Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Úprimne sa teším novej zmene niektorých liniek. Len aby to potom aj tak zostalo a nemenilo sa ako počasie. S jednou vecou /tak ako doteraz / však súhlasiť nemôžem a nikdy ani nebudem. Jedná sa o / otázka zo stránky TN/ Prečo majú byť všetky zastávky na znamenie?

Zavedenie všetkých zastávok na znamenie prinesie cestujúcim najmä skrátenie cestovného času, nakoľko autobusy MHD už nebudú musieť zbytočne zastavovať na zastávkach, ak nikto nenastupuje ani nevystupuje. Zastávky na znamenie zároveň prinesú aj zníženie hlučnosti pri rozbehu autobusov, čo určite ocenia najmä obyvatelia v nočných hodinách. Systém všetkých zastávok na znamenie na Slovensku funguje napríklad v mestách Bratislava, Košice alebo Nitra, aktuálne sa zavedenie všetkých zastávok na znamenie pripravuje tiež v Prahe.

Na prvý pohľad sa zdá, že však čo? Nuž, ale / a to sme sa už o tom riadne pohádali / :
- spoj musí odísť tak, ako bolo v grafikone naplánované. Takže , ak si ,,ušetril ,, nejaké minútky a nikoho ešte niet na nástupisku a nik nevystupuje tak vôbec nezastaví? Bol som tu ubezpečený, že vždy odíde podľa grafikonu.
- komunikačná povinnosť v autobusoch je stále na úrovni ticha, takže málo jazdiaci cestujúci, či cudzinci budú mať veľkú smolu.
- MHD nie je súťažou za koľko zvládne linku, či ušetrí paliva. Je tu pre verejnosť. A , dnes som zatiaľ ani v BA nezažil, že by všetky zastávky boli na znamenie. Poprosím prispievateľov z BA, či zas oní navrhovatelia tu verejne neklamú - je to tak? Už vopred avizujem, že prešľapy v tomto budú verejne prezentované.
Reakcia na: draxter #13616:
Som slepý....11 bez stanice? A cez Sihoť? To aké dáta potvrdili?
A tá linka 4: za ten interval, zbytočný 30 min v Opatovej....mohlo byť inde použité. Na linke 4 je aj 60 min veľa. Toto je ozaj pre mňa zle, Kubrica stratí spojenie k lekárom Pod Sokolicami, ani z vlaku sa nebude dať domov.

A linka 3/6, to je ono, takto to tam treba. Super.
Reakcia na: mrcheef #13614:
Zatiaľ z môjho pohľadu zle:
2 presmerovaná bez zastavenia pri zadnej bráne nemocnice - veľmi veľmi veľký prúser, táto linka aj dnes má žalostne čísla, po tomto bude hodná zrušenia, lebo Sihotar ňou už k nemocnici nepôjde.
Opatová - to posilnenie ako vážne? Pri toľkých PAL spojoch a vlakoch? A ešte vláčiť ľudí cez Kubru.
23 - Juh III stratil priame spojenie inde než na stanicu, viera v zásadný obrat znamená vstup do tej istej rieky. Stačí pozrieť akú vyťaženosť mala, keď jazdila do 22:10.
Neviem, kto pôjde na nákup zo Zamostia s prestupom. Môj otec už nie. Vyťahuje auto, veď napokon ani zastávky pri Lidli na Bratislavskej nie sú, tak ako má ísť na nákup s MHD?
Čo tá jednotka na Juhu I? Bez CP to nejde posúdiť.
Pozitíva: snáď CP, ale ten nemáme. Zatiaľ len úprava 1 na Sihoť. Inak som zatiaľ skôr sklamaný.
Viacerých z vás pravdepodobne zaujíma podoba novej koncepcie MHD, ale včera ste sa nemohli zúčastniť prezentácie. Preto dávam do pozornosti materiály, ktoré sú od dnes zverejnené na webe mesta: https://trencin.sk/aktuality/autobusy-kazdych-5-minut-pozrite-si-navrh-novej-koncepcie-mhd/

Včera prišlo odhadom (napriek tomu, že sme nepredstavovali CP) 50 - 60 ľudí, čo je vyššia účasť, než pri diskusii v roku 2016. Tým z vás, ktorí boli a prípadne nám aj kládli otázky ešte raz ďakujeme za naozaj slušnú, konštruktívnu a vecnú diskusiu. Ak si to správne pamätám, priamo v rámci diskusie bolo zodpovedaných viac ako 30 otázok.

Zároveň dávame do pozornosti niekoľko dátumov, ktoré takisto zrejme viacerých z vás zaujímajú:
- pondelok 27. mája 2024 – zverejnenie návrhu cestovných poriadkov,
- piatok 14. júna 2024 – ukončenie pripomienkovania návrhu novej koncepcie a cestovných poriadkov,
- nedeľa 1. septembra 2024 – plánované spustenie novej koncepcie MHD.

Záznam z prezentácie ešte musí prejsť postprodukciou, následne bude dostupný na webe mesta Trenčín a YouTube kanáli mesta.
Reakcia na: milan005 #13607:
Toto je kľúčom problému, ktorý podľa mňa Trenčín trápi, že niektorí ľudia nedokážu akceptovať to, že doba sa nejakým spôsobom mení a vyvíja. Stále sa tu hráme na to, že sú 80. roky a odvtedy sa absolútne nič nezmenilo ani z hľadiska jednotlivých odvetví ekonomiky, tak ani z hľadiska života ľudí.

Skvelým príkladom je vnímanie neuveriteľne skorej rannej špičky. V súčasnosti napríklad premáva linka 1 v kombinácii s linkou 22 v počte ŠTYRI spoje za hodinu už prakticky od 4:40, s odchodmi o 4:40, 5:00, 5:20, 5:40, 5:50, 6:00, čo znamená, že už od 5:40 dokonca prechádza do chvíľkovej desaťminútovky. Realita z počítadiel cestujúcich je taká, že s výnimkou dvoch návozov na pracovné zmeny na šiestu hodinu je maximálna obsadenosť tých autobusov v skutočne hustom špičkovom intervale na maximálnej hodnote 18 cestujúcich v autobuse, bežne sa však skôr pohybuje na úrovni 10-13 cestujúcich, čo vo voľnom preklade znamená, že v autobuse sú dokonca voľné celé dvojsedačky.

Naopak vo večerných hodinách (beriem do úvahy víkend) smerom z Gymnázia na Juh je to presne naopak, s výnimkou spojov linky 24 do zatvárajúceho sa OC Laugaricio tie počty cestujúcich vo vozidle začínajú na úrovni 14-16 cestujúcich a strieľajú až k 31-34 cestujúcim V PRIEMERE na vybraných spojoch, a to sú spoje s odchodmi 20:31 a 21:31 z Gymnázia, teda v čase, kedy by už mala byť "v meste púšť". Preto sa pýtam, na základe čoho sa tvrdí, že sa jedná o "vec vysnenú ale číselne nepodporenú"? Realitou roku 2024 je to, že čo viem ušetriť na neprimerane skorom začiatku rannej špičky, kedy vozím skutočne vzduch, viem preniesť do večerných hodín. Ale chápem, že pri súčasnom režime práce je najjednoduchšie začať ráno z ostra a postupne až do večera spoje uberať.

Nižšie pár príkladov z veci vysnenej, ale číselne nepodporenej, komentáre sú pri jednotlivých prílohách.
Reakcia na: Viko #13609:
ziadny adepti nechcu robit sofera autobusu a uz von koncom nie MHD. Existuje asi 3 tony roznych vyskumov, prieskumov, dotaznikov na vzorkach tisice respondentov z roznych kutov europy v roznom vekovom rozmedzi. Zaujem rapidne klesa, drahe vodicske preukazy, vysoke pokuty za banalne prehresky a nizke platy(v porovnani napriklad so skupinou C kde uz v dnesnej dobe si dokazes najst robotu po-pia) spolu s mizernymi benefitmi a nezaujmom mladych pracovat sposobuje ubytok ludi v doprave ako takej.
Samozrejme je to dlhodoba zalezitost a vsetci vieme ze to tak je, vodicov(akychkolvek) je nedostatok a stavat reformnu zalezitost na slovach " myslim si ze ... " ako napisal TomoSK dufajuc ze dlhodoby problem vyriesim smahom ruky je nanajvys diletantske alebo skorej nevidiace do problematiky. Pada a stoji to na soferoch a ci sa to niekomu paci alebo nie je to tak(vid. PB a vypovede). Pokial samozrejme takouto zmenou dopravca najde chybajucich vodicov ja budem len a len rad. Akurat musi najst dostatocny pocet pretoze ako uz napisal Milanko, su urcite turnusy ktore su oblubene z viacerych dovodov(druhe zamestnanie, dlhe volno atd...) u stavajucich vodicov a to je aj odpoved na otazku ci by nemal mat Transdev pretlak vodicov vdaka specifickym sluzbam. Odpoved je, nie nemal, ale ma stabilne jadro este z cias SAD a to je momentalne to hlavne. Za poslednych x-rokov si nepamatam situaciu ze by boli odrieknute spoje z dovodu nizkeho poctu zamestnancov(vynimajuc chorobne obdobie kedy to nieje mozne). Zmeny su pozitivne aj negativne, treba brat v potaz ale nasledky akejkolvek zmeny. Aj ked tu panuje nazor ze mestu moze byt jedno kolko ma dopravca vodicov a ze ma na to paky v podobe zmluvnych pokut, skuste toto povedat ludom cakajucich na zastavkach na autobus ktory nepride, ze vlastne mozu byt v klude, ze ich to nemusi zaujimat, ze mesto da pokutu dopravcovi a vsetko bude fajn. Len ten autobus jakosi nepride. Urcite sa potesia.
No práve pre toto, čo sa píše nižšie, som zvedavý na CP. Lebo ak niekto povie že bude linka AS- Kubrica c.40 (príklad), v intervale 30/30/30, rád by som videl nadväznosť na iné linky a tiež dôvod tohto delenia prípadnej dlhšej linky.
Rovnako je potrebné, aby lokality z vyšším podielom obyvateľov mali taký počet spojov, aby mali aj na výber. Lebo fakt Juh III a Zlatovce nemožno porovnať počtom spojov.
Rok 1989: po 22:00 premávajú
1,2,3,10 a 11 celotyzdenne. 5,6,8 a 21,22 končia v "a" po 21, v "x" po 22. Jazdí nočná linka X.
Rok 1997: po 22:00 premáva v "a" len linka 1, linky 2,5,21 končia o 21.
Reakcia na: Viko #13609:
Odporúčam spýtať sa vodičov na názor, ak máte predsudky pred staršími oslovte mladých, ešte stále sa dajú nájsť. A potom si urobíte názor ako chcú mladí robiť. A podľa mňa je problém úplne inde ako v dĺžke dnešnej zmeny, kým budú vodiči zarábať minimálnu hodinovú mzdu tak sa tam nikto tlačiť nebude. Celý deň nohou v base a za minimálnu mzdu? Keď bude práca adekvátne ocenená tak prídu aj vodiči, nemusia sa ani školiť iba po TN je ich dosť. Len žial No money no honey
Reakcia na: milan005 #13607:
Ale od obdobia okolo 1989 sa výrazne zmenil podiel ľudí zamestnaných v jednotlivých sektoroch ekonomiky, tým pádom aj rozvrh bežného dňa bežného obyvateľa. Omnoho menej ľudí nastupuje na šiestu a omnoho viac služieb je otvorených do večera. Nedá sa MHD postaviť na tom, ako jazdila kedysi a ako si v nej delili smeny vodiči kedysi, lebo svet sa stále mení a poľahky dospejeme k tomu, že dnes sa tak už ľudia nepotrebujú voziť a mladí adepti na vodičov už dnes v takých časoch nechcú robiť (keby boli tie miestne špecifické služby naozaj také zaujímavé, nemal by mať Transdev pretlak adeptov z celej krajiny?)
Reakcia na: TomoSK #13606:
Pretože ak by sa aj vytvorili cez víkend celodenky a v týždni by boli R+P nahráva to ešte problematickej stavbe pracovných zmien. Možná je skôr opačná situácia - v týždni C a cez víkend R+P kedy sa dá kombinovať že dva busy robia v týždni C a víkend majú len jeden výjazd s R+P a tak vyjde aj vyvážený FPČ a aj 6-dňové voľno pre vodiča raz mesačne. Avšak to je riešenie skôr pre regionálnu dopravu (kde je potreba menšieho počtu spojov cez víkend so skorým začiatkom a neskorým koncom).
Aplikovať ho do MHD by bol problém.
Ale historicky jedna taká služba niekedy od r. 2006 do 2008 existovala. Jazdili ju autobusy TN691AM (81) a myslím TN587BO (76)
Reakcia na: TomoSK #13606:
Hustá premávka liniek po 20tej hodine je podobná vec ako hustá obsluha linkou 28, vec vysnená ale číselne nepodporená - na rozdiel od zachovania L28 však zhoršuje systém práce a navyšuje náklady. Trenčín ani v čase najväčšej dopravnej slávy, niekedy okolo roku 1989 nemal toľko večerných spojov ako teraz.
Nemyslím si že interval 15 min.+ na Juh do neskorých večerných hodín by bol málo.
A spojenie MČ Západ do neskorých večerných hodín by sa bolo dalo riešiť od 2022/09 už skorším upravením súčasného systému rozdružením súčasnej večernej L13 (spoje, ktoré sa ani nemuseli zavádzať), L6 a jedným spojom za hodinu na L8 spomedzi dvoch čo sú na novú L9 Juh II - starý most - Zlatovská - Záblatie - Zlatovce - Vinohrady - Istebník - AS a L28 (int. L8+24+28 20 min by bolo možné vytvoriť) až do 22:30 (len presun kapacít).
MČ Západ by mala 2 spoje z centra za hodinu aj v neskorých večerných hodinách + robotnícky spoj L17/7 o 21:12/22:10 bez navýšenia R/P z C
Reakcia na: milan005 #13605:
Ja určite súhlasím s tým, že existuje priestor na škrty pred 8. a po 20. hodine z bežného intervalu počas víkendov, čo vytvára predpoklady na "prerod" ranného a poobedného dielu v jednu celodenku. To je okrem iného jeden z dôvodov, prečo sa konkrétna podoba cestovných poriadkov nezverejnila a rieši sa iba koncepcia - bez koncepcie cestovné poriadky tak či tak neurobíme.

Každopádne, dnes mnoho liniek ukončuje premávku po 18. alebo 19. hodine, sú to linky 2/12, 4, 5, 7 či 23/28, čo prirodzene do veľkej miery zjednodušuje tvorbu celodeniek. Avšak tu teraz stojíme pred veľmi vážnou dilemou. My, aj množstvo prispievateľov, požaduje predĺženie premávky do viacerých lokalít až do večerných hodín, pretože je spojenie do 18. hodiny je oprávnene považované za nedostatočné. Avšak akonáhle predlžujeme premávku o tie tri-štyri hodiny, zrazu sa mi na každej z tých liniek stane z celodenky ranná a poobedná. Riešenie, ktoré predĺži premávku inkriminovaných liniek až do večera, čo sú oprávnené požiadavky ako diskutujúcich, tak od občanov, a zároveň zachováva celodenky je podľa mňa skôr neexistujúce.
Reakcia na: TomoSK #13595:
Tvrdenie že nemusia byť skopírované 1:1 je tiež relatívne.
Veľa na tom ako obehy vypadajú spôsobuje už samotný cestovný poriadok a je problém z toho "vykľučkovať".
Ak je veľa spojov umelo napriek nepotrebnosti ťahaných do noci rovnovážne s dopoludňajším sedlom, víkend má rovnaký celý deň od 5:00 do 23:00 tak už samotná situácia odsudzuje prácu na 4-2.
Dovolím si tvrdiť že práve vďaka súčasným obehom veľa vodičov ostáva robiť svoju prácu lebo im tento typ striedania vyhovuje.
Ak by mali byť každý deň v práci bez nejakého štvordňového voľna, zabalia to. Určite ich je viac ako počet nových ľudí čo priláka štýl práce 4-2.
Minimálne traja vodiči sa mi teraz vybavili, ktorí robili aj štýlom 4-2 aj "ľudovým". Poznám ich odpoveď ktorý štýl im viac vyhovuje.
Teraz si môže každý vybrať prácu aká mu vyhovuje (resp. si na ňu počkať vzhľadom na služobnú postupnosť).
Buď robiť 2 a 2.
2-2-3, krátky/dlhý týždeň.
Týždeň R/P s víkendom a týždeň celodenka bez víkendu - práve tu vyjde vodičovi raz za mesiac že odrobí stredu a potom až pondelok poobednú. Tento typ považujem na MHD u vodičov za obľúbený a pritom vodič nikdy nerobí viac ako 2 celodenky po sebe (keď tu hovoríš o nekonečnej práci niekoľko dní po sebe).
Alebo jednozmenku od pondelka do piatku.
Určite však tým nechcem povedať že som zástanca 18 hod. služieb, práve naopak. Ideálny podiel čakania vidím niekde na 15%.
Reakcia na: milan007 #13602:
Práveže rieši, a je to jeho hlavná časť. O rozvoji sa tam píše minimum...
V každom prípade treba plán aktualizovať minimálne raz za 5 rokov, podľa nového zákona najneskôr do júla 2026.
Preto sa pýtam, či sa nemalo plánom začať, práve keď sa chystajú veľké zmeny. Lebo nakoniec zostane len formalitou – a nemyslím si, že to má byť jeho účelom.
Reakcia na: milan007 #13596:
Len stručne zopár postrehov:
- ak nerátam 25, ktorá ide do Belej, Juh II by mal cez víkend 2 spoje za hodinu??
- Juh I má z akého titulu viac spojov, než Juh II?
- koho z Novín, ktoré sú dosť blízko mesta, má šancu osloviť linka raz za dve hodiny?
Reakcia na: PtrkHrnk #13600:
V čom akože? Linkovanie MHD plán nerieši. Skôr rozvoj, ak by nebodaj TN chcel trolejbusy, tak vtedy áno.
Reakcia na: milan005 #13599:
Vykladala by na nástupnej, samozrejme že som s tým počítal.
Chalani, technická otázka – nemal by sa najskôr aktualizovať Plán dopravnej obslužnosti?
Pri takto zásadne znejúcej zmene by sa, podľa mňa, malo začať práve tým, lebo nám zase ostane zdrap papiera, ktorý nebude zodpovedať realite.
Alebo sa idú spraviť zmeny výlučne v medziach odporúčaní súčasného plánu?
Reakcia na: milan007 #13596:
Slabá obsluha Juhu II počas voľných dní a myslím že aj počas pracovných. Tá L5 by musela ísť cez víkend z Juhu II, sedlo zbytočných 30 min.
Chýba lepšie (rýchlejšie) spojenie Vinohradov s dolným mestom, vyložene L3 alebo rýchlejšia L26 bez zachádzky k Zlatovskej.
L28, nepomôže otočenie na kruháči pri Maxe pretože v smere od Billy je ešte pred zastávkou.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.