Trolejbus SOR TNS 12 #6129 na skúškach v Banskej Bystrici

Jeden z nových trolejbusov odišiel na krátky "výlet" do mesta pod Urpínom.

V stredu 21. februára 2024 bol do Banskej Bystrice prevezený bratislavský trolejbus SOR TNS 12 A02 #6129, ktorý sa tam podrobí ďalšej časti homologizačných skúšok, konkrétne prevádzke na trolejbusovej sieti s menovitým napätím 750 V. Vyskúšanie nového typu trolejbusu aj v sieti s týmto napätím bolo predpísané v rozhodnutí o schválení tohto typu vydanom Ministerstvom dopravy SR. Tieto skúšky nemohli byť vykonané v Bratislave, keďže u nás je v trolejbusovej sieti napätie 600 V. 

Rozsah skúšok bol predpísaný v rozsahu najmenej 200 kilometrov, pričom skúšobné jazdy budú vykonávané aj s cestujúcimi na linkách Dopravného podniku mesta Banská Bystrica.

Podobne má byť v najbližšom čase vyskúšaný aj trojčlánkový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 #6903, ktorý ale pocestuje na vyskúšanie do Žiliny.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #28:
V USA majú nejakých 12 kV/25 Hz a ešte veľa iných rôznych napájacích sústav v súlade s fyzikou a vtedajšími poznatkami a technologickými možnosťami.
O 6 kV js sa pokúšali v Zväze sovietskych fašistických republík, kde sa fyzikálne zákony rušia a zavádzajú uznesením Politbyra KSFZ, prípadne dekrétom báťušku Putlera.
Reakcia na: S499.1023 #13:
Tak s tou pointou mozem len suhlasit. K tym 12kV som aj napisal, ze "tusim", lebo som to nejako neoveroval, len som mal nieco take kdesi hlupo zapamatane.
Reakcia na: si #25:
V podstate si vymyslel model totožný s Maltou
Reakcia na: si #25:
Minule to tu uz niekto navrhoval a nakoniec sme sa zhodli ze to je az moc velka sotousovina.
inac ak si odmyslime zbytocne zvysene naklady na ECV, tak by dnes v zasade nebol problem mat ECV v tvare DPB XXXX (kde XXXX je evidencne cislo vozidla) a cele tieto diskusie by boli irelevantne 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
Tak je to dopravca alebo majiteľ? Alebo počas testov bude dopravcom stále DPB?

(Doplnili sa tri písmená a nie je to o nič jasnejšie než doteraz, taký mám s tým problém.)
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
Žiaden.
Reakcia na: 810zssk #21:
Aký je vlastne problém s tým, že je tam uvedený aj dopravca? Veď v podstate sa k číslu iba pridalo niekoľko písmen, takže sa nedá hovoriť ani o nejakých zvýšených nákladoch či byrokracii. Možno nebolo nutné pridávať k číslu aj dopravcu, no na druhej strane vadí to niekomu?
Reakcia na: Mhr1 #20:
No veď v súčasnom variante majú, reagoval som na dilemu prečo tam vôbec uvádzať dopravcu.

EČV ako ideálne riešenie je druhá vec, tam považujem za benefit že je to jednotné a jednoznačné označenie vozidla idúceho po ceste. Neviem prečo pre trolejbusy vymýšľať nejakú alternatívnu momotinu keď už na tento účel máme celoštátny systém.
Reakcia na: 810zssk #18:
Ev.č. i s identifikáciou majiteľa majú, akú ďalšiu pridanú hodnotu by mala ŠPZ?
Reakcia na: Viko #15:
Zbytočne riešiš absolútne neexistujúci problém.
Reakcia na: Viko #15:
Nejde len o nehodu. Ako by si riešil napr. objektívnu zodpovednosť?

Každopádne súhlasím s ostatnými že ideálnym riešením by bolo proste prideľovať trolejbusom ečv.
Reakcia na: Miro #14:
Súhlasím. Tým, že sa trolejbusy čoraz častejšie pohybujú mimo trolejbusovej dráhy, tak by mali byť registrované ako autobusy. V susednom Rakúsku to tak funguje dlhé desaťročia.
Reakcia na: Viko #15:
Ak budes mat incident, tak zastavite obaja, vyberiete vodicsky, technicky preukaz a do spravy uvediete tieto udaje. Nic netreba googlit
Reakcia na: Majo #11:
Ako je spomenuté predo mnou - jeden jedinečný identifikátor pre cestnú premávku už máme, nadáva sa mu TEČ. Ak potrebujeme lepšie identifikovať dráhové vozidlá a nechceme im dávať značky, tak nech majú v papieroch kľudne aj to UIC číslo, ale ventilovať to navonok má čomu konkrétne pomôcť? Keď vlastník zapožičia vozidlo, musí zodpovedať za všetky prevádzkové okolnosti, aby sa dodržal zmysel toho označenia?

A vôbec, ako priemerný šofér, ak budem v bystrických uliciach mať incident s na baterku sa pohybujúcim trolejbusom, čo asi budem robiť?
A/ otvorím google, aby som zistil, či DPB je Dobré Pre Bystricu, Dopravný podnik Bratislava alebo niečo úplne tretie, a budem dumať, čo s tou informáciou ďalej.
B/ Na prednej časti bočnice si prečítam povinne vylepené údaje - celé meno dopravcu aj s adresou a kontaktom.
C/ Pokúsim sa trolejbusu signalizovať zastavenie, aby vyšiel vodič a mohol som si s ním vymeniť číslo, spísať záznam o nehode apod.
(Nech si každý sám zodpovie, čo je najpraktickejšie, najpravdepodobnejšie a najlogickejšie.)

Ďakujem za vysvetlenie, ale naozaj ma nepresvedčilo, že forma realizácie nie je len nič neriešiaca šotoušovina.
Reakcia na: Majo #11:
A ďalšou možnosťou by bolo konečne pochopiť, že trolejbusy sa postupným vývojom stále viac približujú k autobusom a prideľovať im normálne štátne EČV, ako je to v niektorých krajinách.
Reakcia na: lostrail #6:
Nie, v žiadnych USA nie je 12 kV js. Najvyššie napätie v jednosmernej sústave bolo skúšobne 6 kV ale má to viac nevýhod ako výhod.
Reakcia na: MatejBA #4:
750 V je jednoznačne výhodnejších, prišli vsak neskôr kvôli vývoju napr. izolácií.
K druhej vete: Taká debata je večná možno v šotokruhoch, odborná verejnosť má jasno.
Reakcia na: Viko #9:
Pri trolejbusoch s pomocným pohonom je celkom logické, aby mali jedinečný identifikátor, keďže vedia jazdiť aj mimo dráhy. Preto sa do legislatívy prevzalo to, čo spontánne vzniklo v Banskej Bystrici a neskôr začala používať aj Žilina - evidenčné číslo pozostávajúce zo skratky dopravcu a 3- až 4-miestneho čísla. Ostatné nové trolejbusy a električky tento jedinečný identifikátor získavajú tiež, akurát sa nemusí skratka dopravného podniku uvádzať na karosérii. V Maďarsku majú napríklad všetky dráhové vozidlá vrátane električiek a trolejbusov 12-miestne číslo formátu UIC (s kontrolnou číslicou), čo je dosť ťažkopádne riešenie. Ďalšou možnosťou bolo prideliť mestám konkrétne číselné rady a nepoužívať skratku dopravcu, ale myslím si, že by to nebolo lepšie ako v súčasnosti používaný systém.
Reakcia na: Viko #9:
Pomôže to tomu, aby bolo vozidlo jednoznačne identifikovateľné, ak by náhodou miestny dopravca mal vozidlo s rovnakým evidenčným číslom
Reakcia na: Majo #8:
Nemám vychodené Žiliny apod., takže na niektoré veci vidím iba laicky - a z toho pohľadu som doteraz neprišiel na to, ako niekomu v bystrických uliciach pomôže informácia, že toto jedno vozidlo vlastní DPB.
Reakcia na: Viko #3:
Nemusí, v technickom preukaze má uvedené evidenčné číslo podľa toho, kto je majiteľom a rovnaké je aj na karosérii. Evidenčné číslo by sa teda menilo jedine v prípade, že by bol odpredaný DPMBB. Jediná absurdita je teda v tvojej hlave. Zrovna od teba som takúto blbosť nečakal.
Reakcia na: MatejBA #4:
600vs750 V jednosmernych uplne zasadne rozdielnych nebudu, ale medzi 3kV jednosmernych vs 25kV striedavych je uz mnoho faktorov hovoriacich v prospech tych 25kV; cisto uz len prudy, potrebne prierezy vodicov a straty na vedeni Ti mozu povedat ze co je asi lepsie; akurat historicky jednoduchsie kym neboli polovodice a neprisiel ani nik s odbockovym transformatorom sa regulovalo nizsie jednosmerne napatie..... (preto tie "starsie" useky su 3kV DC kdezto "novsie"/neskor elektrifikovane su 25kV AC)
Reakcia na: MatejBA #4:
Na to daju asi najlepsiu odpoved prevadzkovi elektrikari, ako to je s povolenym poklesom napatia v troleji, max. odbermi, odoberatelnym vykonom, dimenzovanim suciastok, prehrievanim, rozbehom viacerych vozidiel sucasne, atp.

Prave ta debata 25kV vs. 3kV uz je nejaku dobu bezpredmetna (teda aspon u nas), kedze moderne vykonne stroje (na tazke rychliky a nakladne vlaky) maju pri rozbehu na 3kV hodnoty skratovych prudov ochran. To je informacia priamo od ZSR. Ta sustava je tiez nevhodna na pripadne vysokorychlostne useky z rovnakeho dovodu. Iste, niekde v USA je tusim aj sustava 12kV js, takze ono to uplne nie je o casovom priebehu, ako skor o napatovej urovni vs. prude.
Okrem toho nevyhody striedavej sustavy (oddelene useky so stahovackami, jednostranne napajanie, nerovnomerne zatazenie prenosovych a distribucnych sieti, jalovina, ci potreba filtrovania) uz su v prebiehajucom storoci prakticky eliminovane tzv. menicovymi TNS. U nas je ich nainstalovanych presne nula, ale kedze uz prebehla exkurzia delegacie k nasim bratom, ktori nasadili tusim prve dve, tak o 50-100 rokov to bude horuca novinka aj u nas.
Reakcia na: Viko #3:
A v tej vyhláške sa píše o dopravcovi, prevádzkovateľovi, alebo o majiteľovi?
Reakcia na: S499.1023 #2:
A ma to nejaku vyhodu/nevyhodu mat 600 ci 750V? Ci to bude ako vecna debata co je lepsie, ci 3kV DC, 25kV 50Hz alebo 15kV 16,67Hz?
Vzhľadom na tú vyhláškovú absurditu s dopravcom v evidenčnom čísle, musí sa teraz DPB prelepiť na DPMBB prípadne SOR? Alebo zostáva prevádzkovateľom DPB aj v Bystrici? 😃
Reakcia na: thomas123 #1:
Pretože Bratislava je staršia prevádzka a BB novšia.
Prečo je v BA 600V a v BB 750V?