Skvalitňovanie mestskej hromadnej dopravy bude závisieť aj od dopytu po nej v najbližšej budúcnosti.
Magistrát hlavného mesta plánuje v roku 2021 spustiť nové pravidlá parkovania v hlavnom meste. Vedenie mesta prisľúbilo pred zavedením parkovacej politiky významne skvalitniť MHD tak, aby bola atraktívnou alternatívou k individuálnej automobilovej doprave v Bratislave. Medzi plánovanými zlepšeniami mesto uvádza väčšiu preferenciu vozidiel MHD, zavedenie expresných liniek a obnovu vozidlového parku autobusov. Súčasná kríza spôsobená pandémiou, ktorá má výraznejší dopad na finančné možnosti mesta i dopravného podniku, zrejme spôsobí oneskorenie niektorých zlepšení MHD. Už teraz je známe, že veľký nákup 70 nových autobusov sa s veľkou pravdepodobnosťou presunie do budúceho roka, keďže mestské zastupiteľstvo na aprílovom zasadnutí nateraz škrtlo financie na ich nákup. Magistrátu sme sa preto opýtali, v akom stave je príprava skvalitnenia MHD a či v prípade nezavedenia prezentovaných zlepšení nepríde aj k odloženiu spustenia novej parkovacej politiky.
"Vzhľadom na opatrenia súvisiace s pandémiou budeme vyhodnocovať jej dopady na DPB. V spolupráci s DPB bude mesto sledovať vývoj dopytu po MHD a na základe aktuálnych trendov budú prijímané rozhodnutia v smere k zabezpečeniu dostatočnej obslužnosti a komfortu prepravy," priblížila aktuálne plány mesta Katarína Jánošíkova z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu hlavného mesta.
Parkovacia politika podľa pôvodného harmonogramu
Magistrát hlavného mesta spustil vo februári tohto roka prípravu na obstaranie parkovacieho informačného systému. Samotnú súťaž plánovalo mesto vyhlásiť na začiatku jari, zatiaľ sa tak však nestalo. Napriek tomu mesto očakáva, že nové pravidlá parkovania budú spustené v prvej lokalite na začiatku budúceho roka.
"Čo sa týka systému celomestského parkovania, hlavné mesto pokračuje v príprave parkovacej politiky a verejnej súťaže na dodávku potrebnej technológie. Harmonogram spustenia parkovacej politiky je zatiaľ bez zmeny. Samozrejme, vyhodnocujeme dopady aktuálnej koronakrízy. Záujmom mesta je, aby sa dodržal termín začiatok roka 2021, kedy by sme chceli spustiť pilotnú lokalitu v rámci celomestského systému a postupne integrovať pripravované alebo prebiehajúce pilotné parkovacie projekty v mestských častiach," spresnila Katarína Jánošíková.
Prehodnocovanie buspruhov
V rámci preferencie MHD prisľúbilo vedenie mesta zrealizovať do zavedenia parkovacej politiky 22 km nových buspruhov. V minulom roku prišlo k vytvoreniu viacerých vyhradených pruhov pre hromadnú dopravu v okrajových častiach mesta (Vrakuňa, Vajnory) a tiež aj v širšom centre mesta (Záhradnícka, Štefánikova). Tieto buspruhy sa po skúšobnej prevádzke ukázali ako prínosné, preto bolo schválené ich trvalé ponechanie.
"Hlavné mesto v spolupráci s DPB pripravilo materiál na vyhodnotenie BUS pruhov, ktoré boli zo strany Krajského dopravného inšpektorátu schválené dočasne (s obmedzenou platnosťou) a výsledok tejto analýzy predstavilo zástupcom krajského dopravného inšpektorátu, ktorý po ich zanalyzovaní súhlasil s ponechaním predmetných BUS pruhov v trvalom stave, nakoľko sa preukázala ich opodstatnenosť a z hľadiska individuálnej dopravy nedošlo k výraznému zhoršeniu situácie v súvislosti s dopravnými obmedzeniami vyvolanými zavedením príslušných BUS pruhov. Prínos BUS pruhov naďalej priebežne vyhodnocujeme," priblížil magistrát hlavného mesta.
Od magistrátu sme tiež chceli vedieť, či sa bude v zriaďovaní nových buspruhov pokračovať a v ktorých lokalitách ich môžeme v tomto roku očakávať. "V roku 2020 budú pripravené a realizované ďalšie BUS pruhy. Zoznam a ich lokality sa budú v aktuálnom období prehodnocovať," stručne uviedla Katarína Jánošíková.
Preferencia MHD na križovatkách
Zrýchliť vozidlá mestskej hromadnej dopravy má aj zavedenie preferencie na viacerých križovatkách. Mesto v minulom roku uviedlo, že táto preferencia bude zavedená na 39 križovatkách. V apríli 2020 hlavné mesto vyhlásilo súťaž na obstaranie zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu prvých 11 križovatiek a riadených priechodov v Petržalke. Po vypracovaní projektovej dokumentácie bude nasledovať výber zhotoviteľa modernizácie. V rámci modernizácie križovatiek mesto požaduje aj podporu preferencie vozidiel MHD prostredníctvo rádiovej siete TETRA.
Modernizáciou prejdú v prvej fáze tieto križovatky, resp. svetelne riadené priechody pre chodcov:
- Panónska cesta - Carrefour
- Panónska cesta - Bratská
- Osuského - Starohájska
- Osuského - Hrobákova
- Bosákova - Šustekova
- Furdekova - Šustekova
- Bratská - Jiráskova - Pajštúnska
- Bratská - OC TERNO
- Budatínska - hypermarket Tesco
- Panónska cesta - Ševčenkova
- Panónska cesta - ŽST Petržalka
Ako teda vidno, kríza spôsobená pandémiou Covid-19 bude mať dopad aj na plánované skvalitňovanie MHD. Zatiaľ však ešte nie je možné úplne presne odhadnúť, ako sa bude situácia vyvíjať v najbližších mesiacoch, ani aké budú budúce nároky na MHD.
S499.1023