Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Páni, ak sa môžem opýtať, z čoho chcete vychádzať pri projektovaní cestovného poriadku, ak nie z dát? Z čísel, ktoré sú priemerom za dlhšie obdobie jasne vidíme, že drvivá väčšina ľudí z Juhu III na linke 28 vystupuje v úseku Pod Juhom > Aut. stanica, resp. opačne a to isté sa nám potvrdilo aj pri fyzickom vození sa a počítaní ľudí.

So všetkým rešpektom k vašej dlhodobej angažovanosti ohľadom MHD Trenčín sa mi žiada povedať, že vaše presvedčenie o tom, že niekde existuje silný prepravný prúd, v porovnaní s dátami nie je dostatočne silným argumentom. A prevádzkovať priamu linku len z presvedčenia, to by bol trošku drahý špás z verejných financií, nemyslíte? Ja sám som bol pár rokov dozadu o mnohých veciach ohľadom MHD Trenčín presvedčený, ale dáta ukázali opak a rešpektujem to. 😉

Kilometre, ktoré sa dajú ušetriť skrátením linky 28, naďalej takpovediac zostanú na Východnej ulici a zaplatí sa z nich skrátenie intervalu v rannej špičke, cez obed a večerná obsluha, ktorá dnes neexistuje. Rovnako tak o spoje nepríde ani Sihoť, pretože namiesto linky 28 sa posilnia iné linky, aj medzi Juhom I, II a Sihoťou.

Pri limitovanom objeme verejných financií, a teda aj kilometrov, skrátka nevyhnutne stojíme pred voľbou z dvoch možností:
a) Zabezpečíme priame spojenie odvšadiaľ-všade, avšak s dlhším intervalom a skorším ukončením premávky.
b) Zabezpečíme primerane krátky interval a celodennú obsluhu veľkého sídliska za cenu, že menšia skupina cestujúcich si bude musieť prestúpiť.

Nikto nejde rozdeľovať linky typu 1, 3, 6, 7, 8 alebo 24, ale pokúšame sa nastaviť nejaký rozumný balans, ktorý zachová najdôležitejšie priame spojenia, ale zároveň vytvorí priestor pre skrátenie intervalov pri súčasnom zachovaní ekonomickej udržateľnosti prevádzky MHD.

Čo sa týka spracovateľa novej koncepcie, informácie sú dostupné na webe mesta Trenčín.

Čo sa týka prezentácie celej koncepcie, ideme v nasledovnom postupe: Prezentácia koncepcie poslancom > Prezentácia koncepcie verejnosti > Zverejnenie návrhu CP > Zozbieranie pripomienok > Zapracovanie relevantných pripomienok > Schválenie novej koncepcie > Spustenie skúšobnej prevádzky. Aktuálne sme medzi prvým a druhým krokom.
V popise zmien MHD je povedané že treba posilniť Opatovú. Akosi sa zabudlo na to že Opatová má silnú obsluhu PAL aj vlak.
Ak si správne predstavujem novú trasu L4 tak cesta zo zastávky Maják na Hasičskú potrvá minimálne 14 min., busom PAL trvá 8 min. a zo ŽST Opatová 21 min., pričom vlak ide na stanicu 4 min. a do Zlatoviec 8 min. a to nehovorím o troch problematických miestach na trase.
Preto si myslím že obsluha Opatovej je v súčasnosti čo sa týka MHD dostatočná.
Reakcia na: TomoSK #13573:
Dáta, data, data....to vraj mali aj DIC a videli sme ako to dopadlo. A ešte chceli aj 50.tisic evry. Som strašne zvedavý tu na pomer cena/výkon. Lebo mesto mi na moje opakovane otázky o spracovávaní tejto novely MHD akosi stále zatajuje, kto to robí. A to u mňa zvyšuje ostražitosť, pretože to mala byť hneď povedala informácia.

28: aké data chceš získať vo vzťahu k tomu, že z Juhu III ide len krátka 23 (ktorá vozí tiež spolu nikoho) a 28? Potvrdiť že pomer k dĺžke je 23 lepšia? Na to snáď netreba dáta. To dá selský rozum. No a na iné trasovanie žiadne dáta nie sú. Takže potom najlepšie je nechať 23. Bravó. To sme sa teda posunuli. Dáta nám povedia aj to, že linka 4 je z Opatovej najlepšie využívaná, rovnako linka 13 bude lepšia než 31. Ale to neznamená, že toto chceme. Chceme zmenu k lepšiemu, nie odôvodnenie konzervovanie nevhodného stavu.
Ja ešte k tej L28 pridám len taký pocitový príspevok a to, že najväčší potenciál má/mala by ráno, keď ešte nejazdí L24, prehusťovať L2 je zbytočné a ľudia zo Sihote potrebujú ísť do napr. k nemocnici alebo do polikliniky Juh na Východnej. Naopak ráno má Východná väčší potenciál ako poobede keď idú ľudia niekam a majú to "dolu kopcom". Poobede keď sa vracajú idú skôr do stredu Juhu kde je napr. Južanka, služby a idú potom dolu kopcom.
Poobede už oslabne potenciál aj nemocnica - Sihoť a jazdí L24.
Ale súhlasím s kvorkom a draxterom že medzi 19:00 a 22:30 by si vedela nájsť cestujúcich kvôli jej konečným kde je dosť mladých. Možno ak by večer už jazdila L9 Juh II - MČ Západ - stanica a L28 mohli by to byť len náhrady za jednu spomedzi dvoch "osmičiek" a nových spojov na L13.
Súhlasím , je to bieda a je to celkovo tak, mesto chce hustejšie intervaly vraj?! No a že to priláka ľudí...stačí sa pozrieť na Soblahovskú keby niekto nebol znalcom, postáť a vidno že to čo je teraz postačuje...autobusy plné nie sú...jasné že úpravy treba ale zase budeme voziť vzduch...a prestupovanie ľudí odradí v Trenčíne...ono potom ani nebude možné povedať čo nám toto nové prinieslo po čase lebo počítadlá budú dvakrát rátať človeka ktorý prestúpil... No, uvidíme čo príde a ako sa to vyvŕbi... V TN to nie je ľahké skrátka, všetko je tu komplikovano postavené, problémy ktoré sme mali sa dlho neriešili a nové sa vytvárajú... i keď vidím svetlo na konci tunela v tom vašom nasadení... ja už som tu zostarol a už to len pozorujem z bezpečnej diaľky...
Ešte krátko na margo linky 28 a jej časť Autobusová stanica až Sihoť IV - čím ďalej, tým viac sa utvrdzujem v tom, že o dôležitosti koncového úseku hovoria pocity, nie realita, okrem dát ešte pár dodatočných postrehov z dneška:

spoj l. 28 o 13:20 z Východnej
Východná + Lavičková spolu nástup 16 cestujúcich, pričom:
- 1 vystúpil na Cintorínskej,
- 4 vystúpili na Dlhých Honoch,
- 2 vystúpili pri nemocnici,
- 1 vystúpil na Legionárskej,
- 2 vystúpili na Braneckého,
- 2 vystúpili na Hasičskej,
- 1 vystúpil na Autobusovej stanici,
a na slávnom, údajne "najžiadanejšom" úseku linky 28 cestovali od Východnej a Lavičkovej presne traja cestujúci, čo je necelých 19% dopytu.

spoj l. 28 o 16:55 zo Sihote IV
Za celý úsek medzi Sihoťou a Autobusovou stanicou boli dve nástupy, a to 1 nástup Považská-kotolňa a 1 nástup Obchodná akadémia. Slečna nastupujúca pri OA vystúpila na Legionárskej, jedna jediná cestujúca, ktorá nastúpila na Považskej-kotolni cestovala na Východnú, teda v celom úseku Sihoť - Východná cestoval presne 1 (!!!) cestujúci.
Podotýkam, že sa jedná ešte o čas doznievajúcej poobednej špičky! Následne sa autobus začal plniť až od Autobusovej stanice, pričom na Východnú a Lavičkovú cestovalo dokopy 9 cestujúcich, z toho 8 z nich nastúpilo až na úseku AS - Dlhé Hony (Cintorínska bez nástupu), čo je 11% z celkového dopytu po danom spoji.

To, čo tvrdia dáta, to, v čom sme sa utvrdili na základe prieskumov v teréne a aj to, čo som mal možnosť dnes empiricky zažiť na vlastnej koži nie sú pocity, ale tvrdá realita od človeka, čo nemá k Východnej bližší vzťah, je nezaujatý a nemôže si ju takýmto spôsobom idealizovať podľa svojich zabehnutých zvyklostí a dlhoročných domnienok. Aj keby sme o týchto cestujúcich, ktorí rezolútne odmietnu prestupovať (čo nepredpokladám, hoci to v podmienkach Trenčína nebude ľahké) úplne prišli, vieme získať väčšie počty cestujúcich práve na spomínanom posilnení toho najvyťaženejšieho úseku, ktorý je z hľadiska vyťaženosti zhruba v pomere 8 : 1 (Východná-AS : AS-Sihoť).

Toto je asi všetko, čo sa na túto tému dá povedať - nakoľko ak nie je ochota veriť realite, či už na základe dát alebo reálnych prieskumov, nemá zmysel o tom "publikum" ďalej presviedčať. Jedno z toho je názor, jedno sú fakty, a je na čitateľoch tejto diskusie, čomu dajú prednosť.
Reakcia na: milan005 #13564:
Výborný nápad. Tá linka 5 by za to stála, dala by sa na ňu víkendová premávka v 60 min a netreba nám linku 3 posilňovať (max. nejaké účelové spoje v špičke), prípadne vo vzťahu k tomu víkendovú premávku 7/17 zrušiť na úkor tejto pätorky. Zrušiť 13 a 31 samozrejme, linku 27 dopasovať do intervalu k 5 a Záblatie, Zlatovce, Istebník by mali všetko spolu len 3 linky: 5 ako nosnú, čím by sa vyriešil aj Juh I na 20 min interval cez víkend, 3 len špičkovú doplnkovú a 27.

A ako s linkou 6? Stačila by na trase Sihoť IV - stanica - Zlatovská (priem. park).
Reakcia na: TomoSK #13569:
Veď ho majú, Juh I ho vždy mal a má. Nevidím dôvod na zmenu. Linka 8 kedysi, potom 18 a dnes 4 to zabezpečuje. A na Juhu III linka 28, preto vznikla a bola vyuzivana. Svedčí o Tom analýza Žilinskej univerzity pred jej zavedením v roku 2006. Dnešný stav je však niečo iné, než malo byt. A Juh I a III nie sú nejaké Noviny, kde za 7 min je človek peši v meste. Z Juhu do mesta sa pešo nechodilo a ani nechodí.
Reakcia na: TomoSK #13569:
...a hlavne neuspokojivé. Či už z pohľadu vyťaženosti alebo rozsahu obsluhy. Preto treba prísť s riešením, ktorým ale nie je linka 23.

Rovnako ako niekto kto prežil 20 rokov pri konečnej 23 s kvorkom súhlasím. Hoci by mi to dnes mohlo byť jedno, keďže tam už nebývam. Ale nie je. Juh III má potenciál, východná sa spojí s grn. Svobodu o kilometer. Ale MHD nedosahuje ani level Kubrej, pričom počet obyvateľov je násobne vyšší. Halalovka je najobyvanejsia ulica. Linka 23 je preto len nevyhnutnosť, ale nezabezpečuje žiadne z potrieb ostatného charakteru, a vlastne ani tie pracovné a školské nie úplne, lebo ľudia už dnes "slapu" na 8 či 17...tak ako sme my šliapali na 18 a 15 kedysi.

K Sihoti: 16 tis. Obyvateľov a linky idú stredom celého sídliska.
Juh: 20 tis.,ale linky idú buď vľavo hore (I), stred (II) alebo vpravo dole (III), preto žiadna nemá taký potenciál na Juhu ako ktorákoľvek na Sihoti. A kým sa nespoja stredná a pravá trieda za Juhom III, nejde to inak.
Reakcia na: kvorka #13566:
23 (odhliadnuc od trasovania) nie je cesta do pekla a NEpotvrdzujú to jej čísla. Neviem, či má zmysel sa o tom ďalej naťahovať, ale realita je taká, že z Východnej sú rozdiely medzi 23 a 28 minimálne. Graf nižšie. Spoj 5:25 z Východnej (l. 28) má výstup asi 15 ľudí pri Nemocnici, vozí na šiestu.

Ak by sme akceptovali súčasné nálady cestujúcich, tak priame spoje na Sihoť požadujú aj zo Saratovskej, aj z Juhu II, aj z Východnej, žiadajú to aj občania z Novín, aj cestujúci zo Zámostia, z Laugaricia plus ešte všetci požadujú pridať spoje. Tu si je potreba uvedomiť, že to všetko jednoducho NIE JE splniteľné, inak by počas víkendov jazdilo na Sihoť buď hromada liniek s hodinovým intervalom (60-min. interval nosných liniek??), alebo hromada vzduchovozičov len preto, aby mali všetci priamy spoj.
Reakcia na: milan005 #13565:
Zastávka na Hodžovej pri podchode by veľa vyriešila. Áno, je to problém. Ale rozhodne treba uvažovať, tak ako si to ukázal ty. Lebo nechať na Juhu III len dvadsaťtrojku je nezmysel a ukáže sa to hneď, ako v roku 2012 zredukovali 28 a posilnili 23 - 23 vozila vzduch a vyhnali sa ľudia aj z 28.
Reakcia na: kvorka #13566:
A ja osobne presadať nebudem, potom ozaj radšej pešia túra na osmičku. A takto to ľudia na Halalovke a Východnej vnímajú a aj budú vnímať. Prestup z Juhu III je nezmysel. To môže pár ľudí idúcich z Kubrice za mosty či z Biskupíc na Juh.
Reakcia na: TomoSK #13563:
Ja vravím ako osoba používajúca MHD od roku 1982, že linka 23 v súčasnej podobe je cesta do pekla a potvrdzujú to jej čísla. Ak je cieľom konzervovať nevyhovujúci stav, potom zrušte 28 a časom aj 23. Ak chcete zlepšiť obslužnosť, treba pridať spoje na 28. To je celé. Krátka linka 23 jednoducho má slabé čísla. Ale linka 28, s dobrým intervalom (nie súčasné noty na bubon, končiaca o 17-tej) je o niečom inom. Aktuálne čísla isto nie sú perfektné, lebo ani byť nemôžu. A to je to, čo je problém.
Reakcia na: kvorka #13560:
L28 by možno dokázalo naštartovať ak by išla cez starú Sihoť a od Žilinskej podjazdom cez sídlisko Pred polom, Max a stanicu (úvaha už v 2016).
Doteraz tu nepadol žiadny nápad ako prepojiť starú Sihoť s Maxom a novým Kauflandom. Ale čo opačne?!
Bolo by ti príliš zložité, priam nereálne riešenie. L23 by musela chodiť okruhom opačne.
Ale to by na Sihoť a k Maxu bolo zasa veľa spojov a problém pri stavbe obehov (bez prejazdu by busy čo robia Východnú nemali ako prejsť počas dňa na inú linku).
Reakcia na: mrcheef #13558:
Myslím že najlepšie napojenie Vinohradov na stanicu aj z časového hľadiska v súčasnom cestovnom poriadku by bolo bývalo celý rozsah L5 aj presne ako sú existujúce spoje, predĺžiť od zastávky Brnianska cez Záblatie, Zlatovce, Istebník na stanicu.
Pri odchode z Juhu o X:25 je to ideálny príchod k vlakom aj dovoz pracujúcich na zmeny do Zámostia.
Keďže idú vlaky nepárnu hodinu skôr ako párnu, napr. o 8:25 na Rybáre zájsť, o 9:25 len Záblatie, stred. Opačne to isté. V čase prac. deň večer a voľný deň takto predĺžiť spoje L7/17. Časy odchodov a príchodov k vlakom/od vlakov sedia na súčasné časy spojov L5 a 7/17 s nejakou minimálnou odchýlkou.
Celodenne "x" aj "a" 60 min.
K tomu L3 len v špičke a L27 ako dvojička k nej od 8:00 do cca 18:00 (60 min.) + voľný deň (120 min.) Záblatie - Zlatovce - Istebník - Nemocnica - Laugaricio.
Toto by spôsobilo nepotrebnosť L13 a L31 a utriaslo L6 do svojej historickej podoby.
Reakcia na: kvorka #13555:
Ale podľa Tvojho návrhu má "podjazdová" jednotka dvojičku, a to dvojku, hoc v o spoj menšej početnosti. Takže takmer identický počet spojov by bol vo všetkých častiach Sihote.

Ad 28: Je náročné vecne diskutovať, ak do dobrej debaty vstupujú okrem objektívnych záležitostí aj subjektívne pocity. Hoci bol graf očistený o čísla, budem v tomto príspevku trošku konkrétnejší. Za priemerný pracovný deň cestuje na linke 28 z Východnej a Lavičkovej zhruba vyše 220 cestujúcich, v úseku za Autobusovou stanicou je to 150 cestujúcich denne. Len za zastávky Pod Juhom až Legionárska činí súhrnný výstup 140 cestujúcich, čo je približne 63% cestujúcich z počtu, čo nastúpilo na Juhu III. Ak by Tvoja domnienka o tom, aká je linka 28 populárnou spojnicou práve Juhu III a Sihote, museli by zároveň platiť dve hypotézy, a to:
a) všetci cestujúci z Východnej a Lavičkovej cestujú výhradne na zastávky Obchodná akadémia až Sihoť IV,
b) všetci cestujúci nastupujúci na na zastávkach Nemocnica až Hasičská cestujú iba po zastávku Autobusová stanica a nie ďalej.
Dovolím si tvrdiť, že ani jedna z týchto hypotéz pravdivá nie je, nakoľko len na úseku Nemocnica - Hasičská smer Sihoť nastúpi 195 cestujúcich. Ak za Autobusovú stanicu cestuje v sume len 150 cestujúcich, tak reálne rozdelenie vzťahov z Východnej je zhruba také, že 63% vystúpi po Legionársku (to je fakt a tvrdé dáta), ďalších zhruba 25% cestuje na zastávky Braneckého, Hasičská a Autobusová stanica, tj. k vlakom/busom a do centra mesta, a zvyšných cca 12% cestuje reálne až na Sihoť, prevažne na zastávky Obchodná akadémia a Zimný štadión.

Toto sú nejaké ničnehovoriace percentá, poďme to kvantifikovať, skvelým príkladom je najsilnejší spoj linky 28 s odchodom 7:10 z Východnej s priemernou obsadenosťou po odchode z Lavičkovej 34 cestujúcich. Za zastávkou Autobusová stanica je vo vozidle priemerne 8,9 cestujúceho, z toho priemerný nástup z centra je 3,3 cestujúceho, tzn. max. 5,6 cestujúceho nastúpilo na úseku Východná - Legionárska a aj za predpokladu, že úplne všetci (nereálne) by nastúpili už na Juhu III, tak je to pri najsilnejšom spoji počas rannej špičky úplne zanedbateľný počet. Ja rozumiem, že každý si tú svoju časť nejakým spôsobom idealizuje, ale toto je tvrdá realita, nie pocity. Osobne skutočne nevidím dôvod, prečo by práve s takýmito počtami cestujúcich mala byť zachovaná linka 28 napriamo až na Sihoť. Nie je vhodnejšie poskytnúť tej hŕstke ľudí garantovaný prestup z vozidla do vozidla a z ušetrených kilometrov im poskytnúť viac spojov na Juh III? Skrátenie intervalu je vec, ktorá by intenzity na Východnej vytiahla, a nie náhodné ciele len preto, aby to bola priama linka.
Reakcia na: kvorka #13561:
Ak by to tak bolo systematicky u každého spoja z 3 na 6 a aj naopak zo 6 na 3, tak by to mohlo byť riešením.

Ako by bolo potom tarifne riešené toto prejazďovanie liniek ? Čo to znamená pre cestujúceho? Ak nastúpi na Vinohradoch na 3 smerom do Záblatia, kde spoj zmení linku, stačí mu na cestu na stanicu len základný neprestupný lístok ?
Reakcia na: mrcheef #13558:
Šlo by to elegantne aj tak, že by voz z 3 prechádzal na 6. A nebolo by treba žiadnu ďalšiu linku. 😉
Reakcia na: Michal Mazánik #13557:
Veru že nie, z Juhu III ľudia len linkou 23 cestovať nebudú. Nerobili to ani v 2004-tom, ani v 2012 a ani v 2020! Preto jednoznačne, aj vzhľadom na čísla 28 v grafe (rád by som videl 23) vyplýva, že je to celkom dobré, a bolo by lepšie, ak by šlo o systémovú obsluhu od 05-22 denne, 30 min špička a inak 60 min. Opak len vyženie z busov ešte aj to torzo, čo jazdí teraz.
Reakcia na: Michal Mazánik #13557:
Víkend má 120 min a v "x" ju vždy vyžiera 6. To sedí.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.