Mesto očakáva, že bez pomoci štátu bude vedieť zvládnuť výpadky tržieb z MHD najviac dva mesiace.
Zatvorené školy, obchody, či práca z domu počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19 spôsobili aj citeľný úbytok cestujúcich v mestskej hromadnej doprave v hlavnom meste. Znížením tržieb od cestujúcich prichádza dopravný podnik o významnú časť svojich príjmov. Na rozdiel od prímestskej dopravy, ktorá už dávnejšie prešla do víkendového režimu prevádzky, bratislavská MHD je zatiaľ prevádzkovaná v prázdninovom režime, až na niekoľko zrušených účelových liniek. Dopravného podniku aj magistrátu Bratislavy sme sa opýtali, aké dopady má a bude mať súčasná situácia na bratislavskú MHD.
DPB hlási pokles tržieb o vyše 90 %
Znížený počet cestujúcich spôsobil podľa Mateja Michlíka z DPB prepad tržieb oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 91 %, pokles počtu cestujúcich je o niečo nižší (cca o 70 %). Hovorca hlavného mesta Peter Bubla doplnil, že po zanalyzovaní údajov je prepad tržieb DPB vo výške 4 mil. €, pričom sa v týchto dňoch tržby limitne blížia nule. Tržby zo služieb MHD pritom predstavujú každoročne takmer 40 % výnosov DPB. V súčasnosti prebiehajú medzi dopravným podnikom a mestom rokovania o možnostiach financovania týchto výpadkov tržieb.
Hlavné mesto tiež predpokladá, že výpadky tržieb dopravného podniku na úrovni 1 až 2 mesiacov je vo finančných možnostiach mesta zvládnuť, no zároveň sa dá očakávať, že výpadky tržieb potrvajú dlhšie. V takom prípade by už pravdepodobne hlavné mesto, ako objednávateľ služieb MHD, potrebovalo pomoc aj od štátu. "Preto bude mesto aj s Dopravným podnikom rokovať s ministerstvom hospodárstva o možnej pomoci priamo pre Dopravný podnik, keďže DPB patrí k 10 najväčším zamestnávateľom v Bratislave (2 800 zamestnancov)," uviedol Peter Bubla.
Doplnené 23.4.: Tabuľka s prepokladanými dopadmi krízy na hospodárenie DPB v mesiacoch marec - jún:
Položka |
Predpokladaný vplyv |
Pôvodný odhad | Vplyv krízy | Upravený odhad |
Výnosy | -81 % | 15 914 580 € | -12 942 225 € | 2 972 355 € |
- tržby | -90 % | 15 184 330 € | -12 230 000 € | 2 954 330 € |
- pokuty | - 100 % | 730 250 € | - 712 225 € | 18 025 € |
Náklady | -13 % | 38 176 410 € | -4 976 723 € | 33 199 688 € |
Vplyv na hospodárenie | 36 % | -22 261 830 € | -7 965 503 € | -30 227 333 € |
Čistý dopad na výsledok hospodárenia DPB sa za prvý polrok odhaduje v náraste o 8 mil. € a v ďalších mesiacoch do konca roka vo výške 2,5 - 3 mil. € mesačne. Celkové dopady pandémie na hospodárenie DPB za rok 2020 sa podľa konzervatívneho modelu odhadujú vo výške 26 mil. €.
Zavádzanie úsporných opatrení
Nepriaznivo na hospodárenie dopravného podniku okrem znížených príjmov od cestujúcich vplývajú aj zavedené preventívne opatrenia na zníženie rizika prenosu choroby vo vozidlách MHD. Dopravný podnik zabezpečuje pravidelnú zvýšenú dezinfekciu všetkých vozidiel a ďalšie neplánované výdavky vynakladá na nákup ochranných a dezinfekčných prostriedkov pre svojich zamestnancov.
"DPB momentálne ako inštitúcia verejnej správy nespadá pod žiadnu zo schém štátnej pomoci a pri súčasne nastavenom modeli financovania nie je schopný bez masívneho prepúšťania pokryť aktuálne výpadky tržieb. Avšak intenzívne zvažuje všetky spôsoby možného zníženia nákladov, pričom niektoré opatrenia už sú v platnosti; medzi inými vypravovanie kratších vozidiel cez víkendy a na nočné linky, či prázdninový režim premávky. Z príčin na strane Zákonníka práce či Kolektívnej zmluvy však vyplývajú určité obmedzenia. O prípadných ďalších prijatých krokoch bude DPB verejnosť a médiá bezprostredne informovať," zosumarizoval realizované úsporné opatrenia Matej Michlík, vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB. Koľko sa týmito úspornými opatreniami ušetrí, však DPB neupresnil.
Doplnené 23.4.: Podľa materiálu na rokovanie mestského zastupiteľstva sú úspory z redukcie výkonov najviac na úrovni 1,3 mil. €. Náklady na dezinfekčné opatrenia sa predpokladajú za prvý polrok vo výške 250 tisíc €.
V súčasnosti je celoplošne zavedený v pracovných dňoch prázdninový režim premávky MHD, pričom postupne boli z dôvodu zatvorenia škôl, automobilky a hraníc dočasne zrušené linky 7 25 26 92 131 184 a 801. Od Veľkej noci sú počas voľných dní nasadené menšie autobusy na linkách 21 29 32 88 91 a 93 (12-metrové namiesto kĺbových), nevypravujú sa najdlhšie 19,5-metrové autobusy a na linke 9 premávajú kĺbové električky namiesto súprav. Celotýždenne boli nasadené menšie vozidlá aj na nočné linky. Vzhľadom na situáciu sa zatiaľ nerealizovalo ani každoročné posilnenie liniek do rekreačných oblastí. Dá sa predpokladať, že v prípade potreby sa pristúpi k ďalším redukciám premávky MHD.
Doplnené: Medzi ďalšie úsporné opatrenia patrí obmedzenie premávky električiek a trolejbusov v pracovných dňoch na víkendový režim od 20. apríla.
Niektoré dopravné projekty sa možno oneskoria
V tomto roku by sa mali realizovať viaceré väčšie projekty z oblasti verejnej dopravy, medzi ktoré patrí pokračujúca modernizácia Karloveskej električkovej radiály, rekonštrukcie električkových tratí v Rači a na Americkom námestí, ale aj nákup nových autobusov. Zatiaľ čo na modernizáciu Karloveskej radiály minister dopravy podpísal na konci marca tohto roka zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z eurofondov, na ďalšie projekty boli financie vyčlenené v rozpočte mesta a DPB. Znížené príjmy mesta i DPB sa s veľkou pravdepodobnosťou premietnu aj do pripravovaných projektov.
"Nakoľko ešte nemáme vyčíslené dopady, nevieme povedať ako sa súčasná situácia dotkne pripravovaných projektov. Aktuálne sa ide bez zmeny s tým, že mesto v spolupráci s DPB sa bude snažiť o minimalizáciu dopadov, nakoľko pripravované projekty opráv sú nevyhnutné pre udržanie prevádzkyschopnosti infraštruktúry. V každom prípade hlavné rozvojové projekty mesta (modernizácie tratí) by nemali byť ovplyvnené. Je riziko, že menšie investície DPB, ako aj obnova vozidlového parku, bude musieť byť posunutá v čase," uviedol hovorca hlavného mesta.
Ako vyplýva z odpovedí magistrátu Bratislavy a dopravného podniku, ako aj z prezentovaných možných scenárov dopadu pandémie na hlavné mesto, čím kratšie potrvajú súčasné obmedzenia, tým je vyššia pravdepodobnosť, že nepríde z dlhodobého hľadiska k vážnejším následkom na mestskú hromadnú dopravu a jej plánovaný rozvoj. V opačnom prípade by bez zásadnej pomoci zo strany štátu muselo mesto značne redukovať svoje funkcie i rozvojové plány.
Doplnené 23.4.: Navrhované riešenia výpadku tržieb DPB
Ako uvádza materiál na rokovanie aprílového MsZ, mesto navrhuje na riešenie okamžitej likvidity DPB zálohovo vyplatiť dopravnému podniku časť ekonomicky oprávnených nákladov za rok 2019 vo výške 5 mil. €. Tieto prostriedky sa preplácajú obvykle až po vykonaní auditu v DPB, ktorý však ešte neprebehol. Odhadovaná výška EON za rok 2019 je vo výške 7 mil. €. Súčasne mesto navrhuje zvýšiť bežný mesačný transfer dopravnému podniku, ktorý bol doteraz vo výške 5,4 mil. € mesačne. Pri súčasnej výške transferu by DPB nemal dostatok prostriedkov na úhradu záväzkov a vyplácanie miezd už v júli. Ďalšie riešenia budú závisieť od výsledkov rokovania mesta a vlády SR o prípadnej štátnej pomoci.
Solider