T6A5 skončili v šrote), je dosť malá šanca, že ich niekto vo väčšom počte kúpi a bude ďalej prevádzkovať. Možno zopár skončí u podnikateľských subjektov a neziskových organizácií. Následne teda bude namieste získať z K2S, čo je dobré a modernejšie ako v električkách, ktoré sa teraz nebudú vyraďovať. Už som dávnejšie navrhol, aby použili sedadlá, statické meniče, klimatizácie pracovísk vodiča a elektronické transparenty s "teplomermi" z vyradených K2S do T6A5. Kým pri sedadlách a transparentoch asi nebude problém, pri statických meničoch a klimatizáciach vyvstal v DPB neriešiteľný problém, že nemá kto naprojektovať úpravu elektrickej časti, pretože projektant DPB odišiel do dôchodku a nového v rámci úsporných opatrení neprijali. Ak máš dosť voľného času, môžeš to naprojektovať Ty. 😁 Do T3G už nikto investovať nebude, pred 5 rokmi by malo význam zrekonštruovať ich interiér a pracovisko vodiča podľa vzoru T3P, ale dnes už nie.
Reakcia na: Majo #100:
Z vyradených K2S je a ešte pribudne plno plyšových sitzlov. Búda vodiča T3G môže z K2S dostať aj klímu, aj ručný radič (keď ho môže mať 7085, tak by to nemal byť až taký problém schváliť). T3G už protišmykovú podlahu majú (aj keď asi nie všetky, už si nepamätám ktoré, ale väčšina ju má vymenenú). Na sklá sa dajú dať fólie (ako vo Viedni). Súhlasím, že T3G pre cestujúcich žiadnu pridanú hodnotu oproti T3SUCS nemá. Klesajúca kvalita skríň je známa vec, otázka je, či ich stav tomu nazoaj zodpovedá (t.j. skrine T3G z roku 1989 sú na tom horšie ako T3CS z roku 1975). Nevidím problém v tom, aby T3G dostali komponenty vyťažené z vyradených K2S. Stačí, ak ich dostanú 4 súpravy, dve sa môžu vyradiť a budú slúžiť ako zdroj náhradných dielov pre výzbroj TV8.
Reakcia na: upravovač fotiek #99:
T3S má modernizovaný interiér, pracovisko vodiča, elektrickú výzbroj, automatické spriahadlá, polpantografy, determálne sklá, modernejšie čelá, protišmykovú a protisklzovú ochranu... T3G má iba vymenenú výzbroj a polpantografy. Hoci z hľadiska prevádzkových nákladov sa určite oplatila aj iba výmena výzbroje, pre cestujúcich to žiadnu pridanú hodnotu nemá. Navyše u skríň T3 väčšinou platilo, že čím neskôr bola vyrobená, tým horšie bola remeselne vyhotovená.
Reakcia na: Majo #98:
Pradoxné, že T3S má ostať v premávke, pričom o takmer 15 rokov mladšie T3G sa majú vyradiť.
Dovolím si uviesť pár faktov a nimi podložených predpokladov k "vyraďovacej diskusii", ktorá sa tu rozbehla:
1. Nových električiek prišlo vlani 20 (29T3), tento rok príde 10 (30T3), čo je spolu 30. Žiadne ďalšie ešte nie sú isté. Je pravdepodobné, že príde ešte 10 (29T) v roku 2025 alebo neskôr. Čo je spolu 40. Na najdlhšie električky ešte neboli ani vyčlenené financie z eurofondov, ani vypísaný tender, takže ak prídu, najskôr v roku 2027.
2. Po predĺžení električkovej trate v Petržalke sa navýši výprava o cca 10 električiek.
3. Električky 29T a 30T starších sérií už začínajú nabiehať kilometre do opráv vyšších stupňov a bude ich preto v premávke menej.

Vzhľadom na uvedené body sa v dohľadnej dobe nebudú vyraďovať žiadne T6A5, T3S ani T3P. Vyraďovať sa budú postupne iba niektoré ďalšie K2S (bez nových skríň) a pravdepodobne niektoré T3G.

Je všeobecne známe, že Praha vyradila T6A5 preto, lebo ich jeden človek z vedenia DPhlmP subjektívne nemá rád. Taktiež sa na nich nerobili opravy vozidlových skríň v takom rozsahu ako v Bratislave. Pritom v Prahe ostali v premávke ďaleko staršie T3R.P a pražské T6A5 dnes spoľahlivo slúžia v Sofii a ďalších mestách.

Eurofondy by mali slúžiť hlavne na niečo, čo prinesie trvalé, resp. dlhodobé zlepšenie. Na výstavbu nových tratí a nákup vozidiel na nové trate. Je škoda ich preje...sť na výmenu vozidlového parku, lebo potom možno už nebude tie trate za čo postaviť. Obnova, ktorá prebehla v uplynulých rokoch, bola potrebná, ale do budúcna je lepšie mať niekoľko starších električiek a nové trate do lokalít, kde teraz nie sú, ako mať kompletne obnovený vozidlový park a väčšinu výkonov zabezpečovaných autobusmi.

Reakcia na: Valec #95:
Áno, beriem. Som rád, že T6A5 majú už istú "prípravu". Budúcnosť je v dlhších súpravách. Len pozor, aby sme nedopadli tak, že cez víkend budeme mať polhodinové intervaly. Zatiaľ to nehrozí. Mňa už celkom štve polhodinový interval linky 20 večer. Lebo z mesta preferujem šotospojenie, pri ktorom v maximálnej možnej miere využívam električku. A keď sa vodič 4ky šuchce, mešká a svoje meškanie ešte zväčšuje (minútu po ňom príde ďalšia 4ka - áno, toto som zažil!), vďaka čomu mi zdrhne 20ka, tak ma to nesmierne vytáča. Samozrejme mi skončí platnosť lístka a v ďalšej 20ke potom cestujem načierno. Zatiaľ som nemal príležitosť hádať sa s revízorom, že 4ka meškala a ušiel mi prípoj.
Reakcia na: Valec #85:
To sú slová do BID-ky! 😉 A netreba mať obavy, náklady na zostavenie trojíc T6A5 nebudú veľké, pretože sú na to uspôsobené od výroby a zastávky na trase linky 3 sú dosť dlhé až na Komisárky, ktoré sa dajú jednoducho predĺžiť.
Reakcia na: upravovač fotiek #86:
T6 majú kamerový systém, v kabíne máš displej s pohľadom na 3. až 6. dvere. Takže to stačí len vhodne prepojiť a doplniť ďalším displejom s pohľadom aj na 7. až 9. dvere. A môžu sa spojiť vozy (z tohto pohľadu) z ľubovoľných sérií.

EDIT: Vidím, že s touto odpoveďou nie som jediný. 😉