Dočasná nedostupnosť regionálnych cestovných poriadkov

Chaotická situácia v regionálnej autobusovej doprave pretrváva naďalej, riešenie je v nedohľadne.

Vzhľadom na mnohé úpravy a aktualizácie cestovných poriadkov regionálnych liniek nie sú od 29. novembra 2021 na stránkach imhd.sk dočasne dostupné aktuálne cestovné poriadky týchto liniek, rovnako ani vyhľadávač spojení pre regionálne autobusy. Každý deň zmenené cestovné poriadky sú k dispozícii na stránke dopravcu. Cestujúci môžu aktuálne informácie o premávke regionálnych autobusov tiež získať v pracovnej dobe na infolinkách IDS BK +421 948 102 102 a Arriva +421 915 733 733.

Situácia s nevypravovaním regionálnych autobusových spojov IDS BK sa ani v treťom týždni, kedy dopravu zabezpečuje spoločnosť Arriva Mobility Solutions, výraznejšie nezlepšila. Do nedostatku vodičov najnovšie zasiahla aj pandémia koronavírusovej choroby, kvôli ktorej sú chýbajú ďalší vodiči autobusov. Pôvodne ohlásené plánované výpadky spojov pre dni 29. a 30. novembra boli na úrovni 32 % oproti cestovným poriadkom, ktoré mali platiť pôvodne. Každý deň pritom nepremávajú na jednotlivých linkách spravidla iné spoje, čo len zvyšuje neprehľadnosť celej situácie. Cestujúci sa zároveň opakovane stretávajú aj s nevypravovaním spojov, ktoré vypravené mali byť. Niektoré spoje na vybraných linkách dopravca bez upozornenia zabezpečuje aj prostredníctvom iných mikrobusových dopravcov, pričom o podmienkach prepravy týmito vozidlami neinformuje.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) dal dopravcovi čas do piatka 26. novembra na citeľné zlepšenie situácie s nevypravovaním spojov. Po uplynutí tohto termínu BSK oznámil, že dopravcom pripravené zlepšenie bude počas najbližších dní analyzovať. O ďalšom postupe by mala župa verejnosť informovať v priebehu tohto týždňa.

Niektoré obce od minulého týždňa zabezpečujú vo vlastnej réžii niekoľko spojov pre svojich obyvateľov prostredníctvom súkromných dopravcov. Malé Leváre zabezpečujú ranné spoje k železničnej stanici vo Veľkých Levároch, resp. k základnej škole. Chorvátsky Grob zabezpečil ráno a popoludní minibus na bratislavské Zlaté piesky, odkiaľ už premáva MHD. Podobne aj Ivanka pri Dunaji zabezpečila bezplatné spoje na Zlaté piesky.

Aktualizácia: BSK iba skonštatoval, že situácia sa od 15. novembra výraznejšie nezlepšila. Podľa župana do úvahy pripadajú tri scenáre riešenia situácie - zabezpečenie časti spojov formou subdodávky pre Arrivu (rokovania ešte iba prebiehajú, výsledok sa očakáva v najbližších dňoch), pokračovanie súčasného pomalého tempa zvyšovania spojov a posledným riešením je vypovedanie zmluvy s Arrivou, ku ktorému kraj zrejme nepristúpi, keďže zabezpečenie náhradného dopravcu by trvalo mesiace.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #95:
Tak zas nie po celom Anglicku, skôr dolu okolo Bristolu, Somerset, Wilshire. Že aké šťastie 😃
Reakcia na: TeBeCe #96:
A fakt! Jazdiť bude len medzi 14. a 19. hodinou. 🙃
Reakcia na: TeBeCe #96:
Vypočuli sťažnosti cestujúcich ktorí chceli aby 640 jazdila po 13tej 😂
Reakcia na: Joyki #75:
Tak zajtra pre zmenu bude 640 premavat az po 13. hodine, aby sa to asi vykompenzovalo 😁
Reakcia na: integrácia #93:
To by ma zaujímalo ako sa dá aktívne cestovať verejnou dopravou po Anglicku a nezakopnúť o Arrivu 🙂 Lebo ten footprint tam majú obrovský. Už len v Londýne sú druhý najväčší autobusový dopravca po Go-Ahead.
Reakcia na: irizar #89:
Kvôli potenciálnemu exodusu vodičov od Arrivy. Ono to bude ťažké keď budú paralelne jazdiť dvaja dopravcovia za úplne odlišných podmienok. Lebo zas predpokladám že SL neskopíruje ponuku Arrivy, to by k nim tí vodiči asi tiež nešli.
Reakcia na: hroch #91:
Asi ju nikto nechcel, ani sa nedivím. Ja inak v Anglicku na dovolenkách s obľubou jazdím verejnými busmi štýlom cesta je cieľ, našťastie sa mi o Arrivu nepodarilo zakopnúť, tie spoločnosti jazdili ako hodinky.
Aj mi napadlo, že ak by sa tu teoreticky vyskytol nejaký dobrodružný cudzinec, tak sa z Arrivy aj zmyší.
Kolega vravel, že tu mal priateľov, čo žijú 25 rokov v USA, došli teraz na rodnú hrudu na chvíľu, v živote o Arrive nechyrovali, až teraz ju spoznali na vlastnej koži. Niet nad dobré meno.
Reakcia na: hroch #90:
Po pár týždňoch budú aj vodiči vedieť porovnať prácu v Arrive a v SL (podľa nového, nie doterajšieho fungovania) a celá situácia bude jasnejšia.
Reakcia na: hroch #88:
Inac, podla Wikipedie chceli DB este v roku 2019 Arrivu predat, len to potom zamrzlo...
Reakcia na: irizar #89:
Ja si tiez nemyslim, ze to bude koniec. Podla mna sa na planoch s Ukrajincami a Uzbekmi nic nemeni, len nebudu pod takym tlakom, lebo to docasne vykryju subdodavkou. A ak sa doprava naozaj rozbehne normalne, po par tyzdnoch uz nebudu u beznej verejnosti za debilov a nebude ich furt niekto riesit v tlaci, takze budu moct nabor vodicov robit vo vacsej tichosti a klude. Budeme ich ohovarat uz len my tu 🙂
Reakcia na: 810zssk #83:
Preco by pustenie nejakych 20-25 percent subdodavok SL malo znamenat koniec Arrivy? Nanajvys to (snad) bude znamenat koniec celeho tohto bordelu...
Reakcia na: integrácia #86:
Prave som si chvilu googlil, aby som si potvrdil podozrenie. Arriva je sice dcerska spolocnost DB, ale je to anglicka firma. A Anglicania zas nie su slavni ani poriadkom, ani presnostou. Pamatam si, ze ked som zil chvilu v Britanii, v novinach bola neustale nejaka staznost na Arrivu, ktora tam prevadzkuje dopravu vo viacerych krajoch. Myslel som si, ze to je tym, ze Briti sa stazuju na vsetko a vzdy. Ale menim nazor...
Reakcia na: Valec #85:
Necakam. Ale cakam, ze ked sa povie, ze sa to vyriesilo a vsetko bude fajn, povie sa aj odkedy. To je klucova informacia. Ludom moze byt sumafuk, kto bude jazdit, potrebuju vediet, od ktoreho datumu sa budu moct spolahnut na cestovny poriadok. Aspon teda ja ako cestujuci by som to tak bral.
Reakcia na: 810zssk #83:
Ja už dlhšie rozmýšľam nad mentálnym svetom Arrivy. Nezvládam ani MHD v malom meste, ale vtrepem sa do megazákazky, nemám skúsenosti, zdroje, však nejako bude, objednávateľa tiež nejako ošálim, cestujúcich mám v paži.
Ma pobavila veta v článku tuším od Šnídla, že tento prieser môže mať reputačný problém aj pre materskú spoločnosť Deutsche Bahn, ak by sa Arriva chcela uchádzať o zákazky ešte niekde aj v iných európskych krajinách. Ja neviem, o akej reputácii sa hovorí, však Arriva kam šliapne, tam tráva nerastie. A dosť ma prekvapuje, že Nemci s ich povestnou Ordentlichkeit a Pünktlichkeit majú takúto bordelársku dcéru - a nič. Však to je ostuda na kvadrát. Ja si predstavujem, že Arriva musí byť dcéra nejakej odnože DB z exDéDéeR, inak si to neviem vysvetliť 😛
Reakcia na: integrácia #80:
Tak ale hádam nečakáš, že na konci každého rokovacieho dňa zverejnia informáciu, o čom sa rokovalo, na čom sa (ne)dohodli a čo zostalo na rokovania na ďalší deň. Takto to nefunguje nikde a pri ničom. Župa síce priamo na týchto rokovaniach zástupcu nemala, ale priebežné informácie dostávala a pracovala s nimi.
Avšak pre ľudí je dôležitý výsledok (ten sa ale pri takejto veľkej veci nedá dosiahnuť za deň), takže nejaká informácia mohla ísť von až v čase, kedy už bolo niečo definitívne.
Reakcia na: integrácia #82:
Ale teda ziadna konkretna info od Drobu. Snad Arriva a/alebo SL daju nejaky konkretnejsi termin. #snivajme
Reakcia na: integrácia #82:
Veľmi zlá správa a pravdepodobne definitívny koniec Arrivy (čo by zas bola veľmi dobrá správa).
FB J. Drobu:
INICIATÍVA ŽUPY PRINIESLA ÚSPECH. DOPRAVCOVIA ARRIVA A SLOVAK LINES SA DOHODLI NA SPOLUPRÁCI FORMOU SUBDODÁVKY.
Pre všetkých cestujúcich obyvateľov kraja mám dobrú správu. Spoločnosti Arriva a Slovak Lines sa dohodli na spolupráci, vďaka ktorej vo veľmi krátkom čase dôjde k plnému obnoveniu prímestskej autobusovej dopravy. Veľmi sa teším, že naša iniciatíva dostať za jeden rokovací stôl nového a predchádzajúceho dopravcu, viedla k úspešnému záveru. Arriva naďalej zostáva dopravcom poskytujúcim služby pre samosprávny kraj. Slovak Lines bude formou subdodávky poskytovať svoje kapacity na vybraných linkách.
Ďakujem všetkým za trpezlivosť. Máme za sebou tri týždne krízového manažmentu v plnom nasadení kolegov z nášho úradu a Bratislavskej integrovanej dopravy. Ukázali sme, že aj najťažšie problémy sa dajú vyriešiť.
Reakcia na: Valec #79:
to všetko povedal Droba na utorňajšej tlačovke, že to len sprostredkovali a čakajú, či a ako sa dohodnú
verejnosť nemá iné oficiálne informácie, ak im do toho vstupuje kraj neofiko, je v princípe možné, ale má biedne páky na to, aby sa práve tieto dve strany dohodli
kraj má páky na Arrivu, ale očividne má priam koprivku ich použiť
Reakcia na: Joyki #75:
Ty si súčasťou rokovacieho tímu jednej, druhej alebo tretej strany, že máš tú vedomosť, kto s kým a čo (ne)komunikuje?
budú zatvorené školy okrem 1-4 nebude ani taký dopyt 😁
Reakcia na: Joyki #75:
Všetko sa dozvieme v pravý čas. 😊
Reakcia na: Joyki #75:
A čo viac od neho chceš? Nestačí ti, že ho to veľmi hnevá? Vieš ako tým škodí svojmu zdraviu? Je to veľký krok a gesto od neho!
Reakcia na: hroch #72:
Spomínalo sa, že v piatok sa dozvieme výsledok rokovaní Arrivy a SL, ale kraj do toho vôbec nevstupuje, čiže nerieši nič - ani subdodávku, ani nátlak, nič.
640 už tretí deň premáva len do 13. hodiny, napriek tomu, že Drobu vraj veľmi hnevajú zrušené školské spoje.
Reakcia na: hroch #72:
Neruš, čakáme na Godota.
Inac, Droba tu tlacovku v utorok povazuje za riesenie? Deal done, hotovo? Ci aky ma BSK teraz akoze plan?
Reakcia na: integrácia #70:
fajn, že čítajú diskusie :-)))
toto je inak čistá tragédia, že henten amatérsky občasný dopravca nevie ani vo štvrtok poobede zverejniť CP na piatok, aby sme vedeli aspoň cirka, ako (ne)pocestujeme domov na víkend
Reakcia na: hroch #67:
Neviem či oficiálny CP má pri súčasnej náhodnej výprave akúkoľvek relevanciu, takže je to v podstate jedno.
Reakcia na: hroch #67:
Čiže oproti súčasnej situácii, kedy nikto nevie, čo kedy a kam (a či vôbec) ide, to bude absolútny rozdiel 🙂
Co ma inac bavi, je, ze do tohto chaosu ma este 13.12. vstupit planovana zmena CP. A to uz nik nebude vediet co kedy kam ide.
Reakcia na: 810zssk #56:
existuje jeden veľmi konkrétny príklad ktorý ma napadol, kedy sa cestovné predplatné (mesačné) dokáže prinajlepšom iba dotiahnuť na cenu nepredplatného cestovného SAD DS. Bavíme sa ale o využívaní autobusovej dopravy na cestovanie z a do práce, t. j. 20-22 pracovných dní v mesiaci, t. j. 40-44 jázd.
Reakcia na: Ike #64:
Bohužiaľ sa nedá nesúhlasiť 😞
Reakcia na: 810zssk #59:
K poslednému odseku:

Keď som robil vo verejnej správe, mali sme mizernú IT podporu. Môj PC mal 2 GB RAM a pamäťové prostriedky boli 15 minút po boote na úrovni 90 % kapacity, sekal mi Outlook, písať mail bola úplná radosť. V roku 2015 mi pracovník IT oddelenia nerozumel, keď som spomínal slová ako cloud a dokovacia stanica. Bol som úplne rozčarovaný, riešil som to aj doma, no a potom som došiel k zaujímavej konklúzii. Ktorý šikovný absolvent FIIT alebo FEI so znalosťou angličtiny a schopnosťou programovať machine learning by išiel robiť do verejnej správy za taký plat s takým predpokladom kariérneho rastu (maximálne vedúci oddelenia)? Je očividné, že tu robili tí menej kvalitní ľudia, ktorí sú na to odkázaní.

S tými vodičmi to je IMHO podobne. Šikovný mladý Uzbek, ktorý má inteligenciu na naučenie sa svetového jazyka (nehovorím lokálneho), určite nepotrebuje ísť na Slovensko. A pri tom lokálnom jazyku treba zvážiť jeho náročnosť a perspektívu - tu si priznajme, že slovenčinu by sa išiel učiť len šialenec.

Tým nechcem povedať, že nepoznám cudzincov. Najbližší obýva byt podomnou. Ale to sú ľudia, ktorí majú na Slovensko "iracionálne" väzby (väčšinou rodinné) a sú dobre zarábajúci. Preto aj väčšina cudzincov sú Srbi alebo Ukrajinci, pretože Srb, ktorý nemá intelekt na naučenie sa cudzieho jazyka tu v pohode prežije a na svoju kvalifikáciu zarába lepšie ako v Srbsku. Ale akonáhle Srb vie cudzí jazyk, môže Slovensko okašľať. To je realita.

My sme taký sendvičový štát. Aj by sme lacnú (a kvalitnú) pracovnú silu potrebovali, aj sme pre ňu brutálne neatraktívni.
Reakcia na: 3pa3ck3 #62:
To nie je riesenie. To je len odklad.
Časť problému za Arrivu a BSK vyriešil RÚVZ 😉
https://dennikn.sk/minuta/2632725/?ref=pop
Reakcia na: si #60:
Tebou menované profesie, okrem športovcov, sú platené komerčne. Čiže tie firmy vedia že ak chcú kvalitných ľudí, musia ich zaplatiť, čo verejnej správe celkom uniká.
Reakcia na: 810zssk #59:
"O čo sa bojím je kvalita služby. Ak ideš po cene, ti ľudia tomu budú zodpovedať. Ako už bolo spomenuté, kvalitnejší si môžu vybrať Nemecko či Nórsko. Mne by sa páčil svet kde vodičov platíme kráľovsky a môžeme si vyberať tých najlepších. Ale platí čo som písal v prvom odstavci. "

ja by som zacal co sa odmenovania tyka v prvom rade ucitelmi (vzdelanie), lekarmi+zdravotnickym personalom (zdravie) a vedcami (nove veci)... blbe ale je, ze v "demokratickej" spolocnosti su omnoho lepsie hodnoteni vseliaki zabavaci, moderatori, sportovci, politici a pod. ktori v tom lepsom pripade (zaciatok zoznamu) aspon v zasade neskodia; avsak z dlhodobeho hladiska do systemu neprinasaju nic co by ho zlepsovalo....
(a tak trosku OT - aj sucasny pruser so zaplnenim nemocnic je tak trosku obrazom tohto - miesto toho aby sa zdravotnikom zlepsilo odmenovanie a pracovne podmienky, tak miesto toho sa vymyslaju vseliake loterie a podobne obskurnosti....)
Reakcia na: johnnyjanko #58:
Súhlasím s tebou. Ale spoločenská situácia je taká že ak by si chcel zvýšiť cestovné (alebo dane) aby si tie náklady pokryl, ľudia jednoducho nebudú súhlasiť.

Ono to nie je žiadne špecifikum Slovenska, v západnej Európe sa toto deje už desaťročia. Bola len otázka času kedy to dorazí k nám. Dá sa na to pozerať aj pozitívne skrz to že ľudia u nás už nemusia brať akýkoľvek posledný job.

O čo sa bojím je kvalita služby. Ak ideš po cene, ti ľudia tomu budú zodpovedať. Ako už bolo spomenuté, kvalitnejší si môžu vybrať Nemecko či Nórsko. Mne by sa páčil svet kde vodičov platíme kráľovsky a môžeme si vyberať tých najlepších. Ale platí čo som písal v prvom odstavci.
Reakcia na: 810zssk #48:
To si pekne napísal. Dôvodom nízkeho záujmu je kombinácia zlého platu a zlých pracovných podmienok. ZSSK detto. Zdravotníctvo detto. Dokonca niektoré zlepšenia pracovných podmienok by ani nevyžadovali nejaké zásadné investície, stačilo by sa nesprávať k zamestnancom ako k odpadu (a potom vyplakávať, že sa žiadni nehrnú).

A priori nemám nič proti Uzbekom za volantom, ale nerieši sa tým tento principiálny problém. Namiesto toho, aby sme zlepšili podmienky, radšej ideme importovať ešte väčších chudákov, ktorí tie podmienky strpia, len aby mohli mesačne poslať nejaké peniažky domov.
Reakcia na: hroch #49:
Osobne si myslím, že k automatizácii sa (oveľa) skôr dostane dráhová (koľajová) doprava, než cestná... Len to by sa u nás nesmeli škrtať investície do infra na železnici a zároveň nastaviť procesy tak, aby sa míňali efektívne.

(Síce sme už jemne mimo témy, ale považoval som to potrebné poznamenať. 🙂 )
Reakcia na: Minko #55:
Cestovné neurčuje dopravca.

IDS BK má inú tarifnú štruktúru. Ponúka výhodné PCL, s ktorými je lacnejší ako SAD DS, ale kompenzované to je vyššími cenami jednorazových lístkov.
Reakcia na: N/A #33:
na dunajskostredsku je dosť veľa ľudí čo pindá na Arrivu za ich nepripravenosť na začiatok ale väčšina z nich ako plus vyzdvihne- aspoň nie sú tak drahí ako SL. mne nejde do hlavy, ako to tá SAD DS robí, že dokáže vyjazdiť tú istú trasu ako SL pri takmer polovičnom cestovnom. bavíme sa do DS, ktoré nie je od BA až tak vzdialené a platy tam už zďaleka nebývajú tak podstatne nižšie oproti BA ako kedysi. a pritom má aj vozový park na úrovni.
Reakcia na: 810zssk #53:
Súhlasím, že z dlhodobého hľadiska to bez pochýb je tlak na Arrivu. Ja som to myslel tak, že to, že za DNES Arriva dostane pokutu ma DNES domov nedostane (Ale po Novom roku snáď áno...)
Reakcia na: lucky89 #52:
"fakt, že Arriva dostane pokutu možno pár jedincov zahreje pri srdci, ale do roboty/školy/... to nikoho nedostane"

Dostane. Arriva je firma, jej jediným cieľom je generovať zisk. Pokiaľ BSK bude pozerať do blba a tolerovať to čo predvádza a chystá sa predvádzať, Arriva nemá reálne dôvod nič zlepšovať. Až keď to na ňu bude mať finančný dopad, bude mať poriadnu motiváciu sa do toho zahryznúť.

Sme v situácii kedy jediné riešenie je hodiť po probléme peniaze a vodičom dať lepšie podmienky (či už sú to platy, sociálky, alebo čokoľvek iné). Dnes je to pre Arrivu nevýhodné, lebo nevypravené spoje ich stoja menej ako keby ich mali vypraviť za cenu nákladov navyše. Ak BSK začne uplatňovať sankcie v plnej výške, nie len za nevypravené spoje, pre Arrivu bude lacnejšie zaplatiť poriadne vodičov (aj za cenu stratovej prevádzky) než platiť tie pokuty.

Pri pokute 30 tisíc denne hovoríme o 900 tisícoch mesačne. Pri 400 vodičoch platí že ak by na každého vodiča Arriva mesačne minula o tisíc eur viac ako dnes, stále by to bola o viac ako polovicu menšia strata než platenie pokút.

BSK musí čo najskôr Arrive ukázať že tento bordel ju bude finančne bolieť a zabezpečenie prevádzky aj za cenu extra nákladov je pre ňu výhodné. Prečo to stále nerobí je mimo moje chápanie.
Reakcia na: M@trixX #39:
Ani ja nie som právnik a taktiež súhlasím s tým, že fakt, že Arriva dostane pokutu možno pár jedincov zahreje pri srdci, ale do roboty/školy/... to nikoho nedostane. Ja som sa len snažil nájsť „logiku“ toho, prečo to doteraz nebolo urobené... Lebo toto je naozaj fail.

Ale podľa mňa ešte väčší fail demonštruje môj „zážitok“ z noci pondelok/utorok. Keďže som kvôli (ne)jazdiacim busom musel odísť z práce skôr, tak som v pondelok večer dorábal veci do práce. Pred spaním (22:30-23:00) som pozrel CP na utorok, boli rovnaké ako cez deň. Na druhý deň som šiel so susedou v aute, keď tu zrazu obchádzame v Malinove na zastávke autobus. V robote pozerám CP na utorok a linky 720 ale aj 610 boli pomenené. Cestujúci už nemá ani tú istotu, že keď si o jedenástej večer (!) pozrie CP, tak nevie ako to na druhý deň (ne)pôjde... To si akože fakt treba dať o polnoci (alebo kedy to aktualizujú) budík? Ja by som im tie spoje ako odjazdené skrátka neuznal, lebo tým pôjde len niekto, kto sa zo zúfalstva/náhody postaví na zastávku. Cestujúci, ktorí si večer pozrú CP nemajú ako vedieť, že sa „súdruhovia v Arrive“ rozhodnú, že ten spoj nakoniec (ne)pôjde...
Reakcia na: hroch #49:
Určite. V doprave objektívne nič automatizácii nebráni, len sa tam technologicky musíme dostať a už nie sme ďaleko. Otázka nie je "či", ale "kedy" 🙂

Napokon, nejaké prvé autonómne autobusy už aj jazdia. V lete som sa aj odviezol 🙂
Reakcia na: 810zssk #48:
A teda celkovo doprava je sektor, ktory krici nutnostou automatizacie. Teraz mozno sci-fi, ale podla mna v relativne dohladnej dobe budeme vidat na cestach autonomne autobusy. BSK by tuto buducnost potreboval uz teraz 🙂
Reakcia na: N/A #38:
Tento sen o tom že keď znížime vek na 21 rokov tak mladí sa pohrnú robiť super atraktívnu robotu vodiča autobusu ma neprestáva fascinovať.

Mladí to nerobia preto, že to je hrozná práca a viac peňazí dostanú za oveľa jednoduchšie činnosti. Ešte tie dva-tri veľké DP na Slovensku sú ok, ale pozri sa do akejkoľvek SADky. Plesnivé nocovne, močenie o koleso, organizácia pracovného času taká aká je, neplatené prestoje, mentalita nadriadených ani nehovorím... Sorryjako, ale civilizačne sme sa niekam ako ľudstvo posunuli a SADky toto vôbec nereflektujú. Podľa mňa je toto väčší problém ako samotný plat. Ponúkajú podmienky ako v kasárňach za socíku a potom vymýšľajú výhovorky prečo k nim ľudia narodení v 21. storočí a zvyknutí na nejaký civilizačný štandard nechcú ísť robiť.

Vek vôbec nie je problém. Kto by na ten autobus chcel ísť robiť tam proste prejde v 24. Problém je že za týchto podmienok to proste ľudia robiť nechcú. Tak buď tie podmienky zlepšíme (čo bude stáť peniaze), alebo si nájdeme menej náročných ľudí.
Reakcia na: Jezo #37:
Aj Severná Kórea vysiela zamestnancov na stavby do EÚ 🙂 Najbližšie ku nám do Poľska. Inšpirácia pre Arrivu?
Reakcia na: Viko #44:
Politicka vola na zavedenie cohokolvek sa vo vacsine pripadov neopiera o realne potreby a problemy beznych obcanov. Obzvlast v nasej mladej demokracii.
Reakcia na: Viko #40:
Pri nástupe do autobusu nikto nerieši koľko má vodič rokov, keďže tam asi sedí, tak je oprávnený ho viezť, jediné čo by asi vyrušilo aj mňa, je dieťa za volantom (už aj to som zažil u nás). Poznám viacerých vodičov z generácie z čias 21 rokov na D a sú to zodpovední a dobrí šoféri.
Reakcia na: Andy #43:
A preto tu cudzinci pracovať môžu, ale vek 21 rokov stále nenašiel dostatok vôle na znovuzavedenie, hej?
Reakcia na: Viko #40:
Som presvedčený, že priemerného človeka na Slovensku chytí panika skôr pri predstave, že ho vedzie cudzinec, než 21-ročný vodič.
BTW Dopravca Arriva Trnava zastavil oddnes do odvolania autobusy na viacerých linkách v regióne Trnavy, Hlohovca a Piešťan. Zdôvodnil to zhoršujúcou sa pandemickou situáciou a nedostatočným počtom vodičov, ktorí sú schopní vykonávať prácu. Aby v TT nezavideli.
Reakcia na: Viko #40:
Toto je žiaľ veľmi reálna východisková pozícia. Ale tak 5 € mesačne na dieťa vytrhne každú rodinu z biedy, alebo nie?
Reakcia na: N/A #38:
Ľudia nechcú platiť viac za lístok. Ľudia jačia panikou pri predstave, že že by ich mal voziť 21-ročný vodič. Vláda ide samospráve škrtiť kohútiky, aby jej pseudoreformy akoženeboli deficitné.
Aké riešenie to teda navrhuješ? Hrdo odmientuť cudzincov a okresať verejnú dopravu o polovicu?
Reakcia na: lucky89 #27:
Necital som tu zmluvu, ani nie som pravnik, takze neviem. Je to zrovna z tych veci, ktore by som cakal, ze sa za cely ten cas na VUC zanalyzuju, na co presne maju pravo alebo ci sa tam najde nejaka diera. A este aj keby nemohli pytat pokutu, furt si myslim, ze by prednejsia mala byt ako-tak funkcna doprava nez smiesnych par tisic na pokutach (a to sa tu uz tiez spominalo, ze by sa dalo najst x dalsich veci mimo neodjazdene spoje, za ktore by stale pokuty pytat mohli).
Reakcia na: 810zssk #35:
Ani mňa nezaujíma miesto jeho narodenia, ale nepáči sa mi trend, ktorým sa práca vodiča autobusu v našom prostredí uberá. Nalejme si čistého vína, zaškolenie a výučba Uzbeka bude trvať dosť dlho, kým bude mať aspoň základnú úroveň slovenčiny, aby dokázal fungovať v našich podmienkach. Nehovoriac ešte o cestujúcich smer Somorja a Záhorí, ktorí majú často silné dialekty, ktoré vodič z Uzbekistanu nemusí pochopiť, čo nehovorím že je jeho chyba. Mňa v skratke hnevá podstata veci, že nevieme adekvátne osloviť našich vodičov autobusov a chodia do zahraničia, taktiež dlhodobo tvrdím, že zníženie veku vodiča autobusu na 21 rokov ako bolo v minulosti by dokázalo nasýtiť trh, kedy sa mladý vodič rozhoduje medzi C/D a nemá na výber, ale musí ísť na nákladnú dopravu, keďže autobusová je pred ním ešte 3 roky.
Reakcia na: 810zssk #28:
Teraz ako tak rozmyslam, tak ma ten Uzbekistan vcelku prekvapuje vzhladom na to aky je uzavrety. Ale zas vysielat pracovnikov aby posielali domov peniaze je vseobecne prospesne.
Ale napriklad mam velmi dobru skusenost s Tadzickymi marsutkarmi, ktorych sme asi 10 sttretli na cestach pri jednom jazere kde boli oslavovat cosi. Ponukli, naliali (vodka brzdena tusim smotanou - ucinne), aj GAZika skontrolovali ci je v poriadku... A ano, jazdia divokejsie, ale na druhu stranu v podmienkach ake sa s nudnou europou nedaju porovnat.
Trocha to odľahčím (lebo je to "zaujímavé" video - oplatí sa pozrieť)
https://www.youtube.com/watch?v=2WP5HfRt2Us
😃
Reakcia na: N/A #32:
Sorryjako, ale píšeš to ako keby sa ľudia nedokázali učiť iné jazyky. Slováci tiež jazdia v krajinách kde sa nehovorí po slovensky - proste sa naučia miestny jazyk a ide sa na to.

Import ľudí na nekvalifikovanú prácu je štandardná praktika vo vyspelom svete. Rovnako takto robia Slováci na západ od nás. Druhá možnosť je za tú nekvalifikovanú prácu zdvihnúť mzdy a iné podmienky tak aby bola atraktívna pre miestnych. Otázka je či si ochotný platiť napr. dvojnásobne cestovné. Ja by som bol za, ale väčšina ľudí asi nie.

Primárne ma však zaujíma kvalita vodiča a nie za ktorou čiarou na mape sa narodil.
Reakcia na: Joyki #29:
1. "Nevie trasu" - To nevie (skoro) žiaden začínajúci vodič. Málokto do tej práce nastupuje s dokonalou znalosťou celého BSK.
2. "nevie narábať s emtrestom" - Opäť, platí pre každého nového vodiča. Od toho sú školenia - ak ich Arriva nerobí v dostatočnej kvalite, tak tento problém bude existovať u úplne každého vodiča, aj existujúcich, keďže sa má meniť spôsob odbavenia. Riešenie sú sankcie od BSK za porušovanie štandardu a to by Arrivu malo motivovať si to dať na poriadok.
3. "nevie po slovensky" - Naučí sa. Samozrejme že predtým by do premávky ísť nemal a ak to tak Arriva bude riešiť, bude to problém. Ale to nie je problém s vodičmi z Uzbekistanu, ale s Arrivou.
4. "iné vodičské návyky" - To dúfam, lebo to čo občas predvádzali vodiči SL žiadna sláva nebola.

Ak môžu vodiči zo Slovenska voziť ľudí po celej Európe, nevidím dôvod aby vodiči z iných štátov nemohli voziť ľudí na Slovensku.
Reakcia na: Minko #30:
Áno, ale fungovalo. Hovorme si čo chceme, ale maslo na hlave má Arriva, ktorá podľa p. Drobu tvrdila pár dní pred spustením, že je pripravená na prevádzku, že má vodičov aj autobusy a že všetko je ok. Na toto sa dá povedať jedine to, že Arriva vedome klamala a klamala, nech to je ako je, je to proste tak. Zámerne klamala, aby si udržala svoju zákazku a nevzniklo pohoršenie ešte pred spustením.
Reakcia na: 810zssk #28:
Jazyková bariéra, neznalosť prostredia, sociálno-kultúrne rozdiely, rozdielna cestná premávka. Ukrajinčina a slovenčina sú ešte relatívne v pohode a rýchlo naučiteľné jazyky, keďže pochádzajú z jednej jazykovej rodiny, ale uzbečtina je už riadne vzdialená od slovenčiny. Predstav si, že sa v autobuse niečo udeje a bude to treba pohotovo riešiť a vodič autobusu je zodpovedný za zverené vozidlo aj za cestujúcich na palube. Nech sa to komu nepáči koľko chce, ale kľudne to tu môžu voziť aj vodiči z Ghany, Ugandy, Nového Zélandu alebo Mexika. 😐 Jedným slovom si pochovávame svojich, ale ok, veď táto globalizácia je hit a nemôžeme na to nič hovoriť, že? + by ma zaujímalo, ako Arriva prišla na to, že práve Uzbekistan nasýti potreby pracovného trhu na pracovnej pozícii vodič autobusu. Uzbekistan už nie je tak za rohom.
Reakcia na: 810zssk #28:
Vzhľadom na HDP per capita minimálne dve veci, ktoré spolu vytvárajú negativum:
a) znižovanie ceny práce na pracovnom trhu
b) Slovensko bude pre neho vysoko pravdepodobné len prestupná stanica a keď bude šanca, pôjde do lepšej krajiny.

Sam o sebe by ani jeden bod nevadil, ich kombinácia ale nerobí dobrotu.

Slovania nie sú až taky vypukly problém, pretože pre menej lingvisticky zdatných tu nie je jazyková bariéra. Ale uzbek pracujúci na Slovensku musí poznať svetový jazyk a ak ho pozná a ma trochu rozumu, pôjde radšej do Nórska alebo Nemecka.
Reakcia na: N/A #26:
fungovalo, ale za akú cenu. druhá vec, bola súťaž, mali dať lepšiu cenu. A napr. možno stačilo keby neodkladali modernizáciu vozového parku a mali by skvelý náskok pri kalkulácii nákladov a podliezaní ceny.
Reakcia na: 810zssk #28:
Nevie trasu a zastávky na nej, nevie narábať s emtrestom (školenia sú minimálne), nevie po slovensky, a možno ma iné vodičské navyky.
Reakcia na: N/A #26:
Čo je zlé na vodičovi z Uzbekistanu?
Reakcia na: M@trixX #24:
Plne súhlasím s tým prvým odstavcom, že už dávno mali byť nejaké zredukované cestovné poriadky, ktoré by boli rovnaké na každý deň a bežní cestujúci by si vedeli aj nejako normálne zariadiť (nielen pracovný) život... (Dovolím si tu zakonšpirovať aj ja, podzravujem gejzu a jeho príspevok 16) Nemôže tu byť ale problém v tom, že v prípade, keby sa urobili nejaké osekané CP, tak potom by sa Arriva mohla začať oháňať tým, že však oni jazdia 100 % spojov (predpokladám, že detail, že síce jazdia 100 % spojov, ale podľa cestovných poriadkov zredukovaných o 40 % by im unikol...), a teda zaniká župe „právo“ udeliť im pokutu? Lebo ja som toto ako pripomienku/návrh písal už kade-tade a zatiaľ som od nikoho žiadnu odpoveď na to nedostal...

A taktiež plne súhlasím s tým, že aspoň v špičke, kedy je najväčšia potreba vodičov, by mali byť spoje skrátené po okraj mesta. Ľudia by síce nadávali aj tak, ale aspoň by sa dostali do mesta. Ja myslím, že by sa na to dalo zvyknúť.
Mne je z tohoto všetkého smutno hlavne z toho, že máme veľa šikovných ľudí a naozaj aj kvalitných vodičov, ale z finančných a legislatívnych dôvodov ich nedokážeme zamestnať a dostať za volant. Predstava, že ma bude viezť vodič z Uzbekistanu vo mne vyvoláva čokoľvek, len nie dobrý pocit. Toto je neskutočná hanba celé - bola tu fungujúca doprava pod taktovkou Slovak Lines, naši vodiči a teraz Arriva, ktorá absolútne nefunguje, nemá vodičov a keby aj boli, budú to Ukrajinci alebo Uzbeci. Položili sme na kolená to, čo tu fungovalo, veď to včera odznelo aj na tlačovke. Je mi z toho fakt smutno kam smeruje slovenský trh práce.
no pre mňa je podozrivé, že SL túto informáciu zverejní až po 2 týždňoch. Prečo ju nezverejnil v čase keď skončili, mohli sa vyhnúť (údajným) špekuláciám, veď tie sa šírili prakticky od prvého dňa. Ja by som sa na tvrdenia SL nespoliehal. Predpokladám, že SL ak takto hromadne ukončoval pracovné pomery vodičov, musel ohlásiť hromadné prepúšťanie na ÚPSVaR. Možno by stála malá infožiadosť na ÚPSVaR za to to preveriť. 🤔
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
Ja si myslim, ze by sa vela rychlo vyriesit dalo - keby sa FAKT FAKT chcelo. Lenze to FAKT FAKT chcelo by znamenalo vyrazne prekopat cestovne poriadky a poriadne to odkomunikovat, aby vsetkym bolo jasne co pojde, kedy pojde, ako to pojde, a ked to nepojde, aka je alternativa.
Regionalne busy mozu koncit na kraji mesta, na Patronke, Zlatych Pieskoch, Vinohradoch, ja neviem. Kazde hentake useknutie usetri 15 minut kazdym smerom co je na hodinovom spoji stvrtina.
Podobne by sa dali osekat subehy s vlakmi, 265 moze koncit vo Velkych Levaroch na stanici, 540 v Pezinku, 205 alebo 632 nemusi jazdit vobec.
Muselo by sa prestupovat, boli by dlhsie pesie presuny, ludi by to sralo, bol by to napor na mhd a vlaky, co by sa ale aspon teraz pocas lockdownu mohlo dat zvladnut, a samozrejme ze to neni trvale riesenie, ale aspon by nebolo nasledkom to, ze na miestach, kde jazdia iba regionalne busy a nic ine, pol dna nic nepojde, iba preto ze VUC aj Arriva su neschopni a lenivi.
Reakcia na: Joyki #20:
Arriva to má práveže premyslené - ráno ich dovezie do škôl, neodvezie ich domov, deti zostanú v školách a vďaka tomu nebudú musieť ráno vypraviť toľko spojov.
Reakcia na: gejza #18:
Čo by týmto získali?
Stálo by ich to peniaze a mali by zbytočných zamestnancov, iba na inej pracovnej pozícii. A ešte by im tí vodiči podpísali zmluvu, kde by boli uvedení ako napríklad pomocný personál.
Naozaj si myslíš, že táto teória nie je vzdialená od reality? S týmto by ťa aj Rostas vykopol, že je to pritiahnuté za vlasy.
Reakcia na: Maremi #11:
Nechcem sa nikoho zastávať, ale nemyslím si, že súčasná situácia sa dá vyriešiť rýchlo, keď nikto v okolí nemá dostatok voľných vodičov. Vypovedanie zmluvy by situáciu tiež nezlepšilo a pokuty môžu Arrivu len potrestať (tým netvrdím, že by ich nemali dostať), ale vodičov nám to neprinesie.

Chybu podľa mňa urobila aj Arriva, ktorá musela vopred vedieť, že nemá dostatok vodičov a preto mala začať hľadať vodičov v zahraničí skôr (ideálne nejaké 2-3 týždne po podpise zmluvy, dokedy by už snáď všetkých vodičov SL vyzbierali), aj za cenu toho, že niektorí vodiči SL, ktorí by príliš otáľali by už potom asi k Arrive ísť nemohli (myslím si, že ak niekto zo SL od začiatku nechcel ísť do Arrivy, tak sa jeho postoj tak ľahko nezmení a preto bolo zbytočné čakať na týchto vodičov). Na druhej strane BSK by zase mal hlavne viac vynucovať tie pokuty. Snáď im ich ale nakoniec udelia, aj keď s oneskorením, pretože za ten chaos si to zaslúžia.
640 zajtra premáva len do 12:30, potom už nič. Fantasticky necháme decká zase na pospas osudu v školách.
Reakcia na: gejza #18:
Vodiči už nemajú spoločné so SL nič.
Reakcia na: shaggy #17:
Nakoľko pracujem mimo oblasti verejnej dopravy a nemám informácie zvnútra, tak som si na základe podkladov z verejne dostupných zdrojov a svojho názoru dovolil sformulovať hypotézu, o ktorej si myslím, že nemusí byť vzdialená od reality ...
Reakcia na: gejza #16:
Ty si naozaj myslíš, že ich kvôli nejakej obštrukcii presunuli na inú pracovnú pozíciu a tí ľudia im to podpísali?
Reakcia na: Dispecer #15:
"Bako zároveň potvrdil, že Slovak Lines momentálne nezamestnáva a nedisponuje žiadnymi voľnými vodičmi."

pri troche fantázie by si človek mohol myslieť, že ich (bez ohľadu na ich doterajšiu kariéru) aktuálne nezamestnávajú ako vodičov, takže dotyčný v podstate neklame 🤔
Reakcia na: TeBeCe #14:
"Zároveň potvrdil, že Arriva rokuje aj so spoločnosťou Slovak Lines, ktorá do polovice novembra prevádzkovala prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji. Ak by sa Arriva s nejakým subdodávateľom dohodla, Droba odhaduje okamžité vyriešenie situácie. „Jazdilo by 90 a viac percent spojov,“ poznamenal."
vs
"Bako zároveň potvrdil, že Slovak Lines momentálne nezamestnáva a nedisponuje žiadnymi voľnými vodičmi. „Sme však po uzavretí dohody pripravení osloviť všetkých bývalých zamestnancov, ktorí sa rozhodli neprijať pracovné ponuky nového dopravcu. Nedokážeme predikovať, nakoľko budeme úspešní, vieme však, že je tu reálna šanca na zvrátenie negatívneho stavu,“ skonštatoval s tým, že každým dňom sa však ich možnosti znižujú."

Ja vám neviem... 🤔
"Slovak Lines momentálne nezamestnáva a nedisponuje žiadnymi voľnými vodičmi."
https://bratislavskykraj.sk/situacia-v-primestskej-autobusovej-doprave-v-hre-su-tri-scenare/
Reakcia na: Maremi #11:
Ja by som rád videl aspoň tie pokuty, lebo to by Arrivu motivovalo dať ten bordel čo najskôr do poriadku.

A nie len pokuty za nevypravené spoje, ale aj ostatné porušenia štandardu, lebo ak si Arriva myslí že to vyrieši zamestnaním najlacnejších vodičov bez akejkoľvek úrovne, tak to BSK musí okamžite zaraziť.
Reakcia na: M@trixX #7:
Čakali či sa stane zázrak a Arriva zoženie vodičov. keď zistili, že nie, tak skúšali dostať SL k rokovaciemu stolu. Ale už hneď na začiatku sa zmierili s tým, že situácia potrvá do nového roku, Arrive rozdajú pokuty a potom sa nato postupne zabudne. Predsalen, kontrakt je na 10 rokov, o pol roka o tom nikto nebude ani vedieť.
Reakcia na: gejza #9:
Ja si nemyslim, ze toto je pristup ku svetu obmedzeny na nejaku politicku stranu. Skor je obmedzeny na nejaky typ cloveka...
Slov vela ale skutek utek. A ludia utekaju z autobusov a hladaju si vlastne riesenia. Co je to uplne najhorsie, co sa mohlo stat 😞
Reakcia na: hroch #8:
no vidíš a pritom keď sa pozrieš na jeho stranícku príslušnosť, tak zistíš, že nebol členom OĽANO a ani SMER Odina ...
Reakcia na: M@trixX #7:
Toto je take na Matovica alebo na Kollara. Same vyhrazanie sa, ziadna akcia. Som smutny, ale nie prekvapeny 😞
Riešení v prímestskej doprave v Bratislavskom kraji je viacero, možný je aj scenár, že Arriva sa dohodne so spoločnosťou Slovak Lines, že im prenechá časť výkonov.
Druhým riešením je pokračovanie v súčasnom tempe, kde dopravca bude naberať vodičov postupne a trvať to bude niekoľko týždňov.
Tretím riešením je vypovedanie zmluvy s Arrivou, Droba však hovorí o nepopulárnom scenári.

To su take riesenia-neriesenia co sa tu na fore spominali hned prvy den. Fakt by ma zaujimalo co ti magori tie dva tyzdne robili. A naco vobec bolo dobre to "ultimatum", ked vysledkom je len tolko, ze sa Droba zase vyplakava na tlacovke, a busy nejazdia?
Arriva sa vyjadrila že k 12. decembru (!) budú vypracovať 80% (!) spojov. Toto je koniec, fakt.

Ak BSK nezačne uplatňovať maximálne možné sankcie, (prípadne rovno nevypovie zmluvu), tak si fakt zaslúžia skončiť v politickom pekle.
Pozerám tú Drobovu tlačovku, nič sa nevyriešilo, čakáme na Godota, potom uvidíme. Kraj chybu neurobil, veril Arrive. Sila.
Kto je bez viny nech prvý vypraví autobus 🙂
Reakcia na: integrácia #1:
Nemal by som veľké oči, že SL dokáže naspäť naverbovať veľkú časť vodičov, čo k polovici novembra prepustili.
Čo sa budovalo 30 rokov sa doDrobovalo za 3 týždne.

Namiesto toho aby vyrazili Arrivu a núdzovo zakontraktovali rôznych drobných dopravcov radšej donútia ľudí ísť do AAA a kúpiť auta.
V správach bolo, že sa zajtra dozvieme verdikt a že riešenie bude veľmi rýchle, očividne subdodávka. Mi napadli Slovak Lines, ale Drobov výhovorca točil dačo o šoféroch cestoviek. Fakt im šibe.