V piatok sa do premávky zaradili 4 elektrobusy.
Po Vysokých Tatrách, kde jazdil prvý elektrobus na Slovensku ako skibus od roku 2011, Košiciach (zatiaľ mesto s najväčším počtom elektrobusov na Slovensku), Šali a Poprade sa Bratislava stáva ďalším slovenským mestom, ktoré na linky mestskej hromadnej dopravy zaradí elektrické batériové autobusy. Dopravný podnik Bratislava vo štvrtok 25. januára 2018 verejnosti a zástupcom médií predstavil svoje prvé elektrobusy, ktoré začínajú novú éru bratislavskej autobusovej dopravy.
V piatok 26. januára sa do premávky zaradia prvé štyri elektrobusy, ktoré boli dodané začiatkom tohto roka. Ide o dva plne nízkopodlažné a klimatizované 12-metrové elektrické autobusy SOR NS 12 Electric a dva malé tzv. low-entry elektrobusy SOR EBN 8. V priebehu tohto roka ich doplní ešte ďalších 14 elektrobusov SOR NS 12 Electric. Bratislavský dopravný podnik je vôbec prvým, ktorý do svojho vozidlového parku zaradí elektrobusy úplne nového typu SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy. Pôjde o tretí a štvrtý vyrobený kus.
Jeden 12-metrový elektrobus bude spočiatku nasadený na linku 53 a druhý bude postupne vyskúšaný na vybraných spojoch autobusových liniek 43 52 65 66 80 a 94. Malé elektrobusy budú prevádzkované na tzv. minibusových linkách 27 a 151. Nasadzovanie elektrobusov na linky bude zohľadňovať ich dojazd, ktorý sa predpokladá okolo 160 km na jedno nabitie. Nabíjanie batérií elektrobusov bude zabezpečené cez nabíjacie zásuvky prostredníctvom nabíjacích stojanov vo vozovni Krasňany, kde sú vozidlá garážované. Elektrobusy EBN 8 sa budú pri pomalom nočnom nabíjaní nabíjať prúdom 32 A, vozidlá NS 12 prúdom 63 A. Rýchlonabíjanie bude v oboch prípadoch zabezpečené prúdom 250 A. Malé elektrobusy majú batérie umiestnené v zadnej časti vozidla, 12-metrové elektrobusy ich majú osadené na streche. Vozidlá sú vybavené aj strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering, keďže v budúcnosti sa počíta s výstavbou nabíjacích miest pre priebežné nabíjanie napr. na Patrónke či Kollárovom námestí, čím sa predĺži denný dojazd vozidiel bez nutnosti nabíjania vo vozovni.
Autobusy majú nainštalovaný optický a akustický informačný systém BUSE, cestujúcim je tiež k dispozícii wi-fi pripojenie k internetu a USB nabíjačky mobilných zariadení. Novinkou sú bočné vnútorné LCD displeje, na ktorých sa okrem najbližších zastávok bude zobrazovať aj aktuálna zastávka na mape mesta. Elektrobusy sú ako prvé vybavené už len jedným druhom tlačidiel na otváranie dverí a signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie, čo cestujúci určite privítajú.
Elektrobusy bratislavský dopravný podnik zakúpil s finančnou podporou Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020. Cena jedného 12-metrového elektrobusu je 589 000 € a 8-metrového 488 000 €. Predchádzajúce vozidlá s elektrickým pohonom – trolejbusy – boli zakúpené v rokoch 2014 – 2015 v cene 404 až 498 tis. € za 12-metrové vozidlo a 562 tis. € za 18-metrový trolejbus.
810zssk
Nevidim dovod aby neexistovala paneuropska car sharingova flotila, alebo aspon nejake nadnarodne siete, podobne ako to vidime v inych formach dopravy (mimochodom, jeden z hracov ktory sa do tohto segmentu velmi tlaci je Uber, co rozhodne nie je lokalna firma). Moznosti ako to prevadzkovat je opat niekolko, najzakladnejsie jednoduche alternativy vidim dve. Prva je ze to bude paneuropsky prevadzkovatel s viac-menej unifikovanym vozovym parkom ktoremu bude jedno v ktorom state sa prave nachadza to ktore vozidlo (dolezite bude vyvazovat ich pocet, co sa vo velke miere bude diat prirodzene a len v nevyhnutnych pripadoch sa vykonaju nejake jalove pozicne jazdy). Druha je franchise system, kedy samotne vozidla budu viazane na region odkial je prevadzkovatel, ale spojene do jednej siete a schopne jazdit aj inde (s tym ze prevadzkovatel v inom regione bude schopny robit cistenie a zakladnu udrzbu). AI nasledne moze riadit pridelovanie auta tak aby sa postupne (ale nie nevyhnutne v jednej jazde) vracalo tam odkial prislo. Napr. si vezmem auto z Bratislavy do Brna, tam ho vratim. Z Brna aktualne nebude ziaden dopyt na Slovensko, ale bude dopyt do Hodonina. AI vyhodnoti ze sa mu oplati tam auto doviezt, kedze je tam vacsia sanca na ziskanie zakazky na Slovensko (a mozno nie, to uz by bolo na statistikach ktore by mal prevadzkovatel :)). A tak podobne.. ale to uz zachadzam do zbytocnych detailov, pointa je ze pri autonomnych autach je paneuropska siet autonomnych aut uplne v pohode mozna.
Vo finale nevidim dovod aby autonomny car sharing bol drahsi ako prevadzka vlastneho auta. Takmer vsetky naklady budu v prepocte na kilometer jazdy totozne s vlastnym autom, okrem obstaravacich nakladov ktore budu radovo nizsie, kedze vozidlo sa bude lepsie vyuzivat a nebude 22 hodin denne stat na parkovisku. Samozrejme, podobne ako dnes taxiky, aj autonomne auta budu zrejme drahsie ako MHD.
Na zaver este odporucim na precitanie toto: https://en.wikipedia.org/wiki/Economies_of_scale