Nočné linky patria k neodmysliteľnej súčasti väčšiny väčších miest. V Žiline začali jazdiť v roku 1970, odvtedy došlo k zmenám len niekoľkokrát. Ako by mohla vyzerať budúcnosť nočnej dopravy v Žiline?
Pohľad do histórie
Žilinské nočné linky vyrazili prvýkrát do ulíc v roku 1970, kedy bola prvýkrát v histórii zriadená nočná linka 50 v trase vtedajšej okružnej linkek 16B z centra na Hliny. Po začatí výstavby sídliska Vlčince v roku 1973 došlo k prvej zmene trasovania nočnej linky, kedy cestou z Hlín do centra boli niektoré spoje presmerované práve cez čerstvo sa rozrastajúce sídlisko. V súvislosti s pomaly končiacou sa výstavbou sídliska Vlčince došlo v roku 1979 k zmene smeru okruhu nočnej linky, teda začala jazdiť z centra najprv na Vlčince a následne cez Hliny naspäť do centra. Nasledujúcich deväť rokov sa trasa nočnej linky nemenila, nakoľko bolo sídlisko Solinky stále vo výstavbe a očakávala sa veľká reorganizácia linkového vedenia.
Ku komplexnej reorganizácii linkového vedenia a k zmene koncepcie dopravy došlo v roku 1988. Po zredukovaní pôvodných 35 liniek na 15 bola zriadená aj nočná linka 50 v novej trase, ktorá premávala okružne od Železničnej stanice cez Vlčince, Bôrik, Solinky a Hliny. Na linku bolo nasadzované jedno vozidlo a jazdila počas celej noci v 30-minútovom intervale. Impulzom pre ďalšiu zmenu v nočnej doprave bola výstavba nového sídliska Hájik v roku 1995. Okrem presmerovania denných liniek 6 a 30 bola zriadená aj druhá nočná linka 51 jazdiaca po trase od Železničnej stanice cez Závodie, Hájik, Kvačalovu a Bratislavskú ulicu.
Nočná doprava vydržala v takejto podobe až do 1. septembra 2008, kedy boli obe linky zlúčené do jednej, označenej ako linka 50 na trase od Železničnej stanice cez Vlčince, Solinky, Hliny, Rajeckú ulicu a Závodie na Hájik. K drobnej zmene ešte došlo o pár mesiacov neskôr, 1. apríla 2009, kedy bola linka v smere na Hájik presmerovaná zo Saleziánskej a Rajeckej ulice cez Políciu a Hálkovu. Linku 50 poznáme v takejto podobe až do dnešných dní.
Trasy nočných liniek
Linka 50 (1970 – 1973)
50 | Hlavné nádražie - Sedliacky sad - Hollého - Hollého, ZDŠ - Evanjelický kostol - Jilemnického námestie - Námestie požiarnikov - Tehelňa - Kasárne - Stavomontáže - Elektrovod - Váhostav - Internáty Vysokej školy dopravnej - Učilište ERZ - Bulvár - Nemocnica - Dom odborov - 1. mája - Hlavné nádražie |
Linka 50 (1973 – 1979)
50 | Železničná stanica - Sedliacky sad - Hollého - Hollého, ZDŠ - Evanjelický kostol - Jilemnického námestie - Námestie požiarnikov - Tehelňa - Kasárne - Stavomontáže - Elektrovod - Váhostav - Internáty Vysokej školy dopravnej - Učilište ERZ - Bulvár - Nemocnica (- Krytá plaváreň - Internát Vojenskej fakulty Vysokej školy dopravnej - Vlčince - Vlčince, rázcestie - ČSAD - Považské chemické závody) - Štátne lesy - Vojenská fakulta Vysokej školy dopravnej - Železničná stanica |
Linka 50 (1979 - 1988)
50 | Železničná stanica - Štátne lesy - Hlboká cesta - ČSAD - Vlčince I - Vlčince III, otočka - Vlčince II - Vlčince, blok H - Vlčince IV - Krytá plaváreň - Slobodáreň - Kamélia - TJ Stavbár - Zdravotné stredisko - Jaseňová - Limbová - Smreková - Váhostav - Junior - Internáty Vysokej školy dopravnej - Učilište ERZ - Komenského, Revolučné odborové hnutie - Kino Úsvit - PRIOR - Železničná stanica |
Linka 50 (1988 – 1992)
50 | Železničná stanica - Červenej armády - Košická - Ľudových milícií - Obchodná - Sovietskych partizánov - Poštová - Nemocnica - Tajovského - Tulipánová - Nerudova - Jaseňová - Limbová - Smreková - Poľná - Wolkerova - Mostná - Veľká okružná - Marxa a Engelsa - Železničná stanica |
Linka 50 (1992 – 31.8.2008)
50 | Železničná stanica - Predmestská - Košická, TESCO hypermarket - Sv. Cyrila a Metoda - Obchodná - Matice slovenskej - Obchodná - Poštová - Nemocnica - Tajovského - Tulipánová - Rudnayova - Jaseňová - Limbová - Smreková - Poľná - Hlinská - Mostná - Veľká okružná - Hurbanova - Železničná stanica |
Linka 51 (1995 – 31.8.2008)
51 | Železničná stanica - Hurbanova - Veľká okružná - Hálkova - Závodská - Závodského - Žitná - Hôrecká - Mateja Bela - Slnečné námestie - Stodolova - Kvačalova, DPMŽ - Cestárska - Bratislavská - Hollého - Veľká okružná - Štúrovo námestie - Štefánikovo námestie - Železničná stanica |
Linka 50 (1.9.2008 – 31.3.2009)
50 |
Železničná stanica - Predmestská - Košická, TESCO hypermarket - Sv. Cyrila a Metoda - Obchodná - Matice slovenskej - Fatranská - Pod hájom - Jaseňová - Limbová - Smreková - Poľná - Hlinská - Závodského - Žitná - Hôrecká - Mateja Bela - Slnečné námestie - Stodolova |
Stodolova - Slnečné námestie - Mateja Bela - Hôrecká - Žitná - Závodského - Smreková - Limbová - Jaseňová - Pod hájom - Fatranská - Matice slovenskej - Obchodná - Sv. Cyrila a Metoda - Poštová - Spanyolova, nemocnica - Železničná stanica |
Linka 50 (1.4.2009 – súčasnosť)
50 |
Železničná stanica - Predmestská - Košická, TESCO hypermarket - Sv. Cyrila a Metoda - Obchodná - Matice slovenskej - Fatranská - Pod hájom - Jaseňová - Limbová - Smreková - Poľná - Hlinská - Mostná - Polícia - Hálkova - Závodského - Žitná - Hôrecká - Mateja Bela - Slnečné námestie - Stodolova |
Stodolova - Slnečné námestie - Mateja Bela - Hôrecká - Žitná - Závodského - Mostná - Hlinská - Poľná - Smreková - Limbová - Jaseňová - Pod hájom - Fatranská - Matice slovenskej - Obchodná - Sv. Cyrila a Metoda - Poštová - Spanyolova, nemocnica - Železničná stanica |
Problémy súčasnej nočnej dopravy
Cestovný poriadok linky 50 sa „dedí“ už vyše desať rokov bez väčších zmien či posunov spojov. V súčasnosti preto dochádza k situácii, že väčšina spojov odíde zhruba 5 minút pred príchodom vlaku, prípadne odchádza zarovno s vlakom, čo môže byť kľúčovým faktorom nízkej obsadenosti.
Ďalším vytýčeným problémom je krajne nevhodná trasa nočnej linky najmä pre cestujúcich z Hlín, Závodia či Hájika, ktorým sa vďaka trase cez všetky južné sídliská neúmerne predlžuje cestovná doba. Rovnako môžeme považovať za problém aj značnú nesystémovosť v zastavovaní na zastávkach, kedy sa vynechávajú dôležité zastávky ako Štefánikovo námestie, Vysokoškolákov či Závodská, prípadne v smere do centra zastávky Hálkova, Polícia a Komenského, ktoré by potenciálne mohli zdvojnásobiť ponuku spojov v smere na Solinky z centra.
Potenciál nočnej dopravy
V európskych podmienkach zvykne nočná doprava slúžiť najmä k odvozu pracujúcich, ktorí pracujú do neskorých večerných hodín či k odvozu zábavychtivých ľudí. Nakoľko sa dopravná obslužnosť zvykne robiť „na kľúč“, je potrebné si uvedomiť, že to, čo z veľkej časti živí nočnú dopravu vo väčšine miest, v Žiline až na pár výnimiek prakticky neexistuje – bary, kluby, „nočný život“. Na druhú stranu tu existuje významný zdroj nočných cestujúcich, ktorým je železnica.
Vďaka polohe mesta Žilina tu zastavujú všetky nočné vlaky, či vnútroštátne alebo medzinárodné uprostred noci. Aj keď sa objemy vystupujúcich a nastupujúcich cestujúcich ani zďaleka nepribližujú tým denným, stále sa jedná o nezanedbateľné množstvo cestujúcich, ktorí potrebujú cestovať skoro ráno, prípadne sa vracajú neskoro večer. Preto je vhodné nastaviť časovú polohu nočných spojov práve na návoz alebo odvoz cestujúcich od vlakov a na vlaky. Títo cestujúci sú v súčasnosti odkázaní na individuálnu automobilovú dopravu či inú alternatívu ako je taxi či zdieľané bicykle a kolobežky.
Prehľad vlakov (GVD 2020/2021)
- RR 717 Považan - 22:37 z Bratislavy hlavnej stanice;
- RJ 1020 RegioJet - 0:32 z Košíc, 0:44 do Prahy hlavního nádraží;
- EN 442 Slovakia - 1:26 z Humenného, 1:41 do Prahy hlavního nádraží;
- R 615 Tatran Zemplín - 1:27 z Bratislavy hlavnej stanice, 1:31 do Humenného;
- EC 1248 LEO Express - 2:34 z Košíc, 2:38 do Prahy hlavního nádraží;
- RJ 1021 RegioJet - 2:49 z Prahy hlavního nádraží, 2:50 do Košíc;
- R 614 Tatran Zemplín - 2:58 z Humenného, 3:07 do Bratislavy hlavnej stanice;
- RR 702 Považan - 4:23 do Bratislavy hlavnej stanice;
- EN 443 Slovakia - 4:17 z Prahy hlavního nádraží, 4:36 do Humenného.
Návrh nočných liniek
50 | Železničná stanica - Štefánikovo námestie - Spanyolova, nemocnica - Vysokoškolákov, plaváreň - Poštová - Sv. Cyrila a Metoda - Obchodná - Matice slovenskej - Fatranská - Žilinská univerzita - Pod hájom - Jaseňová - Limbová - Smreková - Centrálna - Pod hájom - Žilinská univerzita - Fatranská - Matice slovenskej - Obchodná - Sv. Cyrila a Metoda - Poštová - Vysokoškolákov, plaváreň - Spanyolova, nemocnica - Veľká okružná, AUPARK - Polícia - Hurbanova - Železničná stanica |
51 | Železničná stanica - Hurbanova - Polícia - Komenského - Mostná - Hlinská - Poľná - Kamenná, obchodné centrum - Kamenná, domáce potreby - Námestie Sv. Jána Bosca - Oslobodenia - Jedľová - Žitná - Závodského - Krížna - Pod vinicou - Stodolova - Slnečné námestie - Mateja Bela - Hôrecká - Bánovská cesta - Poľná - Hlinská - Mostná - Veľká okružná, AUPARK - Štefánikovo námestie - Železničná stanica |
Linka 50 je navrhnutá na rýchlu obsluhu najväčších sídlisk Vlčince a Solinky, obojsmerne vedená po uliciach Vysokoškolákov a Vojtecha Spanyola so zastavovaním na všetkých zastávkach po trase. V centre je trasovaná v smere hodinových ručičiek.
Linka 51 je navrhnutá na obsluhu menších mestských častí v západnej časti mesta, a to Hliny, Bánová (jednosmerne z centra), Závodie a Hájik so zastavovaním na všetkých zastávkach po trase. V centre je trasovaná proti smeru hodinových ručičiek.
Obe linky prechádzajú centrom a sú vedené spôsobom, aby vytvárali ucelený priebežný okruh bez nutnosti otáčania autobusu pred železničnou stanicou. Linka 50 by odchádzala z nástupišťa trolejbusov v smere na Vlčince, linka 51 z nástupišťa pred staničnou budovou. Nižšie navrhovaný cestovný poriadok zohľadňuje približne do polovice noci potreby cestujúcich vracajúcich sa domov, následne sa uprednostňujú vlaky smerujúce zo Žiliny von.
Návrh cestovného poriadku
Linka 50 (Centrum - Vlčince - Solinky a späť)
Zastávky | Odchody | ||||||
Železničná stanica | 22:50 | 23:40 | 0:40 | 1:35 | 2:20 | 3:35 | 4:30 |
Štefánikovo námestie | 22:51 | 23:41 | 0:41 | 1:36 | 2:21 | 3:36 | 4:31 |
Spanyolova, nemocnica | 22:52 | 23:42 | 0:42 | 1:37 | 2:22 | 3:37 | 4:32 |
Vysokoškolákov, plaváreň | 22:54 | 23:44 | 0:44 | 1:39 | 2:24 | 3:39 | 4:34 |
Poštová | 22:55 | 23:45 | 0:45 | 1:40 | 2:25 | 3:40 | 4:35 |
Sv. Cyrila a Metoda | 22:57 | 23:47 | 0:47 | 1:42 | 2:27 | 3:42 | 4:37 |
Obchodná | 22:58 | 23:48 | 0:48 | 1:43 | 2:28 | 3:43 | 4:38 |
Matice slovenskej | 22:59 | 23:49 | 0:49 | 1:44 | 2:29 | 3:44 | 4:39 |
Fatranská | 23:01 | 23:51 | 0:51 | 1:46 | 2:31 | 3:46 | 4:41 |
Žilinská univerzita | 23:03 | 23:53 | 0:53 | 1:48 | 2:33 | 3:48 | 4:43 |
Pod hájom | 23:04 | 23:54 | 0:54 | 1:49 | 2:34 | 3:49 | 4:44 |
Jaseňová | 23:05 | 23:55 | 0:55 | 1:50 | 2:35 | 3:50 | 4:45 |
Limbová | 23:06 | 23:56 | 0:56 | 1:51 | 2:36 | 3:51 | 4:46 |
Smreková | 23:07 | 23:57 | 0:57 | 1:52 | 2:37 | 3:52 | 4:47 |
Centrálna | 23:09 | 23:59 | 0:59 | 1:54 | 2:39 | 3:54 | 4:49 |
Pod hájom | 23:10 | 0:00 | 1:00 | 1:55 | 2:40 | 3:55 | 4:50 |
Žilinská univerzita | 23:11 | 0:01 | 1:01 | 1:56 | 2:41 | 3:56 | 4:51 |
Fatranská | 23:13 | 0:03 | 1:03 | 1:58 | 2:43 | 3:58 | 4:53* |
Matice slovenskej | 23:14 | 0:04 | 1:04 | 1:59 | 2:44 | 3:59 | 4:54 |
Obchodná | 23:16 | 0:06 | 1:06 | 2:01 | 2:46 | 4:01 | 4:56 |
Sv. Cyrila a Metoda | 23:17 | 0:07 | 1:07 | 2:02 | 2:47 | 4:02 | 4:57 |
Košická, TESCO hyp. | | | | | | | | | | | | | 5:00 |
Poštová | 23:18 | 0:08 | 1:08 | 2:03 | 2:48 | 4:03 | |
Vysokoškolákov, plaváreň | 23:20 | 0:10 | 1:10 | 2:05 | 2:50 | 4:05 | |
Spanyolova, nemocnica | 23:21 | 0:11 | 1:11 | 2:06 | 2:51 | 4:06 | |
Veľká okružná, AUPARK | 23:22 | 0:12 | 1:12 | 2:07 | 2:52 | 4:07 | |
Polícia | 23:24 | 0:14 | 1:14 | 2:09 | 2:54 | 4:09 | |
Hurbanova | 23:26 | 0:16 | 1:16 | 2:11 | 2:56 | 4:11 | |
Železničná stanica | 23:28 | 0:18 | 1:18 | 2:13 | 2:58 | 4:13 |
Linka 51 (Centrum - Hliny - [→ Bánová] - Závodie - Hájik a späť)
Zastávky | Odchody | ||||||
Železničná stanica | 22:50 | 23:40 | 0:40 | 1:35 | 2:20 | 3:35 | 4:30 |
Hurbanova | 22:52 | 23:42 | 0:42 | 1:37 | 2:22 | 3:37 | 4:32 |
Polícia | 22:54 | 23:44 | 0:44 | 1:39 | 2:24 | 3:39 | 4:34 |
Komenského | 22:55 | 23:45 | 0:45 | 1:40 | 2:25 | 3:40 | 4:35 |
Mostná | 22:56 | 23:46 | 0:46 | 1:41 | 2:26 | 3:41 | 4:36 |
Hlinská | 22:57 | 23:47 | 0:47 | 1:42 | 2:27 | 3:42 | 4:37 |
Poľná | 22:58 | 23:48 | 0:48 | 1:43 | 2:28 | 3:43 | 4:38 |
Kamenná, OC | 23:01 | 23:51 | 0:51 | 1:46 | 2:31 | 3:46 | 4:41 |
Kamenná, domáce potreby | 23:02 | 23:52 | 0:52 | 1:47 | 2:32 | 3:47 | 4:42 |
Námestie Sv. Jána Bosca | 23:04 | 23:54 | 0:54 | 1:49 | 2:34 | 3:49 | 4:44 |
Oslobodenia | 23:05 | 23:55 | 0:55 | 1:50 | 2:35 | 3:50 | 4:45 |
Jedľová | 23:06 | 23:56 | 0:56 | 1:51 | 2:36 | 3:51 | 4:46 |
Žitná | 23:07 | 23:57 | 0:57 | 1:52 | 2:37 | 3:52 | 4:47 |
Závodského | 23:08 | 23:58 | 0:58 | 1:53 | 2:38 | 3:53 | 4:48 |
Krížna | 23:09 | 23:59 | 0:59 | 1:54 | 2:39 | 3:54 | 4:49 |
Pod vinicou | 23:10 | 0:00 | 1:00 | 1:55 | 2:40 | 3:55 | 4:50 |
Stodolova | 23:13 | 0:03 | 1:03 | 1:58 | 2:43 | 3:58 | 4:53 |
Slnečné námestie | 23:14 | 0:04 | 1:04 | 1:59 | 2:44 | 3:59 | 4:54 |
Mateja Bela | 23:15 | 0:05 | 1:05 | 2:00 | 2:45 | 4:00 | 4:55 |
Hôrecká | 23:18 | 0:08 | 1:08 | 2:03 | 2:48 | 4:03 | 4:58 |
Bánovská cesta | 23:19 | 0:09 | 1:09 | 2:04 | 2:49 | 4:04 | 4:59 |
Poľná | 23:21 | 0:11 | 1:11 | 2:06 | 2:51 | 4:06 | 5:01 |
Hlinská | 23:22 | 0:12 | 1:12 | 2:07 | 2:52 | 4:07 | 5:02* |
Bernolákova |
| | | | | | | | | | | | 5:03 |
Nemocničná |
| | | | | | | | | | | | 5:05 |
Košická, TESCO hyp. |
| | | | | | | | | | | | 5:07 |
Mostná | 23:23 | 0:13 | 1:13 | 2:08 | 2:53 | 4:08 | |
Veľká okružná, AUPARK | 23:25 | 0:15 | 1:15 | 2:10 | 2:55 | 4:10 | |
Štefánikovo námestie | 23:27 | 0:17 | 1:17 | 2:12 | 2:57 | 4:12 | |
Železničná stanica | 23:29 | 0:19 | 1:19 | 2:14 | 2:59 | 4:14 |
* - prípoj na linky 4 alebo 14.
Linka | Súčasnosť | Návrh |
50 | 45 730,6 vzkm/rok | 48 581,5 vzkm/rok |
51 | - | 43 617,5 vzkm/rok |
Spolu | 45 730,6 vzkm/rok | 92 199 vzkm/rok |
Zmena | - | +101,61 % |
Ako vnímate žilinskú nočnú dopravu Vy? Vaše názory na danú problematiku neváhajte vyjadriť v diskusii pod článkom.
Mongolec
Teraz k samotnému článku. Pri trase bývalej linky 51 je uvedené, že bola vedená medzi zast. Hollého a žel. stanicou po Veľkej okružnej. Mne dostupné podklady (CP r. 2002) ale hovoria o trase Hollého – Hurbanova – žel. stanica. V CP z r. 2006 je Hurbanova dokonca vynechaná a po Hollého nasleduje hneď žel. stanica. Je ale možné, že v priebehu 13 rokov došlo k zmene trasovania.
Pri trase linky 50 z obdobia prelomu rokov 2008/2009 je v smere na Hájik uvedená Hôrecká, tá ale v materiáloch z leta 2008 nefiguruje, zato je tam Závodská. V smere z Hájika je uvedená po zast. Závodského hneď Smreková. V skutočnosti však medzi týmito zastávkami boli ešte Závodská, Mostná, Hlinská aj Poľná.
Pri návrhu sa chcem spýtať, prečo pri L51 jednosmerne figuruje práve Bánová (+časť Kamennej)? Táto mestská časť sa v posledných rokoch často objavuje v rôznych návrhoch a prácach (najmä z dielne ŽU). Čím je teda dôležitejšia ako povedzme Bytčica alebo Trnové, ktoré majú viac obyvateľov? Sú tam také podniky, ktorých pracovná doba začína/končí práve v noci? Nebolo by L51 lepšie potiahnuť z Poľnej najkratšou cestou do Závodia/na Hájik, prípadne ju predtým nechať spraviť okruh okolo Soliniek? Časovo by to vyšlo podobne, navyše by mohol vzniknúť vzájomný prestup medzi L50 a L51. Práve možnosť cestovania medzi jednotlivými sídliskovými časťami mesta v tomto návrhu absentuje, nevidím tam žiadne možnosti prestupu.
Som zvedavý na názory ostatných.
Mimochodom pokiaľ nemá byť linka 51 vedená po Krížnej ul. (kadiaľ autobus ani neprejde https://goo.gl/maps/jfEmm1LwDksTMSzP7), skôr je vhodnejší názov zastávky Pod Hradiskom, na aký boli ľudia dlhé roky zvyknutí, keďže v minulosti neďaleko taká zastávka bola.
Podľa môjho názoru, aj v nadväznosti na v článku opísané nedostatky, najjednoduchšie, čo sa môže so súčasnou nočnou linkou urobiť, je predĺžiť a pozmeniť jej trasu nasledovne: Hájik – Závodie – centrum (ŽS) – nemocnica – Vlčince – Solinky – Hliny – Polícia – Závodie – Hájik a úplne rovnako späť (Hájik – Závodie – Polícia – Hliny – Solinky – Vlčince – nemocnica – ŽS – Závodie – Hájik), možno s vyčkávaním pri stanici.
Treba ešte spomenúť, že nočné cestovanie trocha zjednoduší i nová tarifa, nakoľko zaniknú nočné lístky.