Hlavné mesto predĺžilo lehotu výstavby projektu petržalskej električky o ďalších 320 dní.
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy sa so zhotoviteľom električkovej trate v Petržalke dohodol na ďalšom predĺžení lehoty na dokončenie tohto diela. Podpísaním sedemnásteho dodatku k zmluve o dielo bola lehota výstavby predĺžená o ďalších 320 dní z 1047 na 1367 dní, teda do polovice augusta 2025. Pripomeňme, že v minulom roku mesto súhlasilo s predĺžením lehoty výstavby z pôvodných 820 na 1047 dní s termínom dokončenia celého diela do 30. septembra 2024.
Súčasne s najnovším predĺžením lehoty výstavby sa upravili aj termíny splnenia zostávajúcich míľnikov stavby oproti už posunutým termínom z minulého roka (pre informáciu sú v zátvorkách uvedené aj pôvodné termíny pri podpise zmluvy):
- Míľnik č. 2: predĺženie zo 783 (365) na 1088 dní - zrealizovanie spodnej stavby mostov (piliere, opory) na Rusovskej ceste a pri kostole Sv. rodiny a celého koľajového spodku.
- Míľnik č. 3: predĺženie z 985 (540) na 1295 dní - zrealizovanie nosných konštrukcií mostov na Rusovskej ceste, pri kostole Sv. rodiny a na Kutlíkovej ulici.
- Míľnik č. 4: predĺženie z 1017 (720) na 1124 dní - vybudovanie kompletného koľajového zvršku.
Predĺženie lehoty výstavby si vyžiada aj dodatočné náklady, ktoré mesto na základe predloženej kalkulácie zhotoviteľovi preplatí najviac do výšky 2 420 291 € bez DPH. Po 17 dodatkoch k zmluve o dielo sa doteraz cena diela navýšila z pôvodných 82,5 mil. € s DPH na súčasných (nie ešte konečných) 99 mil. € s DPH.
Mesto by chcelo, aby časť diela (električková trať) bola prevádzkovateľná ešte pred termínom predĺženej lehoty výstavby, preto je ochotné zhotoviteľovi pri zabezpečení bankovej záruky poskytnúť zálohovú platbu vo výške 10 mil. € na mobilizáciu stavebných kapacít. Túto zálohu bude mesto úročiť ročnou úrokovou sadzbou vo výške 5,7 %. Na oplátku mesto od zhotoviteľa požaduje do 15. decembra 2024 zabezpečiť pre účely konania o vydaní povolenia na predčasné užívanie električkovej trate:
- technicko-bezpečnostnú skúšku stavby pre Električkovú dráhu;
- dokumentáciu skutočného realizovania stavby (DSRS) pre Električkovú dráhu;
- geodetickú dokumentáciu GE-DSRS (bez geometrických plánov) pre Električkovú dráhu;
- dokumentáciu kvality pre Električkovú dráhu.
V prípade nesplnenia tejto povinnosti mesto uloží zhotoviteľovi jednorazovú pokutu vo výške 100 000 € (pri omeškaní do 28 dní), resp. 200 000 € (pri omeškaní nad 28 dní).
Ak pôjde všetko podľa najnovšieho plánu, električkou v Petržalke by sme sa v ideálnom prípade mohli odviezť až do Janíkovho dvora už na konci tohto roka. Závisieť to však bude aj od priebehu konania o predčasnom užívaní električkovej dráhy. Časť objektov diela, ktoré priamo nesúvisia s električkovou dráhou, však bude úplne dokončená až v budúcom roku.
Bobinko
Bola k tomu námietka č. 8 Združenia domových samospráv, ktorú stavebný úrad zamietol v plnom rozsahu.
Projektová dokumentácia:
3.2 Navrhované riešenie
Stavebné riešenie
Táto vojenská pamiatka sa nachádza neďaleko polikliniky na Strečnianskej ulici. Jej súradnice sú 48°6'20.088"N, 17°6'27.108"E.
Pôvod protitankovej steny siaha do obdobia rokov 1944 – 1945, kedy obdobné objekty boli súčasťou nemeckých príprav na obranu Bratislavy. Svedčí o tom aj to, že stena je stavaná narýchlo, že nie je z pevnostného betónu, má vysoký obsah riečneho štrku a nie sú odstránené viazacie drôty po šalovaní. V betónovej stene je osadená pravdepodobne ruská koristná strieľna, pripomínajú trochu strieľne pre L1, ale je o niečo širšia a má inú konštrukciu. Pochádzajú z ruskej Molotovovej línie s určením pre 45 mm kazematový kanón vz.1940 (DOT-4), spriahnutý so 7,62 mm guľometom. Na zachovanej stupnici odmeru jednej z nich sú vyrazené ruské preberacie značky a séria 1 - 29. Stupnica je rozdelená na dielce. Steny boli pôvodne opatrené zemným záhozom na čele a po stranách.
V priestore navrhovanej trasy električky pred zdravotným strediskom neďaleko Šintavskej ulice sa nachádza protitanková stena, ktorá bola vybudovaná v roku 1944 na ochranu mesta počas druhej svetovej vojny.
Jedná sa o betónový blok tvaru otvoreného U s vonkajšou dĺžkou ramien 1,57x 3,1x 1,5m a hrúbky cca 1,0m. V bloku je otvor – strieľňa, lemovaný oceľovým plechom pre umiestnenie kanónu. Výška bloku od pôvodného terénu v prednej časti je cca 0,9m a v zadnej časti v mieste umiestnenia kanónu cca 1,05m. Predpokladaný základ je cca 1,0m pod terénom. Pôvodne bola stena z prednej a bočných strán obsypaná zemným valom.
Nakoľko uvedená stena prekáža budúcej električkovej trati, tak bude premiestnená na iné vhodné miesto do miesta styku novonavrhovaných chodníkov.
Predpokladaný objem betónu protitankovej steny je 11,61m3 čo predstavuje hmotnosť 27,86t a presun o cca 20m
Výkopy
Výkopové práce budú pozostávať z odkopania pôvodnej protitankovej steny pred jej premiestnením pre vyzdvihnutie stavby. Ďalej hĺbenie kolmého odkopu bez paženia do nezámrznej hĺbky v zemine III. Tr. Ťažitelnosti v priestore nového umiestnenie steny a následne zasypanie pôvodnej jamy.