Výstavba nových trolejbusových tratí mešká

Nové trolejbusy už jazdia, ale nové trolejbusové trate sú ešte len vo fáze povoľovacích procesov.

Pred necelými desiatimi rokmi bratislavský dopravný podnik takmer kompletne obnovil vozidlový park trolejbusov vďaka eurofondovému nákupu 120 nových trolejbusov. Dopravný podnik v súvislosti s plánmi na ďalšie rozširovanie ekologickej trolejbusovej dopravy nedávno obstaral ďalších 50 trolejbusov, z ktorých väčšina sa už zaradila do premávky. Najnovšie rozšírenie vozidlového parku trolejbusov počítalo súčasne s výstavbou štyroch nových trolejbusových tratí, k čomu ale zatiaľ neprišlo. Keďže nové trolejbusy sú vybavené prídavnými trakčnými batériami, rozšírenie trolejbusovej dopravy mohlo byť čiastočne realizované aj bez týchto nových tratí. Novozakúpené trolejbusy okrem autobusov na linke 61 nahradili, resp. v krátkom čase nahradia, aj ani nie desaťročné trolejbusy na linkách 40 44 a 71, ktoré mali následne premávať na niektorých nových tratiach. Vzniknutý nesúlad medzi dodávkou nových vozidiel a výstavbou tratí spôsobil, že pre väčšie množstvo trolejbusov nebude mať dopravný podnik nejaký čas využitie.

Výstavba nových tratí

V roku 2021 pripravil dopravný podnik spolu s magistrátom hlavného mesta projektové zámery pre štyri nové trolejbusové trate (Patrónka – Riviéra, Trenčianska – Hraničná, Bulharská – Galvaniho, Autobusová stanica – Nové SND) a modernizáciu existujúcej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica. Následne sa podarilo získať nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, ktorý z väčšej časti pokryl náklady na vypracovanie projektových dokumentácií pre uvedené trate. Vypracovanie projektových dokumentácií bolo zadané vysúťaženým zhotoviteľom. Súčasne v rokoch 2022 a 2023 prebehli pre jednotlivé trate zisťovacie konania v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Vďaka aktualizovanému Plánu obnovy sa podarilo dopravnému podniku pred rokom získať aj 15 mil. € na výstavbu trate Patrónka – Riviéra. O prípadnej výstavbe nových tratí ale zatiaľ veľmi nepočuť, preto sme sa Dopravného podniku Bratislava (DPB) opýtali na aktuálny stav prípravy nových tratí.

„Z vami spomínaných tratí sú momentálne v najpokročilejšom štádiu Trenčianska – HraničnáBulharská – Galvaniho. V oboch prípadoch sme už požiadali o vydanie územného rozhodnutia, momentálne prebieha konanie. Najväčšou prioritou je pre nás nová trať na úseku Patrónka – Riviéra, na ktorú nasleduje modernizácia už existujúcej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica. Riešime ich ako samostatné časti a obe sú v rovnakom štádiu príprav, momentálne je spracovaná dokumentácia pre územné konanie a čaká sa na ukončenie výrubového konania. Pri trati Autobusová stanica – Nové SND sa momentálne kompletizujú stanoviská potrebné k podaniu územného konania," priblížil nám súčasný stav hovorca DPB Jozef Vozár.

Keďže ani jedna z uvedených tratí nemá vydané platné územné rozhodnutie, o termínoch výstavby tratí je zatiaľ predčasné hovoriť. „Všetko závisí od rýchlosti jednotlivých konaní. Po územných konaniach ešte budú nasledovať stavebné konania. Následne sa musia zrealizovať súťaže na zhotoviteľov a až potom nasleduje realizácia," dodal Jozef Vozár. Priebeh konaní bude závisieť aj od požiadaviek/námietok mesta, mestských častí, dotknutých orgánov a ďalších účastníkov. Ako to už na Slovensku býva, situácia sa môže pri územných a stavebných konaniach ešte skomplikovať.

Doplnené: Pre trolejbusovú trať Bulharská – Galvaniho vydala MČ Ružinov rozhodnutie o umiestnení stavby koncom feburára 2024.

Čo s nadbytočnými trolejbusmi?

Nadbytočné krátke i kĺbové trolejbusy by do výstavby nových tratí mohli byť použité napríklad na posilnenie kapacity, či skrátenie intervalov na existujúcich trolejbusových linkách. Zároveň by ale musel byť dostatok vodičov trolejbusov, ako aj dodatočné finančné prostriedky od mesta.

Aktuálne plány s týmito trolejbusmi nám priblížil hovorca DPB: „Nové trolejbusy zaraďujeme do premávky postupne a staršie pre nás v súčasnosti slúžia najmä ako záloha. Zvažujeme rôzne možnosti, všetko závisí od reálnych dát z premávky, ktoré pravidelne vyhodnocujeme a finančných možností. Aktuálne uvoľnené trolejbusy počkajú na nové trolejbusové trate, po ich dobudovaní nahradia autobusy. Krátke trolejbusy Škoda 30Tr s prídavným dieselovým agregátom nám slúžia aj ako záložné vozidlá na odklony, výluky a mimoriadne udalosti v premávke."

A tak kým bezemisné trolejbusy budú zrejme poväčšinou stáť nevyužité vo vozovni, autobusy na linke 32 budú pre chýbajúcu trolejbusovú trať medzi Riviérou a Patrónkou ešte dlho páliť ohromné množstvá nafty v kopcovitých terénoch Dlhých dielov a Kramárov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #159:
Zásadný problém je v tom, že robotník pri páse si na seba zarobí. Vodiča vo verejnej osobnej doprave takto ani hodnotiť nemôžeme, keďže nie je platený cestujúcimi ale minimálne z veľkej časti objednávateľom (pri stúpajúcej tendencii brutto zmlúv vo verejnej doprave už čisto objednávateľom). A tam už do toho vstupujú také populistické a korupčné faktory, že už by som do toho späť nešiel.
Reakcia na: kluvo #168:
Tebou navrhovaná zmena trasy by znamenala jeden voz navyše do výpravy, keďže N29 by už neotočila Devín za hodinu. Okrem toho by mala negatívne dopady aj z pohľadu dopravnej obslužnosti - Dlhé Diely by prišli o priame spojenie do centra, a namiesto nich by ho získal riedko obývaný Devín kam v noci takmer nikto necestuje.

Ak sa bavíme o nasadzovaní parciálov na nočné linky, tak v prvom rade by prioritou malo byť predĺženie N72 na Hlavnú stanicu a jej zapojenie do základného systému nočákov. Je úplná hanba že z významných častí mesta ktoré obsluhuje nie je návoz na iné nočné linky.

Sekundárne potom samozrejme zaviesť obsluhu Drotárskej nočnou dopravou skrz presmerovanie N47 (s TNS), to je dosť veľká diera v obsluhe nočákmi (alternatívne zastávky síce nie sú tak ďaleko, ale dosť do kopca).
S príchodom nových parciálov by sa mohla trochu prekresliť ešte aj nočná doprava, aby sa viac využili trolejbusy, aj kým nie sú dostavané trate.

N33 by sa mohla zmeniť na N32, pričom by bola obslúžená parciálnym trolejbusom v trase 32.
N29 by zmenila trasu a medzi Riviérou a Hlavnou stanicou po trase N33, pričom by lepšie zase kopírovala trasu 29.

Alternatívne by už aj dnešnú trasu N33 zvládol odjazdiť parciál, po nábreží je to cca 5km v každom smere, ak by sa dobíjal na konečnej na Dlhých dieloch.
Reakcia na: andy27 #166:
Nemusia sa k ním správať ako k handrám. Ale aj ukrajinci sa správajú trhovo. Prečo mám robiť v BA za 1500, keď vo Viedni mi ponúkajú 2500€? Stačí získať potrebné papiere.

Každý kto nemá IQ húpacieho koníka pochopí, že v Rakúsku či Nemecku dostane vyšší plat. Na to nemusíš byť raketový vedec.
Reakcia na: Vladimír #164:
Nie je, máme migráciu v rámci EU a riadenú migráciu aj mimo. Paradoxne DPB nedokáže zjavne využiť ani príchod ukrajinských vodičov. Namiesto dobrých podmienok s nimi jedná ako s handrami a pláta nimi čo sa dá. Zjavne niekto nechápe, že keď sa zorientujú, tak odídu za lepším.
Reakcia na: Vladimír #162:
No veď ale to je moja pointa. Nie sme v 90. rokoch kedy ľudia zúfalo hľadali prácu. Dnes ich musíš osloviť lepšou ponukou ako im dá niekto iný, a toto väčšina dopravcov nerobí. Ponúkajú mimoriadne náročnú prácu za podpriemerné mzdy. Ja sa divím že to ešte stále niekto vôbec robí.
Reakcia na: andy27 #163:
To je pravda, počet vodičov konečný nie je.
Konečný je celkový počet osôb na pracovnom trhu.
Reakcia na: Vladimír #162:
Počet vodičov nie je konečný, vždy sa môžu ľudia na túto profesiu rekvalifikovať a aj sa tak deje.
Reakcia na: 810zssk #156:
Lenže ak by v teoretickom svete šlo dať vodičovi VHD 10-tisíc v čistom, prečo si myslíš, že v tom istom svete zároveň nebude možné dať podobnú mzdu v iných odvetviach? O zamestnancov je momentálne boj. Ak zamestnanci z iných sektorov prejdú vplyvom vyšších miezd na šoférovanie autobusov, je logické, že sa mzda bude zvyšovať aj v ostatných sektoroch v snahe tento odliv zastaviť.
Reakcia na: Andrej #141:
Inak, podobný princíp (len so skoršími nástupmi) fungoval kedysi v ČSAD BA. Brigádnici otočili napríklad ranný zvoz mlieka z JRD a poobedný rozvoz vedľajších produktov späť, pomedzi to si odrobili fulltime v hlavnom zamestnaní. Za mesiac v takomto zadelení mal brigádnik viac, než boli tabuľkové platy v administratíve.
Reakcia na: 810zssk #156:
to 8-16 som spomínal, že väčšina vodičov by chcela jazdiť vtedy a že to reálne nie je. To ty sa stále držíš toho, že som to napísal a vyhadzuješ mi to na oči, že vtedy som hovoril, že sa má jazdiť. Práca na zmeny, ktorej sa v MHD nevyhneš, aj keď upravíš nejak podmienky proste nebude priťahovať ľudí. Robil som na zmeny kedysi, viem o čom hovorím. Svoje výhrady som dal, nebudem ich zase opakovať.
Reakcia na: upravovač fotiek #158:
Mne predstava že vodič by mal zarábať menej ako robotník pri páse príde úplne divoká. Vodič má oveľa náročnejšiu prácu, vyššiu kvalifikáciu, a väčšiu zodpovednosť. Toto sú také veci že mi vyrazí dych že sa o tom vôbec diskutuje a nie je to úplne samozrejmé.
Reakcia na: irizar #157:
Prirodzeným vývojom to bude smerovať k tomu, že vodič MHD bude musieť byť zaplatený výrazne lepšie než roboš pri páse za osmičky. Ono sa to premietne v cene, čo znova vyženie časť ľudí do áut. Následne sa autá rôzne spoplatnia ešte viac, aby si tých ľudí nahnal späť do verejnej dopravy.
Reakcia na: Vladimír #154:
"Co robia Svajciari, Rakusania, Nemci, Briti zle, ked nedokazu vodicov prilakat?"

Na to je jednoducha odpoved - na svoje narodne pomery mizerne platia. V Skandinavii sme pred patnastimi rokmi pocuvali, ako by mala mzda vodicov dosiahnut na vysku tarif pracovnika v priemysle, a stale tam nie sme. V takom Bavorsku, jednom z najdrahsich nemeckych statov, dostane vodic busu daneny triedou 1 (slobodny, bezdetny) za zaklad pod dve tisicky cisteho, co sa v kombinacii s tamojsimi zivotnymi nakladmi uz ani Ostblokarom neoplati. A styri a pol tisic eur hrubeho v Luzerne je tiez super len do doby, kym sa nepozries na tamojsie ceny podnajmov.
Suma sumarum, uplne vsade v Europe je to dzob s asocialnou pracovnou dobou, zodpovednostou, psychickou narocnostou, zaplateny casto horsie alebo rovnako nez berie robos pri pase za osmicky. Cize nevidim nic prekvapujuce na tom, ze uplne vsade v Europe to nema kto robit.
Reakcia na: Vladimír #154:
Ja tvoje argumenty samozrejme rešpektujem a beriem ich ako valídne, nikde som ich ani nerozporoval. Môj problém s bobitwom je len že mi vkladá do úst argument ktorý som nepoužil a potom vysvetľuje ako sa to čo som nepovedal nedá 🙂

Kde sa nezhodneme je že sa to nedá riešiť zlepšením pracovným podmienok. Určite dá. Len to zlepšenie by muselo byť tak masívne že nie je realisticky ufinancovateľné. Ako ti niekto argumentoval ad absurdum, ak by vodič s úväzkom 36,5 hodiny zarábal bez nadčasov 10 tisíc v čistom, tak by si vodičov našiel určite viac než dosť 🙂 Len to sa v realite nedá, takže je to o hľadaní nejakého balansu medzi tým čo sa dá, a čo bude dosť atraktívne.

To že riešiť nedostatok vodičov povinnými nadčasmi je cesta do pekla asi nie je žiadne šokujúce zistenie. Radšej škrtať tie výkony, lebo inak je to o tom že dnes možno vypravíš, ale zajtra budeš musieť zoškrtať ešte viac lebo skrátka tých ľudí bude ešte menej.
Reakcia na: Vladimír #154:
DPB má kampaň, nových vodičov prilákať zjavne vie, stále nejakí noví prichádzajú. Ale asi tam dlho nevydržia a k tomu odchádzajú aj dlhoroční vodiči. Nemáme tu na to čísla, aby sme to vedeli posúdiť. Dôvody prečo a kam odchádzajú musí zistiť vedenie resp oddelenie ľudských zdrojov. Už to, že tam funguje tuším 5!!! odborových organizácií, naznačuje, že je tam nejaký problém.
Reakcia na: 810zssk #152:
Hoci bobitwo tvrdí, že v doprave nikdy nepracoval, jeho príspevky považujem k preberanej téme za najrealistickejšie spomedzi všetkých.

Dobrý postreh mal aj Solider v #121, že súčasní vodiči sú vyčerpaní aj preto, že v snahe neobmedzovať výkony dopravcovia zefektívňujú využívanie personálu (ostrejšie obehy, viac práce z voľna, vyššie nadčasy), čo krátkodobo funguje, ale z dlhodobého hľadiska roztáča nebezpečnú špirálu.

Fantasmagória: Niekedy mám pocit, že výkony MHD by bolo treba seknúť o 20% nadol v nádeji, že zvoľnený režim práce začne priťahovať nových ľudí, a potom v priebehu dlhých rokov postupne krok za krokom, tak ako budú prichádzať noví vodiči, výkony navyšovať späť. Lenže je nám všetkým jasné, že ak by sa toto spravilo, tak definitívne vyženieme z MHD cestujúcich, čím sa rozvráti financovanie MHD i stratí zmysel jej prevádzkovania - a to nenávratne, pretože ako je známe, vyhnaného cestujúceho z VHD už späť nedostaneš, najbližšiu šancu máš o 20-30 rokov u jeho detí.

810zssk, áno, v niektorých príspevkoch si presne napísal, čo považuješ za lepšiu organizáciu pracovného času. Akurát sú to všetko buď neoverené teórie alebo nápady, ktoré už skúšané boli a nefungujú.

Ja plne súhlasím s tým, čo píše bobitwo. Problém s nedostatkom vodičov je oveľa hlbší ako si niektorí diskutujúci myslia, a predstava, že to lokálne DPB vyrieši zlepšením pracovných podmienok (stále nikto nepovedal, za čie financie), je naivná. Tu nejde o DPB, tu ide o Európu. Otázka tu už zaznela, ja ju položím znova - čo robia Švajčiari, Rakúšania, Nemci, Briti zle, keď nedokážu vodičov prilákať?
Reakcia na: S499.1023 #150:
Nie. Ak vieš dobre popísať problémy, to ešte neznamená, že ich vieš riešiť. A ak aj poznáš riešenie, bez zainteresovania kľúčových stejkholderov sa nikam nepohneš.
Reakcia na: bobitwo #148:
Sorry, ale v niekoľkých príspevkoch som presne napísal čo považujem za lepšiu organizáciu pracovného času (stabilnejšie zadelenia, normálny výkon, práca 4+2, presun niektorých okrajových spojov do nočných služieb a podobne). Keby si ich čítal, tak by si vedel. Ty si si potom z toho vymyslel mantru o pracovnej dobe 8-16, čo je niečo čo som nikdy ani okrajom nespomenul, a teraz s vervou do toho slameného pánaka biješ.
Reakcia na: bobitwo #148:
"lepšia organizácia pracovného času" je aj to, keď síce máš málo atraktívnu pracovnú dobu, ale v rozumnom rozvrhu. A v tomto duchu sa niesla dosť veľká časť diskusie. To nie je buď-alebo, že keď nepracuješ 8-16, tak sa máš rovno zodrať. Aj na zmeny sa dá pracovať dôstojne.
Reakcia na: andy27 #149:
Zdá sa, že máš jasno. Nebudeš kandidovať na primátora? Aj keď si myslím, že by si zvládol aj viac, trebárs premiéra.
Reakcia na: bobitwo #148:
To je celkom dobré zhrnutie. Celá táto katastrofa sa ešte zhoršuje nezmyselnými politickým marketingom, nereálnymi sľubmi a čudákmi, ktorí ovládajú kadejaké lobistické spolky. Je samozrejme lahšie spraviť cyklopruh na Vajanského ako Severnú tangentu. Lenže tu sa aj rozšírenie Harmincovej vydáva za úžasný pokrok a geniálny výkon Magistrátu.
zssk: lepšia organizácia pracovného času je podľa mňa atraktívnejšia pracovná doba. Hra so slovíčkami

andy27: ja som fyzicky pracoval. Rodičia majú 4 izbový byt, teda 6 miestností na maľovanie. Hádaj kto od svojich 10 rokov každý rok pomáhal otcovi to maľovať? A to ešte pred 25 rokmi veľa pomôcok nebolo, čo bolo teraz.

si: ja som spomínal len maľovanie, za stierkovanie sa pripláca. Maliar v súčasnosti príde do bytu a pokiaľ ste sa inak nedohodli, tak ti povie, že okolo každej steny potrebuje manipulačný priestor 75cm aspoň, nech sa tam môže hýbať. Takže hej, za 5 dní je možné zvládnuť vymaľovať rodinný dom, či byt, čo má 80m² podlahovej plochy. Pripláca sa za sťahovanie (tam sú iné pálky), za umývanie, stierkovanie. Ak treba stierkovať, tak hej, treba viac času, ale zase sa bavíme, že si za to človek aj viac vypýta. Kamoš minulý rok prerábal svoj rodinný dom, taký ten klasický komunistický, 100m² podlahovej plochy, robila sa aj nová elektrika voda. Pôvodne tam boli tapety. Prišiel maliar, pozrel, zbadal tapaty, že on to dávať dole nebude. Má si na to niekoho nájsť. Kamoš že teda skúsi niekoho iného, došli 3 ďalší, že nie, oni sa tých tapiet nechytia. Maľovanie stien 1300€ práca, stierkovanie 2500€ práca, k tomu plus materiál. Kamoš len čumel, že či im nehrabe. To mu povedali všetci 4 plus minút cena práce. Nakoniec si tapety sám oškrabal, potom došli dvaja maliari, za 3 dni vystierkované, za ďalšie 2 dni namaľované. Robilo sa to v lete, bolo horúco všetko dobre schlo. Za 5 dní zobrali 3800€, daj si to deleno 2, teda 1600€ na hlavu za 5 dni roboty.

Problém mesta je, že síce rastie, ale chýba koncepcia rozvoja a dopravy. Mesto sa rozrastá do šírky. Hustota obyvateľstva je ledva 1300 ľudí na km², Praha má 2700 ľudí na km². To ti zásadne ovplyvňuje veľa služieb. Ty reálne potrebuješ dostať viac ľudí na km². Len na Slovensku je slovo zahusťovanie brané ako nadávka. Bratislava je jediné mesto, na Slovensku čo ako tak znesie kritérium mesto podľa bežných štandardov, aj tak to je skôr prerastená dedina. Ľudia čo tu žijú, tak sú z dediny a doniesli si myslenie dediny. Pozri si, čo chcú ľudia, oni chcú bývať prakticky na dedine, ale mať služby mesta. To sa proste nedá. Nemôžeš postaviť panelák a mať okolo neho na každú stranu 300m lúku. To je nezmysel, ale ľudia to chcú. Praha má o 1/3 cca väčšiu rozlohu, ale má 1,3 milióna obyvateľov, Bratislava len 440 tisíc (podľa oficiálnych čísel). To znamená, že MHD najazdí menej km a prevezie viac ľudí. Chceš aby ľudia chodili na biku do roboty? V Holandsku 60% cyklistov, čo jazdí do roboty bikom to má do 3km, 35% cyklistov to má do 11km. Proste 10-11km je hraničná vzdialenosť, kde sa ľudia rozhodujú, či ešte bike, alebo niečo iné. Tých 10-11km zodpovedá zhruba 30-40 minútam na biku. Ďalší problém, chýbajú dôležité cesty, ktoré sa mali vybudovať, napríklad severná tangenta. Bratislava sa tvar Y, je rozdelená riekou, 1/3 územia je v kopcoch. Petržalka, Ružinov, Nové mesto, dajme tomu ešte časť Dúbravky a Rače, áno pre bicykle fajn, ale kto sa bude štverať bikom na Dlhé diely? Mizivé percento ľudí. Potrebuješ mať mestský okruh, potrebuješ aby tí ľudia neprichádzali do BA autom (že vraj až 60 000 áut denne to môže byť). Ty potrebuješ teda vyriešiť dopravu v celej spádovej oblasti, čo je územie tvorené zhruba mestami Malacky - Trnava - Sereď - Galanta - Dunajská streda. Nejaké záchytné parkovisko na kraji BA to nevyrieši, ak už niekto príde autom do BA, tak pôjde čo najbližšie k cieľu a nebude nechávať auto na Zlatých pieskoch aby šiel do Starého mesta napríklad. Žiaľ na Slovensku sa to rieši štýlom, že starostu/primátora zaujíma len to, čo je jeho, už ho nezaujíma, čo je za značkou koniec obce. Napríklad obec Chorvátsky Grob povolilo výstavbu v časti Čierna voda. Očakáva sa výstavba cca 8000 bytových jednotiek, čo je zhruba 24 tisíc ľudí. Dunajská streda má 22 tisíc obyvateľov. Na Čiernej vode nie je v pláne vlak, autobusová stanica, škola, škôlka, zdravotné stredisko atď. Všetko radová zástavba a rodinné domy. Chceš sa niekam dostať? Iba autom. Pýtal som sa na to Valla osobne pri jednej diskusii, čo hovorí na rozrastajúce sa satelity a či nie je v pláne spolupráca aj s tými satelitmi v rámci MHD cestnej infraštruktúry. Jeho odpoveď bola, že jeho starosť končí tabuľou koniec Bratislavy.


Odporúčam si pozrieť od Gerbiana problémy sídlisk, má to 6 dielov https://youtu.be/cCIwLaA1rK0?si=SXINZw0NR5kdx3Bo
A tento rozhovor https://youtu.be/OfqPcLmhFCM?si=0tmPmc_m7bo53ksq kde sa venujú tomu, prečo BA je vlastne veľká dedina a ako vlastne zmýšľajú ľudia na Slovensku.
Reakcia na: si #146:
To je nám tu jasné. Pretože mesto už teraz objednáva menej výkonov a DPB k tomu nevypravuje všetky spoje. Naviac mesto rastie, ale DPB sa tomu nesprispôsobuje, resp pomaly. Okrem toho mesto nestavia ani dostatočnú cykloinfraštruktúru a k tomu cielene zhoršuje aj podmienky pre individuálnu autodopravu. Niekedy úplne nezmyselne, veľa voľných parkovacích miest v platených zónach značí, že je tam nesprávne nastavená parkovacia politika. Ak bude meškať výstavba trolejbusových tratí dlhé mesiace až roky pre už obstarané vozidlá tak celá mestská dopravná politika sú len marketingové kecy. Ešte šťastie, že sa aspoň odvezieme električkou na koniec Petržalky.
Reakcia na: bobitwo #142:
pokial sa mesto (lebo to je vlastnikom DPB a objednavatelom jeho dopravnych vykonov) rozhodne ist cestou redukcie dopravnych vykonov (a je jedno ci z ekonomickych dovodov alebo z dovodu nedostatku vodicov) tak nema ziadne moralne pravo kazat obyvatelom nieco o nevhodnosti pouzivania aut....
Reakcia na: andy27 #144:
"Inak, odporúčam si vyskúšať fyzickú prácu. Predstava, že niekto za 5 dní len tak vymaľuje rodinný dom je dosť úsmevná. "
ak je to dom novy a prazdny, a budes robit od nevidim do nevidim tak sa to stihnut da.... pokial ale mas okrem samotneho malovania zabezpecit este vypratanie a nasledne napratanie miestnosti.....
(a uvazujem 3 vrstvy, penetrak + 2x malovka, nezamyslam sa nad zapucovavanim nadbytocnych dier a nerovnosti na stenach ktore sa zvyknu vyskytovat v starsich objektoch)
Reakcia na: bobitwo #142:
Ak máš pracovnú dobu 10 hodín v nezmyselných časoch a k tomu ešte komplikovanú dopravu z alebo do práce, tak pri režime 4/2 ti musí doma niekto robiť support, lebo nie si nič schopný robiť. A aj tak ťa to fyzicky zomelie. Tie peniaze v DPB zase nie sú také veľké, aby sa toto oplatilo. A žiadni vodiči z Kirgizstanu to nevyriešia.

Inak, odporúčam si vyskúšať fyzickú prácu. Predstava, že niekto za 5 dní len tak vymaľuje rodinný dom je dosť úsmevná.
Reakcia na: bobitwo #139:
Nehovoril som o atraktívnejšej pracovnej dobe ale organizácií pracovného času. Samozrejme že v doprave sa skorým nástupom a neskorým ukončeniam nevyhneš. Však si aspoň prečítaj tie príspevky na ktoré sa snažíš reagovať.
Reakcia na: andy27 #140:
Neviem presne ako fungujú služby v DPB. Faktom ostáva, že každý nejaký čas cestuje do roboty a z roboty, väčšina cca 30-60 minút na jeden smer. Myslím, že s tým každý bude súhlasiť. Áno, ja chápem, čo píšeš, ale v súčasnej situácii ostáva jediné riešenie a to redukovať počty vozidiel, čo znamená, natiahnuť interval. Proste asi musí odzvoniť menej ako 10 minútovým intervalom, minimálne pri autobusoch + trolejbusoch (neviem aká je právna úprava), viem že na električku kedysi stačilo B + nejaký kurz, poznal som pár študentov na výške, čo tak brigádovali. Samozrejme, je to niečo s čím bude mať cestujúca verejnosť značný problém, keďže čakajú, že kedykoľvek prídu, nebudú čakať dlhšie ako pár minút v špičke.

Dnes ráno som čítal správu od TFL (Londýnsky dopravný podnik), kde sa píše, že za rok 2023 kvôli nedostatku šoférov vypravili len 95% plánovaných spojov a ak si to dáš do kontextu, že v 2023 redukovali už počty plánovaných vypravených vozidiel oproti roku 2022 na úroveň 97%, rok predtým redukovali tiež o 2%. Nie sú ľudia proste. Ak nevie zohnať ľudí TFL, Viedeň, Berlín, Paríž, atď, kde ich má zohnať Bratislava?

Dnes ráno som čítal článok, že nie sú murári a maliari, že proste niektoré školy vôbec ani neotvorili ročníky v daných odboroch. Vymaľovanie rodinného domu 80m² stojí 1100€ v Rožňave (cena práce). Šikovný maliar to zvládne sám do 5 pracovných dní s prstom v nose. To je len maľovanie. Stierkovanie atď, za to sa pripláca. Šikovný maliar si mesačne pohodlne príde na 3000-3500€ v hrubom už teraz a to má 3 týždňový pracovný mesiac. V Rakúsku , či Nemecku je to 1600€ za rovnaký dom. Je to rozdiel, a dosť veľký, ale ruku na srdce, ak by som mal 3000€ na Slovensku a môžem spať doma, alebo v Rakúsku a chodím tam na 3 týždne, síce zarobím 4500€ ale zase 1000-1500€ tam miniem na cestovanie a ubytovanie a som doma týždeň z mesiaca, je to až taká výhra? Za mňa nie. Niekto si povie možno, že áno. To je to, čo spomínam už dlhšie. Ľudia nemajú záujem o určité druhy práce, aj keď sú veľmi dobre platené. Som sa rozprával v 2012 v Londýne s vodoinštalatérom. Že on si mesačne príde na £4500 s prstom v nose a môže si dovoliť odmietať zákazky, ak sa mu ich nechce robiť. Po zaplatení daní mu z tých 4500 ostane 3400. Na pohodlný život v Londýne mu stačí £1500 mesačne, zvyšok odkladal na rôzne sporenia, kupovali akcie atď. Podľa jeho prepočtov mu vychádza, že v 50tke môže končiť, keďže za 30 rokov si našetrí na 2 domy, v jednom býva, druhý prenajíma a bude mu chodiť renta cca 1000 mesačne. Samozrejme, môže pracovať až do dôchodku. A vieš čo? Vodoinštalatérov je ešte menej ako v 2012, takže si môže ešte zvyšovať ceny a vyberať zákazky. Napriek viac ako dobrým platom proste im chýbajú vodoinštalatéri. A nie je to problém ani platov, ani ani pracovných podmienok. Ľudia proste nechcú byť vodoinštalatéri.
Reakcia na: 810zssk #138:
Nakoľko by bolo reálne, aby na niektorých kratších službách jazdili brigádnici povedzme ráno a večer (5-9 a 17-22) a kmeňový vodič cez deň? (9-17)
Reakcia na: bobitwo #139:
Priemerná pracovná doba vodiča, ktorý robí 4/2 je 10 hodín. 4 dni končí o 00:00, potom necelé 2 dni voľno a potom vstáva o 3:00. K tomu treba pripočítať čas, kým sa dostane k vozidlu alebo domov, čo v týchto hodinách nie je zrovna jednoduché. A samozrejme, v rozpise sa vyskytuje občas aj delená, čo znamená celý deň v práci. K tomu sa skracujú prestoje na konečných, zhoršuje doprava cyklopruhmi, nereálny grafikon alebo dve linky spájajú do jednej. Samozrejme, DPB to nerobí zo zlomyseľnosti, ale jednoducho nie je dostatok vodičov. Akurát, že takýmto štýlom fyzicky zlikvidujú aj to, čo tam majú.
Reakcia na: 810zssk #136:
Na jednej strane hovoríš, že treba atraktívnejšiu pracovnú dobu. Ale atraktívnejšie pracovná doba znamená, že by chceli pracovať v časoch, keď pracuje väčšina, s čím si súhlasil. To znamená, že proste sa tej prevádzke na 3 zmeny proste nevyhneš. Takže zase sme na začiatku, že ľudia proste nemajú záujem o určité povolania.
Reakcia na: Urbanway 2423 #137:
Plus mínus o pár hodín na oboch stranách 🙂 A teda ako už bolo povedané, delené služby rozhodne v DPB obľúbené nie sú.
Reakcia na: 810zssk #136:
On písal plus mínus 8-16, čo by plus mínus spĺňali niektoré delené/celodenné služby. 🙂
Reakcia na: bobitwo #135:
Tomu rozumiem, nerozumiem čo to má s tvojim režimom 8-16 ktorý sa v doprave proste robiť nedá, lebo kto by potom robil v špičke?
Reakcia na: 810zssk #134:
Čomu nerozumieš? Že väčšina šoférov by chcela robiť v čase keď sú ich rodiny v práci, či škole? Aby s nimi mohli byť čo najviac?
Reakcia na: bobitwo #132:
8-16 predsa v BEÚSe nerobí z vodičov prakticky nikto, nerozumiem teda tomuto argumentu.
Reakcia na: bobitwo #132:
A nemohol by sa ten režim ranných a poobedných striedať napr. iba raz za mesiac? V nejakom meste to tak tuším aj majú. Vodiči by si nemuseli tak často otáčať režim, čo by bolo určite zdravšie, len by im asi vadilo, že by mali jeden mesiac voľno vždy ráno a potom zase poobede.

Druhá možnosť by bola, že by stabilné ranné zadelenia mali iba niektorí vodiči (napr. tí služobne najstarší, ktorí by mali o to záujem). Ostatní vodiči by mali buď stabilné poobedné zadelenie, alebo súčasné zadelenie, kde sa striedajú ranné a poobedné služby tak, aby to vyšlo. Bolo by to niečo podobné ako vo Viedni, kde sú niektoré zadelenia za "odmenu."
Reakcia na: 810zssk #131:
Len stále narážaš na ten istý problém. 80-90% ľudí bude chcieť robiť ráno nejaký štandardný čas 8-16 plus mínus. Nemáš ako vyhovieť tým ľuďom, lebo niekto musí aj po obede pracovať, aj v noci, ak cez víkendy či sviatky. Musíš mať proste prácu na zmeny, keďže charakter práce to tak vyžaduje.
Reakcia na: bobitwo #125:
Ako píšem, v rozsahu ktorý je možný robiť zadelenia kde sa robí stabilne v jednej dennej dobe (ako tomu je dnes u nočných vodičov). Rešpektujem pritom že to nemôže byť 100% zadelení.
Reakcia na: S499.1023 #129:
Urcite si spomenies na to ako sme fungovali za starych delenych ked neboli limity na pracovnu dobu a jazdievali sme od nevidim do nevidim...tam sa casto predsa natahovali vykony prave vdaka dvom nastupom a dvom ukonceniam kolko krat vypravca prihodil aj hodinu dve navyse za hocico...delenkari vzdi mali najlepsie vozy...bozechran aby isiel voz cez vikend von....uplne ina doba bola...dnes su delene o hubu to uz je nieco uplne ine...
Reakcia na: irizar #128:
Pritom za mojich čias bola práve o delené najväčšia bitka. Tiež som nechápal, aký je benefit toho, chodiť do práce dvakrát denne.
Intenzivne sa rozoberaju ranne a poobedne, ale tu najvacsiu zlobu, delenky, zatial nespomenul nikto. Lebo podla mna nutnost chodit do prace nadvakrat a mat zabity cely den pri mizernom vykone je pre cloveka dovtedy dopravou nepobozkaneho pri nastupe asi najvacsim kulturnym sokom.
Aj ked priznavam, ze ja nemam lepsi napad, ako riesit zvysenu potrebu vodicov pocas spiciek.
Reakcia na: Solider #121:
Ak je nedostatok vodičov, podľa mňa je chybou odvodzovať režimy len od tých, ktorí tam už sú. Možno by iná smennosť prilákala ľudí, ktorí to v dnešnom režime radšej vôbec nešli robiť.
Reakcia na: andy27 #118:
Oba inštitúty sa využívajú, ten prvý celkom bežne, druhý skôr výnimočne.
Reakcia na: 810zssk #124:
Ako to chceš teda riešiť? Je nereálne, aby každý vodič robil len ráno.
Reakcia na: Solider #121:
Samozrejme že vysoké výkony (resp. nútenie do nich) je problém väčší. Len hovorím že toto je niečo čo časť ľudí odrádza od tej práce, plus jednoznačne prispieva k vyhoreniu - bez ohľadu na to čo si ten vodič myslí, takéto divoké striedanie biorytmu ako sa praktizuje v BEÚSe je objektívne škodlivé pre zdravie.
Reakcia na: Solider #122:
Myslíš ten "projekt" s trávením prestávky tam, kde si kúpim veci, ktoré sa mi zídu?
Reakcia na: Andrej #112:
Nie na každej konečnej, ale iba na určenom striedacom bode, ktorým môže byť niektoré obratisko alebo zastávka po trase so sociálnym zariadením. Ono sa to malo otestovať už v roku 2019 na linke 2, ale nebolo to pripravené, aby to mohlo riadne fungovať.

Tento systém neeliminuje „neatraktívne“ striedačske služby, keďže každý vodič je striedač a za službu vystrieda viacero vozov, čo je rozdiel oproti dnešnému systému, keď sa vodič po prestávke vždy vráti na svoj voz, teda taký voz, ktorý ráno preberá alebo večer odovzdáva.
Reakcia na: 810zssk #114:
Podobný stav, ako popisuje Vladimír, je aj v BA – je oveľa viac vodičov, ktorí by chceli robiť len ráno a to sa jednoducho z prevádzkových dôvodov nedá zabezpečiť. Striedanie režimov je do určitej miery problém, ale MHD je a vždy bola turnusová prevádzka, vždy to niekomu nevyhovovalo a zvyšná časť sa prispôsobila.

Problémom zvýšenej fluktuácie a zhoršených pracovných podmienok nie je podľa mňa primárne toto, ale jednoducho už príliš dlhé služby a zvýšená nadčasovosť, spôsobená chronickým nedostatkom ľudí, ktorá sa prejavuje v únave a psychickom vyčerpaní. Niekedy sa zadelenia robili na úväzok, dnes bežne za mesiac s 30 hod. nadčasom. A to sa určite niekde prejaví.
Reakcia na: Solider #119:
Okrem toho na 4-2 odpracujes 18 az 21 dni v mesiaci, v 5-2 to moze byt 20 az 23. V sucte za rok teda 4-2 odpracuje menej dni, minie menej dovolenky
Reakcia na: andy27 #116:
Iný dôvod je napríklad ten, že máš voľno aj cez týždeň.
Reakcia na: Vladimír #117:
Ozaj a ako je to s prácou na znížený úväzok prípadne s neplateným voľnom na 2 týždne, prípadne mesiac?
Reakcia na: 810zssk #114:
Ale veď u nás to v podstate funguje. Máme troch (čítaš dobre) vodičov, ktorí dobrovoľne prejavili záujem nestriedať zmeny a trvale byť zadelení na poobedné. Vyhovelo sa im. Oveľa viac vodičov by chcelo byť len ráno, ale keďže to z prevádzkových dôvodov nejde, tak radšej zmeny striedajú, aby mali vytúženú rannú aspoň každý druhý týždeň.
Ako som spomenul, striedanie pracovných zmien u nás nikdy nevyskočilo ako problém. Témou je skôr nastavenie na "správnu zmenu", keďže pomerne veľa vodičov má manželky, ktoré v iných firmách pracujú tiež na zmeny, a potrebujú byť s nimi zosúladení.
Reakcia na: Valec #111:
4+2 chcú vodiči robiť kvôli tomu, že sú za to lepšie peniaze. Iný dôvod tam nie je.
Reakcia na: Andrej #112:
Však ale to píšem na konci #104, že je otázne čo by vadilo väčšiemu počtu ľudí. Lebo niektorí sa ráno vo voze pol hodinu len zabývajú, keby sa mali počas služby 3x sťahovať, tak neviem, neviem.
Reakcia na: Vladimír #109:
Však to skúste. Spravte toľko takých zadelení koľko máte vodičov čo sú ochotní robiť len popoludnia, a rána dajte "za odmenu". Bolo by zaujímavé mať nejaké dáta aký by bol dopyt vodičov po rôznych zadeleniach v reálnych podmienkach 🙂
Reakcia na: Solider #92:
To sa inak len veľmi ťažko dalo predpokladať, že obratové časy budú v špičke veľký problém. A to bolo ešte toho roku vo februári mimoriadne priaznivé počasie!
Holt, tak to chodí, keď veže Zahy Hadid tienia kompetentnému vo výhľade na mesto. Klobúk dole pred vodičmi, ktorí sa ozvali.
Reakcia na: Valec #110:
Asi som sa trochu zle vyjadril. Beriem všetky argumenty proti dlhých prestojoch vo vozidle, ale namiesto toho aby nadalej existovali tieto neatraktívne služby striedačov, nemôže sa urobiť niečo ako napísal Solider v príspevku #84? že by na každej konečnej vodič opustil vozidlo, mal prestávku, a po prestávke nahradil vodiča vozidla ktoré práve prišlo na konečnú, a teda by každý vodič robil striedača a neboli by na to špecifické služby?

Napríklad na linke 4 by to vyzeralo tak že vodič poradia 4/4 príde do Dubrávky o 17:20, nahradí ho iný vodič, a ten, ktorý bol na 4/4, pokračuje v jazde o 17:39 na poradí 4/17 (príchod do Dúbravky 17:39)? A takto by sa točili celú službu?
Reakcia na: Vladimír #109:
Ja len doplním, že keď sme sa fiktívne na nejakom Tramwaytagu pýtali v náborovom stánku WL aké tam majú podmienky, tak jednou zo spomenutých vecí bolo, že ako nováčik nastupuje do zadelenia, kde sa robí cez týždeň aj víkend, ale časom môže postúpiť do zadelenia, kde bude robiť len v pracovných dňoch (v oboch bolo striedanie ráno aj popoludní).

U nás je záujem presne opačný a (aspoň ešte nedávnej minulosti na E) bol postup delené, 5+2 a až keď sa uvoľnilo tak 4+2 (lebo väčšina chcela robiť aj cez víkendy). Čiže presný opak.
Reakcia na: Andrej #106:
Problém je, že kým pri striedačoch vozilo môže ďalej jazdiť, tak pri prestávke vo vozidle potrebuješ ďalšie naviac do výpravy.
Murovaná sociálka pre X vodičov vyjde niekde na 150.000 € a vydrží ti roky rokúce a vieš ju využiť aj pri prestojoch na konečných (káva, WC, umytie rúk...). Naproti tomu prestávkujúce vozidlo stojí 200.000 € až 2.500.000 € (podľa trakcie) a jeho živostnosť je niekde okolo 15 až 30 rokov a žiadne ďalšie problémy ti nerieši.

Preto je všade vo svete úplne bežné, že existuje nejaká forma striedačov, už je len na diskusiu, ktorá je vhodná - ale tak či tak nebudú spokojní všetci.

Krasňanské poradia na L4 majú tú výhodu, že tie vozidlá na ne prosto sú z historických dôvodov. Ale až sa raz nahradia novými, tak sa prekope aj CP, skrátia prestoje v Dúbravke a budú striedači aj tam.
Ak by si mal všade na električkách striedačov zrušiť (možno okrem L1 kde to fakt inak nejde), tak je to cca +10 vozidiel do výpravy v hodnote 25 mil. € a na to ti ani žiadne EU fondy nedajú (ako si predstavuje andy27 v #91), lebo aj tam pri žiadosti musíš preukázať nejaké využitie a hospodárnosť.
Reakcia na: 810zssk #108:
Ja môžem hovoriť len za prevádzku, kde pracujem ja (MHD Nitra), ale striedanie ranných a poobedných zmien tam nikdy nebola "téma" na riešenie, a to sa rieši všetko možné (a tí, ktorým na stabilite režimu skutočne záleží, majú tendenciu inklinovať k deleným zmenám).

Oslo systém v podmienkach Nitry by znamenal, že nováčik by šiel povinne nasilu na poobedné, a potom by 7 rokov túžobne čakal, kým naňho príde právo ísť robiť ranné, ktoré chcú robiť všetci.
Reakcia na: Vladimír #105:
Áno, fixné robenie ranných alebo poobedných (tak ako to má väčšina vodičov na nočných). Nehovorím že do tohto režimu musí ísť 100% zadelení, chápem že niekomu aj to striedanie vyhovuje, ale ak viem že napr. 100 vodičov chce stabilne ranné a 50 stabilne poobedné, tak viem 50 poradí dať do zadelenia kde sa robia fixne ranné vs poobedné. Plus to že niekto preferuje ranné pred poobednými neznamená že neuprednostní čisto poobedné pred striedavým režimom do času kým sa neuvoľní niečo v rannom.

Príkladom takejto prevádzky je Oslo, tam sa robia buď ranné alebo poobedné+nočné. Noví vodiči začínajú na ranných a následne sa posúvajú do poobedných podľa toho ako sa to tam uvoľňuje (aspoň tak mi to bolo vysvetlené pred pár rokmi).
Reakcia na: Valec #104:
Ok, to chápem. Dik.

Samozrejme by som potom čakal že zadelenia budú také aby striedača vodič robil raz za čas, keďže zas tak veľa ich nemáme v pomere k iným službám.
Reakcia na: Valec #104:
Nebolo by najpohodlnejšie mať nejaký hybridný systém? Na linkách kde to fyzicky zvláda infraštruktúra, ponechať prestávky vo voze (ako napr Krasňanské poradia L4 v Dúbravke) a na linke kde na to není infraštruktúra výmena vozidla 2x pre každého vozidla, a striedačov zrušiť úplne? Hlavne ak nie si na takejto linke každý deň, až taký veľký problém by to nemusel býť. či?

Samozrejme toto nevyrieši problém vozidiel ktoré sú mimo premávky 20-30 minút. Do tejto problematiky sa nevyznám, len sa na to pozerám čisto z hľadiska vodičov.
Reakcia na: 810zssk #98:
A ako chceš zabrániť striedaniu rytmu? Umožniť vodičovi trvale pracovať len na zmene, ktorá mu vyhovuje? Držím palce. V prevádzke, kde pracujem, by sa demokraticky do zmien sami rozdelili v pomere 97:3.
Reakcia na: 810zssk #95:
Každý z vás dvoch hovorí o inom. Ako píše stanod, problém nie je v tom, že si ako vodič striedaný, ale ak robíš práve toho striedača. To je naozaj dosť nepopulárna služba, hneď z viacerých dôvodov, napr.:
- všetky veci čo máš so sebou si stále vláčiš so sebou a prekladáš hore-dole,
- veľkú časť služby si vonku, prestoje medzi vozmi sú niekedy tak krátke, že sa ti neoplatí ani do búdy chodiť (čo je nafigu najmä v zime, kedy sa naviac stále obliekaš a vyzliekaš)
- ide spravidla o delené služby, kde niekedy jeden diel je kratší ako cesta do práce a z práce (poobedné trojky s výkonom 2:14).
Ak by ti to vyšlo raz za mesiac, dajme tomu, ale ak to máš dva krát za týždeň...

Na druhej strane je otázne, čo by bolo prijateľnejšie pre väčšinu - či zo 10 takýchto služieb striedačov (ktorú má niekto denne, niekto raz za čas), alebo 2x výmena vozidla v každej jednej službe pre zvyšok.
Reakcia na: Viko #101:
To že väčšina robotníkov SZČO je ich chyba. Alebo nie, záleží od uhľa pohľadu, veľa z nich to vyhovuje. Niečo ako čašníci, keď robili za minimálku a zvyšok dostávali na ruku. Lebo však im ostane viac peňazí. Stačila 1 korona a zrazu už chcú peniaze na papieri. Bol som na stavbe, kde im stavebník ponúkol, že ak chcú, zabezpečí im kuchára, donáška jedla, deň dopredu do 15tej treba nahlásiť obedu, na druhý deň o im to donesie kuriér o 11tej. Klasické menu, 4 jedlá s mäsom, 1 bez mäsa, 2 druhy polievky, všetko za 7€. Cena v pohode, dokonca ak si si označil misky, doniesli ti v tvojej miske, čo si dal deň predtým. Hádaj koľko z ich to využilo? Skoro nikto, nebudú dávať 7€ obed, ak si môžu v Tescu či kde kúpiť rožky a šalát majú to za 2,5€ aj s pivom. Tak isto bola možnosť mať pre seba jednu unimobunku, mesačný nájom 100€ za mesiac. 20 ľudí ak sa vyzbiera, po 5€ nie je zrovna katastrofa. Mohli si tam dať chladničky napríklad. Elektriku by mali grátis. Záujem malo tak 10 ľudí z 127 robotníkov, že načo... Chápem výčitku, ale oni samotný si zvolili, že chcú byť SZČO. Na ubytovní sa tiež dá variť, len sa im nechce. Chápem, ja tiež nevarím do roboty. Možnosti teda sú, len je to ma tých ľuďoch.
Inak, čo sa týka témy prestávkovania vodičov, vedel by niekto vysvetliť, ako vlastne dopadol experiment z 80. rokov s pojazdnými jedálňami, prerábanými vo väčšom množstve z autobusov? Nestretlo sa to so záujmom vodičov? Neoplatilo sa to? Alebo prečo to zakapalo?
Reakcia na: bobitwo #100:
Veď ja tiež vidím, ako sa stravujú, ale pozrime sa na bežnú stavbu. Je tam pre nich chladnička, že by si doniesli hoc aj len navarený guláš z domu? Je tam dostatočne dimenzovaná denná miestnosť, kde by si ho ohriali a posediačky zjedli? Alebo majú takú obednú pauzu, aby si stihli niekam zájsť, ak menučkáreň nie je hneď poruke? Aha, sú SZČO, tak im nikto nič nezabzepečil. Prípadne po šichte odídu nie domov, ale na ubytovňu natlačení jak králiky - a zas to je o tom istom. Jasné, že každý súdne zmýšľajúci mladý človek si radšej vyberie kariéru, v ktorej má nádej aspoň na základný komfort.

Ochranné pomôcky sú iná kapitola, niektorých by hádam nedonútili ani každodenné pokuty 😃
Reakcia na: Viko #81:
Robím v stavebníctve. Chceš vedieť, ako vyzerá typická strava takého 50+ ročného roboša? Rožky, vlašský šalát, či iná varianta šalátu, klobásy, salámy atď. Väčšina z nich má katastrofálnu životosprávu. Nehovoriac o tom, že ak už niečo dvíhajú, tak zle. Ochranné pomôcky sú pre nich tabu. Nová generácia robotníkov, čo teraz nájdeš, tak veľa z nich je pomerne zdravo, používa ochranné pomôcky, krémy na opaľovanie, naučili sa ako správne dvíhať veci s podobne. Veľa vecí už robia stroje namiesto ľudí. Za 25 rokov, čo v tom som, obrovský posun vpred. Len na margo tých robotníkov. Je jasné, že v 60tke sa nikomu nechce mávať lopatou, ale koľkokrát nemusia. Malé bagre, kto sa troška vzdelával, postúpil vyššie a už nemusí fyzicky pracovať. Zmeny sú, ale koľkokrát sú proti nim samotný zamestnanci. Choď povedať 50+ ročnému v lete v 35+ stupňoch, že si má dať na seba tričko, natrieť sa opaľovacím krémom, dať si slnečné okuliare, dodržiavať pitný režim. Ťa kopne do zadku akurát tak. A ešte sa bude sťažovať, že mu tá prilba na hlave a vesta zavadzia.
Reakcia na: Solider #97:
Možno by stačilo návoz na 6:00 riešiť nejakou zjednodušenou schémou, napr. predĺžením nočných liniek + účelové spoje (VW apod.)
Ale problém je podľa mňa inde - nie nástupy 3:30 sú problém, ale ich permanentné striedanie s omnoho neskoršími nástupmi. Radšej by som celý život robil 3:30-12:00, než občas v týždni akože mal čas isť ráno vybavovať veci s výsledkom úplne rozhádzaného organizmu.
Reakcia na: Solider #97:
Ranné nástupy samozrejme zásadne neovplyvníš, ale to nie je jediný problém organizácie pracovného času v DPB. Ono ak stabilne vstávaš o druhej ráno, dá sa na to zvyknúť, problém je to striedanie rytmu.

Nejaké úpravy ale možné sú, napr. využitím nočných služieb na úplne najskoršie spoje a podobne. Plus cca 20 najskorších nástupov vieš v kladivká osekať tým že ranná časť delenej bude prejazd z nočáku (so striedaním vodičov o 4:30 na stanici). A ešte aj naftu ušetríš.
Reakcia na: 810zssk #77:
Pracovný čas vyplýva z rozsahu prevádzkového režimu a tým, že je treba jazdiť už od pol piatej ráno kvôli ľuďom idúcim do práce na 6. hodinu, tak to jednoducho spôsobí veľmi skoré nástupy. Ale to nie je otázka na pracovné podmienky tvorené dopravcom, ale skôr celospoločenská otázka. Ak by sa pracovné zmeny od šiestej čo najviac vyhubili, tak by sa mohli posunúť ranné nástupy na 5:30 hod., čo je oveľa civilizovanejší čas, než 3:30 hod.
Reakcia na: Andrej #86:
Pravda, zle som to formuloval. Narážal som na to že v DPB robíš celú službu na jednom voze.
Reakcia na: stanod #85:
A v čom je tento horší ako to o čom píšeme ja a Solider? Ak vodič DPB nevie zniesť že jedno kolo za neho čiastočne odrobí striedač, ako bude niesť že príde na Jírovu s vozom A, po polhodine si odtiaľ vezme voz B, o štyri hodiny tam z neho vystúpi a po ďalšej polhodine si vezme voz C?
Reakcia na: Solider #92:
Sedieť za osem hodín postupne v troch rôznych vozoch a vystriedať za štyri hodiny päť vozov je z môjho pohľadu rozdiel. Nezhodneme sa.
Reakcia na: Solider #84:
Pretože 11 hodinové služby, smeny 4/2 a každý týždeň vstávanie inak sa nedá dlhodobo vydržať.
Reakcia na: stanod #85:
Podstata je predsa taká istá, že prestávka je mimo vozidla a či sa po polhodine vrátiš do vozidla č. 1 alebo vozidla č. 2, už nie je z tohto pohľadu rozdiel. Problémom na 40+61 nebol striedač, ale krátke obratové časy, kde sa všetci naháňali a aj tak sa nestíhalo.
Reakcia na: 810zssk #78:
Možno je to preto, lebo DPB nemá dostatok vodičov a servisákov, ale má dostatok vozidiel. Lebo tie sa dajú nakupovať cez eurofondy alebo čo.
Reakcia na: keks #66:
Že nevydržia také tempo ako kedysi mladí absolventi VŠ. DPB ich zoderie za 2 roky a potom sa čuduje, že nemá vodičov.
Reakcia na: Andrej #88:
Aj v DPB je niekoľko poradí na linkách z garáŽe do garáŽe, ale to sú celodenky s neskorým nástupom a skorším ukončením.
Reakcia na: stanod #87:
Aha, na diaľkové linky som zabudol ako na smrť. Som si myslel že také majú aj v DPB 😛 díky.
Reakcia na: Andrej #86:
SADistické napríklad 😉
Reakcia na: 810zssk #78:
Aké služby okrem delených majú výjazd aj dojazd s tým istým vodičom? 😲 To si ani neviem predstaviť, to musí byť riadny otras.
Reakcia na: Solider #84:
Ja som kritizoval koncept striedača ako ho poznáme u nás.
Reakcia na: stanod #83:
Pokojne stačí do Viedne. Je to úplne bežné, dokonca tam nemajú striedačov ako ich poznáme u nás, ale každý vodič je striedač. Ako píše 810zssk, vodič za službu vystrieda viac vozov, medzi striedaniami si urobí prestávku a po ôsmich hodinách ide domov. A tým pádom tam nemajú 11-hodinové služby.
Reakcia na: 810zssk #78:
Budem si musieť ísť pozrieť na nejakú nemeckú alebo holandskú železničnú stanicu, ako tam vodiči mhd behajú z voza do voza, aby vytvorili svojim kolegom zákonnú prestávku 😉
Aky bude interval novej predlzenej L44 ? Celotyzdenne 15min v celej trase ? Jak dnesna L44 este v starej trase?
Reakcia na: bobitwo #71:
Zas ale živnostník-remeselník je iná oblasť problémov, ako vodič.

Pre začiatok by stačilo dramaticky zlepšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Keď sa začneš baviť napríklad na stavbe s chlapmi 55+, veľká časť z nich sa cíti tak zničená, že keby sa dalo, hneď zajtra by odišli do predčasného miesto ďalších iks rokov behania po rebríkoch a lešeniach.

Hneď za tým nasledujú podmienky na výkon povolania - nedá sa čakať, že mladý človek pôjde do odvetvia, kde neexistujú benefity a je bežné bez papiera sa lopotiť zastaranými metódami, lebo so zmluvou a súčasnou technikou si pre značnú časť trhu pridrahý (nie každé slovenské mesto má taký developerský boom ako Bratislava).

Tretia vec je, ak ti na robotu stačia pracovité ruky, nič ťa nebrzdí robiť ju inde v EÚ v rádovo lepších podmienkach. Takže kým je Slovensko na chvoste všetkých rebríčkov, tak jediný recept na vyváženie úpadku je ponúkať nedostatkovým profesiám také podmienky, aby boli motivovaní neodísť. Od financií, cez pracovný čas, nepeňažné benefity, sociálnu starostlivosť...
Reakcia na: bobitwo #79:
Ja ho hľadať nemusím. Ak ponúkneš 5000 € v čistom na pozíciu vodič trolejbusu, tak sa ti budú len tak hrnúť. A odkiaľ? Napr. z OLO.
Reakcia na: upravovač fotiek #75:
Kde ho nájdeš? Všetci sa tu tvárite, že to je vec peňazí. Obehni základné školy, 9. ročník a začni dávať otázky, že kto chce čo robiť, kľudne aj stredné. Zistíš že o manuálnu robotu nie je záujem a ľudia ju robiť nechcú, aj keby za to dostávali 5000€ v čistom.
Reakcia na: stanod #76:
Akože obehy sa majú meniť podľa sezóny? Vieš o tom že vo väčšine Európy neexistuje tento východný nezmysel že ráno vezmeš voz v garáži a večer ho vrátiš, ale bežne prestriedaš za deň 2-3 vozy, lebo je nezmysel aby voz niekde stál len preto že vodič má prestávku?

Toto je zrovna vec kde vidím priestor na vyššiu efektivitu.
Reakcia na: upravovač fotiek #75:
No dobre, ale keď tomu vodičovi dáš normálne pracovné podmienky, rozumne organizovaný pracovný čas a slušne prostredie, možno ti bude stačiť 3000 🙂
Koncept striedača na linke je o.i. v čase zvýšeného množstva respiračných ochorení tiež stobodový nápad. Smutné je, že vymýšľači takýchto momotín vydržia v podniku niekoľko rokov a potom idú "optimalizovať" inde.
Reakcia na: 810zssk #74:
Skús ponúknuť 5000€ v čistom vodičovi trolejbusu. Určite ho nájdeš.
Reakcia na: upravovač fotiek #73:
To samo o sebe stačiť nebude, ale je to jedna zo zložiek riešenia.
Reakcia na: bobitwo #69:
Dvihnúť platy.
Reakcia na: andy27 #64:
Nehovoriac o tom bol v čase Igorovho jazdenia vyrovnávací čas na konečnej zároveň prestávkou.
Reakcia na: upravovač fotiek #68:
Aj kancelárske krysy treba, nebolo to myslené zle. Problém je ten, že proste nie je vôbec záujem o niektoré práce a nie je to ani otázka peňazí. Keď si raz maliar, musíš tam fyzicky prísť a fyzicky to odmakať. Keď si pozriem vybavenie, keď som otcovi pred 30 rokmi pomáhal maľovať a teraz, to sa nedá porovnať. Je to tak 3x jednoduchšie. Ale proste sú veci, čo sa nezmenilo na tom a pokiaľ na to nebudeš mať androida, tak sa to nedá inak riešiť. Otázkou ostáva, čo spraviť, aby ľudia mali záujem aj o tie iné povolania.
Reakcia na: bobitwo #69:
Odpovedal som ti na otázku, uviedol som ti ako zatraktívniť ponuku ktorú DPB dáva vodičom a tým stabilizovať ich stav.

Inak sú firmy kde dostatok personálu majú, aj v odvetviach ktoré uvádzaš, pretože nadštandardnú prácu hodnotia nadštandardnou mzdou a o svojich zamestnancov sa dobre starajú.
Reakcia na: 810zssk #67:
Neodpovedal si na otázku. Čo majú spraviť firmy, aby zrazu bol záujem o tie posty? Vodič, elektrikár, vodoinštalatér, maliar atď? To nie je problém len bratislavského dopravného podniku, ale celoeurópsky problém. Ani Viedeň, Londýn, Paríž, či Belín nevedia zohnať šoférov, či údržbárov. Ľudia proste nemajú o tie povolania ako také záujem. Čo teda treba spraviť, aby sa to zmenilo?
Reakcia na: bobitwo #62:
Priznávam sa, som kancelárska krysa, odkrútim so 8 hodín, z toho reálne pracujem možno 2 hodiny. Problémom je, že na moju prácu musíš mať jazykové znalosti, vedieť pracovať s ľuďmi (nechytiť nerva keď otravujú s "blbosťami") a mať nejaké vedomosti a analytické myslenie. Mne sa dokonca ani nechce robiť 2nd level (aj keď časť mojej práce by tomu zodpovedala), mám rád prácu s ľuďmi, v minulosti som pracoval dokonca na 3rd level. Za tých pár stoviek € naviac mi to však nestojí, lebo to som si nosil prácu domov "v hlave", riešil naozaj komplexné veci (mať na starosť security nie je sranda) a hlavne niesol veľkú zodpovednosť a s tým súvisiaci stres. Aj na súčasnej "nízkej" pozícii si zarobím celkom slušne, určite výrazne viacej ako vodič DPB. A to pracujem ako externý zamestnanec na ministerstve vo Viedni, kam denne pendlujem. Neskutočne som zlenivel, aj si občas pripadám ako imposter, podvodník, že vlastne sa tu iba zašívam a nechápem prečo ma nevyhodia. Službu na sklad nevyrobíš, musíš ju poskytnúť vtedy, keď je o ňu záujem. Skĺzol som do rutiny, ale vďaka neustálemu vývoju je furt niečo nové, musím sledovať a aktualizovať systémy. Hoci som oficiálne iba "Helpdesk", je hranica k 2nd level dosť pozvoľná ak to porovanám s inými IT oddeleniami. Je to príjemné spestrenie práce a občas sa aj hodiny "trápim" s jednou blbosťou, keď ani kolegovia z oficiálneho 2nd levelu nevedia daný problém vyriešiť. Nerobím to preto, že musím, ale preto, lebo ma to baví (ale nebavilo by ma to na dennej báze). Zozbierať dáta, analyzovať kde čo prečo ako a hľadať potenciálne riešenia. Väčšinou sú to mimoriadne špecifické záležitosti, ku ktorým človek nič rozumné nevygúgli. A keď nejaké riešenie nájdem, často skončí na tom, že naše predpisy a nariadenia to neumožňujú, čím to pre mňa končí. Problém ostáva nevyriešený, ale nie preto, že by som ho vyriešiť nevedel, len sme limitovaný byrokraciou. A často sa musím pousmiať nad rôznymi opatreniami, ktoré sú myslené pekne, ale ich reálna implementácia je úplne nahovno a výsledok je možno pekný "na papieri", ale reálne je to deravé a prináša viac problémov ako úžitku. Na meetingy radšej už nechodím, lebo moje občasné cynické poznámky "nasierali" kolegov, keď už vidím, ako to, čo sa preberá, spôsobí problém v tom, tom a tom, lebo to to a to a ako je to celé nahovno a zbytočné, lebo tak, tak a ešte tak sa to dá obísť a aplikujem upravené železničné desatoro. Najmä §6 Užívatelia by to nechápali a §7 Užívatelia by to zneužívali.
Reakcia na: bobitwo #65:
V prípade DPB jednoznačne lepšia organizácia pracovného času, možnosť robiť stabilné zadelenie bez otáčania biorytmu každých 6 dní, možnosť mať normálne dvojdňové voľno v režime 4+2 ak vodič chce (nie je nič zlé na dobrovoľných nadčasoch, ale nútiť ľudí do 5+1 je skvelý spôsob ako ich vyhorieť). No a samozrejme za nadštandardne náročnú robotu nadštandardný plat aby nebolo výhodnejšie sedieť za kasou v Lidli od 10 do 21.

Nevyriešilo by to problém 100%, ale som presvedčený že záujemcov by bolo viac a hlavne by ľudia pomalšie odchádzali.

Ale hlavne ja nie som platený od toho aby som tento problém riešil. Od toho je tam (tiež zle) platený niekto iný. Firmu nemôžeš riadiť spôsobom že hodíš rukami do vzduchu a povieš "sorry, nedá sa, ideme náš biznis postupne zrušiť".
Reakcia na: andy27 #64:
A čo to s tým má? To je ako plakať, že dnes si skoro nikto nevie zapáliť sviečku kresadlom...
Reakcia na: 810zssk #63:
Prezradíš mi už konečne, čo také by mal napríklad DPB spraviť, aby zrazu vodiči mali záujem? Čo také sektor stavebníctva? Elektrikári a podobne?
Reakcia na: S499.1023 #61:
Vekový priemer vodičov nie sú čerství absolventi VŠ a ani zdravotná kondícia priemerného obyvateľa nie je to, čo pred 20timi rokmi. Dnes by väčšina ľudí neprešla pešo 50km s 20kg batohom.
Reakcia na: bobitwo #62:
Samozrejme, prečo by sa niekomu chcelo manuálne pracovať? Otázka potom je ako zamestnávateľ niekoho motivuje robiť prácu ktorá je menej pohodlná ako to sedenie v kancelárii, keď dnes je tých jobov na sedenie v kancelárii voľná celá kopa. Lebo zatiaľ počujem najmä nariekanie ako "nie sú ľudia" (sú, len zobrali lepšiu ponuku niekde inde) a v prípade DPB ďalšie zhoršovanie pracovných podmienok namiesto zlepšovania.
Reakcia na: tbus #53:
Vráti sa ti minimum ľudí. Ľudia chýbajú aj SAD, chýbajú aj napríklad Viedni v MHD. Ľudí je nedostatok a nie je to spôsobené len platom, či pracovnými podmienkami. To je to, čo som sa snažil vysvetliť 810zssk, že proste o tie zamestnania nie je záujem. Väčšina ľudí chce prísť do teplej kancelárie, mať 8 hodinový pracovnú dobru, kde reálne možno robí tak 5-6 hodín, ísť domov nemať žiadne starosti. Nechcú robiť šoférov, nechcú robiť na stavbách, pritom kvalitný robotník si v pohode zarobí 2-3 tisícky mesačne a už dávno to nie je otročina s lopatou. Si elektrikár a máš papiere na bežnú elektriku? 2000€ bez problémov. Môžeš robiť správcu budovy napríklad, či údržbára, alebo ako nazveš tú funkciu. Ale ľuďom sa nechce. Cez strednú a výšku som brigádoval ako geodet/zememerač. Za mňa super robota, si vonku, keď je škaredé počasie, tak robíš v kancelárii, aspoň vo väčšine prípadov. Plat je slušný, práca nie je monotónna. Ale ako som spomínal nižšia, nabrali na študijný odbor na výške 100 ľudí, drvivá väčšina gymnazistov a tí zistili, že by museli časť práce vykonávať vonku, tak odišli. Pritom ak chceš byť autorizovaný geodet, stačí ti stredná škola a teraz neviem, či 3 alebo 5 rokov praxe. Pritom na strednej sa naučíš úplne všetko, čo potrebuješ pre život geodeta. Aj u nás, keď som bol na strednej, tak mohli nabrať 60 ľudí a bolo nás 50, a to nebol záujem. Ľuďom sa proste nechce manuálne pracovať a rozmýšľať.
Reakcia na: andy27 #59:
Aké zaťaženie? Súčasná legislatíva už ani neumožňuje vodiča prinútiť pracovať tak intenzívne ako som 12 rokov pracoval ja a so mnou desiatky VŠ, ktorí prišli do DPB, aby splatilibmladomanželské pôžičky, pretože praficovský režim si cenil entelygentov menej ako točvolantov. A som tu v plnom zdraví.
Reakcia na: NOKS #55:
Tá trať má končiť jednostopým obratiskom pri Avione, nebude končiť už pri Lidli. Tu je o tom viac: https://imhd.sk/ba/doc/sk/20404/20404
Reakcia na: MatejBA #56:
Niečo budú musieť urobiť, pretože ak budú dlhodobo vyťažovať šoférov takýmto spôsobom, tak začnú fyzicky odchádzať, pretože takéto zaťaženie nie je možné dlhodobo vydržať.
Reakcia na: Petto #54:
Šoféri o prácu neprídu. Akurát si DPB bude môcť zredukovať zoznam voľných pozícií.
Reakcia na: Petto #54:
Dotácia tak či tak musí stúpnuť, ak chce mesto dodržať svoje sľuby o motivácii obyvateľov uprednostňovať verejnú dopravu.
Reakcia na: Petto #54:
Nuz tak bud musi mesto zvysit cestovne alebo dotaciu, lebo takto skoncime s MHD, kde sice mame vozy a pekne zastavky, ale nikoho kto by jazdil. Aj na ukor redukcie poctu cestujucich kvoli vyssej cene.
Aký zmysel má predlženie trate z Bulharskej na Galvaniho? 🤔
Keď už tak aj na Ivánsku cestu s ukončením na letisku ...nebolo to tak pôvodne plánované? Či aj tie 3km či kolko to je sa majú robiť na dve etapy?
Galvaniho znamená kam? Po zástavku pri lidli a tam stiahne palice a prejde na baterky?
Reakcia na: tbus #53:
Ak daju 3000 , musi stupnut dotacia z mesta alebo cena listkov. Ak stupne cena listkov, klesne pocet ludi v MHD (pojdu autom viac ludia), soferi pridu o pracu z dovodu redukcie spojov.
Reakcia na: bobitwo #49:
Ak by dali 3000 tak je moznost, ze sa vrati cast tych, ktori za pracou odcestovali kvoli peniazom.
Reakcia na: Lubi53 #50:
Máme rekordne nízku nezamestnanosť, WTF?
Reakcia na: bobitwo #49:
Ako som povedal priamo v príspevku na ktorý reaguješ, mzda nie je jediné meradlo atraktivity práce.
Reakcia na: 810zssk #48:
Myslím, že ide aj o to, že ľudia nemyslia tak, že každá práca je lepšia ako žiadna práca. Potom by nebolo toľko ľudí bez práce a nebrali by toľko dávok v nezamestnanosti.
Reakcia na: 810zssk #48:
Aj keby teraz dával DPB 3000€ mesačne v hrubom, myslíš, že nájdeš šoférov? Nie. Lebo proste o to ľudia nemajú záujem. Podľa rôznych prieskumov za posledné roky, 70% ľudí plus mínus preferuje kancelársku robotu, nechcú manuálne pracovať. Pred 20 rokmi som šiel na STU, zo strednej som mal geodéziu, ale nezobrali ma, brali radšej gymnazistov (učebný odbor bral do priemeru 1,5 bez príjmačok). Keď tých 100 ľudí nabrali a zistili, že v rámci geodézie budú musieť chodiť von do terénu merať, tak 57 ľudí zmenilo odbor, alebo išli na inú školu. Oni nebudú robiť vonku ani náhodou. A myslíš , že sa to zlepšilo? Ani náhodou. Kamošova dcéra išla na elektrotechnickú s maturitou, že sa jej nechce ísť ma výšku. Momentálne je v 3. ročníku a ak zmaturuje, má na stole 4 ponuky práce. Každá je 4 ciferná a začína 2. Vlastne každý jej trocha schopný spolužiak. Kamošov syn je strojár, končil minulý rok. Na ponuky pod 1500€ ani nepozeral, stále mal dosť ponúk, čo šli cez 2000€.
Reakcia na: bobitwo #47:
Akurát to niečo iné nie je vodič autobusu. A teda peniaze nie sú jediné meradlo atraktivity práce.
Reakcia na: 810zssk #46:
Ja som narážal na niečo iné. Kopa ľudí je ochotných robiť za 1000€ v hrubom v kancelárii, niečo odrobí, nemá skoro žiadnu zodpovednosť. Padla, ide domov. Ale budú plakať, že zarábajú málo. Pritom keby robili niečo iné, môžu zarábať aj 2x viac, len by museli mať nejakú zodpovednosť.
Reakcia na: bobitwo #40:
To bude asi tým že v tých kanceláriách im dajú lepšie podmienky. Akože čo čakáte, že ľudia pôjdu krútiť volantom len tak charitatívne z dobrého srdiečka? Prečo by si mal človek zvoliť horší život keď vie dosiahnuť lepší?
Reakcia na: bobitwo #44:
Je to tak. Práve maľujeme. Chlapík maká, nepýta málo. Ale drie, to je pravda. A podľa auta vidím, že si nežije zle. Kto chce a je ochotný makať, zarobí. Bohužiaľ, tu ľudia naozaj chcú iba sedieť v kancelárii. Z dlhej chvíle potom vymýšľajú nezmyselné vyhlášky, zákony. Príčinou je nekompetentnosť ľudí, ktorí vyštudovali napr. masmediálnu komunikáciu - čomu vlastne rozumejú? Okecávaniu? A keďže nerozumejú ničomu, ale pracujú napr. na ministerstve, tak chcú mať všetko na papieri, do detailov, lebo im chýbajú znalosti a tým pádom schopnosť nezávisle rozhodovať. A potom to vyzerá tak, že čo nie je napísané sa nedá a stavebné konania trvajú tak dlho ako trvajú...
Reakcia na: MatejBA #41:
S tým sa dá čiastočne súhlasiť. Ale v čase keď to hovorili rodičia aj mne, tak kopaním kanálov si si nevedel zarobiť. Ubehlo 25 rokov a situácia je iná. Kamoš je elektrikár, má elektrotechnickú s maturitou. Pred 25 rokmi hanba rodiny, jediný bez výšky a robil za minimálku pomaly. Teraz robí prerábky s jedným chlapíkom, kamoš elektriku, chlapík je maliar a murár. Sú vybookovaný na 2 roky dopredu. Nehovorím, že prehadzuje vidlami peniaze, ale má dosť pohodlný život, nemusí obracať každú korunu.
Reakcia na: bobitwo #40:
Možno by aj to mohol byť impulz na investície do dopravných systémov, ktoré nemusia byť obsluhované ľuďmi.
Ale zas to by ľudia nesmeli plakať, že by vodiči "neměli co žrát."
je mile sledovat ake maju ludia fantazijne predstavy o tom ako ktory primator je zazracny a vie robit kuzla okamzite a nemozne do troch dni. vieme ze stavebne konania na nasich uradoch vedia trvat nekonecne dlho ale z nejakeho dovodu za to nemozu ani zle zakony ani pomali uradnici ale primator
Reakcia na: bobitwo #40:
Lebo dlhé roky sa dehonestovali dané profesie, rušili školy a sprísňovalí pravidlá. Komu z nás rodičia nehovorili “uč sa lebo budeš kopať kanále” - nuž teraz si často tým kopaním či remeselnou živnosťou zarobia viac ako niektoré kancelárske krysy.
Reakcia na: andy27 #39:
Principiálne je to jedno. Šoférov je nedostatok a nie je ani záujem o to povolanie. Ľuďom sa nechce manuálne pracovať. Okrem šoférov chýbajú aj tisíce remeselníkov po celej Európe. Lekári, zdravotné sestry atď. Ľudia to nechcú robiť. Drvivá väčšina chce proste robiť kancelárku krysu, odrobiť si čo treba, zarobiť slušné a ísť domov.
Reakcia na: bobitwo #38:
Nákladné vozidlá aj rušňovodiči sú principiálne iná kategória z rôznych dôvodov. U oboch je v zásade nutnosť tráviť dni mimo rodiny, u tirákov naviac špedičné firny aj štáty toľko špekulovali s prácou na živnosť a importom lacnej pracovnej sily z Východnej Európy až došpekulovali. Vodiči MHD naproti tomu majú v zásade normálni rodinný život, sú lokálni (aj keď v BA aj s týmto špekulovali a dobehlo ich to) a sú to zamestnanci. Ak zamestnávateľ nastaví dlhodobo dobré pracovné podmienky vrátane platu, nie je dôvod, aby nemal dostatok zamestnancov. Tak ale tu nevedia naplánovať poriadne ani dostavbu trate, nieto ešte robiť dlhodobo rozumne s ľudmi. Začína to zavádzaním v inzerátoch....
Reakcia na: andy27 #35:
V celej Európe je nedostatok vodičov. Len v EU a GB sa hovorí o 200 -250 tisíc chýbajúcich vodičov autobusov a nákladných vozidiel. To isté aj vlaková doprava, je problém v celej EU ja GB rušňovodičov.
Reakcia na: upravovač fotiek #36:
Za desaťročie s tým už mohli niečo urobiť.
Reakcia na: andy27 #35:
DPB je rád, že vôbec funguje. Posledné desaťročia trpí chronicky nedostatkom vodičov. To nie je o pripravení sa, to je o permanentnom probléme.
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Súčasná situácia ale neprišla len tak nečakane. Počet ľudí vstupujúcich na pracovný trh vieme odhadnúť pomerne presne na cca 20 rokov dopredu. V DPB sa mali dávno pripraviť, nemôžu mať svoju činnosť postavenú na zamestnancoch v preddôchodkovom veku.
Reakcia na: Petto #33:
To je nejaký argument?
Reakcia na: Škoda Forcity #28:
Neber to už.
Reakcia na: Viko #29:
Presne tak. Husákové deti by už mali mať vlastné deti, ale nie všetkým sa to darí. A tým, ktorým sa to darí, tie deti práve nastupujú na pracovný trh. Šikovnejší z nich majú príležitosť ísť "na západ", čo aj značne využívajú. Ako aj časť ich rodičov, ktorým sa podarilo vo vyššom veku na tom "západe" uchytiť. A čo tu na Slovensku ostane? Výsledok volieb to jasne ukazuje. A preferencie tiež.
Reakcia na: Škoda Forcity #28:
ja by som tam dal tie trollina teraz ked nemozu jazdit na dolne hony.
Reakcia na: Miro #25:
Ak nieco slubia, vyhraju a nesplnia to, tak sa nejak ti politici volaju... Ako to bolo? 🤔 Tusim to radi pouzivaju na inych politikov z opacneho spektra. Nieco na P. P... pop... popul... mam to na jazyku.
Reakcia na: upravovač fotiek #21:
Ešte ťa doplním, že generácia z konca 90. rokov, ktorá aktuálne obsadzuje pracovný trh, patrí k najmenej početným populačným ročníkom v našej histórii. Čiže "dejte mi lidi" sa dá riešiť prakticky len zo zahraničia a to je pre mnoho obyvateľov tejto zemičky fuj-fuj 😃
Mali by tie trolejbusy s diesleovým agrenátom vypraviť na L32. V prípade nedostatku kapacity by boli vypravené 2 za sebou na 1 poradie
Prečo sa nedá prednosť rekonštrukcií trolejí Patrónka-Kramáre-Hl.stanica pred Riviérou? Veď rekonštrukciu súčasnej trate je určite možné spustiť skôr ako budovať novú trať. Radšej necháme nové trolejbusy stáť vo vozovni😂
Reakcia na: upravovač fotiek #21:
Odmietam takéto ospravedlňovanie zlých menežerských rozhodnutí a zamestnávanie nekompetentných kamošov na riadiacich funkciách.
Reakcia na: Andrej #23:
Voľby sa totiž vyhrávajú sľubmi.
Reakcia na: Mhr1 #7:
Sú to vodiči autobusov z depa Jurajov dvor.Na linkách 42 71 a 72 jazdia trolejbusaci s vozidlami vozovni Jurajov dvor a Trnávka.
Reakcia na: Petto #22:
prečo musí každý človek, ktorý kritizuje polikitov, mať navrhnuté alternatívne riešenie? To je snáď práca politika, nie? či načo týchto darmožráčov platíme? Jediné, čo je podstatné pre bežného smrtelníka je, že politik niečo slúbil, a po X rokoch z toho stále nič.

Jedno možné riešenie by bolo, aby neslúbovali to, čo nie sú reálne schopní splniť. Ja viem, to je veľmi naívny pohľad na politku. 🙄
Reakcia na: MatejBA #20:
Dobre a riesenie ? 😁
Reakcia na: MatejBA #20:
Dejte mi lidi a já vám to udělám!

Lenže tí lidi akosi nie sú. V tom je problém. Veľa ich utieklo za hranice, alebo aspoň za ne denne pendlujú. Alebo keď ostali tu, tak pracujú v súkromnej sfére, kde jednak viac zarobia a dvak majú menej stresu. A je úplne jedno, či bude primátorom ten, či onen, bez lidí nespraví nič. Prirovnávať Valla ku psychopatovi Matovičovi a mafiánovi/žumpe Ficovi síce môžeš, ale keby bol primátorom jeden z tých dvoch, tak by si ešte trpko zaplakal.
Reakcia na: upravovač fotiek #14:
Pretože najlepší PR.imátor vo vesmíre tvrdil, že sa to dá a že všetko pôjde ako po masle. Dokonca ma pohodlnú väčšinu skoro v celej Bratislave. A po 5-6 rokoch okrem kravin sa nič nedá. Električka stojí, trolejbusové trate stoja, začína nedostatok ľudí a výbavy v DPB, o chvíľu bude megapruser s autobusmi, nové hračky sa im kazia, robia blbosti na úkor odbornosti (zmena názvu zastávok, nahrádzanie hlasu AI aby ušetrili pár eur ktoré rozflákajú inde, náhodne si kreslia plány nevychádzajú z reality a potom sa tvária prekvapené že ľudom a KDI sa nepáčia veci), a správajú sa rovnako arogantne ako Matovic či Fico ale podľa nich to je ok lebo oni sú tí čo majú pravdu, a každý kto kritizuje aj oprávnene je hejter.

Zabudol som niečo? 🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #14:
Obzvlášť komické je to preto, že Stavebný úrad je zrejme Magistrát. Tak ale možno je dôležitejšie niekde rušiť parkovacie miesta, kresliť ihriská do križovatiek alebo ukradnúť cestný pruh na nebezpečný cyklochodník, ktorý nikto nepoužíva a nikto nechce.
Reakcia na: Mhr1 #7:
Samozrejme, že tam jazdia vodiči trolejbusov. DPB nemá dosť šoférov autobusov ani na normálnu prevádzku, nieto ešte na mimoriadne situácie.
Reakcia na: Mhr1 #8:
Neodchádzajú len predčasní dôchodcovia. A okrem toho, DPB sa na to mal pripraviť, času mal dosť.
Reakcia na: triskaidekafobia #1:
Ja som sa strhol zo sna. Mal som nočnú moru, že výstavba trolejbusových tratí bude meškať. A dnes tu čítam, že to nebol sen. 😁
Zapamätajte si na vždy, že na prvom mieste sú provízie a potom to ostatné!
Neviem presne v čom je problém, že sa to všetko naťahuje ako žuvačka. Ale musí to byť problém systémový. Nad narážkami na Valla sa musím iba pousmiať, spomeňme si, ako to bolo za iných primátorov. Najviac frustrovaní z celej situácie musia byť tí, ktorí sa aktívne snažia, niečo robia a celé sa to furt niekde zasekáva.
čoskoro príde kampaň pred komunálnymi voľbami, vystúpi skupina Para a my sa z masívnej kampane na sociálnych sieťach dozvieme, že všetko je v poriadku a plnenie úloh pokračuje podľa stanovenej progresívnej línie .... síce je to celé na h...o, ale dostatočne inkluzívne a tolerantné ...
Reakcia na: Perto #9:
Keď si spomenieš, tak už pri nákupe 30/31Tr sa argumentovalo, že zvýšený pomer harmoník je kvôli plánovaným novým tratiam 😀 Len toto mesto už od Ftáčnikových čias nezvláda manažovať rozvojové projekty.
Reakcia na: 3pa3ck3 #10:
To budu skor majitelia SU18,ktori male delene aj pocas abusovej L61 este pred spojazdnenim tbusov na L61.
Reakcia na: Mhr1 #7:
Predpokladám, že tam jazdia tí istí vodiči, čo by jazdili aj s trolejbusmi, keďže ani voľných autobusových vodičov až tak veľa nenájdeš. Zrejme sa ale asi trochu dalo pohrať so službami a zadelením. Ešte je tu ale otázka, či má dostatok vodičov papiere na 27Tr.
"Novozakúpené trolejbusy okrem autobusov na linke 61 nahradili, resp. v krátkom čase nahradia, aj ani nie desaťročné trolejbusy na linkách 40 44 a 71, ktoré mali následne premávať na niektorých nových tratiach. Vzniknutý nesúlad medzi dodávkou nových vozidiel a výstavbou tratí spôsobil, že pre väčšie množstvo trolejbusov nebude mať dopravný podnik nejaký čas využitie."

2021 projektové zámery
2022 a 2023 (EIA)
2024 nemajú ešte UR

V roku 2021 sa Škoda Electric stala víťazom ... Škoda 27 TrA
V roku 2022 sa SOR Libchavy stal s typom TNS 12

Chápem že treba spraviť súťaž skôr, lebo nejakú dobu trvá dodávka, ale kupovať ich v čase keď sa len predstavujú zámery a nemáme žiadnu dokumentáciu, ktorá v SR trvá neskutočne dlho (a môžu nastať aj problémy) a potom sa "sťažovať" že nemajú kde premávať lebo nie sú trate je také hospodárenie ala DPB.


Reakcia na: andy27 #6:
Tak už neviňte Valla zo všetkého, za zákon upravujúci predčasné odchody do dôchodkov on naozaj nemôže.
Keďže na troch významných linkách jazdia teraz autobusy, nerozumiem, prečo nemohli trolejbusy pokryť v tomto čase kompletne aspoň t-40/61. Alebo aj na autobusoch jazdia trolejbusoví šoféri? Lebo stále sú tam tie tri autobusy na poradiach 11-13.
Reakcia na: Kubik96 #4:
Ešte šťastie, že nové trate meškajú, lebo by na nich nemal kto jazdiť. Nemajú dostatok vodičov trolejbusov ani na existujúce. Sa naplánoVALLO.
Reakcia na: Kubik96 #4:
Ktore kratke ? Nemame ani tie velmi nazvyš. Par klbakov usetrime z 59 a 95 aspon ak raz spojazdnine elektricku na Janikov dvor.
Síce pália tisíce a tisíce eur nafty v kopcovitých terénoch ale pozor! Vedia ušetriť sto eur ročne na nových AI hláseniach! Ešteže mi to na konečnej AI povie že dakujeme že jazdíte ekologicky ... Takže budú vo vozovniach stáť dlhé trolejbusy a následne ked sa v 2026 vyradia mnohé SORky a Capacity budú chodievať na mnohých linkách krátke busy, lebo citujem dopravný podnik " výber dodávatela nových klbových autobusov nie je momentálne na programe dňa".
"A tak kým bezemisné trolejbusy budú zrejme poväčšinou stáť nevyužité vo vozovni, autobusy na linke 32 budú pre chýbajúcu trolejbusovú trať medzi Riviérou a Patrónkou ešte dlho páliť ohromné množstvá nafty v kopcovitých terénoch Dlhých dielov a Kramárov."

Keby dakto rozmyslal.
Mame 23 hybridov, z toho cez vikend jazdi len 11ks na 40+61. Nie je to sice uplna vyhra ale aspon ciastocna pre zrusenie nafty na 32 cez vikend, kde je 5 vozidiel.
Ahojte, inak cez vikend som zaregistroval ze na linke 71 a 42, teda jazdiacich po Prievozskej boli nahradene autobusmi, robilo sa tam nieco s trolejami? Dik
Som šokovaný. 😃