Jeden z nových trolejbusov odišiel na krátky "výlet" do mesta pod Urpínom.
V stredu 21. februára 2024 bol do Banskej Bystrice prevezený bratislavský trolejbus SOR TNS 12 A02 #6129, ktorý sa tam podrobí ďalšej časti homologizačných skúšok, konkrétne prevádzke na trolejbusovej sieti s menovitým napätím 750 V. Vyskúšanie nového typu trolejbusu aj v sieti s týmto napätím bolo predpísané v rozhodnutí o schválení tohto typu vydanom Ministerstvom dopravy SR. Tieto skúšky nemohli byť vykonané v Bratislave, keďže u nás je v trolejbusovej sieti napätie 600 V.
Rozsah skúšok bol predpísaný v rozsahu najmenej 200 kilometrov, pričom skúšobné jazdy budú vykonávané aj s cestujúcimi na linkách Dopravného podniku mesta Banská Bystrica.
Podobne má byť v najbližšom čase vyskúšaný aj trojčlánkový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 #6903, ktorý ale pocestuje na vyskúšanie do Žiliny.
lostrail
Prave ta debata 25kV vs. 3kV uz je nejaku dobu bezpredmetna (teda aspon u nas), kedze moderne vykonne stroje (na tazke rychliky a nakladne vlaky) maju pri rozbehu na 3kV hodnoty skratovych prudov ochran. To je informacia priamo od ZSR. Ta sustava je tiez nevhodna na pripadne vysokorychlostne useky z rovnakeho dovodu. Iste, niekde v USA je tusim aj sustava 12kV js, takze ono to uplne nie je o casovom priebehu, ako skor o napatovej urovni vs. prude.
Okrem toho nevyhody striedavej sustavy (oddelene useky so stahovackami, jednostranne napajanie, nerovnomerne zatazenie prenosovych a distribucnych sieti, jalovina, ci potreba filtrovania) uz su v prebiehajucom storoci prakticky eliminovane tzv. menicovymi TNS. U nas je ich nainstalovanych presne nula, ale kedze uz prebehla exkurzia delegacie k nasim bratom, ktori nasadili tusim prve dve, tak o 50-100 rokov to bude horuca novinka aj u nas.