Vodíkové autobusy bude môcť dodať Solaris

O dodanie vodíkových autobusov pre DPB mali záujem dvaja uchádzači.

Dopravný podnik Bratislava zverejnil výsledok verejnej súťaže na dodávateľa 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom. Súťaže sa zúčastnili dvaja uchádzači, z ktorých ako úspešný vzišiel poľský Solaris Bus & Coach. Na druhom mieste skončila spoločnosť Toyota Central Europe-Slovakia.

V prípade získania finančných prostriedkov z eurofondov bude môcť dopravný podnik od Solarisu nakúpiť až 40 autobusov Solaris Urbino 12 Hydrogen. Vysúťažená cena autobusov je 24,4 mil. €, t. j. 610-tisíc € bez DPH za jedno vozidlo. Rámcovú zmluvu na dodanie autobusov podpíše DPB po uplynutí zákonných lehôt. Ak by sa DPB rozhodol nakúpiť tieto autobusy, dodacia lehota bude do 15 mesiacov od ich objednania. Toyota ponúkala v súťaži autobus Caetano H2.City Gold za cenu 655 700 € za 1 vozidlo.

„Vodíkové autobusy sú v súčasnosti považované za najzelenšie dopravné prostriedky s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a náš Dopravný podnik Bratislava by už čoskoro mohol byť prvým dopravcom s flotilou vodíkových autobusov na Slovensku a v Čechách. Keďže nám záleží na znižovaní emisnej stopy, hľadáme varianty, ktorými spravíme MHD v Bratislave ekologickejšou. Už dnes sme preto zaradení v zásobníku európskych projektov, ktoré sa zameriavajú na výrobu čistého vodíka až po jeho využitie v priemysle a v oblasti mobility a dopravy. Dodávka týchto vodíkových autobusov by mohla byť reálnym a doteraz najväčším „vodíkovým“ projektom na Slovensku,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: si #59:
A na tom je postavený celý klimatický alarmizmus. 😁

Aktivisti sú schopní dnes s kamenným xichtom tvrdiť, že Občasné Zdroje Energie sú dnes tie najlacnejšie, a fosílne palivá sú vraj najdrahšie. (Pri Občasných Zdrojoch budú ignorovať, že sú dotované a k fosílnym palivám prirátavajú všetky možné aj nemožné negatívne externality.)

Príčetný človek proti tomu ani nemá ako argumentovať, keďže vytvárajú zdanie, že používajú rovnaký jazyk, ale slová majú pre nich úplne iné významy.

Čo sa týka JE, tak aktivista je schopný o "klíme" rozprávať pol dňa, ale takticky tento zdroj ani slovom nezmieniť.

Vodíkové pohony sú nadstavba preto, že tí menej sprostí alarmisti si uvedomujú, že bude nastávať situácia, keď bude aj tma aj fúkať nebude. 😁
Reakcia na: si #59:
Každá dotácia deformuje trh. A je pre jednu stranu vždy výhoná. A keď je pre jednu stranu výhodná, tak to zákonite musí byť na úkor inej strany. Nehodnotím teraz správnosť/nepsrávnosť, iba píšem ako to je.
Reakcia na: zakaznik #58:
k tomuto by som dodal, ze sa na to da usposobit isty znamy vyrok - statistike verim len tej, ktoru si sam sfalsujem.... a rovnako tak aj tie vedecke studie, vzdy sa daju napasovat tak aby Ti vyslo to co chces....
inac by ako zelensie nemalo sancu vyjst palenie za ucelom ziskania energie akehokolvek cerstveho biologickeho materialu prevazaneho cez pol sveta ako prevadzka lokalnej JE....
Reakcia na: si #57:
K tejto téme bola aj nejaká vedecká štúdia, v ktorej vyšlo, že niečo dovážané z Brazílie do Európy má menšiu "uhlíkovú stopu", než vypestované tu.
Ale viac si nepamätám takže sa mi nepodarilo ani nič vygoogliť. 😁

Ale ľudia typicky nadávajú napr. na import k nám z Holandska... Pritom tam sú v oblasti knowhow, technického vybavenia a podmienok niekde inde ako naši producenti. Takže nadávať na neekologické holandské paradajky v slovenskom obchode napr. je čistá volovina.
Reakcia na: zakaznik #54:
tie dotacie v praxi ale sposobuju to, ze produkty vypestovatelne tu (a s +- podobnym portfoliom vstupov pri pestovani v podobe orby, hnojenia, ...) vydu lacnejsie aj s tou dopravou dakde z prdele, lebo tam su prave tie dotacie radovo vyssie...
Reakcia na: si #50:
Žiadne jablká nebudú, miesto toho bude schwabistické "shut up and eat your bugs!"

Mimochodom... toto vyzerá ako na potraviny
https://youtu.be/GA6hHkY5ofk
Reakcia na: si #39:
Toto je dezinformácia šírená niektorými aktivistami. Ak by sa nevozili "krížom krážom", tak by sa žiadne emisie neušetrili, ale presne naopak. Lebo produkcia emisií nezačína naložením zeleniny na kamión.

Zväčša čím nižšia cena,tým menšia spotreba zdrojov.

Samozrejme v praxí do toho vstupujú ešte "dotácie", ktoré môžu ceny pokriviť. Lebo však neexistuje mechanizmus, ktorý by sa eurosúdruh nepokúsil pokaziť. Takže kazí aj ten cenový.
Reakcia na: gejza #49:
Ale prdy. To sú predsa Dvojstudnove polia.
Reakcia na: si #48:
Kedysi stál autobus do Vajnor na zastáve Zemiakové sklady v tesnej blízkosti jazera Zlaté Piesky. Dnes sú tam vetešnícke sklady, ale tie zemiaky sa tam skladovali presne v takých objektoch.
Reakcia na: gejza #49:
v tej casti som aj podobne stavby hladal ako prve (oni tam volakedy totiz aj boli) ale uz som ich na streetview akosi nenasiel...
Reakcia na: si #48:
v Bratislave je aj lokalita nazývaná "Krechty", aktuálne tam stojí objekt veľkoobchodu KON-RAD ...
Reakcia na: shaggy #47:
volakedy malo asi kazde JRD venujuce sa aj pestovaniu niecoho ineho ako obilnin taketo objekty:
https://www.google.com/maps/@48.1311209,17.2236424,3a,75y,328.07h,81.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBqqJ3tflQjSD2IPSLJEC9A!2e0!7i13312!8i6656
a v tom skladovali jablka/zemiaky/.... bez nutnosti nejakeho aktivneho chladenia
+ teda jasne ze na to musis mat odrody vhodne na skladovanie
a za to ze pestovatelia sa takychto objektov umoznujucich skladovanie bez chladenia pozbavili (alebo ich nezakupili/nevybudovali spolu so sadom), za to ja uz naozaj nemozem.... len nech sa potom nevyhovaraju ze skladovat v chladiacich boxoch ich stoji vela....
Reakcia na: si #41:
Neviem, či si pochopil, ale ja hovorím o pestovateľoch jabĺk. Mne je jedno, ako ich skladuješ, ale pestovatelia ich pozbierajú v sezóne a potom ich mesiace skladujú v chladiacich boxoch. Nemám odkaz na ten článok, bol myslím na Trende asi pred pol rokom.
Tak cerpacka by nemala byt problem, zaujemcov by bolo hned niekolko (ked budu peniaze🤑 ):
https://e.dennikn.sk/2634467/bratislava-bude-prva-s-vodikovymi-autobusmi-este-musi-najst-peniaze-a-dodavatela-vodika

Edit: Tu v clanku sa len Slovnaft spomina, ale vcera bola kratka sprava, kde vraj viacero firiem potvrdilo ochotu/pripravenost na dodavky.
Reakcia na: Jezo #44:
plyn ma velku vyhodu v tom ze je prakticky jedno az dvojzlozkovy, kdezto diesel je pomerne zlozity komplex latok ktore sa este sperkuju roznymi aditivami. to ma potom dosledok na kvalitu spalovania a moznost tvorby vedlajsich produktov inych ako CO2 a voda. do plynu sa pridavaju este sirne zlozky aby to smrdelo ale tych je naozaj malicko, diesel sa naproti tomu este musi odsirovat
Reakcia na: N/A #35:
CNG pre 20 rokmi ked sa zavadzalo bolo cistejsie ako nafta. Ale plati to aj teraz pri aktualnych normach? Lebo niekde som zachytil ze v sucasnosti uz nieje velky rozdiel medzi naftou a CNG. Nepamatam si presne ale obe mali "svoj" bordel.
Reakcia na: shaggy #40:
Sú staré odrody, ktoré do "cieľovej chuti" dozrievajú až v prvých mesiacoch nového roka, potom čo si poležali v pivnici... netreba žiadne náročné chladiace boxy.
Reakcia na: si #39:
V princípe súhlasím, len toto už vyžaduje riešenia mimo dopravy. 😉
Reakcia na: shaggy #40:
neviem ci si pocul niekedy taky vyraz ze "krechty" - su to take polopodzemne haly obvykle s oblukovou strechou na skladovanie takychto plodin; ich skladovanie nevyzaduje ziadnu dalsiu pridavnu energiu... problem akurat je ze taketo dedicstvo dob minulych sme si vacsinou nechali zburat alebo prestavat na nieco ine...
PS: a jablka skladujeme aj doma, v (podzemnej) pivnici na to urcenej (celorocne sa tam pohybuje teplota medzi 6 stupnami koncom zimy a 14 stupnami koncom leta), tento rok nam minulorocne vydrzali v 100%nom stave do zaciatku augusta (kedy sme ich uz dojedli a v tom case uz aj tak pouzivas urodu z letnych odrod), a zemiaky podobne....
Reakcia na: si #39:
Dávnejšie som čítal článok, že dovoz jabĺk počas celého roka je energeticky menej náročný, než skladovanie domácich jabĺk v chladiacich boxoch a ich dodávanie vtedy, kedy sú potrebné.
Reakcia na: Dispecer #38:
v tomto si neodpustim (aj ked netyka sa to priamo verejnej dopravy, ale skor tej nakladne, prepravy tovarov ale tiez presunov auropskeho parlamentu) - najcistejsie vozidlo je z hladiska prevadzky to ktore nejazdi; pokial sa neeliminuju zbytocne prepravy vsetkeho mozneho krizom krazom (naco sa sem vozia napriklad jablka a zemiaky zo spanielska ked narastu aj u nas ?) tak je uplne odveci nahanat emisie jednotlivych vozidiel sposobom "porucime vetru desti"
a prikladom by mohol ist europsky parlament s jeho pravidelnym (a uplne zbytocnym) kazdomesacnym stahovanim....
Reakcia na: N/A #35:
A "špinavšie" ako elektrina, vodík,... (Aby bolo jasné: vzhľadom na emisie vypúšťané priamo vozidlom).
Dodávka v roku 2022 alebo 2023, niekde som čítal nasadenie na 50 Aupark - Kukučínova, inak viac výrobcov je i Hyundai H2, Gazelle H2 aj elektrobus, Van hool. Solaris tu prevláda, som zvedavý či Tedomy a SU15 skončia.
Reakcia na: N/A #35:
O niečo menej “dotáciou očistená” nákupna cena predsa.
Reakcia na: Dispecer #34:
A v čom je menej čisté? Stále čistejšie ako Diesel, LPG..
Reakcia na: N/A #32:
Zároveň je CNG jedno z tých menej "čistých" palív...
Reakcia na: N/A #32:
To patrí SPP a tankujú tam aj iné vozidlá, osobné autá, nielen DPB.
Ja by som opätovne rád vyzdvihol skutočnosť že na (Jurajovom) dvore nám stojí krásna a svojho času pýcha DPB - plnička CNG, ktorá už kŕmi iba zúbožené Tedomy a Solarisy. Bolo by fakt na mieste, aby sa do budúcnosti využívalo viac toto cenné zázemie, keďže CNG je naďalej z tých ekologickejších a čistejších palív, ktoré v tejto eko dobe majú stále určitý rozmer zmysluplnosti.
Reakcia na: Andy #26:
na druhej strane, keď výrobcovia zistia, že dopravca takto vypíše viac tendrov a pritom objedná len z niektorých tak sa o také tendre môžu prestať zaujímať, resp. dať vyšiu cenu apod.
Reakcia na: Ike #17:
Toto mozno este bude sach mat inych rozmerov, ked Rusom prepne a zacnu si moznost byt majitelom aj prevadzkovatelom vynucovat vojensky.
Reakcia na: Viko #27:
To je naozaj very loooong shot. S nejasnym koncom.
Reakcia na: shaggy #16:
Tiez to sledujem a nestacim krutit hlavou. Obzvlast ti Nemci, to je naozaj ako keby natruc robili vsetko opacne, ako kaze zdravy rozum. K tomu, co si napisal dodam, ze podobne to s tymi taskami teraz vyzera, ako ked boli kampane na kupovanie mineralok v sklenenych flasiach (a flase koncili v odpadkoch, pricom na vyrobu sklenej flase sa spali toho ovela viac, ako na tu plastovu).
O tom, ako EU uz davnejsie kvoli ochrane spotrebitela odstartovala obalovy mordor, sa presviedcam vzdy, ked si nieco objednam. Zvlastnu uroven absurdity domu dodala napr. firma TME. Objednal som si tusim 4 male trafa do plosaku. V mieste vyvodov mali vrstvu peny pripevenenu o trafo gumickou. To cele bolo v igelitovom sacku (kazde trafo samostatne). Vsetky 4 vlozili do krabicky, ktora mala asi 5-nasobny objem, ako bolo treba. Vyplnili tymi penovymi sulkami. Krabicu vlozili do samostatneho sacku, ktory vlozili do dalsej obrovskej velkej krabice, ktoru celu vyplnili tymi sulkami. Takze, trafa, ktorych objem moze byt asi aj 10x10x10 cm, prisli v krabici asi 50x50x40 cm plnej zbytocneho obaloveho materialu, ktory sa v momente vybalenia stal odpadom (zabral polovicu mojho velkeho smetneho kosa, do ktoreho davam 120l sacky, pricom kos ma asi 70l). Nezabudli do balika pridat obalku s naplno vytlacenymi fakturami a dodakmi hned trojmo. A keby sa nahodou po ceste z tej krabice vysypali, o tyzden mi prisla ich dalsia kopia do schranky postou. Nahoda to nebola preto, lebo takto dvojmo faktury poslali zakazdym. Podotykam, ze firma predava elektronicke suciastky, nie kozmetiku, co je pravdaze samostatna kategoria sialenstva.

No a co sa tyka energetiky na Slovensku, to je na uplne samostatnu debatu (nie v dobrom, aj ked aspon atomky nevypiname ako Nemci).
Reakcia na: lostrail #25:
Tipujem, že rátajú s verejnou čerpačkou v rámci Sulíkových plánov.
Ešte si myslím, že DPB aj vyhovuje, že môže urobiť viac obstarávaní, lebo keby sa náhodou niektoré z nich z rôznych tisíc krát preberaných dôvodov zaseklo, tak stále sa aspoň niečo dá nakúpiť a vymeniť najstaršie vraky.
Reakcia na: Johnyy #6:
Presne mi hned napadlo, ci idu sutazit aj cerpaciu stanicu a dodavatela vodika.
Reakcia na: juraj76 #19:
Takisto fight vyrobcov o zakazku.
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
A pri plynovej krize budu vieskde ? 😁
Zial EU plati experimenty, tak preco to nevyuzit. Diesel si kupujeme v plnej sume, no vodik, elektro za 5%-15% ceny tak preco nie ?
Už som to tu raz písal, ale neviem, či je zrovna dobré, ak budeme experimentálnym DP so všetkými možnými autobusmi. Radšej by sa mal vybrať jeden typ pohonu (ideálne taký, pre ktorý už máme akú-takú infraštruktúru) a ten by sa mal naplno rozvíjať. Mne príde celkom dobrý ostravský prístup, kde si nechali len CNG vozy (ak nerátam tých pár elektrobusov).
Reakcia na: lupask #18:
len to by cisto nahodou prisli na to ze nieco take tu uz mame a na tom si nevedia dobre zbierat body... (alebo zatrolejuju aj dialnice a ked zistia ze okrem spalin cestna doprava produkuje aj vela prachu a ze by sa zislo znizit aj valivy odpor, tak mozno o 150 rokov sa zacnu opat stavat (elektrifikovane) zeleznicne trate)
Reakcia na: lupask #18:
To pri našom dlhoročnom nepochopiteľnom ignorovaní výstavby trolejbusovej siete ťažko, lepšie sa asi vynímajú správy o elektro/vodíku.
Inak to, že sa zatiaľ celosvetovo vyrába vodík z fosílnych palív je možné, ale dôležité bude ako to bude u nás. V Jaslovských Bohuniciach má vyrásť komplex na výrobu vodíka z Atómiek, čiže už si budeme môcť lepiť nálepku eko a Michal Sabo bude o tom robiť aj "zelené" reklamy.
A čo tender na CNG autobusy?
jeden by sa opytal ze ked uz ten autobus nakoniec z vodika aj tak len vyraba elektrinu a cely proces od vody cez elektrolyzu az po prejdene kilometre ma efektivnost blizku nicovateho nic, ci by nahodou neexistoval nejaky sikovnejsi a povedzme aj lacnejsi sposob ako do vnutra toho autobusu dopravit elektrinu...
Reakcia na: shaggy #16:
Prípadne môžme trocha zabŕdnuť do geopolitiky: Nemci vypínajú jadro a čakajú na ruský plyn cez NS (brutálny ekologický a geostrategický šach mat.... nám), ktorý mešká a teda obnovujú uhlie. Možno sa dočkáme aj ekologických parných vlakov.
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
Lenže tak je to so všetkým "eko" v dnešnej dobe. Čistý benzín nie je eko, ale keď tam pridáš biozložku, kvôli ktorej si zničíš krajinu, už to eko je. Eko Nemci bojujú proti atómovým elektrárňam, ale eko drevoštiepka im nevadí (a to nehovorím, odkiaľ ju dovážajú). Zrušili sa igelitky, ale že zdroje potrebné na výrobu papierovej, alebo nedajbože bavlnenej tašky sú niekoľkonásobne vyššie, už nikoho nezaujíma. A potom vznikajú takéto vtipné "eko" situácie: https://www.kupi.cz/magazin/clanek/15521-globus-po-vzoru-billy-rusi-papirove-tasky-nahradi-je-plastovymi
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
Plus druhy problem su nadrze. Vodik je potvora mala, co prejde skoro vsetkymi materialmi + sa v nich usadza a sposobuje krehnutie.
Reakcia na: IBBI #13:
Ja sa pri SU nebojim. Drviva vacsina IMHD podporuje mam pocit SU prip. nemecke znacky a ja som 1 z nich.
Reakcia na: Petto #11:
Bude to dobre, neboj sa. 😉 Solarisy su fajn busy.
Tech.otazka. Kolko vody vyluci takyto bus z vyfuku asi tak na 100km ?
Reakcia na: Machnac #10:
Na tech.rieseni nie je nic zle, ak to vsak nenasijes akoby 1 vyrobcovi. A tato DPB garnitura je povedzme si naklonena dost Poliakom a 1 znacke.
Reakcia na: Petto #9:
No hlavne pri tbusoch zvolili najprv nejaký pofidérny konštrukt kde technické riešenie malo váhu 20% pri vyhodnocovaní ponúk, miesto toho, aby sa nastavili požadované technické riešenia ako podmienka tendra a vyhodnocovalo sa čisto na základe ceny alebo kritéria ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. Niekedy v auguste to nakoniec museli zmeniť na vyhodnocovania čisto na základe najnižšej ceny.
Reakcia na: Machnac #7:
12M tbus je/bol silny fight medzi vyrobcami. Vodikove vozidla nerobi kazdy vyrobca,preto to bolo rychle, rovnako aj 24M tbusy.
Reakcia na: Machnac #7:
Keďže do niektorých súťaží v ČR s krátkymi trolejbusmi sa prihlásil Bogdan, tak osobne tipujem, že sa to mohlo stať aj tu, takže to môže mať za následok dlhšie overovanie..
Zaujimavé, že tendre, ktoré boli vyhlásené v auguste sú už vyhodnotené ale tender na 12m parciály z apríla doteraz vyhodnotený nie je…
fajn ako sa ľudia tešia, ale to nie sú len vozy, treba zaškoliť vodičov, celú infraštruktúru vybudovať, obsluhu k nej .... milión vecí okolo. A to tiež niečo stojí
Drvivá väčšina vodíku sa získava z fosílnych zdrojov. Výroba "zeleného" je príliš drahá. Stláčanie (nebodaj skvapalnenie) vodíka = obrovské energetické a tepelné straty. Celková účinnosť od energie dodanej pre "zelenú" výrobu vodíka po energiu, ktorú dodá palivový článok je okolo 20%. Palivový článok vyžaduje drahé vzácne kovy a má obmedzenú životnosť. Ak by autobus denne jazdil 400 km a mal vydržať 12 rokov, koľko palivových článkov "spotrebuje"?
Tesim sa z tejto spravy, bol by to velky krok vpred pre mestsku autobusovu dopravu v Bratislave. Tie Solarisy budu paradne, ak budu, super. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #2:
Dik. Ten nemal u nas sancu, kedze DPB chcel referencie na dakych 5 vyrobenych ks v EU/Europe.
Reakcia na: Petto #1:
Áno, ešte Škodovka sa prihlásila, je to v písomnej správe.
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003944/zakazka/432939
Nic neocakavane. Skor ta Toyota ma prekvapila. Cakal som skor Vanhool vodikovy ako neuspesneho uchadzaca.
Vie niekto ci sa v Usti nad Labem hlasil aj nejaky iny vyrobca ako Solaris?