Múzeum dopravy pozýva na výstavu o bratislavskom metre, ktorým sme sa nikdy neodviezli.
Návštevníci Slovenského technického múzea - Múzea dopravy v Bratislave budú mať od 29. februára 2024 počas najbližšieho roka možnosť navštíviť novú výstavu o bratislavskom metre s názvom „Metro, ktorým sa nevozíme“. Obrazová výstava prenesie návštevníkov do veľkej kapitoly v dejinách plánovania verejnej dopravy v našom hlavnom meste prostredníctvom počítačovej simulácie, vizualizácií a archívnych materiálov.
Príbeh bratislavského metra sa začal rozvíjať na začiatku 70. rokov 20. storočia, keď vládne orgány v bývalom Československu rozhodli, že sa z Bratislavy v dlhodobom výhľade stane miliónová sídelno-regionálna aglomerácia. Pre požadované nároky na prepravu obyvateľstva vyšiel v tom čase ako najvhodnejší dopravný systém rýchlodráhy na báze metra. Písal sa rok 1973, keď sa prvé projekty pre bratislavské metro začali objavovať na doskách projektantov. Tieto projekty boli v priebehu niekoľkých nasledujúcich desaťročí mnohokrát prepracované a prehodnotené.
Výstavba bratislavského metra začala v 80. rokoch 20. storočia, a to dokonca dvakrát. Prvýkrát v roku 1983 a druhýkrát v roku 1988. Ako by vyzerala prvá trať z Petržalky do centra mesta, ak by ju naozaj dokončili? Odpoveď na túto otázku nám poskytujú vizualizácie Mgr. art. Andreja Fridricha, ktorý si z množstva rozličných plánov a štúdií zvolil projekt zo začiatku 80. rokov 20. storočia, podľa ktorého sa mala najskôr zrealizovať stavba tzv. dočasnej, povrchovej trasy metra z okraja Petržalky cez Starý most na Mlynské nivy, na ktorú mala následne nadviazať výstavba definitívneho podzemného úseku vedeného v koridore naprieč sídliskom Petržalka.
Múzeum dopravy STM sa nachádza na Šancovej 1/B neďaleko bratislavskej Hlavnej stanice medzi Pražskou ulicou a Nám. Franza Liszta. Prístup pre peších návštevníkov je po schodoch od nadchodu pri zastávke Pod stanicou, motorizovaní návštevníci môžu svoje dopravné prostriedky zaparkovať priamo pred múzeom zo strany Pražskej ulice (odbočka na začiatku Pražskej ulice, alebo za zastávkou Sokolská v smere na Kramáre). Otváracie hodiny múzea a ďalšie informácie nájdete na stránke STM.
upravovač fotiek
Belgicko
Antwerpen 1000 mm 2,3
Bruxselles 1435 mm 2,3
Charleroi 1000 mm 2,5
Gent 1000 mm 2,3
Oostende 1000 mm 2,5
Bulharsko
Sofija 1009/1435 mm 2,3/2,5
Česká Republika
Brno 1435 mm 2,56
Liberec 1435 mm 2,56
Most 1435 mm 2,56
Olomouc 1435 mm 2,5
Ostrava 1435 mm 2,5
Plzeň 1435 mm 2,56
Praha 1435 mm 2,5
Estónsko
Tallinn 1067 mm 2,3
Fínsko
Helsinki 1000 mm 2,4
Francúzsko
Bordeaux 1435 mm 2,4
Grenoble 1435 mm 2,4
Lille 1000 mm 2,4
Lyon 1435 mm 2,4
Montpellier 1435 mm 2,65
Nantes 1435 mm 2,4
Orleans 1435 mm 2,32
Paris 1435 mm 2,65
Rouen 1435 mm 2,4
Saint-Étienne 1000 mm 2,15
Strasbourg 1435 mm 2,4
Holandsko
Amsterdam 1435 mm 2,4
Den Haag 1435 mm 2,55
Houten 1435 mm 2,4
Rotterdam 1435 mm 2,4
Utrecht 1435 mm 2,65
Chorvátsko a Srbsko
Osijek 1000 mm 2,5
Zagreb 1000 mm 2,3
Beograd 1000 mm 2,3
Lotyšsko
Daugavpils 1524 mm 2,5
Liepāja 1000 mm 2,3
Rīga 1524 mm 2,5
Maďarsko
Budapest 1435 mm 2,5
Szeged 1435 mm 2,4/2,65
Miskolc 1435 mm 2,65
Debrecen 1435 mm 2,65
Nemecko
Augsburg 1000 mm 2,3
Bad Schandau 1000 mm 2,2
Berlin 1435 mm 2,4
Bielefeld 1000 mm 2,65
Bochum 1000/1435 mm 2,3/2,65
Bonn 1435 mm 2,4
Brandenburg an der Havel 1000 mm 2,3
Braunschweig 1100 mm 2,3
Bremen 1435 mm 2,65
Chemnitz 1435 mm 2,65
Cottbus 1000 mm 2,4
Darmstadt 1000 mm 2,4
Dessau 1435 mm 2,3
Dortmund 1435 mm 2,4
Dresden 1450 mm 2,65
Duisburg 1435 mm 2,3
Düsseldorf 1435 mm 2,4
Erfurt 1000 mm 2,3
Essen 1000/1435 mm 2,3
Frankfurt am Main 1435 mm 2,4
Frankfurt an der Oder 1000 mm 2,3
Freiburg im Breisgau 1000 mm 2,3
Gelsenkirchen 1000/1435 mm 2,3
Gera 1000 mm 2,4
Görlitz 1000 mm 2,2
Gotha 1000 mm 2,2
Halberstadt 1000 mm 2,2
Halle an der Saale 1000 mm 2,3
Hannover 1435 mm 2,65
Heidelberg 1000 mm 2,5
Heilbronn 1435 mm 2,65
Jena 1000 mm 2,45
Karlsruhe 1435 mm 2,65
Kassel 1435 mm 2,65
Köln 1435 mm 2,65
Krefeld 1000 mm 2,3
Leipzig 1458 mm 2,3
Ludwigshafen am Rhein 1000 mm 2,5
Magdeburg 1435 mm 2,3
Mainz 1000 mm 2,3
Mannheim 1000 mm 2,5
Mülheim an der Ruhr 1000/1435 mm 2,3
München 1435 mm 2,3
Nordhausen 1000 mm 2,3
Nürnberg 1435 mm 2,3
Oberhausen 1000 mm 2,3
Plauen 1000 mm 2,3
Potsdam 1435 mm 2,3
Rostock 1435 mm 2,65
Saarbrücken 1435 mm 2,65
Schöneiche 1000 mm 2,3
Schwerin 1435 mm 2,65
Strausberg 1435 mm 2,5
Stuttgart 1435 mm 2,65
Ulm 1000 mm 2,3
Woltersdorf 1435 mm 2,2
Würzburg 1000 mm 2,4
Zwickau 1000 mm 2,3
Nórsko
Oslo 1435 mm 2,65
Trondheim 1000 mm 2,6
Poľsko
Bydgoszcz 1000 mm 2,35
Bytom 1435 mm 2,4
Chorzów 1435 mm 2,4
Czestochowa 1435 mm 2,4
Elbląg 1000 mm 2,35
Gdańsk 1435 mm 2,4
Gliwice 1435 mm 2,4
Gorzów Wielkopolski 1435 mm 2,4
Grudziądz 1000 mm 2,4
Katowice 1435 mm 2,4
Kraków 1435 mm 2,4
Łódź 1000 mm 2,4
Poznań 1435 mm 2,4
Ruda Slaska 1435 mm 2,4
Sosnowiec 1435 mm 2,4
Szczecin 1435 mm 2,35
Torun 1000 mm 2,4
Warszawa 1435 mm 2,4
Wrocław 1435 mm 2,4
Zabrze 1435 mm 2,4
Portugalsko
Lisboa 900 mm 2,3 ?
Porto 1435 mm 2,65
Rakúsko
Gmunden 1000 mm 2,3
Graz 1435 mm 2,3
Innsbruck 1000 mm 2,3
Linz 900/1000 mm 2,3
Wien 1435 mm 2,38
Slovensko
Bratislava 1000 mm 2,5
Košice 1435 mm 2,5
Španielsko
Alicante 1000 mm 2,4
Barcelona 1435 mm 2,65
Bilbao 1000 mm 2,4
Valencia 1000 mm 2,4
Švajčiarsko
Basel 1000 mm 2,3
Bern 1000 mm 2,3
Genéve 1000 mm 2,3
Lausanne 1435 mm 2,65
Neuchatel 1000 mm 2,4
Zürich 1000 mm 2,4
Švédsko
Göteborg 1435 mm 2,65
Norrköping 1435 mm 2,3
Stockholm 1435 mm 2,65
Viac sa mi nechce, ešte ostáva spraviť Taliansko, UK, Írsko, Ukrajinu a Bielorusko, aby sme mali kompletnú Európu (okrem Ruska).