Ani tretí termín ukončenia prvej etapy modernizácie radiály sa dodržať nepodarí.
Prvá etapa modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály v úseku Jurigovo námestie - obratisko Karlova Ves, ktorá začala pred letnými prázdninami, mala byť pôvodne ukončená 27. septembra 2019 a električky mali začať premávať hneď nasledujúci deň. Koncom letných prázdnin, keď už bolo zrejmé, že sa tento termín nestihne, magistrát hlavného mesta oznámil, že pre nutnosť preprojektovania drenážneho potrubia sa termín dokončenia posunie a električky budú premávať po obratisko najneskôr do konca októbra tohto roka. Dôvodom zmien v projekte boli inžinierske siete, ktoré boli uložené v zemi inak ako bolo uvedené v projektovej dokumentácii.
Začiatkom októbra vedenie mesta na verejnej prezentácii v Dúbravke informovalo o stave modernizácie, pričom mesto opäť informovalo, že zhotoviteľovi stavby dáva čas na dokončenie prvej etapy do 31. októbra 2019. Zároveň ale vedenie mesta dodalo, že zhotoviteľ tento termín nebude vedieť dodržať a prezentovalo zhotoviteľom odhadovaný termín spustenia premávky električiek k 18. novembru 2019.
Necelý týždeň pred avizovaným termínom obnovenia premávky električiek po obratisko Karlova Ves je viac než jasné, že električky stále nebudú môcť premávať, keďže na stavbe stále prebiehajú rozsiahle dokončovacie práce. Na koľajovej trati prebieha realizácia zeleného koberca z rozchodníkov, v pásoch medzi traťou a vozovkou sa realizuje výmena zeminy pre sadové úpravy, budujú sa nástupiská zastávok vrátane osadzovania mobiliáru, začalo sa s realizáciou betónových priechodov pre chodcov cez električkovú trať a inštaluje sa cestná svetelná signalizácia. V obratisku prebieha výstavba vozovky pre otáčanie autobusov a dokončuje sa električková trať, rovnako sa pracuje na prístupoch k zastávkam z nadchodu, resp. nadjazdu a pokračuje rekonštrukcia podchodu Borská.
Magistrát hlavného mesta zriadil začiatkom tohto roka internetovú stránku zvladneme.to s informáciami o prebiehajúcich veľkých dopravných projektoch. Pred začiatkom modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály tam pribudli aj informácie o tejto modernizácii. Hoci sa harmonogram modernizácie už viackrát zmenil, na uvedenej stránke magistrát stále informuje o pôvodnom septembrovom termíne dokončenia. Rovnako neaktualizované tam zostali aj zmeny dopravy počas modernizácie.
Obrátili sme sa preto na magistrát s otázkou, kedy môžeme očakávať spustenie premávky električiek po obratisko v Karlovej Vsi. "Prvá etapa mala byť pôvodne hotová 17.11. Zhotoviteľ však avizuje meškanie. Podľa posledných informácií od zhotoviteľa by mala byť stavba v tomto úseku dokončená v druhej polovici novembra. Následne tam bude prebiehať technicko-bezpečnostná skúška," informoval nás hovorca hlavného mesta Peter Bubla. Presný termín spustenia električiek tak stále nie je známy.
Zaujímali sme sa tiež, čo je dôvodom ďalšieho predĺženia prác na prvej etape. "Zdržanie prvej etapy malo byť do konca októbra tohto roku, toto sme boli ochotní akceptovať ako objektívne dôvody. Dodávateľovi sme jasne komunikovali, že akékoľvek meškanie po 31. októbri bude znamenať sankcie. Máme za to, že pri nastavení správnej koordinácie na strane zhotoviteľa sa termíny dali dodržať," uviedol Peter Bubla.
Zatiaľ taktiež nie je známe, aké zmeny v linkovom vedení električiek nás čakajú po sprevádzkovaní prvej časti zmodernizovanej trate v Karlovej Vsi. "Navrhovaná organizácia dopravy v najbližších obdobiach práve prechádza spracovaním, budeme vás o nej informovať okamžite, ako to bude možné," uviedol Matej Michlík, vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB.
lostrail
Ak tretia a stvrta etapa budu takato anarchia, to by mal magoriat najskor rozsirit Harmincovu (idealne by bolo tak na 4+4 ;-P), lebo to bude koniec. Rovnako by som odporucil zvazit moznost zmeny signalneho planu na krizovatke Stare Grunty x Mlynska Dolina tak, aby bol dlhsi interval volno pre smer priamo a nasledne vlavo od Starych Gruntov. Je to totiz dalsia alternativa k Harmincovej, ako obist rekonstruovany usek. V opacnom smere sa daju vyuzit aj komunikacie v areali VS (PriFUK, MatFyz a FEI STU).
Este na margo "karhania" ludi za presadanie do aut. A co akoze cakali v meste, kde su ludia pomaly 50 rokov masirovani vselijakymi nesplnenymi slubmi o metre, podzemnom vlaku a inych fantazmagoriach, co tu nikdy nebudu, no zatial za cele tie roky tvrda realita ukazuje, ze jedina solidna "alternativna" moznost tu vzdy bolo jedine auto? Uvedomuje si Vallo vobec, kde je mindset vacsiny tunajsich obyvatelov, ked ide o cestovne moznosti? Ako sme zhyckani po rokoch, kedy jedina infrastruktura, do ktorej sa vrazalo, bola ta pre auta, pricom ich jazda a parkovanie po meste sa nikdy nejako vaznejsie neobmedzovali? Ked nejaka "zenuska" dokaze zavolat muzovi, nech po nu pride autom, "lebo prsi", v tom je obsiahnute podla mna vsetko. Lenze aj magistrat mesta, kde ziju takito ludia, si musi pocinat inak, ako magistrat mesta, kde toto uz maju zazehnane a ludia su zvyknuti navytahovat auto pri kazdej malej neprijemnosti.
Ine by bolo robit takuto modernizaciu niekde v Kodani, Viedni, ci Amsterdame. Minimalne kvalitne vybudovana siet cyklotras jednoznacne ukazuje na najlepsiu alternativu v tych mestach, ktorou auto rozhodne nie je. V Bratislave? Dakujem, ale mne je moj zivot mily.
Navyse, mnozstvo bodovych zavad, ktore pri kazdej vacsej akcii ukazuju, ako az hrozostrasne zle su naprojektovane na vyssie intenzity a akou strmou exponencialnou krivkou dokaze narast kongescia pri uzavreti co i len jedneho pruhu, ci zruseni jedneho odbocenia, su tiez specialitou Bratislavy (ale aj Slovenska vseobecne).
Ja som velmi zvedavy, ako sa z tohto Vallo a jeho tim naslovovzatych odbornikov pouci. Z toho, co sa udialo v suvislosti s modernizaciou KV-D radialy od juna az dodnes, je toho straaaaasne vela. Len tychto par drobnosti som si vsimol mojim pololaickym pohladom:
1. Prevziat obstaravanie po predchodcovi bez overenia realizovatelnosti bez zasadnejsich zmien asi nie je uplne super napad.
2. Pri kazdej rekonstrukcii sa daju najst nepredvidatelne veci. Naozaj nie je mozne predvidat, ze vobec nastane nieco nepredvidatelne? Napriklad pri kresleni casoveho harmonogramu a tak... Preverenie stavu inzinierskych sieti vopred by tiez zjavne pomohlo.
3. Naozaj je tazke zrealizovat projekt s tym, ze sa vylepsi aj nieco ine, co je v tesnej blizkosti? Snad sa este dockame.
4. Medzi benefity vodicov DPB by mozno bolo dobre zahrnut aj pravidelne zdravotne prehliadky, medzi nimi najma ocne a psychologicke vysetrenie (aj u vodicov elektriciek).
5. BUS pruh moze byt aj docasny.
6. Obcas treba aktualizovat webove stranky, najma tie, ktore informuju verejnost. Potom by ich mozno nebolo 25, ale dve.
7. V sutaznych podkladoch na pocte strojov a pracovnikov ZALEZI.
8. Pred modernizaciou tohto druhu zvazit najskor vylepsenie blizkej infrastruktury pre ostatnu dopravu, cim by sa zaroven nasledne overila z hladiska odolnosti voci razovemu zahusteniu dopravy.
9. Kontrolovat, neustale komunikovat a operativne upravovat nastavene podmienky a procesy. Jazdy vozidiel MHD pocas vyluky, uroven a dlzku trvania prac, stav a kvalitu osadenia ochrannych a pomocnych zariadeni (dopravne znacenie, docasne priechody, smerove sipky, VDZ a podobne). Hlavne nenechat zhotovitela robit si, co chce v mene "vcasneho a kvalitneho ukoncenia prac".
10. Do uzemia a komunikacii zameranych na zmiernenie dopadu procesu modernizacie zahrnut vyrazne sirsi perimeter, ako len primknutu cestu (spominal som, ze v meste, kde ma skoro kazdy auto, niekto aj viac ako jedno, je treba rozmyslat inak).
11. Netvarit sa, ze hrdzave zvodidla, rozbita cesta, ci prekazky pre chodcov v blizkosti modernizovaneho useku nie su nasim problemom.
12. Namiesto organizacie zbytocnych stretnuti, kde jediny dovod prist by bol zahrat sa na vrhaca paradajok, vcas a presne informovat verejnost pomocou elektronickych kanalov. Pocuvat ich, ze to nemaju, lebo "sa este len ucia" a vzapati zasa niekoho z pospoliteho ludu, ako si na nich vybija svoju frustraciu, to nepovazujem za konstruktivne v nijakom ohlade.
A tak. Nejdem vypisovat, ze by som sa mal odstahovat na samotu 200 km od mesta, lebo to je blbost. Tolko moj vylev, ktory tu konci.