Múzeum dopravy pozýva na výstavu o bratislavskom metre, ktorým sme sa nikdy neodviezli.
Návštevníci Slovenského technického múzea - Múzea dopravy v Bratislave budú mať od 29. februára 2024 počas najbližšieho roka možnosť navštíviť novú výstavu o bratislavskom metre s názvom „Metro, ktorým sa nevozíme“. Obrazová výstava prenesie návštevníkov do veľkej kapitoly v dejinách plánovania verejnej dopravy v našom hlavnom meste prostredníctvom počítačovej simulácie, vizualizácií a archívnych materiálov.
Príbeh bratislavského metra sa začal rozvíjať na začiatku 70. rokov 20. storočia, keď vládne orgány v bývalom Československu rozhodli, že sa z Bratislavy v dlhodobom výhľade stane miliónová sídelno-regionálna aglomerácia. Pre požadované nároky na prepravu obyvateľstva vyšiel v tom čase ako najvhodnejší dopravný systém rýchlodráhy na báze metra. Písal sa rok 1973, keď sa prvé projekty pre bratislavské metro začali objavovať na doskách projektantov. Tieto projekty boli v priebehu niekoľkých nasledujúcich desaťročí mnohokrát prepracované a prehodnotené.
Výstavba bratislavského metra začala v 80. rokoch 20. storočia, a to dokonca dvakrát. Prvýkrát v roku 1983 a druhýkrát v roku 1988. Ako by vyzerala prvá trať z Petržalky do centra mesta, ak by ju naozaj dokončili? Odpoveď na túto otázku nám poskytujú vizualizácie Mgr. art. Andreja Fridricha, ktorý si z množstva rozličných plánov a štúdií zvolil projekt zo začiatku 80. rokov 20. storočia, podľa ktorého sa mala najskôr zrealizovať stavba tzv. dočasnej, povrchovej trasy metra z okraja Petržalky cez Starý most na Mlynské nivy, na ktorú mala následne nadviazať výstavba definitívneho podzemného úseku vedeného v koridore naprieč sídliskom Petržalka.
Múzeum dopravy STM sa nachádza na Šancovej 1/B neďaleko bratislavskej Hlavnej stanice medzi Pražskou ulicou a Nám. Franza Liszta. Prístup pre peších návštevníkov je po schodoch od nadchodu pri zastávke Pod stanicou, motorizovaní návštevníci môžu svoje dopravné prostriedky zaparkovať priamo pred múzeom zo strany Pražskej ulice (odbočka na začiatku Pražskej ulice, alebo za zastávkou Sokolská v smere na Kramáre). Otváracie hodiny múzea a ďalšie informácie nájdete na stránke STM.
upravovač fotiek
Rumunsko
Arad 1000 mm 2,4
Brăila 1435 mm 2,3
București 1435 mm 2,4
Cluj-Napoca 1435 mm 2,4
Craiova 1435 mm 2,2
Galați 1435 mm 2,3
Iași 1000 mm 2,4
Oradea 1435 mm 2,4
Ploiești 1435 mm 2,3
Timișoara 1435 mm 2,3
Taliansko
Bergamo–Albino 1435 mm 2,4
Cagliari 950 mm 2,46
Firenze 1435 mm 2,4
Milano 1445 mm 2,47
Messina 1435 mm 2,4
Napoli 1435 mm 2,3
Opicina 1000 mm 2,5
Palermo 1435 mm 2,4
Roma 1445 mm 2,4
Sassari 950 mm 2,4
Torino 1445 mm 2,4
Veľká Británia a Írsko
Birmingham 1435 mm 2,65
Blackpool 1435 mm 2,65
Croydon 1435 mm 2,65
Dublin 1435 mm 2,4
Manchester 1435 mm 2,65
Nottingham 1435 mm 2,4
Sheffield 1435 mm 2,65